شناسهٔ خبر: 67326280 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

مصادیق حرف‌ها و رفتارهای دشمن‌پسند

یکی از بدترین انواع بداخلاقی‌های انتخاباتی که طی روزهای اخیر شاهد برخی نمونه‌های آن بوده‌ایم، در پیش گرفتن رویکردهای «ماکیاولیستی» برای پیروزی در انتخابات، آن‌هم به هر قیمتی بوده‌است

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا سلیمی؛ عضو هیأت‌رئیسه مجلس دوازدهم در روزنامه همشهری نوشت؛ شمارش معکوس برای برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در روز ۸تیرماه در شرایطی آغاز شده‌ که توجه ویژه کاندیداها به توصیه‌های راهبردی اخیر رهبر معظم انقلاب درباره پرهیز از بیان سخنان «دشمن‌پسند» و «دشمن‌ شادکن»، می‌تواند زمینه‌ساز برگزاری انتخاباتی سالم و به‌دور از حاشیه‌های مضر باشد. سخنان راهگشای مقام معظم رهبری در شرایطی است که طی روزهای اخیر و در جریان برگزاری ۳دور مناظره و همچنین دیگر برنامه‌های انتخاباتی کاندیداها بعضا شاهد رویکردهای اشتباهی بوده‌ایم که درصورت عدم‌اصلاح‌شان، نه‌تنها کام مردم تلخ خواهد شد، بلکه اسباب خرسندی دشمنان به کمین نشسته این مرز و بوم فراهم می‌شود؛ این درحالی‌است که رهبرمعظم انقلاب طی دهه‌های اخیر و در مقاطع مختلف، بارها کاندیداهای انتخابات را به پرهیز از سخنان و اقدامات «دشمن‌ شادکن» فراخوانده‌اند، اما متأسفانه طی روزهای اخیر بعضا شاهد عدم‌رعایت این رهنمودها ازسوی برخی کاندیداها بوده‌ایم؛ موضوعی که در ادامه به بررسی برخی نمودهای آن اشاره می‌شود.

یکی از بدترین انواع بداخلاقی‌های انتخاباتی که طی روزهای اخیر شاهد برخی نمونه‌های آن بوده‌ایم، در پیش گرفتن رویکردهای «ماکیاولیستی» برای پیروزی در انتخابات، آن‌هم به هر قیمتی بوده‌است. برخی کاندیداها و حامیان‌شان گویا قصد دارند به هر ابزاری برای پیروز شدن در انتخابات دست یازند و دراین مسیر حتی از بردن آبروی ملی نیز ابایی ندارند؛ موضوعی که پیش از هر چیز خرسندی دشمنان قسم‌خورده کشور را به‌دنبال دارد. براین اساس هم شاهدیم برخی ستادهای انتخاباتی به کانونی برای تهمت‌پراکنی و دروغ بستن به نظام تبدیل شده‌اند. با وجود این، امید می‌رود توصیه‌های راهگشای رهبری زمینه‌ساز اصلاح چنین رویکردهایی شود.

«ترامپ‌هراسی» یکی از مهم‌ترین مصادیق اتخاذ رویکردهای «دشمن‌ شادکن» ازسوی برخی کاندیداها به‌شمار می‌رود. کاندیداهایی که با نادیده گرفتن ظرفیت‌ها و توان ملی، افکارعمومی را از روی ‌کار آمدن ترامپ می‌ترسانند، ناخواسته درحال بازی در زمین دشمن هستند. نکته مهم این است که کاندیداها «نباید» فریب برخی مشاوره‌های مغرضانه را بخورند و «باید» ضمن عذرخواهی از ملت بزرگ ایران، در چنین رویکردهایی تجدیدنظر کنند.

«سیاه‌نمایی» را باید یکی از اصلی‌ترین اقدام‌های «دشمن‌ شادکن» برخی کاندیداها و حامیان آنها دانست. برخی که خود از مسببان بسیاری از مشکلات انباشته شده کشور به‌شمار می‌روند، اکنون با تیره و تار نشان دادن وضعیت کشور و نادیده‌انگاری دستاوردهای نظام، عملا مشغول بازی در زمین دشمن هستند. بعضا شاهدیم این افراد به بیان موضوع‌هایی می‌پردازند که ضدانقلاب و معاندان درحال طرح پرتکرار آنها هستند.

«متهم کردن نظام» از دیگر موارد ناپسند در رقابت‌های انتخاباتی و ازسوی برخی کاندیداها و حامیان‌شان بوده‌است؛ رویکردی که اگرچه برای آنها رأی‌آور نخواهد بود، دشمنان را شادمان می‌کند. این دست بداخلاقی‌های انتخاباتی در شرایطی است که کارنامه مطرح‌کنندگان نشان می‌دهد آنان طی دهه‌های اخیر همواره در مصدر امور اجرایی بوده‌اند و اکنون به‌جای اینکه پاسخگوی ناکارآمدی‌هایشان باشند، تلاش می‌کنند ایفاگر نقش طلبکار باشند.

«دلبستگی به نسخه‌های غربی» را باید از دیگر رویکردهای انتخاباتی موردپسند دشمنان به‌حساب آورد. متأسفانه طی روزهای اخیر شاهد بوده‌ایم برخی کاندیداها و ستادهایشان به‌جای تأکید بر تقویت مبانی فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی، تلویحا تأکید می‌کنند که قصد دارند در امور فرهنگی، مجری قواعد بین‌المللی باشند. فاصله گرفتن از ارزش‌های اصیل ایرانی- اسلامی تنها موردپسند دشمنان خواهد بود.

علاقه به کسب «قدرت» به جای «خدمت»، تجویز نسخه‌های غربی به‌عنوان راه نجات کشور، علامت سؤال گذاشتن در مقابل مبانی نظام اسلامی و رویکردهایی از این دست که طی روزهای اخیر بعضا شاهد آن بوده‌ایم، ازجمله دیگر موارد دشمن‌شادکنی به‌حساب می‌آیند که با رهنمود اخیر رهبرمعظم انقلاب، باید ازسوی برخی کاندیداها اصلاح شوند. توصیه راهبردی به کاندیداها این است که بیش از پیش مراقب مرزبندی‌ها با دشمنان باشند.

نظر شما