شناسهٔ خبر: 67329165 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

افزایش روزانه ۱.۳۵۲ میلیون بشکه‌ای سقف تولید مناطق نفت‌خیز جنوب تا اسفندماه ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اعلام کرد که سقف تولید تا پایان اسفندماه پارسال یک میلیون و ٣۵٢ هزار بشکه افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، علیرضا دانشی ضمن پاسداشت اقدام‌های شهید رئیسی در دولت سیزدهم بیان کرد: در ابتدا که مسئولیت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب را عهده‌دار شدم، این شرکت با حجم عظیمی از بدهی، کمبود قطعات، عدم بازآمدی دستگاه‌ها، انبارهای خالی و تولید حداقلی به‌دلیل شرایط ناشی از تحریم روبه‌رو بود که خوشبختانه پس از استقرار دولت سیزدهم همه بدهی‌ها پرداخت شد و مدعی هستیم هیچ سند مالی نداریم.

وی با بیان اینکه خط‌مشی‌های سازمانی را برای تولید ۵ ساله ارتقا داده‌ایم، افزود: شاخص تولید ٣ میلیون و ٣٨٠ بشکه نفت در دولت سیزدهم هدف‌گذاری شد و کمبود دکل و کویل را با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی جبران کردیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به جبران کمبود انبار در این شرکت با همراهی پیمانکاران گفت: بخش توسعه مخازن گازی در دستور کار شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب قرار دارد، همچنین اقدام‌های مؤثری به‌منظور پایداری خوراک پتروشیمی‌ها از نظر مطالعاتی و تأمین بسته‌های سرمایه‌گذاری از سوی مجموعه‌های سرمایه‌گذار داخلی با هزینه‌های معقول انجام شد.

دانشی افزود: سقف تولید تا پایان اسفندماه پارسال یک میلیون و ٣۵٢ هزار بشکه افزایش یافته است، افزون بر آن فعالیت‌های گسترده‌ای برای ترمیم و تعمیر چاه‌ها انجام و پروژه‌هایی مانند ٢٨ مخزن تا حدودی ساماندهی شد و بعضی از پروژه‌ها را که از سوی پیمانکاران رها شده بود به سرانجام رساندیم.

وی با اشاره به اینکه نقطه عطف اقدام‌های دولت سیزدهم در این شرکت رکوردزنی در زمینه سرمایه‌گذاری و هزینه‌کرد در بخش پژوهش و فناوری تولید بار اول برای نخستین بار در تاریخ پس از انقلاب اسلامی است، ادامه داد: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به‌مدت سه سال پیاپی عنوان نخست تولید بار اول را در وزارت نفت کسب کرد که رهاورد آن برنامه‌ریزی جدی برای ساخت توربوپمپ و توربوکمپرسور تا دو سال آینده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از ساخت تأسیسات فرآورشی سیار (Skid-mounted) به‌صورت صددرصدی از سوی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب برای نخستین ‌بار خبر داد و گفت: واحد پیش‌ساخته فرآورشی نفت نمک‌گیر طراحی و برنامه‌ریزی شد که هم‌اکنون در انتظار امضای قرارداد است و امیدواریم در یک سال آینده ساخته شود.

دانشی با بیان اینکه واحد مطالعات مخازن شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب اقدام‌هایی شایسته‌ را در بخش‌های پژوهشی به انجام رسانده است، افزود: از جمله این اقدام‌ها می‌توان به افزایش بیش از ١۵ میلیارد بشکه منفت درجا با روش‌های نوآورانه اشاره کرد و رهاورد آن افزایش ۶ میلیارد بشکه‌ای نفت قابل برداشت است.

وی با اشاره به توسعه و نوسازی تأسیسات بیان کرد: بسیاری از زمین‌ها و ابنیه این شرکت در گذشته از بین رفتند، به همین منظور نهضت دیوارکشی، نوسازی و رنگ‌آمیزی برای نگهداشت تأسیسات راه‌اندازی شد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: پروژه بیدبلند خلیج‌فارس هم‌اکنون نزدیک به ٧٠درصد پیشرفت دارد که امیدواریم در یک‌سال و نیم آینده به پایان برسد، همچنین پروژه جمع‌آوری گازهای همراه ٢٠٠ میلیون فوت‌مکعب گاز مربوط به شرکت مارون وضع بسیار خوبی دارد.

دانشی با تأکید بر ضرورت جمع‌آوری و فروش گازهای مشعل بیان کرد: حدود ٢٢ میلیون فوت مکعب از گازهای مشعل مارون ۵ از سوی بخش خصوصی به فروش رسیده است.

وی افزود: پارسال ١٠٢ پروژه در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به بهره‌برداری رساندیم، همچنین اقدام‌های مؤثری به‌منظور خرید خودروهای سبک و سنگین انجام شد که بخشی از آن به ناوگان حمل‌ونقل این شرکت افزوده شد و در آینده نیز با مجوزهای دریافت‌شده این آمار را افزایش خواهیم داد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ادامه داد: کسب مجوز ساخت ساختمان‌های اداری در مناطق نفت‌خیز جنوب در سال‌های اخیر به رؤیا تبدیل شده بود، اما در دولت سیزدهم توانستیم این مجوزها را از مرکز دریافت کنیم، همچنین قریب به ١۶٠ مصوبه از هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران دریافت شد که در این مدت بی‌سابقه‌ترین حالت ممکن بوده است.

دانشی تصریح کرد: در سال ١۴٠٢ موفق شدیم ۴٠ هزار میلیارد تومان اسناد مالی پرداخت کنیم که یکی از گام‌های بی‌سابقه مناطق نفت‌خیز جنوب بود، با این مفهوم که به موازات افزایش تولید، صادرات و خوراک پتروشیمی‌ها، اقدام‌های جدی در جهت فعال‌سازی چرخه پیمانکاری انجام شد.

وی با اشاره به اینکه رفع تحریم‌ها از معبر توانایی ما رقم خواهد خورد، گفت: این اقدام‌ها حاصل تلاش همکاران این شرکت است.

نظر شما