شناسهٔ خبر: 67327921 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

ساده‌ترین راه گرفتن ویزای تحصیلی امارات چیست؟

صاحب‌خبر -
هر چند که مردم این کشور عرب زبان هستند، اما تحصیل به زبان انگلیسی نیز در این دانشگاه‌ها ممکن خواهد بود. به صورت کلی تحصیل در امارات و شهر دبی، به دو بخش دولتی و خصوصی تقسیم شده است. در این مطلب توضیحات کاملی را در مورد ساده‌ترین راحت اخذ ویزای تحصیلی امارات و موارد مربوط به آن عنوان خواهیم کرد.
شرایط تحصیل در امارات با ویزای تحصیلی
 مراکز دولتی این کشور، برای آن دسته از افرادی در نظر گرفته شده که از شهروندان اماراتی هستند. مهاجرانی هم که از خارج از کشور برای تحصیل به امارات می‌آیند، باید در مراکز خصوصی و بین‌المللی به تحصیل خود ادامه دهند. این افراد بعد از دریافت ویزای تحصیلی امارات و گذراندن این فرآیند تحصیلی، در صورتی که توانایی مالی به منظور سرمایه‌گذاری در کشور امارات را داشته و یا اگر بتوانند از کارفرمایان، جاب آفر دریافت کنند، این امکان را خواهند داشت تا نوع اقامت خود را تغییر دهند. در مسیر دریافت ویزای تحصیلی امارات، می‌توانید از موسسات خوشنام و مجربی مانندایران مهاجر که در این زمینه تجربه‌های موفق زیادی دارند کمک بگیرید تا این مسیر پرچالش برای شما ساده و سریعتر شود.

مدارک مورد نیاز در اخذ ویزای تحصیلی امارات
برای اخذ ویزای تحصیلی کشور امارات، شما به مدارک زیر احتیاج خواهید داشت:
•    پاسپورت معتبر با حداقل اعتبار 6 ماهه و همچنین با ۲ صفحه خالی
•    داشتن 2 نسخه از کپی پاسپورت متقاضی
•    تعداد ۱۲ قطعه عکس پاسپورتی
•    پر نمودن فرم مخصوص دریافت ویزا
•    نامه پذیرش دانشگاه از کشور امارات
•    نامه تمکن مالی از بانک
•    کپی فیش‌های واریزی دانشگاه
•    نامه تأییدیه از دانشگاه در خصوص خوابگاه اگر دانشجو آن را گرفته باشد.
•    آخرین مدرک تحصیلی
•    کپی واریزی هزینه‌های ویزا
•    گواهی پزشکی که باید در کشور امارات دریافت و سپس ارائه شود.

مراحل ثبت درخواست ویزای تحصیلی امارات
انواع ویزای دانشجویی کشور امارات به صورت 1 ساله صادر می‌گردد و شما این امکان را دارید تا هر ساله آن را تمدید نمایید. چنانچه تمامی مدارک شما که به منظور دریافت ویزا ارائه می‌شود، صحیح باشد، این ویزای دانشجویی در مدت زمانی 2 تا 5 هفته صادر می‌شود. شما باید پس از آماده نمودن مدارک مورد نیاز جهت اخذ این ویزای تحصیلی، به انجام فرآیند ثبت درخواست آن بپردازید که این فرآیند شامل مراحل زیر خواهد شد:

1. تایید درخواست ویزا توسط دانشگاه
بعد از اینکه شما درخواست ویزا را برای دانشگاه محل تحصیل خود ارسال کردید و تاییدیه لازم را دریافت نمودید، لازم است آن مدارکی که از طرف دانشگاه تعیین شده است را برای دانشگاه محل تحصیل خودتان بفرستید. البته ممکن است بعضی از دانشگاه‌ها از شما درخواست کنند تا قسمتی از شهریه را در همان ابتدا پرداخت نمایید.

