شناسهٔ خبر: 67329666 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

صحبت‌های ایرج نعیمایی درباره یکی از مفاخر نقاشیخط:

توانایی‌های رضا مافی ستودنی است

صحبت‌های ایرج نعیمایی درباره یکی از مفاخر نقاشیخط: نعیمایی معتقد است: رضا مافی از جمله نخستین افرادی است که مشق قدمایی را در کارهای خود به کار گرفت و اصالت خط را در نقاشی رها نکرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، ایرج نعیمایی (عضو پیوسته فرهنگستان هنر و مدرس دانشگاه) در بازدید از نمایشگاه رضا مافی که این روزها در موزه هنرهای معاصر تهران برپاست، با تاکید بر آنکه رضا مافی از جمله نخستین افرادی است که مشق قدمایی را در کارهای خود به کار گرفت، گفت: سایر هنرمندان بعد از مافی به این حوزه گرایش پیدا کردند و صد البته که استعداد رضا مافی در این حوزه نیز از سایر هنرمندان خیلی بیشتر بود و نقاشی هم بلد بود و نقاشیخط را کار کرد. 

او ادامه داد: توانایی‌های رضا مافی ستودنی است و من از جمله افرادی بودم که به او بسیار امیدوار بودم حتی زمانی که آقای نجفی سربداران را می‌ساخت رفتم و سر صحنه مافی را دیدم تا آنکه در ساخت مجموعه هزاردستان او را از دست دادیم.

این هنرمند خاطرنشان کرد: رضا مافی به سه حوزه از هنر از خط کلاسیک ایرانی به خصوص نستعلیق و تا اندازه ای شکسته گرفته تا خط فرم و نقاشی تسلط داشت. همین امر سبب شد تا این شعر حافظ "عشق و  شباب و رندی مجموعهٔ مراد است/ چون جمع شد معانی گویِ بیان توان زد" تبدیل به مصداق بارز رضا مافی شود. در واقع او از جمله اولین کسانی است که حرکتی جدی در گرایش به قدما و هنر سنتی بین خوشنویسان ایجاد کرد. خود او نیز در این راه پیش قدم بود اگر حرکت او ادامه پیدا می‌کرد قطعاً اکنون به جایی می‌رسید که حتی نتوان رشد او را تصور کرد. چراکه انسان بسیار مستعدی بود و در برهه‌ای از زندگی خود بسر می‌برد که به لحاظ هنری در زمان ظهور و بروز کامل قرار داشت اما در سن کم از دست رفت و من همیشه حسرت آن را دارم.

به گفته او، ویژگی بارز دیگر مافی آن بود که جذب بازارهای اقتصادی نشد چرا که در آن دوره بسیاری از هنرمندان و خوشنویسان اگر شرایطش را داشتند جذب بازار و فعالیت های اقتصادی می‌شدند اما مافی هیچگاه وجه هنری کارهایش را فراموش نمی‌کرد و آن را تابعی بر سلیقه بازار قرار نمی‌داد و توجه به وجوه هنری آثارش جزئی از خصیصه اصلی کارهای او بود. 

نعیمایی در تعریف رضا مافی و آثارش گفت: مافی غنچه باز نشده هنر خوشنویسی بود. نمایش او در عرصه هنر آغاز شده بود و همچون یک غنچه بروز پیدا کرده بود اما مهلت و فرصت شکفته شدن پیدا نکرد. کاش فرصت شکفته شدن پیدا می‌کرد و ما می‌توانستیم آثاری عظیم‌تر از آنچه که برای ما به یادگار گذاشته از او می‌داشتیم. معتقد هستم رضا مافی حق بسیار زیادی بر گردن خوشنویسی به خصوص در بخشی که رویکرد به قدما را شاهد هستیم، دارد. 

این خوشنویس در خصوص پرداختن رضا مافی به خط نقاشی گفت: این هنرمند خط و نقاشی را بلد بود و با توجه به تسلطی که به این هنرها داشت یکی از نخستین افرادی شد که به این حوزه ورود کرد. نباید فراموش کرد که آثار مافی تفاوت بارزی با سایر هنرمندان در عرصه نقاشی خط داشت و آن هم حفظ اصالت خط در نقاشی بود. یعنی مبنا را خط کلاسیک قرار داد و نقاشی را تابعی از خط در نظر گرفت برعکس زنده رودی که خط را تابعی از نقاشی در نظر گرفته است. رضا مافی از نخستین افرادی است که به خط نقاشی پرداخت نه نقاشیخط و در این حوزه نیز بسیار پیشرو بود و نسبت به سایر افراد حرف‌های بسیاری برای گفتن داشت. به جرات می‌توان گفت در دوره‌ای که رضا مافی خط نقاشی و نقاشیخط کار می‌کرد، هیچ هنرمندی به این شیوه ای که مافی کار انجام می‌داد، نداشتیم.

او در ادامه ورود بخش خصوصی به برگزاری نمایشگاه‌های با محوریت پژوهشی را نیکو ارزیابی کرد و گفت: تلاش‌های بیشتری برای ورود بخش خصوصی به حوزه‌های هنر شود. در تاریخ نیز اینگونه بوده که آدم‌های خاص از هنرمندان حمایت می‌کردند اگر این امر در جامعه گسترش پیدا کند اقتصاد هنر به معنای درست شکل می‌گیرد. امیدوارم شاهد رسیدن روزی باشیم که تمام سرمایه‌داران رویکرد و گرایش هنری پیدا کنند چرا که بر ارزش کارشان افزوده می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما