شناسهٔ خبر: 67326228 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رییس ستاد سلامت علیرضا زاکانی اعلام کرد

برنامه‌ریزی برای درمان رایگان برخی اقشار در دولت چهاردهم

علی خسروجردی

رئیس ستاد سلامت دکتر علیرضا زاکانی - کاندید چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به سه پیمایش صورت گرفته در ستاد این کاندیدا، گفت: علاوه بر تکمیل پوشش بیمه پایه، برای گروه‌های آسیب دیده و محروم جامعه، مادران باردار، کودکان کمتر از هفت سال و افراد بالای ۶۵ سال که جزو ۶ دهک محروم جامعه هستند، بستری به تدریج رایگان می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر علی اکبری‌ساری در نشست بررسی «اولویت‌های نظام سلامت در برنامه‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری» که امروز یکشنبه، ۳ تیر ماه با حضور نمایندگان حوزه سلامت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در سازمان نظام پزشکی برگزار شد، با تاکید بر اهمیت سلامت در تمام ارکان زندگی، گفت: سلامت در تمام برنامه‌های توسعه و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مورد توجه قرار گرفته است. هر دولتی که انتخاب شود باید سلامت جزو اولویت‌هایش باشد.

وی ادامه داد: دولت آقای زاکانی در نظر دارد که علاوه بر امنیت و معیشت، سلامت را نیز جزو سه اولویت خود قرار دهد.

رئیس ستاد سلامت علیرضا زاکانی با بیان اینکه پیشرفت‌های خوبی در حوزه سلامت کشور حاصل شده، گفت: به طور مثال، ایران تنها کشوری است که توانسته بیماری سرخک را در منطقه کنترل کند. اگرچه دستاوردها زیاد است اما مشکلات فراوانی مانند عدم دسترسی عادلانه به خدمت یک مشکل به حساب می‌آید.

وی افزود: مشکل، سلامت‌محور و پیشگیری محور نبودن است و نتوانستیم پزشکی خانواده را کامل اجرا کنیم. عدم توجه به نیروی انسانی، مشکلات بیمه‌ای که عمق کافی ندارند، جزو دیگر مشکلات نظام سلامت است.

نماینده زاکانی در بخش دیگر این نشست در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت نیروی انسانی شاغل در نظام سلامت گفت: حدود ۱۲۵ هزار پزشک در نظام سلامت مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد ۴۵ هزار نفر را پزشکان متخصص تشکیل می‌دهند. همچنین ۱۸۵ هزار پرستار و ۷۵هزار ماما و ۶۵هزار بهورز داریم که هر کدام از این گروه‌ها دارای مشکلات مختص به خود هستند.

وی ادامه داد: اگرچه گروه‌های شاغل در نظام سلامت دارای مشکلات اختصاصی خود هستند اما برخی از مشکلات جنبه عمومی دارند. شرایط کاری پرسنل نظام سلامت بسیار سخت است و حجم کار این افراد در بخش دولتی بسیار زیاد است. درآمد پرسنل نظام سلامت با میزان کاری که انجام می‌دهند همخوانی ندارد.

اکبری‌ساری درباره مشکلات پرسنل نظام سلامت گفت: مشکلاتی مانند تعرفه‌ها و کارانه وجود دارد. اگرچه مسائل مربوط به مالیات طی سال گذشته به ویژه برای پزشکان تمام وقت در بخش دولتی حل شد اما باز هم مشکلاتی برای پرسنل خدمات سلامت در عرصه مالیات وجود دارد. مسائل و مشکلات پرسنل خدمات سلامت دست به دست یکدیگر داده‌اند و سبب یأس و ناامیدی این گروه شده است. همچنین تبعیض‌هایی که علیه پرسنل نظام سلامت وجود دارد به میزان یأس و ناامیدی این گروه افزوده است. مسائل سیاسی و اجتماعی مانند تورم بر ناامیدی پرسنل خدمات سلامت می‌افزاید.

وی درباره وضعیت نیروهای متخصص طرحی گفت: دریافتی پزشکان متخصص طرحی بسیار ناچیز است و شاید مجموعه دریافتی آنها با کارانه به ۳۰ میلیون تومان برسد. این در حالیست که کارانه پزشکان با تاخیرهای ۶ ماهه پرداخت می‌شود.

نماینده ستاد سلامت علیرضا زاکانی در این نشست اظهار کرد: اگر یک صندوق قرض‌الحسنه ایجاد کنیم و مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان به این صندوق تزریق کنیم و از محل اعتبار این صندوق، کارانه پزشکان متخصص طرحی را از همان ماه اول پرداخت کنیم، هنگامی که زمان پرداخت کارانه پزشکان متخصص طرح رسید، کارانه را به حساب صندوق قرض‌الحسنه واریز می‌کنیم.

اکبری‌ساری درباره بیمه شدن دستیاران پزشکی نیز گفت: دستیاران پزشکی باید در اولین فرصت بیمه شوند و دوران تحصیل آنها جزو دوران خدمت محاسبه شود.

وی با بیان اینکه دولت آقای زاکانی دارای یک برنامه کامل است که ۲۲ بخش دارد، افزود: یکی از این بخش‌ها دارای یک زیر گروه در ارتباط با نیروی انسانی است که برنامه‌های جامعی را در ارتباط با آن طراحی کرده‌ایم.

نماینده ستاد سلامت علیرضا زاکانی در بخش بعدی صحبت‌هایش درباره اولویت‌های نظام سلامت اظهار کرد: ما در ستاد آقای زاکانی بر مبنای اطلاعات سه پیمایش ملی یعنی «هزینه درآمد خانوار»، «پیمایش سلامت» و «پیمایش بهره‌مندی سلامت» یک بسته تعریف کرده‌ایم. علاوه بر تکمیل پوشش بیمه پایه، برای گروه‌های آسیب دیده و محروم جامعه، مادران باردار، کودکان کمتر از هفت سال و افراد بالای ۶۵ سال که جزو ۶ دهک محروم جامعه هستند، بستری به تدریج رایگان می‌شود. همچنین فرانشیز درمان در بخش سرپایی و دارو برای کودکان کمتر از هفت سال، افراد بالای ۶۵ سال و مادران باردار ۵۰ درصد کاهش می‌دهیم. همچنین مراقبت‌ها برای بیماران صعب العلاج رایگان است.

وی ادامه داد: بسته خدمات درمانی دندانپزشکی دارای ۲۰ خدمت است که این تعداد افزایش می‌یابد. خدمات افزایش یافته بیشتر برای کودکان مانند ترمیم دندان ۶ است. همچنین بسته خدمات دندانپزشکی برای پنجک ۱ و ۲، کودکان کمتر از ۷ سال و مادران باردار رایگان می‌شود.

اکبری ساری با بیان اینکه صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج از ۱۰۷ گروه بیماری حمایت می‌کند، افزود: تعداد بیماری‌های نادر مزمن این صندوق که تحت حمایت قرار می‌گیرند افزایش می‌یابد. تمام اقداماتی که دولت آقای زاکانی در عرصه نظام سلامت مدنظر دارد به ۱۰۰ همت (100هزار میلیارد تومان) نیاز دارد که از بازتوزیع درآمدهای یارانه‌ای تامین می‌شود و پرداخت مستقیم را به ۲۵ درصد می‌رساند.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی گفت: در ارتباط با افزایش ظرفیت‌ها باید بگویم که در وهله نخست باید در مسیر نگهداشت نیروی انسانی گام برداریم. نظام سلامت از منظر نیروی انسانی دچار کمبود است؛ ظرفیت‌ها به شرط تامین زیرساخت‌ها می‌تواند مقداری افزایش یابد.

نماینده ستاد سلامت زاکانی در این نشست اظهار کرد: میزان نقدینگی طرح دارویار کاهش یافته است. صنعت دارو با مشکلات گسترده که مربوط به دو دهه گذشته می‌شود، مواجه بود و طرح دارویار سبب افزایش مشکلات شد. چرخه نقدینگی در صنعت دارو بسیار طولانی است و ارز به موقع تامین نمی‌شود.

وی با بیان اینکه دولت باید میزان تصدی‌گری خود را کاهش دهد، خاطرنشان کرد: سلامت باید به عنوان یک کالای اولویت دار دیده شود و تعارض منافعی که در این مسیر وجود دارد مد نظر قرار گیرد.

انتهای پیام

نظر شما