شناسهٔ خبر: 67329386 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

قاضی‌زاده هاشمی در دانشگاه تهران:

بانک‌ها از بنگاه‌داری خارج شوند/بنا بر تکلیف آمدم

امیررضا قشقایی

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: شهید رئیسی وفاق ایجاد کرد و افراد دیگر بودند که وقتی روی کار آمدند تا دربان خود را نیز عوض کردند. اما خیلی ها به شهید رئیسی می‌گفتند چرا هنوز مدیران دولت روحانی در دولت ایشان حضور دارند؟

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، قاضی زاده هاشمی در ابتدای این نشست اظهار کرد: ورود من به عرصه مدیریتی کشور از دانشگاه بوده است و به عنوان کاندیدای دانشجویی وارد مجلس شدم. به علت دو قطبی های فرهنگی و سیاسی جامعه ایران در برخی از موضوعات دچار افت شده ایم.

وی ادامه داد: در دهه ۹۰ سفره ایرانیان ۳۰ درصد کوچکتر شد. باید کاری کرد تا اعتماد عمومی به جامعه برگردد. برای این کار یا باید چهره های اجماع ساز مثل شهید رئیسی و حاج قاسم به میدان بیایند و یا باید از نهادهای میانجی استفاده کرد.

این کاندیدای انتخاباتی خاطرنشان کرد: خانواده مهم ترین نهاد مشترک در جامعه ایرانی است. ۹۵ درصد از جوانان ایرانی میل به تشکیل خانواده دارند. دولت باید نهاد خانواده را دست بگیرد و با گفتمان آن روابط اجتماعی را تقویت کند. دولت مردم و خانواده می خواهد به مردم قدرت بدهد و برای این هدف از مسیر خانواده و میدان داری به آن می‌گذرد.

نباید قهرمان های ملی خود را در انتخابات هزینه کنیم

این نامزد انتخاباتی ادامه داد: نباید قهرمان های ملی خود را در انتخابات هزینه کنیم. بنده که عضو کابینه ایشان بودم نمی گویم که راه ایشان را ادامه می‌دهم. نباید شهید رئیسی را تمام کنیم. شهدا باید شاخصه ای برای سنجش مردم شوند. اما وقتی به بزرگی دسترسی نداریم معمولا نزد شاگرد او می رویم.

وی ادامه داد: شهید رئیسی بود که وفاق ایجاد کرد و این افراد دیگر بودند که وقتی روی کار آمدند تا دربان خود را نیز عوض کردند. اما خیلی ها به شهید رئیسی می‌گفتند چرا هنوز مدیران دولت روحانی در دولت ایشان حضور دارند؟ در حال حاضر کشور نیاز به عناصری دارد که مبانی انقلاب را قبول داشته باشند و حاضر به فداکاری برای آن باشند.

هر حرفی می زنم مبنای مطالعاتی دارد

قاضی زاده هاشمی با ذکر اینکه به مدت ۲۰ سال در نوشتن برنامه های کاندیداهای ریاست‌جمهوری نقش‌آفرین بودم، گفت: خیلی از دوستانی که با بنده کار میکردند، در کنار شهید رئیسی نیز حضور داشتند. بنابراین اظهاراتی که میکنم طبق برنامه های درونی دولت سیزدهم بوده است. بنابراین هر حرفی که میزنم مبنای مطالعاتی دارد.

وی ادامه داد: موضوع حل تورم در جهان تنها موضوع مورد اشتراک تمامی کارشناسان است و راه حلی ثابت دارد. هر مقدار رقمی که گفتیم به عنوان تسهیلات به مردم اعطا میکنیم، در حال حاضر منابعش در بانک‌ها وجود دارد. سال ها بود که بانک مرکزی عملکرد خوبی نداشت و در دوسال گذشته روند خوبی را پیش گرفته است. بانک های خصوصی حق ندارند هرکار که دلشان می‌خواهد انجام دهند. دوستانی که سال ها مدیریت امور کشور دستشان بوده و عملکرد خوبی نداشتند، مجدد ادعای مدیریت درست کشور را دارند.

اختیارات را به استان ها بدهیم

این نامزد انتخاباتی اظهار کرد: دولت باید جایی حضور داشته باشد که مردم در آنجا حضور ندارند. ارتباط مستقیم مردم با حاکمانشان به خوبی در حکومت امیرمومنان (ع) قابل رویت است.تا قبل از نظام پهلوی، توسعه کشور متوازن و قبلیه ای رخ می داد. اما در حکومت پهلوی این نظام دچار تغییر شد و تمامی امکانات کشور در چهار الی پنج استان مرکزی تمرکز پیدا کرد. باید اختیارات را به استان ها بدهیم. بنده در بنیاد شهید همین کار را انجام دادم. هر شهرستان ایران می تواند پایتخت ایران در حوزه ای خاص باشد.

