شناسهٔ خبر: 67328317 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

احیای بافت آسیب‌دیده قلب با کمک سشوار فضایی

پروفسور یوهانس هولفلد، از دانشگاه پزشکی اینسبروک، اعلام کرد که برای اولین‌بار احیا و بازسازی ماهیچه‌های قلب را در محیط بالینی شاهدیم که می‌تواند به میلیون‌ها نفر کمک کند؛ کارآزمایی‌های بزرگ‌تر از این دستگاه‌ که «سشوار فضایی» نام دارد، در دست برنامه‌ریزی است تا نتایج را در گروه‌های بزرگ‌تر بیماران به آزمون بگذارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سیتنا به نقل از بی بی سی، تحقیقات نشان می‌دهند که امواج ضربه‌ای ملایم بافت قلب، بیماران را پس از «عمل قلب باز» (بای‌پس قلب) احیا می‌کند. طبق نتایج پژوهشی که روی ۶۳ نفر در اتریش انجام شد، بیماران به کمک این روش درمانی جدید توانستند بیشتر راه بروند و همچنین گردش خونشان سالم و منظم‌ شود.

پروفسور یوهانس هولفلد، از دانشگاه پزشکی اینسبروک، گفت: «ما برای اولین‌بار احیا و بازسازی ماهیچه‌های قلب را در محیط بالینی شاهدیم که این می‌تواند به میلیون‌ها نفر کمک کند.» کارآزمایی‌های بزرگ‌تر از این دستگاه‌ که «سشوار فضایی» نام دارد، در دست برنامه‌ریزی است تا نتایج را در گروه‌های بزرگ‌تر بیماران به آزمون بگذارد. 

سالانه ۱۸میلیون نفر در سراسر جهان به‌دلیل بیماری‌های قلبی یا سایر مشکلات قلبی-عروقی جانشان را از دست می‌دهند. فشار خون بالا، رژیم غذایی ناسالم و همچنین مصرف دخانیات و الکل ازجمله عوامل خطر در بیماری‌های قلبی به شمار می‌روند. برای این عامل اصلی مرگ‌ومیر هیچ‌گونه درمانی وجود ندارد. 

داروها و روش‌های درمانی در هدایت بیماری موثرند و احتمال حمله قلبی را، که مسدود شدن ناگهانی خون‌رسانی به اندام‌ها را به دنبال دارد، کاهش می‌دهند. در موارد وخیم جراحان رگ خونی سالم را از قفسه سینه، پا یا بازو می‌گیرند و آن را به ناحیه قلب در بالا و زیر شریان مسدود‌شده پیوند می‌زنند. این روش به «عمل قلب باز» (بای‌پس قلب) معروف است. اما این عمل به‌جای بهبود بیماری فقط به حفظ عملکرد قلب کمک می‌کند. 

محققانی در اتریش به کمک امواج صوتی ملایم می‌کوشند مدت کوتاهی پس از عمل قلب باز بافت‌های آسیب‌دیده را احیا و بازسازی کنند. این روند، که ۱۰ دقیقه طول می‌کشد، برای تحریک رشد رگ‌های جدید در اطراف مناطق آسیب‌دیده یا زخمی طراحی شده است. در حال حاضر روشی مشابه «موج ضربه‌ای‌» برای درمان مشکلات جسمی، مانند آسیب‌دیدگی تاندون‌‌ها و رباط‌ها و همچنین اختلال نعوظ، استفاده می‌شود. امواج یا ضربه‌های بالاتر هم برای «سنگ‌شکنی پزشکی»، که در شکستن سنگ کلیه رایج است، به کار می‌روند. 

طبق آنچه در مجله اروپایی قلب (European Heart Journal) منتشر شد، نیمی از این بیماران هنگام بیهوشی و با امواج صوتی درمان شدند، در حالی که بقیه تحت روش درمانی ساختگی یا «شم» (Sham) قرار داشتند. یک سال پس از جراحی، میزان گردش خون اکسیژن‌دار به این ترتیب افزایش یافته بود: ۱۱.۳ درصد در بیمارانی که تحت عمل «امواج ضربه‌ای» بودند و حدود ۶.۳ درصد در گروه کنترل. همچنین بیمارانی که تحت روش «امواج ضربه‌‌ای» بودند می‌توانستند مسافت بیشتری را بدون استراحت راه بروند و کیفیت زندگیشان بهتر شده بود. 

پروفسور هولفولد می‌گوید که حالا این افراد می‌توانند برای خرید به فروشگاه بروند یا با سگشان قدم بزنند. او همچنین امیدوار است که این افراد زندگی طولانی‌تر و نیاز کمتر به بستری‌شدن مجدد داشته باشند. دکتر سونیا بابو نارایان، از بنیاد قلب بریتانیا، می‌گوید که برای آگاهی از تاثیرات طولانی‌مدت این روش درمانی تحقیقات بیشتری نیاز است. محققان انتظار دارند ناظران اروپایی اواخر سال ۲۰۲۴ تاییدیه این دستگاه را صادر کنند. همچنین استفاده از این دستگاه برای بیماران خارج از آزمایش‌های بالینی برای سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است. 

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما