شناسهٔ خبر: 67329112 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

محمد اسلامی: آژانس وظیفه نظارت دارد

رئیس سازمان انرژی اتمی:روابط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنای قانونی دارد و آن هم معاهده پادمان و "ان پی تی" است و آژانس هم در همین چارچوب وظیفه هدایت، نظارت، پشتیبانی و تشویق را بر عهده دارد.

صاحب‌خبر -

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در نشست خبری در خصوص روابط ایران و آژانس گفت: روابط ایران و آژانس مبنای قانونی دارد و آن هم معاهده پادمان و《ان‌پی‌تی》است و آژانس هم در همین چارچوب وظیفه هدایت، نظارت، پشتیبانی و تشویق را به‌عهده دارد.

به گزارش جام جم آنلاین، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امروز یکشنبه با حضور در سلسله‌نشست‌های خبری مشترک اعضای دولت سیزدهم اظهار داشت: اهتمام ویژه رئیس جمهور شهید ایران به علم و فناوری را هرگز فراموش نخواهیم کرد و اگر پیشرفتی در این حوزه وجود دارد، به‌واسطه تلاش و اهتمام ویژه شهید رئیسی بود.

وی افزود: در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بیش از ۳۰۰ دستاورد دانشی و فناورانه ثبت کردیم؛ یعنی هر یک‌ونیم روز یک دستاورد ثبت شده است و این چرخه کاملاً کاراست. رویکرد تحقیقات‌محور سازمان انرژی اتمی در دولت سیزدهم توانسته است این تحولات را به‌وجود آورد و ما در این مدت توانستیم از فاز تحقیقات به‌سمت صنعتی شدن حرکت کنیم.

اسلامی گفت: فناوری هسته‌ ای تأثیرات خودش را بر زندگی مردم پدیدار می‌کند که در حول ۲ محور انرژی و غیرانرژی تعریف می‌شود. در محور انرژی رسیدن به ۲۰ هزار مگاوات برق است. دنیا با سرعت بسیار متفاوتی به‌دنبال گسترش نیروگاه‌های هسته‌ای است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: اراده شده است سهم برق هسته‌ ای در دنیا به ۲۵ درصد افزایش پیدا کند و ما نیز تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای را در دستور کار قرار دادیم. ما برای تحقق این برنامه در این شرکت‌ها تلاش کردیم. طراحی و تحقیقات آنها انجام شده و در بخش‌های دیگر نیز پروژه‌های اجرایی آن آغاز شده است.

وی با بیان اینکه امروز بالای ۶۵ محصول رادیودارو داریم که یک میلیون بیمار در سراسر کشور از آن استفاده می‌کنند، گفت: به‌دنبال گسترش بازار‌های مصرفی خود در کشور‌های دیگر هستیم. امروز ۲۰ محصول رادیودارو داریم که فاز بالینی خود را طی می‌کنند و برخی محصولات دیگر نیز گام‌های تحقیقاتی را سپری می‌کنند.

اسلامی در خصوص ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای و توانایی ایران در این خصوص گفت: این بستگی به نوع قرارداد هم دارد. قرارداد‌ها دو بخش دارد یکی داخلی‌سازی است و دیگری ساخت در همان کشور طرف قرارداد است. برای سایر بخش‌ها ما از پروژه‌های صفر فرایند ظرفیت خودمان را گسترش دادیم و منابع وجود دارد و ما نگرانی برای سوخت پروژه ۲۰ هزار مگاوات نداریم. هر یکی از اجزای نیروگاه در هر بخشی را با شناسایی ظرفیت‌ها در کشور در قالب نقشه راه ساخت نیروگاه‌های اتمی احصا کردیم و امروز در دست اجراست.

وی در خصوص تأثیرات صنعت هسته‌ای در زندگی مردم و افتتاح مجتمع پرتودهی محصولات کشاورزی در شرق کشور گفت: آنچه در دستورکار است، ما یک ظرفیتی را در حجم پرتودهی در کشور ایجاد کنیم. در شرق کشور اساساً توسط بخش خصوصی اتفاق افتاد. در همین ماه تیر فاز دوم اجرا خواهد شد و استان خراسان رضوی بیش از این جا دارد که سامانه‌ها در آن نصب شود. پرتودهی موجب می‌شود باقی‌مانده آفات از محصول خارج شود و عمر نگهداری ارتقا پیدا خواهد کرد، این در اقتصاد ملی تأثیرگذار است. ۳۰ درصد ضایعات در محصولات کشاورزی است و شما از آن جلوگیری می‌کنید.

وی افزود: ما از دهه ۶۰ سامانه پرتودهی در کشور داشتیم، اما باید گسترش پیدا می‌کرد. این ملموس‌ترین نوع حضور صنعت هسته‌ای در زندگی مردم است. ان‌شاءالله در روز‌های آینده در اردبیل هم سامانه‌ای را افتتاح خواهیم کرد. امسال ۸ مرکز پرتودهی تا شهریور ماه افتتاح خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور در خصوص مهم‌ترین دستاورد در دولت سیزدهم گفت: مهم‌ترین دستاورد ما بحث رادیوداروهاست که گسترش رادیودارو را با هدفی کاملاً متفاوت پیگیری کردیم در بخش رادیودارو‌های تشخیصی ضریب دقت را و در رادیودارو‌های درمانی اثربخشی را افزایش دادیم.

وی ادامه داد: نکته بعدی بحث مربوط به پرتودهی است. حجم پرتودهی محصولات ما در سال ۱۴۰۳ را نسبت به سال ۱۴۰۲ سه برابر افزایش دادیم و این تأثیراتی را در زندگی مردم دارد.

اسلامی در خصوص آخرین وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر گفت: واحد دو و سه نیروگاه در سال ۱۴۰۰ به‌دلایلی در وضعیت رکود قرار داشت. امروز در سایت بوشهر اقلام در دست ساخت و تولید است. ما امیدواریم بیش از پنج سال طول نکشد که واحد دوم وارد مدار شود، همچنین واحد سوم به‌مدت ۷ سال وارد شود.

اسلامی در خصوص قطعنامه شورای حکام و الزام آژانس برای نظارت بر ایران نیز گفت: روابط ایران و آژانس مبنای قانونی دارد و آن هم معاهده پادمان و "ان‌پی‌تی" است و آژانس هم در همین چارچوب وظیفه هدایت، نظارت، پشتیبانی و تشویق را به‌عهده دارد، باید در همین چارچوب هم مطالبه داشته باشد و غیر از این مطلبی وجود ندارد که آژانس بخواهد جست‌وجو و پیگیری کند./

نظر شما