شناسهٔ خبر: 67328405 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انجمن نویسندگان کودک نامزدهای جایزه آلما ۲۰۲۵ را معرفی کرد

تهران- ایرنا- انجمن نویسندگان کودک و نوجوان احمد اکبرپور و هدی حدادی را به عنوان نامزدهای جایزه یادبود آسترید لیندگرن (آلما) ۲۰۲۵ معرفی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، احمد اکبرپور و هدی حدادی به عنوان نامزدهای جایزه یادبود آسترید لیندگرن (آلما) ۲۰۲۵ توسط انجمن نویسندگان کودک و نوجوان معرفی شدند. این انجمن از نهادهایی است که برای جایزه آسترید لیندگرن نامزد معرفی می‌کند.

احمد اکبرپور به دلیل دیدگاه‌های نو در روایت داستان، جهان داستانی طنز، فانتزی، اسطوره و افسانه، جسارت طبع آزمایی در گونه‌های گوناگون ادبی، بازتاب آثارش در دیگر کشورها و به زبان‌های دیگر و همچنین در پژوهش‌های دانشگاهی، نوشتن برای کودکان با نیازهای ویژه، توجه به ارزش‌های جهان‌شمول مانند، صلح، دوستی، مدارا و خانواده، سه دهه فعالیت مستمر در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، فعالیت‌های موثر فرهنگی و اجتماعی در شهرها و روستاهای مختلف از جمله برگزاری کارگاه‌های آموزش داستان‌نویسی برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان.

هدا حدادی تصویرگر، نویسنده و شاعر کودکان و نوجوان (که در سال ۲۰۱۲ نیز نامزد جایزه آلما بود.) به دلیل بیش از دو دهه فعالیت مستمر در حوزه ادبیات کودک اعم از تصویرگری کتاب و نویسندگی، تاثیرگذاری در رشد کتاب‌های تصویری کودک و نوجوان ، نوآوری و خالقیت در تصویرگری، جسارت در طراحی تصاویر متفاوت با عرف و سنت، برخورداری از نگاهی متفاوت و استمرار در طرح مسائل زنان و طبیعت در تصویرگری، نوآوری در به کارگیری تکنیک کلاژ در تصویرگری (به ویژه استفاده از کاغذ ابریشم)، چاپ و انتشار کتاب‌ها و همچنین مقاالت متعدد درباره آثارش در دیگر کشورها، انتشار کتاب‌های غیرفارسی در سطح بین‌المللی، برگزاری نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی در داخل و خارج ایران، برگزاری کارگاههای مختلف برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان، توجه ویژه به حقوق انسان‌ها فارغ از جنسیت و بهره‌گیری از درون مایه‌های صلح، عشق، عصیان، آزادی و دوستی با طبیعت، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در براتیسالوا، بولونیا و بلگراد، برخورداری از وجهه بین‌المللی به علت دریافت جوایز متعدد داخلی و بین المللی.

دولت سوئد این جایزه را به یاد آسترید لیندگرن که از پرطرفدارترین نویسندگان جهان است از سال ۲۰۰۲ راه‌اندازی کرده است. جایزه نقدی آلما به میزان ۵ میلیون کرون سوئد، به عنوان بزرگ‌ترین و گران‌ترین جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان و دومین جایزه بزرگ ادبیات - پس از جایزه هانس کریستین اندرسن در جهان به شمار می‌رود. این جایزه به اشخاص یا سازمان‌هایی اهدا می‌شود که نقش برجسته‌ای در خلق ادبیات کودک و نوجوان یا ترویج آن دارند. هر سال بیش از ۲۵۰ فرد یا نهاد از سراسر جهان برای این جایزه نامزد می‌شوند.

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، شورای کتاب کودک، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، چهار نهاد ایرانی هستند که می‌توانند برای این جایزه نامزد یا نامزدهایی معرفی کنند.

نظر شما