2. اقدام جهت دریافت مجوز ورود
در اکثر مواقع، دانشگاه به عنوان اسپانسر شما خواهد بود و در نتیجه مراحل کار اخذ مجوز ورود را از سوی شما پیگیری خواهد کرد. برای این امر، لازم است تا شما نامه ثبت نام تحصیلی، کپی پاسپورت و همچنین عکس خودتان را برای دانشگاه ارسال کنید. البته باید بدانید که دریافت مجوز ورود شامل برخی هزینه‌ها می‌شود که ممکن است دانشگاه این مبالغ را پرداخت نماید.

3. ارسال الکترونیکی مدارک
در این مرحله لازم است تا شما مدارک مورد نیاز را در پلتفرمی که توسط دانشگاه تعیین شده، آپلود کرده و یا برای دانشگاه ایمیل نمایید. حتما لازم است به این نکته توجه داشته باشید که فرمت مدارک ارسال شده به وسیله شما، با فرمتی که به وسیله دانشگاه تعیین شده، یکسان باشد.

4. پرداخت هزینه‌های لازم
گاهی اوقات ممکن است تا بعضی از دانشگاه‌ها از شما بخواهند که حداقل میزان مشخصی از شهریه را تسویه نمایید. به عنوان مثال، از نمونه این دانشگاه‌ها باید به دانشگاه امارات متحده عربی اشاره کرد. این مرکز از دانشجویان بین‌المللی که تقاضای تحصیل در این دانشگاه را دارند، می‌خواهد تا مبلغ ۵,۰۰۰ دلار را در ابتدا و با هدف رسیدگی به امور مربوط به ویزای دانشجویی پرداخت نمایند.

5. پردازش درخواست
به طور معمول بعد از تایید درخواست ثبت نام دانشگاه، شما ۲ ماه زمان خواهید داشت تا درخواست ویزای خودتان را کامل و ارسال نمایید. اغلب پردازش درخواست ویزای تحصیلی به امارات، مدت ۲۰ روز به طول می‌انجامد. البته بعضی از دانشگاه‌ها هستند که با گرفتن هزینه‌های اضافی، مدت این پردازش را کاهش داده و در زمان ۱۰ روز آن را انجام می‌دهند.

6. دریافت مهر ویزا
در این مرحله، دانشگاه بعد از تایید ویزای تحصیلی کشور امارات و همچنین مجوز ورود، اطلاع‌رسانی‌های لازم را برای شما انجام خواهد داد. شما می‌توانید با گرفتن مجوز ورود، برای دریافت مهر ویزای خود، به دانشگاه محل تحصیل‌تان در کشور امارات مراجعه نمایید.

ویزای تحصیلی امارات

ویزای تحصیلی امارات در مقطع کارشناسی
اخذ ویزای تحصیلی کشور امارات برای کلیه دانشجویان بین‌المللی در مقطع لیسانس، امکان پذیر خواهد بود. مدت زمان تحصیل در این کشور برای دریافت مدرک لیسانس، 3 تا 5 سال به طول خواهد انجامید. این تحصیل برای افراد بین‌المللی و مهاجران به زبان انگلیسی انجام می‌شود.

ویژگی‌های ویزای تحصیلی کارشناسی امارات
ویزای تحصیلی در مقطع کارشناسی برای کشور امارات ویژگی‌های متعددی دارد که شامل موارد زیر می‌شود:
•    افراد متقاضی تحصیل در مقطع لیسانس در کشور امارات، باید حتما قبل از آن موفق به کسب مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی و دریافت ریز نمرات این مقاطع شده باشند.
•    اگر شما می‌خواهید برای گذراندن دوره لیسانس به کشور امارات مهاجرت تحصیلی داشته باشید، این امکان را خواهید داشت تا در رشته‌های مهندسی و فناوری، علوم طبیعی، هنر، تجارت و حقوق تحصیل نمایید. شما می‌توانید در هر کدام از این رشته‌ها، تخصص عملی نیز داشته باشید.
•    باید بدانید که با 1 تا 2 سال ویزای تحصیلی کشور امارات در مقطع لیسانس، شما قادر خواهید بود که برای ادامه تحصیل خود، به کشورهایی از جمله انگلیس، آمریکا، استرالیا، کانادا و همچنین کشورهای اروپایی مانند فرانسه، هلند، اسپانیا و پرتغال مهاجرت کنید.
•    دانشجویان مقطع لیسانس در امارات این امکان را دارند تا 10 ساعت در هفته را کار کرده و در ازای هر ساعت کار کردن، مبلغی حدود 12 دلار را دریافت کنند. این میزان حقوق می‌تواند بخشی از هزینه‌های مرتبط با تحصیل دانشجو را فراهم نماید.
•    پیدا کردن یک کار ایده‌آل و مناسب برای یک دانشجو در امارات، با توجه به مواردی چون تسلط به زبان انگلیسی، سابقه و تجربه کاری، ویژگی‌های شخصیتی و... برای هر دانشجو متفاوت خواهد بود.

