شناسهٔ خبر: 67327941 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خبرداد:

رونمایی از سبد غذایی جامعه ایرانی/مبنای سیاستگذاری واردات و صادرات همین سبد است

تهران-ایرنا- مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به رونمایی از سبد غذایی جامعه ایرانی، این سبد را مبنای سیاست‌گذاری برای واردات، صادرات و تولید مواد غذایی مطلوب در کشور دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا احمد اسماعیل زاده در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و سلامت ایرنا افزود: این سبد بر اساس نیازهای انرژی و مواد مغذی آحاد جامعه ایرانی تنظیم می‌شود. با توجه به مصرف جامعه و وضعیت اقتصادی جامعه و در نظر گرفتن نیازهای تغذیه‌ای یک تیم حدود ۱۲ نفر از اساتید دانشگاه های علوم پزشکی کشور از دانشگاه‌های شهید بهشتی، تهران، مشهد، اهواز و دانشگاه علوم پزشکی ایران بعد از چندین جلسه این کار را انجام دادند. آنها میزان اقلام غذایی مورد نیاز مثل برنج، تخم مرغ، نان، گوشت‌ها، حبوبات و سایر اقلام غذایی که برای سلامت و تامین کالری مورد نیاز است را در این سبد برآورد کردند.

مبنای سیاستگذاری واردات و صادرات و تولید غذا همین سبد غذایی مطلوب است

وی گفت: با مدل بندی های آماری که انجام می شود این کار مبنای تصمیم گیری های سیاستی در کشور برای تولید اقلام غذایی است. برای مثال وزارت کشاورزی از روی این سبد غذایی مطلوب می‌گوید که در جامعه چقدر نیاز به تولید حبوبات وجود دارد و آیا صادرات و واردات آن لازم است یا نیست؟ بنابراین مبنای سیاستگذاری واردات و صادرات و تولید غذا همین سبد غذایی مطلوب است.

آخرین سبد مطلوب غذایی مربوط به ۱۰ سال قبل است

اسماعیل زاده با بیان این که طبق قانون وزارت بهداشت موظف به تهیه و تنظیم این سبد غذایی مطلوب است اظهار کرد: آخرین سبد غذایی که تنظیم شده بود مربوط به حدود ۱۰ سال قبل بود که با توجه به تغییرات و تحولات اقتصادی که در جامعه اتفاق افتاده بود نیاز به بازنگری داشت که خوشبختانه دراین دولت بازنگری شد. این سبد علاوه بر این که مبنای سیاستگذاری در زمینه تولید و واردات و صادرات غذا است برای تامین مواد مغذی در آحاد مختلف هم استفاده می شود و مثلا وزارت رفاه این سبد را به عنوان مبنای برآورد حداقل هزینه و دستمزد کارگران قرار می‌دهد.

وی گفت: هر چند که ما بارها به وزارت رفاه گفته‌ایم که این سبد چون بر اساس میانگین جامعه مطلوب برآورد می‌شود برای یک گروه خاص نیست، یعنی مثلا فقط نیازهای کارگران را نمی‌توانیم بر مبنای آن قرار دهیم چرا که کارگران فعالیت زیادتری دارند و اگر وزارت رفاه می‌خواهد برای دستمزد آنها یک سبد غذایی برآورد کند باید طی مکاتباتی با وزارت بهداشت بخواهد تا اساتید تغذیه بنشینند و چنین کاری را به طور خاص برای کارگران انجام دهند.

این سبد مبنای برآورد مواد مغذی یا هزینه معیشتی برای یک قشر یا یک گروه خاص نیست و ما بارها این قضیه را به وزارت رفاه اعلام کرده‌ایم

اسماعیل زاده ادامه داد: چون برآورد مواد غذایی و انرژی در این سبد براساس پوشاندن نیازهای عموم جامعه و با در نظر گرفتن میزان شیوع بیماری‌های غیر واگیر است. بنابراین اگر ما در این سبد انرژی دریافتی را خیلی بالاتر از حد متوسط بگیریم به داستان چاقی در کشور دامن زده‌ایم و باعث ترویج آن شده‌ایم. به همین خاطر با در نظر گرفتن همه این موارد این سبد تنظیم می‌شود. بنابراین این سبد مبنای برآورد مواد مغذی یا هزینه معیشتی برای یک قشر یا یک گروه خاص نیست و ما بارها این قضیه را به وزارت رفاه اعلام کرده‌ایم اما تا کنون وزارت رفاه مبنای معیشت را این سبد قرار داده است.

نظر شما