شناسهٔ خبر: 67328263 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روند کاهش فرزندآوری در خراسان جنوبی نزولی شد

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: دولت سیزدهم اهتمام جدی به جوانی جمعیت داشته و از زمان شروع این طرح شاهد نزولی شدن شیب کاهش فرزندآوری در استان بوده‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، جواد قناعت روز یکشنبه در دومین رویداد استانی جایزه جوانی جمعیت که در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد افزود: این مسئله نشان می‌دهد نظام و دولت جدی پای کار است تا از بحران جمعیت عبور کنیم.

وی بیان کرد: اجرای طرح جوانی جمعیت کار بسیار سختی بود از همین رو دولت‌های قبلی شانه خالی کردند اما دولت سیزدهم شجاعانه مسوولیت سنگین آن را پذیرفت و باید فلسفه وجودی این طرح را مد نظر قرار داد نه اینکه دست روی نقاط ضعف و اشکالات گذاشت.

استاندار خراسان جنوبی با ابراز امیدواری از اینکه صف‌های انتظار وام فرزندآوری و ازدواج کم شود گفت: برای اعطای زمین جلسات مربوطه برگزار شده و تاکنون ۶ هزار قطعه زمین طرح جوانی جمعیت در استان واگذار شده است و پیگیری‌ها ادامه دارد.

وی اضافه کرد: وقتی مولفه‌های قدرت در کشورهای مختلف توسط کارشناسان بررسی می‌شود شاخص‌های فراوانی را بحث می‌کنند که یکی از مولفه‌های بسیار تاثیرگذار، جمعیت است.

قناعت گفت: جمعیت نقش زیربنایی، کلیدی و حساس دارد که باید توازن کنترل هرم جمعیت رعایت شود تا در لایه‌های مختلف اشکالی ایجاد نشود.

وی با اشاره به اهمیت تعداد و کیفیت جمعیت اظهار کرد: کشور چین با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت محدودیت‌های زاد و ولد را برداشته است چون به زیربنایی بودن این مولفه اعتقاد دارد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: مقام معظم رهبری از چند سال پیش هشدار دادند که کشور ایران با پیری و بحران جمعیت مواجه خواهد شد لذا اگر بیشتر جمعیت کشوری مسن باشد طبیعتا در رقابت‌های علمی، اقتصادی عقب می‌ماند و این چشم تیزبین انقلاب برای دو و سه دهه بعد فکر کرده و هشدار داده است.

وی تصریح کرد: موضوع جوانی و افزایش جمعیت در دستور کار نظام و دولت قرار گرفته و شاهد تشکیل ستادها در قوه مجریه، وزارتخانه و سازمان‌های مربوطه هستیم.

قناعت با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در زمینه جوانی جمعیت گفت: کشوری که جوان باشد حرف برای گفتن دارد و می‌تواند نیروهای خوبی در عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی تربیت کند.

روند کاهش فرزندآوری در خراسان جنوبی نزولی شد

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: این موضوع نشان دهنده برتری نیروی انسانی بر جنگ افزار و برتری انسان بر ماشین است لذا در موضوعات اقتصادی و فرهنگی نیز باید مورد توجه باشد اما هنوز برخی مجامع علمی به طور جدی به جوانی جمعیت ورود پیدا نکرده اند و خطر از سوی رهبر معظم انقلاب احساس شد.

وی همچنین گفت: در چند روز آینده شاهد برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستیم که آمادگی کامل در استان وجود دارد.

قناعت عنوان کرد: ۷۷۲ شعب اخذ رای در مناطق شهری و روستایی پیش بینی شده و آموزش‌های لازم به مجریان ارائه و تعرفه‌ها نیز توزیع شده است لذا آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات باشکوه و امن را داریم.

