شناسهٔ خبر: 67328005 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خراسان جنوبی

اجرای پایلوت طرح غنی سازی غذا و ارزیابی اثربخشی آن برروی کودکان 6 ماهه تا 5 ساله و زنان باردار

طرح غنی سازی غذا در منزل و ارزیابی اثربخشی آن برروی کودکان ۶ ماهه تا ۵ ساله و زنان باردار ساکن خراسان جنوبی به صورت پایلوت در استان در حال اجراست.

صاحب‌خبر -

اجرای پایلوت طرح غنی سازی غذا  و ارزیابی اثربخشی آن برروی کودکان 6 ماهه تا 5 ساله و زنان باردار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه گرسنگی و کمبود ریز مغذی از جمله علل ایجاد بیماریهای غیر واگیری همچون چاقی و بیماریهای قلبی و عروقی است گفت:  کودکانی که با ناامنی غذایی و مهمتر از آن ناامنی تغذیه‌ای پا به دوران بلوغ و بزرگسالی می‌گذارند، خطر بیشتری در ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن آنها را تهدید می کند.

دکتر شایسته با بیان اینکه روش غنی سازی غذا در منزل، یکی از روش‌هایی است که می‌تواند در کنار راهکار‌های دیگر در مبارزه با کمبود ریزمغذی‌ها به کار گرفته شود، افزود:  در این روش آمیزه‌ای از ریزمغذی‌ها همراه با درشت مغذی‌ها و عمدتا پروتئین با ارزش بیولوژیک بالا، به اشکال گوناگون در اختیار خانوار‌های دچار ناامنی غذایی گذاشته می‌شود که به غذا اضافه کنند.

وی با بیان اینکه این ترکیب برای استفاده کودک در تغذیه تکمیلی یا برای استفاده خانوار در تغذیه عادی طراحی شده، افزود:  در این خصوص اجرای طرح غنی سازی غذا در منزل و ارزیابی اثر بخشی آن بر روی مادران باردار و کودکان ۶ تا ۶۰ ماهه استان  تا پایان سال ۱۴۰۳ به صورت پایلوت از سال گذشته با طرح فرمولاسیون و تولید شاسه حاوی درشت مغذی و ریزمغذی‌ها در حال اجراست. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: هدف از این مطالعه در مرحله نخست فرمولبندی تغذیه‌ای یک نوع محصول پودری دارای درشت مغذی ها و ریزمغذی‌ها از جمله پروتئین، ویتامینه‌ های A و D، رو‌ی و آهن به شکل ساشه برا‌ی غنی سازی غذای مادر باردار و کودکان ۶ تا ۶۰ ماهه در شرایط معمول در منزل، و سپس ارزیابی اثربخشی آن بر وضعیت تغذیه و پیآمد‌های آبستنی در مادر باردار و نیز بر الگوی رشد و تکامل و وضعیت ریزمغذی‌های نامبرده در کودک ز یر ۵ سال و در نهایت بهبود وضعیت تغذیۀ خانوار‌ها است.

شایسته با بیان اینکه در این طرح ۴۸۰ کودک و ۲۲۰ مادر باردار در ۷ شهرستان استان شرکت دارند، افزود: ابتدا  پرسشنامه‌های مربوطه تکمیل و سپس ساشه‌های حاوی درشت مغذی‌ها و ریزمغذی‌ها بین شرکت کنندگان توزیع  و تمامی مراقبت‌های بهداشتی به گروه هدف ارائه می شود.

نظر شما