شناسهٔ خبر: 67329591 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

هشدار هواشناسی کشاورزی در قزوین صادر شد

مدیرکل هواشناسی استان قزوین از صدور هشدار هواشناسی کشاورزی سطح زرد خبر داد و گفت: از عصر امروز تا اواخر وقت فردا (دوشنبه چهارم تیر) با توجه به بارش باران سنگین همراه با تگرگ، احتمال خسارت به مزارع، باغات و سازه‌های کشاورزی وجود دارد.

صاحب‌خبر -

یوسف شیخ‌الملوکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین از صدور هشدار هواشناسی کشاورزی سطح زرد شماره ۵ در پی وقوع ناپایداری‌های همرفتی و تقویت ناپایداری‌های جوی، اظهار کرد: از عصر امروز تا اواخر وقت فردا (دوشنبه ۴ تیر) با توجه به بارش باران سنگین همراه با تگرگ و وزش شدید بادهای لحظه‌ای احتمال خسارت به مزارع، باغات، تأسیسات و سازه‌های کشاورزی وجود دارد.

وی افزود: کشاورزان باید تسریع در برداشت و جمع‌آوری محصولات باغی و کشاورزی را پیش از بارش در دستور کار قرار دهند و در ضمن نسبت به پاکسازی آبراهه‌ها و نهرهای موجود در مزارع و باغ‌ها به سرعت اقدام کنند. در ضمن ایجاد استحکام برای سازه‌های سبک و موقت در گلخانه‌ها و مزارع باید به سرعت صورت بگیرد.

عضو ستاد فرماندهی و هماهنگی پاسخ به عملیات بحران استان قزوین با اشاره به وقوع بارش نسبت به اثر مخرب هرگونه سم‌پاشی باغات و مزارع هشدار داد و خاطرنشان کرد: در ضمن بلافاصله بعد از بارندگی باید سم‌پاشی مزارع گوجه‌فرنگی با استفاده از سموم قارچ‌کش توسط کشاورزان و بهره‌برداران این بخش انجام شود.

شیخ‌الملوکی اضافه کرد: تنظیم و کنترل دریچه‌های خروجی و ورودی آب استخرها برای جلوگیری از ورود آب گل‌آلود به استخرها به ویژه استخرهای پرورش ماهی باید به صورت جدی مد نظر کشاورزان و پرورش‌دهندگان ماهی باشد.

وی بر عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش تاکید کرد و گفت: در ضمن استفاده از قارچ‌کش مناسب در باغات انگور و تاک برای پیشگیری از سفیدک سطحی انگور به شدت توصیه می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان قزوین ادامه داد: با توجه به بارش باران همراه با رعدوبرق دامداران و عشایر هنگام عبور از ارتفاعات و مناطق کوهستانی احتیاط لازم را داشته است و هنگام وقوع بارندگی دام‌های خود را به مکان سرپوشیده انتقال دهند.

نظر شما