ویزای تحصیلی امارات در مقطع کارشناسی ارشد
اخذ ویزای تحصیلی امارات به منظور تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز برای شما امکان‌پذیر خواهد بود. دانشجویان این مقطع تحصیلی در امارات، می‌توانند در زمان تحصیل خود، مدت 20 ساعت در هفته را کار کرده و در ازای هر ساعت کار کردن، مبلغی در حدود 10 تا 12 دلار را دریافت کنند. این مبلغ حقوق می‌تواند بخشی از هزینه‌های تحصیلی آنان را تامین نماید.

ویژگی‌های ویزای تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد امارات
از ویژگی‌های این ویزای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    چنانچه شما تصمیم دارید که ویزای تحصیلی امارات در مقطع فوق لیسانس را اخذ نمایید، لازم است تا مدرک کارشناسی به همراه ریز نمرات مربوط به آن را کسب کرده باشید.
•    تحصیل در مقطع فوق لیسانس در امارات مدت ۱ تا 2 سال به طول خواهد انجامید.
•    از مدارک مورد نیاز برای تحصیل در این مقطع باید به مدرک آیلتس 6 اشاره نمود. دروس تحصیلی دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد به ۲ زبان انگلیسی و عربی ارائه می‌گردد.
•    دانشجویان مقطع فوق لیسانس، بعد از به پایان رساندن تحصیلات تکمیلی خودشان در کشور امارات، چنانچه تمایلی به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را نداشته باشند، دولت به آنان یک فرصت 1 ساله به منظور پیدا کردن یک شغل مناسب را می‌دهد تا بدین ترتیب ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری امارات تغییر دهند.

ویزای تحصیلی امارات در مقطع دکتری
تحصیل در مقطع دکتری در کشور امارات، مدت 3 تا 4 سال طول می‌‌کشد. شروع سال تحصیلی در این مقطع، از اوایل ماه سپتامبر تا اواخر ماه ژوئن خواهد بود. در طول این سال تحصیلی، از سراسر جهان دانشجویان بسیاری در دانشگاه‌های امارات در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند.

ویژگی‌های ویزای تحصیلی امارات در مقطع دکتری
ویژگی‌های این ویزا شامل موارد زیر است:
•    متقاضی برای اخذ پذیرش در مقطع دکترا، لازم است تا یک سوپروایزر یا همان استاد راهنما پیدا کرده و پس از مکاتبه و برقراری ارتباط با او موفق به دریافت پذیرش از دانشگاه شود.
•    برای گرفتن پذیرش در این مقطع، ارائه نمودن پروپوزال یا طرح پژوهشی خاص نیز از موارد الزامی خواهد بود.
•    لازم است تا پروپوزال تهیه شده به وسیله شما، کاملا علمی باشد تا بتواند مورد تایید قرار بگیرد. در کشور امارات، ساختار تدریس phd همچون کشور انگلستان است.
•    از آنجایی که در این کشور، هیچگونه استانداردی برای هزینه‌های تحصیلی وجود ندارد، مخارج تحصیل در آنجا تقریبا زیاد می‌شود.
•    در مقطع تحصیلی دکترا، دانشجویان اجازه کار نیمه وقت را در طول تحصیل خواهند داشت.
•    دانشجویان باید مدرک کارشناسی ارشد معتبر و تایید شده به وسیله وزارت آموزش و پرورش امارات داشته باشند.
•    ریز نمرات مقطع کارشناسی ارشد به طور کاملا رسمی ارائه شود.
•    پروپوزال یا طرح پایان نامه دکترا تأیید شود.
•    تمامی مدارک رسمی گفته شده باید ترجمه شود.
•    متقاضیان باید مدرک آیلتس 6.5 یا تافل 91 داشته باشند.

ویزای تحصیلی امارات از طریق بورس تحصیلی
شما این امکان را خواهید داشت تا از طریق اخذ بورسیه تحصیلی در امارات متحده عربی به تحصیل بپردازید. برای کلیه دانشجویان بین‌المللی در کشور امارات، بورس تحصیلی به ۲ بخش رایگان و نیمه رایگان طبقه‌بندی شده است. در دسته نیمه رایگان، دانشجو موظف است تا نیمی از شهریه تحصیلی خود را پرداخت نماید.
در واقع در این حالت، دانشگاه‌ها بسته به چگونگی بورسیه ارائه شده، مبلغی را در قالب هزینه تحصیلی دانشجو، به او پرداخت می‌نمایند تا به صورتی تحصیل متقاضی رایگان شود. به طور مثال در بورس تحصیلی برنامه  ADNOC ، دانشجو در هر ترم مبلغی برابر با 10 تا 15 هزار درهم را تحت عنوان هزینه تحصیل به دانشگاه پرداخت می‌نماید. از طرفی هم او ماهیانه مبلغی بین 5 تا 9 هزار درهم را در قالب کمک هزینه زندگی از طرف این دانشگاه دریافت می‌کند. لازم به ذکر است که این بورسیه مخصوص دانشجویان مهندسی و علوم پایه است.
از نمونه‌های انواع بورسیه تحصیلی ارائه شده به دانشجویان در کشور امارات، باید به موارد زیر اشاره کرد:
•    بورس تحصیلی ویژه انتلیق Entaliq
•    بورس تحصیلی ویژه دانشگاه جمیرا دبی
•    بورس تحصیلی ویژه دانشگاه آمریکایی شارجه
•    بورس تحصیلی ویژه دانشگاه امارات متحده عربی
•    بورس تحصیلی ویژه دانشگاه کانادایی دبی
 
ویزای تحصیلی امارات

هزینه تحصیل و زندگی در کشور امارات
به صورت کلی، دانشجویان بین‌المللی باید در هر سال حدودا بین 5.000 تا 27.650 یورو بابت شهریه دانشگاه، هزینه پرداخت نمایند. البته آنان می‌توانند برنامه‌های تحصیلی ارزانتر و حتی گاهی رایگان را انتخاب کنند که البته این برنامه‌ها بسیار کم و محدود هستند.
شهریه پرداختی دانشگاه براساس تعداد کلی اعتبار ساعت هر کدام از برنامه‌ها محاسبه می‌شود. به طور مثال، در صورتی که یک دانشجو به ۳۶ ساعت اعتبار برای فارغ‌التحصیل شدن خود در آموزش و پرورش احتیاج داشته باشد و هزینه 1 ساعت اعتبار برابر با 371 یورو محاسبه شود، او لازم است برای برنامه کامل دانشگاهی خود، مبلغی در حدود 13355 یورو را پرداخت نماید.
در خصوص هزینه‌های زندگی در این کشور نیز باید گفت که شما به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی به جهت گذراندن زندگی ماهانه خود در امارات به 650 تا 1300 یورو نیاز خواهید داشت. البته عادات شخصی و نحوه زندگی شما می‌تواند این بودجه را زیاد یا کم کند. در جدول زیر هزینه تحصیل در چند دانشگاه مطرح امارات بیان شده است:
 
نام دانشگاه مدت زمان اعتبار هزینه تحصیل
دانشگاه خلیفه 1 ساعت اعتبار بین 774 تا 1،550 یورو
دانشگاه امارات متحده عربی 1 ساعت اعتبار بین 371 تا 1950 یورو
دانشگاه شارجه 1 ساعت اعتبار بین 243 تا 2،015 یورو
 
 
 

نظر شما