شناسهٔ خبر: 67326335 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون بانک مرکزی اعلام کرد

مشخصات ریال دیجیتال و نحوه استفاده از آن

نوید علیپور

معاون بانک مرکزی گفت: ریال دیجیتال عملا اسکناس است و همه مولفه‌های اسکناس به غیر از فیزیک اسکناس را دارد و با آن می‌توان در حداکثر فاصله و حداقل زمان تراکنش انجام داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مهران محرمیان در آیین رونمایی اجرای آزمایشی پروژه ریال دیجیتال که در مرحله نخست در جزیره کیش عملیاتی شده است، گفت: خوشبختانه در گروه برترین کشورهای دنیا در زمینه تراکنش های مالی هستیم و ۹۳.۵ درصد از مردم واجد شرایط ایران به شبکه بانکی دسترسی دارند.

وی گفت: به صورت میانگین هر ایرانی در روز پنج تراکنش انجام می‌دهد و در سامانه شتاب سالانه ۵۰ میلیارد تراکنش ثبت می‌شود.

معاون فناوری بانک مرکزی افزود: با حذف اسکناس از جیب‌های مردم، برخی برای پرداخت‌های خرد خود دچار مشکل می‌شدند و تصمیم برآن شد که به سمت چاپ پول دیجیتال حرکت کنیم.

محرمیان خاطرنشان کرد: برای حل مشکلات تراکنش‌های خرد در کشور در مرحله اول تراکنش‌های خرد برای ریال دیجیتال انتخاب شد.

وی در رابطه با ماهیت ریال دیجیتال گفت: ریال دیجیتال عملا اسکناس است و همه مولفه‌های اسکناس به غیر از فیزیک اسکناس را دارد و با آن می‌توان در حداکثر فاصله و حداقل زمان تراکنش انجام داد.

به گفته وی، ریال دیجیتال عملا همان اسکناس بوده و تنها فرق آن حذف کاغذ و فیزیک است که با استفاده از آن به راحتی و به سرعت می‌توان خرید یا انتقال وجه انجام داد.

معاون فناوری بانک مرکزی افزود در پایان تاکید کرد: در پروژه ریال دیجیتال تراکنش در مرحله نخست با کد دیجیتال و بارکد انجام می‌شود و در مراحل بعدی با nfc نیز انجام می‌شود.

گفتنی است؛ ایران با اجرای این عملیات به عنوان سیزدهمین کشور دنیا در استفاده از پول دیجیتال بانک مرکزی قرار گرفته است.

انتهای پیام

نظر شما