شناسهٔ خبر: 67328216 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشمولان بالای ۳۵ سال سن و حداقل دارای ۲ فرزند معاف شدند

تهران ـ ایرنا ـ مجمع تشخیص مصلحت نظام در راستای سیاست های کلی جمعیت، معافیت مشمولان بالای ۳۵ سال سن و دارای دو فرزند و غیر غایب، از دوره ضرورت خدمت وظیفه عمومی را به مصلحت دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای جلسه صحن مجمع با سخنان کوتاهی، پف: پیشاپیش تبریک و تهنیت عرض می کنیم عید بزرگ امامت و ولایت، عید غدیر خم را و از خداوند متعال میخواهیم راه نورانی امامت و ولایت را هر روز بیش از پیش به ظهور برساند و ما را از رهروان حقیقی این طریق قرار دهد.

وی بابیان اینکه حقیقت ولایت باطن نبوت است و مسلما امثال ما به این حقیقت به تمامه راه پیدا نمی کنیم الا آن مقدار که از طریق خود ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین و پیامبر اعظم صلوات الله علیه بر ما عرضه داشته اند، افزود: حق متعال بر ما امتنان عظیمی دارد که ما را محب اهل بیت قرار داده و با ولایت امیر المومنین علیه السلام این نعمت عظیم را بر ما تمام فرموده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: ولایت آن مقدار که در فهم ما در آید بر ما ظاهر شده اما از خداوند متعال طلب کنیم راهی به باطن ولایت که کمال انسانی است و اولیای بزرگ الهی به دنبال تحقق همین حقیقت بودند بر ما بگشاید تا انشاءالله به کرم و فضل الهی از انوار باطنی امامت و ولایت هم بهره مند بشویم وامیدواریم خداوند نور ائمه اطهار علیهم السلام و راهشان را هر روز بیش از پیش در دنیا ظاهر کند. کما اینکه ما علائمی را می بینیم از ظهور گسترده تر این حقیقت و این نورانیت مثل ایام اربعین. امیدواریم خداوند ظهور حضرت حجت بن الحسن صلوات الله علیه را نزدیک بگرداند و ان نور عظیم ولایت را بر همه عوالم بتاباند.

در ادامه نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام که به ریاست آیت الله آملی لاریجانی و با حضور اکثریت اعضا، مدیر قوه مجریه، وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون حقوقی رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و نیز رئیس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم پیشرفت در مجلس شورای اسلامی، برای بررسی موارد اصراری مجلس در خصوص لایحه برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت، برگزار شد، اعضای مجمع، تبصره (۱) بند «ت» ماده (۱۰۲) درباره معافیت مشمولان بالای ۳۵سال سن و دارای دو فرزند را با اصلاحاتی به مصلحت دانستند.

همچنین در این نشست، بند الحاقی ذیل بند (الف) ماده (۱۰) از موارد اصراری لایحه برنامه هفتم در دستورکار قرارگرفت. اعضا پس از استماع نظرات کمیسیون تخصصی مجمع و کمیسیون ذیربط مجلس و نیز رییس کل بانک مرکزی به بیان دیدگاه های خود پرداختند. پس از انجام مباحث مبسوط و طرح دیدگاه موافقان و مخالفان رای گیری به عمل آمد و مصلحت مورد نظر مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسید.

در ادامه، بند (الف) ماده (۱۱) به بحث گذاشته شد و گزارش کمیسیون تخصصی مجمع و نیز کمیسیون مربوطه مجلس ارائه شد. پس از بحث و تبادل نظر و طرح دیدگاه موافقان و مخالفان، رای گیری به عمل آمد و اعضا، مصلحت مورد نظر مجلس شورای اسلامی را عیناً تایید کردند. همچنین با توجه به عدم تایید مصوبه اصراری مجلس در بند الحاقی ماده (۱۰)، اعضا مجمع مصوبه کمیسیون اقتصادی، بازرگانی و اداری را واجد مصلحت تشخیص دادند.

بنابر این گزارش، اعضای مجمع تشخیص مصلحت، در ادامه نشست فوق‌العاده، آخرین بخش از مصوبات مجلس شامل؛ بندهای (پ) و (ت) ماده (۱۶)، بند (ج) ماده (۱۰۲)، بند «الف» ماده (۱۱۶) و بند «الف» ماده (۱۱) را مورد بحث و بررسی قرار دادند. در هر یک از موارد مذکور، پس از طرح گزارش کارشناسی کمیسیون ذیربط و توضیحات مبسوط نمایندگان دولت و کمیسیون مجلس و تبادل نظر، رای گیری انجام شد و اعضا مصوبات اصراری مجلس را به مصلحت ندانستند.

نظر شما