شناسهٔ خبر: 67330409 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

نگاه سیاسی دولت‌ها به مبارزه با مواد مخدر باید برداشته شود

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: نگاه سیاسی دولت‌ها به مبارزه با مواد مخدر باید برداشته شود تا زمینه همکاری‌های بیشتر کشور‌ها فراهم شود.

صاحب‌خبر -

 اسکندر مؤمنی در دیدار با رِیس دبیرکل طرح کلمبو گفت: جمهوری اسلامی ایران همکاری خوبی با طرح کلمبو داشته است، زیرا معتقدیم مسائل انسانی نباید تابع منافع سیاسی شود، اما متأسفانه نگاه امروز دولت آمریکا به طرح کلمبو را شاهد هستیم.

وی افزود: کشور ایران از سمت شرق در همسایگی با کشوری است که بیش از ۸۰ درصد افیون جهان را تولید می‌کند و در سال‌های اخیر تولید مخدر‌های صنعتی نیز در آن افزایش یافته است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: برای ما تفاوتی ندارد که محموله‌های قاچاق مواد مخدر در داخل کشور توزیع شود با به دیگر کشور‌ها ترانزیت شود؛ زیرا معتقدیم امنیت در سطح جهان باید یکپارچه باشد و همه انسان‌ها باید از آن برخوردار باشند، به همین منظور قاطعانه با قاچاقچیان برخورد می‌کنیم.

مؤمنی ادامه داد: این مبارزه همه جانبه جمهوری اسلامی ایران با موادمخدر، برگرفته از آموزه‌های دینی ما است که براساس آن اگر کسی انسانی را نجات دهد گویی همه انسان‌ها را نجات داده است.

وی گفت: طی یک سال گذشته، در راه مبارزه با مواد مخدر ۱۷ نفر در کشور به شهادت رسیدند، همچنین طی سه ماه اخیر، ۲ محموله پنج تنی به مقصد اروپا توسط جمهوری اسلامی ایران کشف شده است که حاصل تلاش و رشادت نیرو‌های غیور انتظامی کشورمان می‌باشد.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر اظهار داشت: موضوع قاچاق مواد مخدر به سمت ایران همراه با «اقدامات مسلحانه و تروریسم» است و کشفیات مواد مخدر نیز همواره با درگیری‌های مسلحانه مواجه است.

مؤمنی اظهار داشت: تولید مواد مخدر در کشور افغانستان پس از حضور آمریکا افزایش یافته و حتی تبعات آن خود آمریکا را هم دربرگرفته است.

وی اظهار امیدواری کرد که نگاه سیاسی دولت‌ها به امر مبارزه با مواد مخدر برداشته شود و زمینه همکاری‌های بیشتر فراهم شود تا به اهداف مشترک در این عرصه دست یابیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: دنیای امروز با تهدید مخدر‌های صنعتی روبرو است و کپتاگون و متامفتامین از جمله موادی هستند که منشأ آن پیش ساز‌هایی است که از کشور‌های غربی و اروپایی به سمت منطقه ما سرازیر می‌شود و در چرخه تولید مواد و قاچاق قرار می‌گیرد؛ لذا به سازمان ملل پیشنهاد کرده‌ایم که نسبت به پیش ساز‌ها از ابتدا تا مقصد نظارت و کنترل بیشتری داشته باشد.

همچنین رِیس دبیرکل طرح کلمبو در این دیدار گفت: تولید مواد مخدر رو به فزونی است و کار جدی نیز برای مهار و کنترل آن انجام نشده است.

وی ادامه داد: پیش از این نیز با سفیر آمریکا صحبت و اعلام کردم که نگاه سیاسی به مبارزه با مواد مخدر باید برداشته شود، زیرا اگر کمک مشترک نباشد، خودتان نیز در مقابله با آن شکست می‌خورید.

وی افزود: دیدار با شما فرصت خوبی برای پر کردن خلاء همکاری و مسئولیت مشترک با کلمبو است و معتقدیم برنامه‌های زیادی داریم که می‌توانیم با کمک ایران اجرایی کنیم.

دبیرکل طرح کلمبو در پایان ضمن اعلام آمادگی برای تبادل اطلاعات و تجربیات ابراز امیدواری کرد که این دیدار گشایشی برای انجام کار‌های مهم و بزرگ باشد.

گفتنی است؛ طرح کلمبو یکی از برنامه‌های موفق در حوزه‌های کشور‌های آسیا- اقیانوسیه است که با کمک و حمایت مالی و فنی کشور‌های غربی و در راستای ارتقای همکاری میان کشور‌های در حال توسعه در عرصه مبارزه با موادمخدر به اجرا درآمده است.

نظر شما