شناسهٔ خبر: 67325508 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آغاز برداشت کلزا از اراضی بخش رخ تربت حیدریه

برداشت دانه روغنی کلزا از ۱۵۰ هکتار اراضی دشت گل بخش رخ شهرستان تربت حیدریه آغاز شد.

صاحب‌خبر -
آغاز برداشت کلزا از اراضی بخش رخ تربت حیدریه
 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش جلگه رخ گفت: برداشت کلزا در منطقه رخ حدودا از اواخر خرداد هر سال شروع می‌شود و تا اواخر تیرماه ادامه دارد.
 
سیدمحمد نجفی افزود: امسال به دلیل خشکی شدید اول فصل و بارندگی کم در پاییز و زمستان، سطح زیادی از مزارع کلزا با بدسبزی و سبز نامناسب مواجه بود که منجر به برگشت مزارع شد.
 
وی در سال زراعی جاری سطح قابل برداشت کلزای بخش رخ را ۸۰ هکتار اعلام کرد و گفت: از این سطح به طور متوسط از هر هکتار سه و هشت دهم تن محصول کلزا برداشت خواهد شد و پیش بینی می‌شود در مجموع بیش از ۳۰۰ تن محصول برداشت شود.
 
 نجفی با بیان اینکه رقم کلزی کاشته شده در بخش رخ از نوع نپتون، هیدرومل و ماراتون است، افزود: هم اینک دو دستگاه کمباین کار برداشت کلزا را برعهده دارند و کارخانجات روغن کشی، کلزا برداشتی را به قیمت مصوب و به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری می‌کنند.
 
رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش جلگه رخ اظهار داشت: در سال زراعی جاری، در زمینه مدیریت عوامل خسارت زا کلزا در سطح ۸۰ هکتار با علف‌های هرز پهن برگ، کشیده برگ و شته مومی کلزا در منطقه رخ مبارزه شد. 
 
نجفی گفت: محصول کلزا نسبت به دیگر گیاهان زراعی ارزش تناوبی بیشتری دارد و در تناوب با غلات (گندم و جو) در کنترل بیماری ها، آفات و علف‌های هرز موثر است.
 
وی با اشاره به آغاز برداشت کلزا در مزارع بخش رخ اظهار کرد: کلزار یکی از مهمترین محصول دانه‌های روغنی در تولید روغن خوراکی در دنیاست و در ایران هم از محصولات استراتژیک برای کاهش وابستگی به واردات روغن‌های خوراکی است.
 
رئیس مرکز جهاد کشاورزی جلکه رخ بیان کرد: در سال زراعی جاری هر کیلو گرم کلزا با قیمت ۳۵۰ هزار ریال در مرکز خرید از تولیدکنندگان خریداری می‌شود و کلزاکاران می‌توانند محصول خود را به مراکز خرید تحویل دهند.
 
محصول کلزا با قرار گرفتن در تناوب کشت، منجر به افزایش حدود ۲۰ درصدی عملکرد، حاصلخیزی خاک و کنترل علف‌های هرز می‌شود.

نظر شما