اصلاح در نظام تصمیم گیری، نرخ بیکاری را بهبود خواهد بخشید

وی ادامه داد: آینده ایران در دشت خوزستان و سواحل مکران خلاصه می‌شود و باید بر آن سرمایه گذاری کنیم. بحث جاده و ریل در سواحل مکران اولویت دارد. نباید نگاه قومیتی به این مناطق داشته باشیم. این مناطق قابلیت این را دارند تا ایران را در دنیا مطرح کنند. ایران فرهنگی ۷۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد و این ظرفیت خوبی برای فعالیت های مشترک است. در بنیاد شهید این کار را کردیم و موفق هم بودیم. اصلاح در نظام تصمیم گیری کشور بسیاری از مشکلات از جمله نرخ بیکاری را بهبود خواهد بخشید. در دولت شهید رئیسی تحریم ها بیشتر شد، نرخ بیکاری کاهش پیدا کرد و رشد اقتصادی اتفاق افتاد.

این کاندیدای انتخاباتی بیان کرد: کسانی که به هر دلیلی توانایی کار ندارند باید مورد حمایت دولت ها قرار بگیرند، اما غیر از آن باید خانواده ها را مورد حمایت قرار داد.

بانک ها از بنگاه‌داری خارج شوند

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: بانک ها باید از بنگاه داری خارج شوند. بانک های ناتراز یا باید اصلاح شوند و یا باید منحل شوند. باید یک بازار رسمی و تبادلی ارز در کشور ایجاد شود. با ۵۰۰ یورو نمی‌شود یک سفر قابل توجهی رفت. بنابراین با این مبلغ فقط بازار سیاه درست می‌شود. مداخله دولت ها در بازار قابل توجه بوده است. در سال ۱۴۰۰ ارز دولتی افت پیدا کرده بود، امکان فروش نفت نیز وجود نداشت بنابراین بانک مرکزی از بازار ارز گران می‌خرید و با آن ارز ترجیحی می‌داد. ریشه تورم ۵۰ درصدی را به مردم نمی‌گویند. خودشان می گفتند دولت سیزدهم تا دوماه مبنع ندارد حقوق بدهد و گندم بخرد. دولت قبل اگر عرضه داشت در دوسالی که کرونا وجود داشت آن را کنترل می کردند و دولت شهید رئیسی واکسن وارد نمی کرد.

تغییر پشت سر هم مدیران کار درستی نیست‌

وی ادامه داد: برخورد دولت قبل با چین به گونه ای بود که چینی‌ها دیگر حاضر به ارتباط با ایران نبودند. چرا که به خاطر برجام به آنان پشت کرده بودند. اما دولت سیزدهم با توافق با چین توانست واکسن وارد کند. در بنیاد شهید سازوکاری برای انتخاب مدیران به نام شمسا طراحی کردیم. در دولت مردم ، مردم و اقشار مختلف می‌توانند در تعیین مدیران شرکت کنند. بنابراین از الان نمی توان درباره مدیران و وزرای دولت آینده بنده صحبت کرد. تغییر پشت سر هم مدیران کار درستی نیست‌. مخصوصا دولت شهید رئیسی که مدیران خوبی دارد.

بنا بر تکلیف آمدم

نامزد چهارمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: از تصمیمات عمومی جبهه انقلاب حمایت می کنم. یک بار سال ۹۶ اجماع کردیم و باختیم. بنابراین نه لزوما اجماع و نه لزوما غیر اجماع باعث پیروزی نخواهد شد. به افراد بی ادبی نکنید. شهید رئیسی نقطه ضعف مدیران قبل را نداشت و نقاط قوت آنان را داشت. در دوره های قبل رییس‌جمهور انقلابی که ویژگی های خوبی داشت به دلیل یک ویژگی بد عملکردش زیر سوال رفت. شهید رئیسی و شهید رجایی دو رییس‌جمهور عاقبت بخیر بودند. آمده ام از آرمان های انقلاب سخن بگویم چه مورد اعتماد مردم باشم چه نباشم؛ بنابر تکلیف آمدم. اگر رییس‌جمهور نشوم خدا را شکر میکنم.

قاضی زاده هاشمی در پایان یادآور شد: باید به شرکت های دانش بنیان اهمیت جدی بدهیم، وگرنه با توجه به شکاف درآمدی بین ما و کشورهای همسایه، نخبگان و جوانان از کشور خارج می‌شوند. دانشگاه موتور محرک جامعه است. دانشگاه باید مکتب سازی کند. دولت باید محصولات دانشگاه را خریداری کند. صنایع باید در دانشگاه ها اتاق داشته باشند. برخی از دانشگاه های ایران در این عرصه موفق بوده ‌اند.مهم ترین وزارتخانه دولت وزارت آموزش است و باید ثروتمندین وزارتخانه هم باشد.

انتهای پیام

نظر شما