شناسهٔ خبر: 67325672 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

مصرف متفورمین در بارداری خطر نقایص مادرزادی را افزایش نمی دهد

نتایج مطالعه جدید این اطمینان را ارائه می دهد که استفاده از داروی دیابت "متفورمین" قبل و در طول بارداری با نقایص مادرزادی مرتبط نیست.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر:نتایج مطالعه جدید این اطمینان را ارائه می دهد که استفاده از داروی دیابت "متفورمین" قبل و در طول بارداری با نقایص مادرزادی مرتبط نیست.
به نقل از سی ان ان، به طور مرسوم و سنتی، مادر در هنگام بارداری و زمانی که صحبت از سلامت جنین و سلامت نوزاد به میان می‌آید، کانون توجه بوده است. دکتر «ران روتم»، نویسنده مطالعه جدید در مورد مصرف متفورمین و نقایص مادرزادی توسط پدر، می‌گوید: «چیزی که ما به طور فزاینده ای متوجه شدیم این است که پدر نیز در این زمینه مهم است.»

روتم خاطرنشان کرد: «ما می‌دانیم که دیابت به خودی خود وقتی در مادر باشد خوب نیست، و در حال یافتن شواهدی هستیم که نشان می‌دهد برای پدران نیز مشکل است. اگر بتوانید دیابت را فقط با تغییر سبک زندگی خود مدیریت کنید یعنی با ورزش بیشتر و رعایت رژیم غذایی خود، احتمالاً خوب است و به هر حال مفید است. اما اگر مجبور به مصرف دارو هستید، به نظر می‌رسد که متفورمین یک انتخاب بی خطر برای هر دو است.»

روتم، محقق دانشگاه هاروارد، گفت: «افزایش خطر نقایص مادرزادی که در تحقیقات قبلی دیده شده است، می‌تواند به جای دارو با خود دیابت یا بیماری‌های مرتبط با آن در ارتباط باشد.»

در این مطالعه، تیم تحقیق داده‌های سوابق پزشکی نزدیک به ۴۰۰۰۰۰ نوزاد متولد شده را بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۲۰ تجزیه و تحلیل کرد. آنها آن را با اطلاعات مربوط به پدران نوزادان، مانند سن، نتایج آزمایش‌های آزمایشگاهی و سوابق دارویی مقایسه کردند.

تیم دریافت که میزان نقایص مادرزادی جدی در فرزندان پدرانی که در ماه‌های منتهی به بارداری در معرض داروهای دیابت بوده‌اند، ۴.۷ درصد است، در حالی که این میزان در فرزندان پدرانی که قبل از بارداری متفورمین مصرف کرده بودند، ۶.۲ درصد است.

اما زمانی که محققان سایر شرایط بهداشتی اساسی پدران و اینکه آیا مادر نیز دیابت یا بیماری‌های مرتبط با آن داشت را ارزیابی کردند، هیچ خطر افزایشی برای نقایص مادرزادی در کودکانی که در معرض متفورمین پدری قرار داشتند، مشاهده نکردند.

داده‌ها نشان می‌دهد که خطر نقص مادرزادی زمانی که پدر از داروهای دیگر همراه با متفورمین استفاده می‌کرد بیشتر بود.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما