شناسهٔ خبر: 67325401 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حجت‌الاسلام پورمحمدی:

دلسوزان کشور لایحه عفاف و حجاب را قبول ندارند/ از انتخابات کنار نمی‌کشم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: بسیاری از طراحان لایحه عفاف و حجاب در این زمینه اختلاف دارند و من و دلسوزان کشور این لایحه را قبول نداریم.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، گفت: جامعه ایران با نشاط، با روحیه و باظرفیت بالایی است که بخش قابل توجه آن مبتنی بر تلاش‌های شما خبرنگاران است و برنامه دولت من تقویت جایگاه خبرنگاری است، زیرا بخش مهمی از موفقیت دولت را در گرو تلاش شما می‌دانم. 

وی اظهار کرد: اطلاع‌رسانی خوب به مردم و مسئولان بسیار مهم است. دنیای امروز دنیای شفافیت، اطلاعات، نظارت عام و پرسرعت‌تر از نظارت سازمان‌هاست. نظارت افکار عمومی بسیار مهم است و اگر ما به سلامت خدمات‌گذاری می‌اندیشیم باید سلامت جامعه خبرنگاری را مدنظر قرار دهیم و عکس‌العمل‌های حذفی هم نباید داشت، خبرنگاران باید احساسات مردم را گویا بیان کنند و مسئولان پاسخ دهند.

پورمحمدی افزود: تجربه نشان داده که تلاش و تحرک خبرنگاران و اقدامات مثبتشان از تخریب‌هایش بیشتر است و باید فضای پرنشاط و نقادی را در کشور پررنگ کنیم وگرنه کشور رو به سقوط می‌رود و نقد جامعه را زنده نگاه می‌دارد و تنبلی و رخوت را کنترل می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات و حجاب بیان کرد: تقسیم‌بندی‌های سیاسی کادربندی منظمی ندارد و مواضع هر نامزد مهم است، آنچه می‌گویم مواضع قاطع انقلاب و مواضع رهبر انقلاب است. حجاب مقوله دینی و فرهنگی است و زنان ما به آن اعتقاد دارند، اما متاسفانه در جدال‌های نامطلوب به تنازع کشیده شده است. بسیاری از طراحان لایحه عفاف و حجاب در این زمینه اختلاف دارند و من و دلسوزان کشور این لایحه را قبول نداریم. باید به این مساله جدی پرداخته شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: من به مواضع شهید رئیسی احترام می‌گذارم؛ ایشان سبک مطلوبی در روابط با مردم داشته که آن را ادامه خواهیم داد، اما در اجرا من سبک خودم را دارم و با تمام قدرت از ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد و مذاکره را جلو می‌بریم و حق مردم را خواهیم گرفت. 

پورمحمدی در پاسخ به سوالی درباره ائتلاف با آقای پزشکیان گفت: بلوک من روشن است و صاحب گفتمان در انقلاب هستم و بازگشت جامع به مواضع انقلاب خواهیم داشت و مشخص هم شده است و این خط را تعقیب خواهم کرد. 

وی ادامه داد: من سبدی برای ریاست جمهوری نداشتم و اگر این اتفاق ناگوار رخ نمی‌داد قطعا به این میدان پا نمی‌گذاشتم. خودم را تا اینجا موفق می‌دانم و اقبال نخبگان به سمت بنده است البته بخش بزرگی از جامعه ما هنوز حس انتخابات ندارد و من تمام تلاشم این است که فضای سرد انتخابات را بشکنم و مساله مهم انقلاب، امروز مساله مشارکت است. مردم دلسرد و نگران هستند و باید امیدواری و نشاط را بازگردانیم و هرقدر پیش بیاید برخی که به من حمله می‌کنند نگران تغییر هستند.

پیامرسان‌های خارجی را فیلتر نمی‌کنم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره رفع فیلترینگ بیان کرد: الان فیلترینگ مطلوب هیچ‌کس نیست و دغدغه‌هایی کنارش وجود دارد و باید آن‌ها را رفع کرد. نیاز‌های کشور را به گونه‌ای رفع خواهیم کرد که نیازی به پیامرسان‌های خارجی نباشد، اما آن‌ها را آزاد خواهیم گذاشت. 

پورمحمدی تصریح کرد: آن‌هایی که در مجلس هستند باید بمانند و کار پارلمانی را یاد بگیرند. در دوستانی که هستند کسی را نمیبینم که قادر به اقدامات ریاست جمهوری باشد. 

وی اظهار کرد: در دولت موسوی از من دعوت شد و نمی‌شود که من بگویم، چون مواضع شما را قبول ندارم در دولت حاضر نمی‌شوم. موضوع سیاست خارجی بیشتر با رهبری دنبال می‌شود. همواره رئیس‌جمهور‌ها به من می‌گفتند نظر ما را بشنو و برای مشورت به سراغ رهبری برو و من این اقدام را انجام می‌دهم. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: احمدی‌نژاد با مشورت با رهبری من را به کابینه‌اش دعوت کرد و وی در بلوک انقلابی بود و به هر دلیلی من را نپذبرفت و در دولت روحانی هم من با اصرار قوه قضاییه بر سرکار آمدم. من به‌عنوان یک مجری دعوت شدم و هرگز هم مایل نبودم، اما مجبور به پذیرش وزارت دادگستری شدم. دوران وزارت‌های من به شهادت دیگران جز دوران طلایی مدیریت کشور است.

پورمحمدی افزود: من به کارم بها می‌دهم و معتقدم هرکس هرجا باشد باید اقداماتش را به بهترین نحو انجام دهد و اگر کاری برای مردم مفید باشد آن را به بهترین نحو انجام می‌دهیم. 

مذاکره با آمریکا منعی ندارد

وی درباره اولویت‌هایش اظهار کرد: سیاست خارجی ایران شفاف است. اگر آمریکا در سیاست‌هایش به تفع مردم ایران گام بردارد ما منعی در جهت مذاکره نداریم. در توسعه روابط خارجی همسایگان در اولویت هستند و روسیه جز کشور‌های همسایه ماست و منافع مشترک باهم داریم طبعا می‌خواهیم بازیگر فعال در منطقه باشیم و حتما منطقه خلیج فارس و کشور‌های پیرامونی اگر همگرایی روشنی داشته باشند قدرت تاثیرگذاری بسیاری خواهیم داشت. اجازه حمله به سفارت‌ها را نمی‌دهیم و فریب تفرقه‌های دشمنان را هم نخواهیم خورد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: من دبیر عالی جامعه روحانیت هستم، اما چون تا آخرین لحظات تصمبم قطعی نگرفته بودم تا آخرین لحظات با آن‌ها هماهنگ نشدم و هنوز هم به دلایلی حمایت نکردند البته آزاد هستند. 

وی درباره سیاست خارجی گفت: هر کشوری که با ما آماده همکاری باشد با آن‌ها همکاری خواهیم داشت. چندسال است که fatf گلوی سیاست‌های ما را گرفته و نباید از این‌ها ساده گذشت و بخش اعظم fatf را قبول کردیم. 

 پورمحمدی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره احتمال کنار کشیدن به نفع آقای پزشکیان گفت: واقعیت این است که کاندیدا‌های دیگر در تلاش هستند تا من به نفعشان کنار بکشم و زمینه عملی این امر هم بیشتر فراهم است، اما من قصدی در این باره ندارم که به نفع کسی کنار بکشم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره دولت روحانی گفت: من وکیل‌مدافع دولتی نیستم و مردم هم حوصله این حرف‌ها را ندارند. درد‌ها و دغدغه‌ها باید روشن شود، اگر گذشته بد بوده است چرا آن‌قدر به گذشته‌مان افتخار می‌کنیم. این‌ها که یک شبه انجام نشده است، من مدافع خدمتگذاران هستم در تمام این ۴۰ سال. 

وی افزود: با مسائل اقتصاددانان آشنا هستم و می‌دانم موانع اقتصادی باید برطرف شود. سخت‌ترین تحریم‌ها بر ایران تحمیل شده است. من سوالم از شما این است که علی‌رغم تحریم‌ها آیا اقتصاد ایران فروپاشید؟ خیر، زیرا اقتصاد ایران قوی است، اما مشکلات وجود دارد. من بابد مدافع این در گذشته باشم، اما معنایش توجیه نیست. باید به خطا‌ها اقرار کرد. دولت من دولت قرار است نه دولت فرار، من بنا نیست جواب هر حرف سخیفی را که در مناظرات گفته می‌شود بدهم و دولتم را محدود به یک بلوک نخواهم کرد. 

اقتصاد به تصمیمات سخت نیاز دارد

پورمحمدی درباره ارز گفت: این موضوع نگران‌کننده است، باید فاصله قیمت‌گذاری‌ها که باعث رانت شده است را از میان برداریم و ارز را یگانه کنیم، قیمت ارز باید یکسان شود. سیاست ارز واحد باید دنبال شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ما هنوز به گفتمان اقتصاد مقاومتی نرسیده‌ایم. بلوک‌بندی‌های داخلی و دخالت ارگان‌هایی مانند دولت مزاحم اقتصاد شده است و حضور دولت در اقتصاد نباید وجود داشته باشد. اقتصاد باید تکان بخورد، سیاست یارانه‌ای ما تشویق تحریم‌ها بوده است و زمان تحریم باید مصرف را کنترل کنیم. 

وی ادامه داد: اگر اقتصاد اصلاح شد تامین اجتماعی و حقوق کارگران هم ترمیم خواهد شد. از دولت شهید رئیسی تشکر می‌کنم که نظام بیمه را گسترش داد، اما مهم منابع کافی برای تقویت این‌هاست. من در تمام مناظرات درباره اقتصاد صحبت کردم، من قهرمان نیستم، اما معتقدم با مردم می‌شود قهرمان شد. من می‌خواهم تصمیمات سخت بگیرم، زیرا اقتصاد ایران به تصمیمات سخت نیاز دارد، اما مردم باید از ما صداقت ببینند تا پای تصمیمات ما بایستند و سختی‌ها را تحمل خواهند کرد. در طرح سهمیه‌بندی کردن بنزین شاهد بودیم که مردم به ما اعتماد کردند. همسر من نمی‌دانست که قرار است سهمیه‌بندی اعلام کنیم که بخواهند باک بنزینشان را پر کنند. کسی باید در این عرصه بیاید که میدان را بشناسد. 

پزشکیان برای ریاست جمهوری مناسب نیست

پورمحمدی درباره حضور پزشکیان در دولت قرار اظهار کرد: خواهش می‌کنم این نگاه را مدام تکرار نکنید و در بازی دیگران بازی نکنید. من در دولتم از افراد کارآمد و انقلابی استفاده می‌کنم. آقای پزشکیان آدم خوبی است و برای بخشی خوب است، اما برای ریاست جمهوری مناسب نیست برای مثال آقای ظریف دیپلمات خوبی است، اما نمی‌تواند میدان دیپلماسی را راهبری کند و باید مربی خوبی داشته باشد. من گفتمان واضحی دارم، اما این به معنای بلوک‌بندی‌های سیاسی نیست. بخش بزرگی از جامعه به بیانات من ایمان بیاورد قطعا مشارکت خواهند کرد.

نظر شما