شناسهٔ خبر: 67325632 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

ارتباط بین بیماری ام اس و ویروس اپشتین بار

کشف این که ویروس "اپشتین بار" ممکن است محرک اصلی بیماری ام اس باشد، تحقیقات در مورد این بیماری خودایمنی را دوباره انرژی بخشیده است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر:کشف این که ویروس "اپشتین بار" ممکن است محرک اصلی بیماری ام اس باشد، تحقیقات در مورد این بیماری خودایمنی را دوباره انرژی بخشیده است.
به نقل از هلث دی نیوز، اکنون محققان در بریتانیا و سوئد معتقدند که ممکن استبه درک اینکه این ویروس، که باعث مونونوکلئوز می‌شود، و به تحریک ام‌اس کمک می‌کند، نزدیک‌تر باشند.

دکتر «گراهام تیلور»، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه بیرمنگام انگلستان، گفت: «کشف ارتباط بین ویروس اپشتین بار [EBV] و بیماری ام اس پیامدهای بزرگی برای درک ما از بیماری خودایمنی دارد، اما ما هنوز در حال آشکار کردن مکانیسم‌های دخیل در آن هستیم.»

او توضیح داد: «آخرین مطالعه ما نشان می‌دهد که به دنبال عفونت ویروس اپشتین بار، انحراف یا واکنش متقابل سیستم ایمنی بسیار بیشتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، وجود دارد.»

تیلور و تیمش اخیراً نمونه‌های خون گرفته شده از افراد مبتلا به ام اس را تجزیه و تحلیل کردند و آن نمونه‌ها را با خون گرفته شده از افرادی که اخیراً از بیماری مرتبط با EBV بهبود یافته بودند، مقایسه کردند.

موضوع پاسخ آنتی بادی سیستم ایمنی به حضور EBV است. تحقیقات قبلی مشخص کرده بود که یک آنتی‌بادی هدف‌دار EBV که در خون یافت می‌شود، به نام EBNA۱، پروتئین‌های خاصی را که در سیستم عصبی مرکزی ظاهر می‌شوند را نیز شناسایی می‌کند و به طور بالقوه توضیح می‌دهد که چگونه EBV می‌تواند منجر به آسیب مرتبط با MS شود.

در مطالعه جدید، گروه تیلور دریافته اند که EBV همچنین به نظر می‌رسد یکی دیگر از بازیگران کلیدی سیستم ایمنی بدن، سلول‌های T را فعال می‌کند.

به نظر می‌رسد این سلول‌های T پروتئین‌های خاصی از مغز را تشخیص می‌دهند و به ارتباط بالقوه دیگری با ام اس اشاره می‌کنند.

تیم تیلور خاطرنشان کرد که این سلول‌های T «واکنشی متقابل» در نمونه‌های خون افراد مبتلا به ام‌اس و همچنین در افراد بدون این بیماری مشاهده شد.

بنابراین، تفاوت در نحوه رفتار چنین سلول‌هایی بین افراد ممکن است به توضیح ارتباط EBV-MS کمک کند.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما