شناسهٔ خبر: 67328533 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

مصرف روزانه ۲۰۵ میلیون لیتر فراورده نفتی در کشور

عصر خودرو- مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: روزانه ۲۰۵ میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی در کشور مصرف می‌کنیم که رشد سالانه ۸درصدی دارد و رقم میزان مصرف در بخش حمل‌ونقل با روزانه ۱۱۸ میلیون لیتر بنزین و ۶۵ میلیون لیتر گازوئیل درحالی که ۳۱ میلیون وسیله نقلیه در حال تردد در کشور داریم، با هیچ استاندارد و ملاکی همخوانی ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، جلیل سالاری، امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طی سه سال اخیر سالی حدود 3 میلیون کارت سوخت برای مردم صادر شد و به‌طور متوسط سالانه 5 میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده شده است، گفت: خودروهای ایرانی چه در بخش بنزین سوز و چه در بخش گازوئیل سوز پرمصرف هستند.

وی افزود: خودروی بنزینی به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش به طور متوسط 12 لیتر بنزین و خودروی گازوئیلی ما به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش 55 تا 60 لیتر گازوئیل مصرف می‌کند که می‌توان با استانداردسازی خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده از چرخه حمل‌ و نقل، این ارقام را به نصف کاهش داد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه برنامه تولید و مصرف بنزین برای سال 1399 به‌این‌صورت بود که تولید 105 میلیون لیتر و مصرف نیز در مرز 105 میلیون لیتر باشد، اظهار کرد: تولید 94 میلیون لیتر و مصرف به‌دلیل شیوع کرونا حدود 75 میلیون لیتر بود و فرصت صادرات بنزین برای ایران فراهم شد.

سالاری با بیان اینکه مصرف بنزین از 75 میلیون لیتر در روز سال 1399، در سال 1400 به 91 میلیون لیتر، در سال 1401 به 104 میلیون لیتر و در سال 1402 به 111 میلیون لیتر رسید.

وی تاکید کرد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی آمادگی دارد تا در صورتی که این اختیار را به ما بدهند، با استفاده از ظرفیت‌های ماده 12 قانون رفع موانع تولید، طرح اسقاط خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان را با جلب سرمایه‌گذاران و با کمک سیستم بانکی، اجرایی کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه خوراک پتروشیمی‌ها را به عنوان سوخت مصرف می‌کنیم، گفت: اگر نوسازی ناوگان صورت بگیرد، بخشی از سوخت مایع صرفه‌جویی شده باید به پتروشیمی‌ها اختصاص یابد تا با ظرفیت کامل فعالیت کنند و جلوی انحراف سوخت که به قاچاق می‌انجامد گرفته شود، با همین 3 اقدام می‌توانیم به اندازه 80 درصد درآمد صادرات نفت را برای کشور احیا کنیم.

سالاری با بیان اینکه از ابتدای این ماه، به خودروهای گازوئیل‌سوزی که در مسیر معین شده در بارنامه خود حرکت نمی‌کنند، هشدار داده می‌شود و از طریق پایش برخط این ناوگان، می‌توانیم روزانه از انحراف 5 میلیون لیتر سوخت جلوگیری کنیم، گفت: سوخت در مسیر قاچاق از 300 تومان در هر لیتر به 13 هزار تومان در هر لیتر می‌رسد و با دست‌ به دست شدن چندین باره، از مرزهای کشور خارج می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما