شناسهٔ خبر: 67330607 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

این ربات مفصل زانوی انسان را تعویض می‌کند!

ربات مبتنی بر هوش مصنوعی میسو(Misso) جراحی‌های تعویض مفصل زانو را دقیق‌تر و مقرون به صرفه‌تر می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران، یک شرکت رباتیک هندی از یک ربات پزشکی رونمایی کرده است که قصد دارد جراحی‌های ارتوپدی را ساده کند.

ایسنا نوشت؛ این ربات موسوم به میسو(Misso) با برنامه‌ریزی از پیش شخصی شده و برش‌های دقیق به جراحان در جراحی‌های تعویض مفصل کمک می‌کند.

این ربات جراح که توسط شرکت هندی مریل لایف ساینسز(Meril Life Sciences) ساخته شده است، به طور خاص برای کمک به جراحان برای عمل‌های تعویض مفصل طراحی شده است.

میسو مجهز به یک حسگر ردیاب نوری، یک بازوی رباتیک مفصلی شش محوره و چندین ویژگی ایمنی پیشرفته است که آن را قادر می‌سازد تا بررسی‌های فاصله را در لحظه انجام دهد و طرح جراحی را در طول عمل تنظیم کند.

به گفته شرکت سازنده، چابکی این ربات، متخصصان پزشکی را قادر می‌سازد تا با مشکلات یا تفاوت‌های پیش‌بینی‌نشده در آناتومی بیمار سازگار شوند و بهترین هم‌ترازی و تناسب اجزای مفصل مصنوعی را تضمین می‌کند.

جایگزینی پیشرفته مفصل

تعویض کامل زانو(TKR) یک روش جراحی است که شامل جایگزینی مفصل زانو آسیب دیده یا فرسوده با مفصل مصنوعی متشکل از فلز و پلی‌اِتیلن است. این جراحی برای بیمارانی که از آرتروز شدید رنج می‌برند، ضروری است.

در کشور هند ۲۲ تا ۳۹ درصد از جمعیت آن به این بیماری مبتلا هستند و تقریباً ۵۵۰ هزار نفر سالانه تحت عمل تعویض کامل زانو قرار می‌گیرند که اکنون نسبت به ۵ سال پیش ۲.۵ برابر شده است.

به گفته شرکت سازنده میسو، با وجود افزایش عمل‌های جراحی، نیاز سالانه به تعویض مفصل زانو ۷ تا ۸ برابر بیشتر از میزان فعلی است.

هدف این سیستم رباتیک پیشرفت جراحی‌های تعویض کامل مفصل زانو با افزایش دقت، ایمنی و رویکرد شخصی در این حوزه است.

راه حل رباتیک ارائه شده توسط این شرکت از یک پایه چهارچرخ، یک بازوی رباتیک و یک برنامه‌ریز تشکیل شده است. این دستگاه به عنوان یک هسته محاسباتی قوی با یک نمایشگر لمسی ۲۷ اینچی مخصوص کاربرد پزشکی و سیستم ردیابی نوری NDI Polaris  عمل می‌کند.

بازوی رباتیک نسل جدید میسو حسگرهای هوشمند را برای عملکرد تطبیقی ​​یکپارچه می‌کند. این بازوی شش محوره و شیک به آرامی و بی‌صدا عمل می‌کند و قابلیت مانور پیشرفته را در چندین جهت ارائه می‌دهد.

به گفته مریل، میسو ردیابی جراحی را به صورت دقیق و کارآمد تضمین می‌کند که آن را برای طیف گسترده‌ای از کارهایی که نیاز به جابجایی ظریف و دقت دارند، مناسب می‌سازد.

سیستم برنامه‌ریز میسو با استفاده از هوش مصنوعی، دقت بیشتر و برنامه‌ریزی جراحی بی‌عیب و نقصی را ارائه می‌دهد. این سیستم دارای قابلیت تشخیص خودکار اندازه ایمپلنت است و می‌تواند برآمدگی و بریدگی ایمپلنت را شناسایی کند و از نتایج بهینه برای روش‌های جراحی اطمینان حاصل کند.

دقت جراحی شخصی

مریل ادعا می‌کند که میسو برش با دقت زیر میلی‌متری ارائه می‌کند و از تراز بودن دقیق و جایگزینی دقیق مفصل زانو از طریق ناوبری پیشرفته به کمک رایانه اطمینان حاصل می‌کند.

این سطح بالای دقت برای قرار دادن بهینه ایمپلنت و عملکرد مفصل مصنوعی بسیار مهم است. به گفته توسعه‌دهندگان آن، ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است و این سیستم شامل ویژگی‌های پیشرفته‌ای است که اگر حرکت استخوان از ۴ میلی‌متر بیشتر شود، جراحی را متوقف می‌کند و به طور قابل توجهی خطر عوارض را کاهش می‌دهد.

میزان استقلال و خودمختاری میسو نیاز به مداخله انسان را به حداقل می‌رساند و در نتیجه خطرات عفونت را کاهش می‌دهد.

به گفته مریل، شخصی‌سازی یکی دیگر از مزایای کلیدی میسو است، چرا که با استفاده از سی‌تی‌اسکن‌های سه بعدی، طرح‌های جراحی را متناسب با آناتومی منحصر به فرد هر بیمار ایجاد می‌کند. این سفارشی‌سازی بهترین تراز و تناسب ایمپلنت‌ها را تضمین می‌کند و نتایج بیمار را بهبود می‌دهد.

علاوه بر این، مریل ادعا می‌کند که میسو یک سیستم رباتیک تعویض زانو است که کمترین فضای اتاق عمل را اشغال می‌کند و آن را برای استفاده حتی در اتاق‌های کوچک‌ عالی می‌کند.

استفاده از هوش مصنوعی نیز شخصی‌سازی آن را افزایش می‌دهد و زمان برنامه‌ریزی قبل از عمل را تقریباً ۸۳ درصد کاهش می‌دهد.

بیمارستان‌های هند اکنون برای عمل‌های تعویض زانو به واردات فناوری رباتیک متکی هستند که گران است. مریل ادعا می‌کند که این هزینه را با میسو تقریباً ۶۶ درصد کاهش داده و دسترسی و مقرون به صرفه بودن این جراحی‌ها را بهبود بخشیده است.

 

برچسب‌ها:

نظر شما