شناسهٔ خبر: 67327403 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

در نشست «مهم ترین اولویت های حوزه سلامت در برنامه نامزدهای انتخاباتی» چه گذشت؟

روسای ستادهای انتخاباتی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشستی به بررسی اولویت های دولت در حوزه سلامت پرداختند. روسای ستادهای انتخاباتی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشستی به بررسی اولویت های دولت در حوزه سلامت پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، نشست خبری مهم ترین اولویت های حوزه سلامت در برنامه نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز یک شنبه ۳ تیرماه با حضور محمد رئیس زاده رئیس سازمان نظام پزشکی، ایرج فاضل رییس شورای عالی سازمان نظام پزشکی، یوسف کاظمی رییس هیات رییسه سازمان نظام پزشکی، امامی رضوی رییس ستاد سلامت محمدباقر قالیباف، میرمحمدی رییس ستاد سلامت سعید جلیلی، صداقت رئیس ستاد سلامت سید امیر حسین قاضی زاده، کریمی رئیس ستاد سلامت مسعود پزشکیان، اکبری ثانی رئیس ستاد سلامت علیرضا زاکانی و میرخانی رییس ستاد سلامت پورمحمدی برگزارشد. 

رئیس سازمان نظام پزشکی: دولت باید به صورت ویژه به حوزه سلامت و نیروی انسانی بپردازد

محمد رئیس زاده رییس سازمان نظام پزشکی در این نشست اظهار کرد: درخواست من از نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری این است که سلامت در دوره انتخابات ‌و‌ دولت آینده یک بحث پررنگ باشد و درصورت مشخص شدن دولت آینده، دولت باید به صورت ویژه به حوزه سلامت و نیروی انسانی بپردازد و سلامت را در اولویت خود قرار دهد. 

وی ادامه داد: دولت آینده با همان میزانی که به منابع غیر انسانی از جمله تخت بیمارستانی، تجهیزات پزشکی که لازمه خدمات سلامت و بهداشتی است، توجه می‌کند باید به منابع و نیروی انسانی هم توجه کند. باید توازن کافی بین این ۸۵ درصد از منابع وزارت بهداشت به منابع غیر انسانی و ۱۵ درصد از منابع به نیروی انسانی تخصیص داده است. چالش در حوزه بهداشت و سلامت نیروی انسانی است. 

رییس سازمان نظام پزشکی بیان کرد: در رشته جراحی کودکان در سه دوره اخیر با ۱۴ ظرفیت تعداد پذیرفته شدگان صفر بوده، همچنین در رشته مراقبت های ویژه با ۲۷ ظرفیت ۶ ظرفیت پرشده، در رشته بیهوشی مجموع ظرفیت های پر شده زیر ۲۰ درصد، در رشته اطفال زیر ۳۶ درصد بوده است، همچنین هزار رزیدنت طی چهار سال در رحوزه بی هوشی کمبود داریم و این بی توجهی به نیروی انسانی در آینده تبعاتی خواهد داشت. در روز گذشته منابع غیر انسانی با اعتبار ۳۰ هزار میلیارد تومان توسط مخبر سرپرست ریاست جمهوری به بهره برداری رسید و این مقدار اعتبار زیاد است. 

رئیس ستاد سلامت پزشکیان: با حذف غربالگری به دنبال رشد جمعیت هستیم

ایرج فاضل رییس شورای عالی سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: اگر سلامت در این دولت جا بیفتد می تواند دکترین در این دولت تغییر کند، مفهموم سلامت نیاز به تغییر دارد.

وی ادامه داد: دولت باید به وظیفه اصلی خود از جمله سیاست گذاری و راهنمایی بازگردد.

کریمی رئیس ستاد سلامت مسعود پزشکیان در ادامه این نشست اظهار کرد: در حوزه سلامت خیلی مسایل و راه حل ها پیچیده نیست و عمدتا بحث ها یکی است. موضوع این است که هر کسی انتخاب شود به چه مقدار متعهد می شود که در حوزه سلامت همکاری داشته باشد. همه مشکلات گفته شده از جمله معیشت پرستاران، نیروی انسانی ، کمبود منابع و بودجه وجود دارد. 

وی ادامه داد: در این راستا باید هزینه را کاهش و درآمد پایدار را ایجاد کنیم و برای کاهش هزینه باید کامل طرح پزشک خانواده اجرا شود، بخش خصوصی باید تقویت شود. 

وی گفت: به جز سال ۹۳ یا ۹۴ در طول انقلاب پرداخت از جیب مردم به ۳۰درصد رسیده بود و هم اکنون ۶۰ الی ۷۰ درصد است. قطعا تا پنج و شش سال آینده با کمبود نیروی انسانی روبرو خواهیم شد. در اصلاح تعرفه باید اقداماتی صورت گیرد.

کریمی عنوان کرد: نظام پرداخت ما درست و باید اصلاح شود، امور معیشتی باید در اولویت قرار گیرد، شایسته سالاری در حوزه بهداشت و سلامت در انتخاب مدیران در افزایش امید به آینده موثر است، بحث افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی باید اصلاح شود و طرح افزایش ظرفیت پذیرفته شدگان رشته پزشکی با مخالفت دستگاه ها تصویب شد.طرح پزشک خانواده از طرح های با اولویت است و طرح پرداخت ها باید ترکیبی شود. 

وی ادامه داد: بحث دارو یار طرح همچنان موفقی نبوده است و این که ارز به کدام بخش تعلق گیرد. تجهیزات ما در حوزه دارو سازی بسیار فرسوده است و سرمایه گذاری از دولت احمدی نژاد به بعد کاهش یافته و هم اکنون در صورت فوریت تجهیزاتی را از منابع نامناسب وارد کنیم. ما به دنبال اجرای سیاست های جمعیتی هستیم اما در طی یک سال چند نفر در تصادفات از دست می دهیم و با حذف غربالگری به دنبال رشد جمعیت هستیم. 

کریمی گفت: از ابتدای انقلاب گسترش شبکه سلامت به خوبی انجام گرفته است و به دنبال این هدف طرح پزشک خانواده از روستا ها آغاز شد. وضعیت ایمنی بیمارستان ها به دلیل فرسودگی تجهیزات خوب نیست. 

 رئیس ستاد سلامت پورمحمدی: گفتمان سیاسی می تواند به حوزه سلامت کمک کند

میرخانی رییسی ستاد سلامت پورمحمدی در این نشست عنوان کرد: مشکلات بیمه ای و مشکلات نیروی انسانی در همه دوره ها وجود داشته است،همچنین از سال ۱۳۹۷ به کشور ما تحریم هایی اعمال شد. نظام سلامت و وزارت بهداشت میراث کسی نیست، میراث قوم خاصی نیست.
 
وی ادامه داد: هم اکنون کشور ما به سرمایه گذاری نیاز دارد و گفتمان سیاسی می تواند به حوزه سلامت کمک کند. از سال ۹۷ مهاجرت ها ده برابر شده است و ۷ هزار و ۵۰ نفر مهاجرت کرده اند. سلامت و بهداشت نیاز به پول دارد.
 
رئیس ستاد سلامت جلیلی: نظام ارجاع و پزشک خانواده باید اجرا شود
 
میر محمدی رییس ستاد سلامت سعید جلیلی در ادامه این نشست با بیان اینکه سیسستم سلامت در کشور ایجاد شده و کشورهای جهان به دنبال الگو گرفتن از این سیسستم است، اظهار کرد: در همه استان ها دانشگاه های علوم پزشکی وجود دارد و دستیاران را تربیت می کند.
 
وی افزود: نظام ارجاع و پزشک خانواده باید اجرا شود و این بهترین روش برای ارتقا سلامت مردم و کاهش هزینه ها سلامت است.
 
نماینده ستاد سلامت زاکانی: سلامت یکی از سه اولویت اصلی  دولت زاکانی در کنار امنیت و معیشت خواهد بود
 
اکبری ثانی نماینده علیرضا زاکانی اظهار کرد: سلامت محور رشد اقتصادی و توسعه همه جانبه کشور است و بدون سلامت مردم نمی توانند از موهبت های دیگر استفاده کنند. دولت باید سلامت را اولویت قرار دهد و در دولت زاکانی سلامت جز سه اولویت اصلی از جمله امنیت و معیشت دولت خواهد بود.
 
وی افزود: بالای ۹۶ درصد از داروها در کشور تولید می شود و همه دولت ها در این دستاوردها مشارکت داشتند. یکی از مهم ترین چالش ها بی عدالتی و نابرابری، توجه ناکافی به عوامل فرهنگی موثر بر سلامت، عدم توجه به نیروی انسانی و مشکلات بیمه ها است. 
 
بحث تعزیه باید تا زمانیکه از نظر تاب آوری اقتصادی مردم مشخص شود. دستیاران باید بیمه شوند و با همزمان با گذرانده دوره دستیاران جز سابقه کاری و بیمه است.
 
اکبری ثانی عنوان کرد: شرایط کاری سخت برای پرستاران و پزشکان به ویژه پرستاران و پزشکان بیمارستان دولتی و عدم امید و امنیت شغلی و عدم مناسب بودن حقوق آنها است. عمده تمرکز ما باید به نیروهای متخصص طرحی باشد زیرا که حقوق آنها زیر سی میلیون است.
 
رئیس ستاد سلامت قاضی زاده: سلامت آب مردم به برجام مربوط نیست
 
صداقت رئیس ستاد سلامت سید امیر حسین قاضی زاده در ادامه این نشست بیان کرد: بیش از ۷۵ درصد از موضوع و مشکلات وزارت بهداشت در وزارت بهداشت نبوده است. مشکلاتی از جمله بیمه، تعرفه ها، نیروی انسانی، تقویت شبکه سلامت در روستاها را داریم. فرق بین نامزد ها میزان تعهد و توجه به سلامت و نیروی انسانی است.
 
وی افزود: سلامت آب مردم به برجام مربوط نیست و مردم در روز جمعه می توانند فردی را انتخاب کنند که به جای ‌وابسته دانستن داشتن آب سالم به تعهدات برجام به استان خوزستان سفر استانی داشته باشد. تعهد رییس جمهور و فردی که بر منصب دولت می نشیند، باید به نیروی انسانی باشد. دولت آقای قاضی زاده هاشمی دولت خانواده است و به همین دلیل طرح سلامت کودکان در این دولت ادامه می یابد و همچنین تمهیداتی برای بانوان باردار در نظر گرفته شده است.

 رئیس ستاد سلامت قالیباف: دستیاری هم باید به عنوان شغل تلقی شود

امامی رضوی نماینده محمد باقر قالیباف در این نشست اظهار کرد: یکی از اقدامات مورد توجه آقای قالیباف این است که با ۱۴ پروژه، برنامه جامعی را دارد و سند مکمل برنامه هفتم است.

وی ادامه داد: برنامه سلامت در ۸ محور از جمله رفع موانع تولید دارو و از حمایت کادر بهداشت و درمان است که در راستای حمایت از کادر بهداشت و درمان باید رویکرد را از تجهیزات محوری به انسان محوری تغییر دهیم، همچنین عمومیت بخشی به امور بیمه ای برای رفع دغدغه افراد مبتلا به سرطان، استفاده از همه ظرفیت نخبگان و به کارگیری مدیران توانمنند، بالابردن تاب آوری سیسستم سلامت، افزایش سلامت مردم، توجه به سلامت روان با رفع موقعیت های تنش آفرین و توسعه شادابی به مردم است.

امامی رضوی عنوان کرد: یکی از محورهای هشت گانه نیروی انسانی است و برنامه های ما تغییر از تجهیزات محوری به انسان محوری است. در طرح دارو یار سهم نیروی انسانی کم شد و در ابتدای به این نکته توجه نشد، برخی از پزشکان دارای درآمد بالا هستند و برخی از آنها عضو دهک های متوسط جامعه هستند، دستیاری هم باید به عنوان شغل تلقی شود.

 انتهای پیام/

نظر شما