شناسهٔ خبر: 67328970 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

ثبت ملی آیین سنتی هلیم پزان روستای اسلام آباد صحنه روی میز وزارت میراث فرهنگی و گردشگری

فرماندار صحنه در شرق استان کرمانشاه گفت که مراحل تکمیل پرونده آیین هلیم پزان روستای "اسلام‌آباد سفلی" در بخش مرکزی این شهرستان جهت ثبت در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به وزارتخانه مربوطه ارسال شد. فرماندار صحنه در شرق استان کرمانشاه گفت که مراحل تکمیل پرونده آیین هلیم پزان روستای "اسلام‌آباد سفلی" در بخش مرکزی این شهرستان جهت ثبت در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور به وزارتخانه مربوطه ارسال شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ غلامرضا شهبازی روز یکشنبه ضمن اشاره به اینکه شهرستان صحنه دارای تکثر کم نظیر فرهنگ آیین‌های عزاداری است، اظهار کرد: این موضوع باعث شده در ماه‌های محرم و صفر آیین های خاص و متعددی انجام شود، نذری هلیم پزان نیز جزئی از همین مراسمات است که به روش خاصی در روز عاشورا انجام می‌شود.

فرماندار صحنه آیین سنتی هلیم پزان روستای اسلام‌آباد را میراثی برجای مانده از کهن دیار منطقه دانست و اضافه کرد: اگرچه این آیین نذری در گذر زمان تغییر شکل داده ولی پس از ۱۵۰ سال همچنان تجلی خلوص و ارادت مردمان منطقه است که در روز عاشورا برگزار می‌شود.

وی ثبت ملی این رویداد را گامی مهم برای حفظ و احیای آیین‌های سنتی عنوان و اظهار کرد: این مهم فرصتی برای معرفی فرهنگ و تاریخ شهرستان صحنه است که امیدواریم با ثبت این آیین در فهرست میراث فرهنگی ناملموس شاهد معرفی بیشتر مزیت های فرهنگی منطقه باشیم.

سعید بروشان رییس اداره میراث فرهنگی، گردشکری و صنایع دستی صحنه نیز اظهار کرد: پس از ارسال پرونده درختان کهنسال این شهرستان جهت ثبت ملی این دومین پرونده مرتبط امسال است و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد ثبت‌های دیگر آثار این دیار باشیم.

شهرستان صحنه که از آن به عنوان باغ شهر هم یاد می شود دارای مزیت گردشگری طبیعی، تاریخی و باستانی است.

نظر شما