شناسهٔ خبر: 67326436 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

هشدار پکن به اتحادیه اروپا

راهله بختياری

پکن به اتحادیه اروپا درباره جنگ تجاری احتمالی هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، وزارت بازرگانی چین هشدار داد که اتحادیه اروپا در صورت ادامه تشدید تنش‌ها ممکن است «جنگ تجاری» راه بیندازد و این اتحادیه را به اقدامات ناعادلانه تحقیقات هشت ماهه ضد یارانه‌ای خود در مورد خودروهای برقی چینی متهم کرد.

این هشدار پس از اعلام هفته گذشته اتحادیه اروپا مبنی بر اعمال تعرفه‌های سنگین جدید تا ۳۸ درصد بر تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی منتشر شد که پکن با آغاز تحقیقات ضد دامپینگ با هدف برخی محصولات گوشت خوک وارداتی از این بلوک به آن پاسخ داد. پکن قبلا هشدار داده بود که در پاسخ به این مالیات، بخش‌های هوانوردی و کشاورزی اتحادیه اروپا را هدف قرار خواهد داد.

سخنگوی وزارت بازرگانی چین اظهار کرد طرف اروپایی به تشدید اصطکاک تجاری ادامه می‌دهد و ممکن است «جنگ تجاری» را آغاز کند. این سخنگو تاکید کرد که مسئولیت کاملا با طرف اروپایی است.

این بیانیه، تحقیقات ضد یارانه اتحادیه اروپا را محکوم کرد و مدعی شد که این اتحادیه اجماع مهمی را که رهبران هر دو طرف به دست آورده‌اند نادیده گرفته است و نتایج تحقیقات را از پیش تعیین، نرخ‌های تعرفه‌های نامناسبی را صادر کرد، به منافع کسب‌وکارها از هر دو طرف آسیب رساند. همچنین همکاری‌های اقتصادی و تجاری چین و اتحادیه اروپا را تضعیف کرد و رویکرد طرف اتحادیه اروپا نوعی حمایت‌گرایی است.

در سپتامبر ۲۰۲۳، اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در جریان سخنرانی سالانه خود در اتحادیه اروپا بدون اطلاع طرف چینی، تحقیقات به اصطلاح ضد یارانه‌ای را اعلام کرد.

به گزارش رویترز، بیانیه وزارت بازرگانی چین حدود یک ساعت قبل از ورود روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان به پکن منتشر شد. سفر سه روزه هابک به چین، اولین سفر یک مقام ارشد اتحادیه اروپا از زمانی است که بروکسل وظایفی را پیشنهاد کرد که می‌تواند به تجارت آلمان آسیب برساند.

هابک طی پذیرایی در سفارت آلمان در پکن، نارضایتی خود را از استراتژی کنونی برلین برای چین ابراز کرد و آن را بسیار کوتاه‌مدت و همگام با استراتژی چین با سایر کشورهای اتحادیه اروپا توصیف کرد. استراتژی مورد انتقاد هابک در سندی که در جولای گذشته منتشر شد، تشریح شد.

در همین حال، خودروسازان چینی روز سه‌شنبه از پکن خواستند تا تعرفه خودروهای بنزینی با موتورهای بزرگتر را که از اروپا وارد می‌شوند، افزایش دهد.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که صادرات خودرو اتحادیه اروپا به چین در سال ۲۰۲۳ به ارزش ۱۹.۴ میلیارد یورو (۲۰.۸ میلیارد دلار) بوده است، در حالی که این اتحادیه به ارزش ۹.۷ میلیارد یورو خودروهای الکتریکی از چین خریداری کرده است.

کارشناسان صنعت هشدار دادند با توجه به اینکه بازار چین یکی از بازارهای اصلی صادرات خودرو این کشور است، خودروسازان آلمانی بیش از همه در معرض هرگونه اقدام متقابل از سوی پکن خواهند بود.

این اقدام اتحادیه اروپا در پی افزایش چهار برابری تعرفه‌های آمریکا بر خودروهای برقی چینی به بیش از ۱۰۰ درصد در اوایل ماه جاری صورت گرفت که بر ۱۸ میلیارد دلار کالاهای وارداتی چین تاثیر گذاشت.

پکن هشدار داده است که چنین اقداماتی اصول رقابت منصفانه را نقض می‌کند و به ثبات تجارت جهانی آسیب می‌رساند.

انتهای پیام

نظر شما