شناسهٔ خبر: 67329229 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

توصیه‌هایی برای پیشگیری از گرمازدگی

مسئول آموزش اورژانس ۱۱۵ زنجان توصیه کرد که برای پیشگیری از گرمازدگی به‌طور پیوسته مایعات خنک بنوشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش تابناک، محسن رضایی در گفت‌وگو با  ایسنا، اظهار کرد: اگر می‌خواهید دچار گرمازدگی نشوید، به هشدارهای هواشناسی درباره افزایش دما توجه کنید و فعالیت خارج خانه را از بازه‌های زمانی گرم به اوقات خنک‌تر مثل اوایل صبح یا هنگام عصر و بعد از غروب آفتاب موکول کنید.

وی با بیان اینکه شرایط شغلی برخی افراد به‌گونه‌ای است که ناچار به فعالیت در محیط‌ باز زیر نور خورشید هستند، گفت: لازم است این افراد حتماً لباس‌های نخی رنگ روشن بپوشند، کلاه لبه‌دار استفاده کنند و قبل، بعد و هنگام فعالیت مکرراً مایعات خنک بنوشند.

مسئول آموزش اورژانس ۱۱۵ زنجان بیان کرد: بهتر است این افراد هنگام فعالیت و در فواصل زمانی منظم، دقایقی توقف داشته باشند و در یک محیط خنک در سایه یا مقابل کولر و پنکه قرار بگیرند و بعد از نوشیدن مایعات خنک به فعالیت خود ادامه دهند.

او گرمازدگی را عدم توانایی بدن در دفع گرما و افزایش دمای درون بدن به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد به علت فعالیت شدید یا گرمای هوا تعریف کرد و افزود: ارگان‌های بدن به‌طور معمول در دمای ۳۶ تا ۳۷.۵ درجه سانتیگراد قادر به فعالیت هستند و هرگونه افزایش دما خارج از این محدوده باعث اختلال عملکرد آنها می‌شود.

رضایی ادامه داد: همه افراد ممکن است دچار گرمازدگی شوند، ولی سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر مستعد این عارضه‌اند و لازم است توجه بیشتری به هشدارها داشته باشند.

وی با بیان اینکه گرمازدگی ممکن است در سه سطح خفیف، متوسط یا شدید رخ دهد، اظهار کرد: بسته به شرایط سنی و جسمی فرد و مدت حضور او در محیط گرم ممکن است هر یک از سطوح گرمازدگی اتفاق بیفتد.

او علت گرمازدگی را تعریق زیاد و از دست رفتن الکترولیت‌های بدن دانست و گفت: در نوع خفیف گرمازدگی، گرفتگی عضلات بخصوص شکم و پا اتفاق می‌افتد و فرد دچار انقباض عضلانی، خستگی و سرگیجه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در نوع متوسط گرمازدگی، علائم نوع خفیف با شدت بالاتری رخ می‌دهد، بیان کرد: در این نوع گرمازدگی ممکن است هوشیاری فرد تا حدودی کم شود و تنفس‌های سریع و کم‌عمق و تعریق شدید داشته باشد.

رضایی به علائم نوع شدید گرمازدگی اشاره کرد و گفت: در نوع شدید، دمای بدن معمولاً به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد می‌رسد و مکانیسم‌های تنظیم دمایی بدن مختل می‌شود. همچنین ممکن است پوست فرد، گرم و خشک شود و تنفس‌های سطحی داشته باشد. گرمازدگی شدید می‌تواند باعث کاهش سطح هوشیاری، تشنج، غش و حتی در موارد بسیار شدید موجب مرگ شود.

او درباره اقدامات لازم در مواجهه با فردی که دچار گرمازدگی شده است، اظهار کرد: در این شرایط باید بلافاصله فرد را از محیط گرم به محیط خنک منتقل کنیم و لباس‌های او را به حداقل ممکن برسانیم و اگر توانایی بلع دارد و هوشیار است، به او مایعات خنک بنوشانیم.

رضایی افزود: اگر دمای بدن فرد خیلی بالا بود، لازم است با استفاده از مکانیسم تبخیر (به‌کارگیری افشانه آب سرد و باد بزن) به کاهش دمای بدن فرد کمک کنیم و همچنین از کیسه‌های یخ در شریان‌های اصلی بدن مثل کشاله ران، دو طرف گردن و روی شکم استفاده کنیم و حتماً با اورژانس ۱۱۵ با هدف اقدامات تخصصی‌تر و پیشرفته‌تر برای درمان گرمازدگی تماس بگیریم.

نظر شما