وی با بیان اینکه تعامل خوبی بین مجریان با نهادهای نظارتی وجود دارد گفت: امید است شاهد حضور پررنگ و درصد مشارکت بالای مردم باشیم چرا که خراسان جنوبی‌ها در انتخابات ۱۱ اسفند از لحاظ درصد مشارکت رتبه دوم کشوری را کسب کردند و تفاوت آن با رتبه اول کمتر از یک درصد و با رتبه سوم هشت تا ۱۰ درصد است.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: امید است ریل‌گذاری انجام شده توسط شهید جمهور تداوم داشته باشد زیرا شناخت شهید رییسی از خراسان جنوبی طوری بود که حتی اسم محلات را در شهرها می‌دانست و انصافا مخلص، پای کار و دلسوز بود.

وی گفت: در دولت سیزدهم بیش از هفت هزار واحد اقتصادی راکد و نیمه فعال در کشور فعال شد که از این تعداد بیش از ۴۰۰ واحد مربوط به خراسان جنوبی است.

قناعت افزود: مسکن مهر معطل مانده از دولت نهم و دهم در دولت سیزدهم تکمیل شد و اقدامات خوبی در حوزه احداث باندهای دوم انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه طرح راه آهن خراسان جنوبی در دولت سیزدهم کلید خورد و اکنون فعال است بیان کرد: انتقال آب از دریای عمان و انتقال گاز از سمت زابل هم جزو طرح‌های زیربنایی دولت سیزدهم در این استان است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: احداث ۲۶۰ کیلومتر باند دوم، تکمیل طرح نهضت ملی مسکن و سه پست ۴۰۰ کیلو ولت از برنامه‌های امسال است.

روند کاهش فرزندآوری در خراسان جنوبی نزولی شد

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی هم گفت: این رویداد هر سال طبق قانون جوانی جمعیت برای نکوداشت فعالان حوزه خانواده و جوانی جمعیت برگزار می‌شود. 

فهیمه زنگویی اظهار کرد: به دلیل برخی سیاست‌های نادرست در گذشته، کشور برای اولین بار با بحران جمعیت مواجه شده و امروز در لبه پرتگاه قرار داریم اما می‌توانیم با کمک مردم بصیر و دستگاه‌های اجرایی از این بحران عبور کنیم.

وی با اشاره به تلاش کنشگران مردمی، خانواده‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای بازگرداندن ریل جمعیت به مسیر اصلی آن افزود: از ابتدای دولت سیزدهم ۱۸ جلسه ستاد جوانی جمعیت با هدف حل مشکلات خانواده و جوانی جمعیت در استان برگزار شده است.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: رشد ۲.۶ درصدی ولادت در استان یکی از ثمرات این تلاش‌ها بوده که کسب رتبه دوم کشوری برای خراسان جنوبی را به همراه داشته است.

وی افزود: این اتفاق مبارک باید بارها گفته شود و از همه نهادهای تصمیم ساز و مردم قدردانی کرد لذا امیدواریم این روند رو به رشد تداوم داشته باشد.

زنگویی بیان کرد: طرح یسنا و فتحان در زمینه جوانی جمعیت در حال اجراست و با کمک به بانوان و مادران باید تلاش کنیم مشکلات فرزندآوری برای مردم کمتر شود.

وی به افتتاح اتاق رصد جمعیت در استان اشاره کرد و گفت: دومین استان کشور هستیم که با تشریک مساعی این اتاق افتتاح شد و می‌تواند در پیشبرد اهداف جمعیتی نقش مهمی ایفا کند.

زنگویی با تاکید بر اینکه همه نهادهای مردمی در خط مقدم جوانی جمعیت برای تغییر روال غلط گذشته تلاش کنند افزود: ساماندهی کنشگران نیز اجرایی شده و حلقه‌های مردمی را شناسایی و دسته بندی کرده‌ایم.

در این رویداد ۱۵ نفر فعالان حوزه جوانی جمعیت در هفت گروه شامل خانواده باشکوه، مدیران، دستگاه‌های اجرایی، نخبگان، سازمان و شرکت‌های خصوصی، سازمان‌های مردم نهاد و رسانه تجلیل شدند.

همچنین در این مراسم با حضور استاندار خراسان جنوبی از تمبر یادبود جوانی جمعیت رونمایی شد.

نظر شما