شناسهٔ خبر: 67325354 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

مروری بر همایش مدیران‌کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها؛

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

همایش دو روزه مدیران کل کتابخانه های عمومی استان ها ۳۱ خردادماه و ۱ تیرماه ۱۴۰۳ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، همایش دو روزه مدیران کل کتابخانه های عمومی استان ها ۳۱ خردادماه و ۱ تیرماه ۱۴۰۳ در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد. در افتتاحیه این همایش فرشاد مهدی پور، معاون امور رسانه ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد و در مراسم اختتامیه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی؛ سیدمحمود اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه و سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) حضور داشتند.

وظیفه ما به سرانجام رساندن کارها، تبیین دستاوردهای دولت سیزدهم و کمک به افزایش مشارکت در انتخابات است

افتتاحیه همایش مدیران‌کل کتابخانه‌های عمومی استانها

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در افتتاحیه همایش مدیران‌کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها با بیان اینکه سعی می‌کنیم تا پایان دولت سیزدهم هر آنچه که دین و وظیفه ما است را ادا کنیم، گفت: تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا هر آنچه کار بر زمین مانده است را انجام دهیم و دین خود را به شهید جمهور و کشور ادا کنیم. ما موظف هستیم کار را پیش ببریم و برای موضوع اصلی تببین فعالیت‌های دولت شهید آیت‌الله رئیسی، خصوصاً در حوزه فرهنگ، کار کنیم.

رمضانی همچنین به آغاز زنجیره افتتاح کتابخانه‌ها در چند روز گذشته اشاره کرد و گفت: در همین چند روز اخیر چند دستور از سوی سرپرست محترم ریاست‌جمهوری، جناب آقای مخبر، در حوزه فرهنگ به‌ویژه عرصه کتابخانه‌های عمومی داشتیم؛ دستوراتی که نشان‌دهنده اهتمام دولت سیزدهم و یادگار شهید جمهور است.

وظیفه ما به سرانجام رساندن کارها، تبیین دستاوردهای دولت سیزدهم و کمک به افزایش مشارکت در انتخابات است

گفتنی است، فرشاد مهدی‌پور معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه این نشست تحلیلی از شرایط سیاسی و رسانه‌ای کشور پس از شهادت آیت‌الله رئیسی و انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری ارائه کرد. ارائه موضوعات معاونت‌ها و ادارات‌کل مستقل ستادی و بیان نظرات و مسائل استان‌ها از برنامه‌های این همایش دوروزه است.

آیت‌الله رئیسی مدیر تحول بود/ وجود سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

روز دوم همایش مدیران کتابخانه‌های عمومی استان‌ها

دومین روز همایش مدیران‌کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی؛ سیدمحمود اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه؛ مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مدیران ستادی و استانی این نهاد فرهنگی در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه این همایش گفت: در ابتدا از تلاش همه شما در امر احیا و گسترش نهضت کتابخوانی تشکر می‌کنم. بنده در خصوص اهمیت مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در جلسات مختلف مفصل صحبت کرده‌ام و چنین شبکه وسیع، خلاق، خدمتگزار با ارائه خدمات متنوع برای همه ما مغتنم است.

وی افزود: شاید یکی از حسرت‌هایی که با خودم دارم این است که به واسطه کوتاه شدن عمر دولت نتوانستیم آن بخش انتهایی برخی از طرح‌های بزرگ عمرانی و آن برنامه‌هایی که در حوزه‌های مختلف برای کتابداران عزیز پیش‌بینی کرده و در حال پیشروی بودیم، به تحقق کامل برسانیم.

محمدمهدی اسماعیلی ادامه داد: ما نتوانستیم کتابخانه مرکزی اراک را، که پیشرفت بسیار خوبی داشت، را به پایان برسانیم؛ چند جا مصاحبه کرده بودم که تا پایان دولت این پروژه و برخی پروژه‌های کتابخانه مرکزی دیگر را افتتاح خواهیم کرد که متأسفانه امکانپذیر نشد.

وی گفت: ما می‌بایست یک شبکه قوی، گسترده و کارآمد داشته باشیم و مهم این است که کار به اتمام برسد و این مجموعه‌ها در اختیار مردم قرار بگیرد و مهم نیست که چه کسی آن را افتتاح کند.

رئیس هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی ادامه داد: تلاش کردیم که موضوع کتابخانه سیار را حل کرده و مسیرش را هموار کنیم و بحث کتابخانه سیار را به عنوان مطالبه جدید هر شهرستان ایجاد کرده بودیم و نمایندگان و مسئولین استان تلاش‌های بسیاری برای ارتقای سطح فرهنگ حوزه خود داشتند.

وی افزود: از نگاه بنده پیگیری امورات توسط نمایندگان محترم مجلس، بر خلاف برخی از تحلیل‌های موجود که در واقع آن را مزاحم فعالیت‌های مدیریتی می‌دانند، مفید است. این قوت حکمرانی جمهوری اسلامی است که مردم در دورترین روستاها احساس می‌کنند می‌توانند یک نفر را به عنوان نماینده در بالاترین جایگاه تقنینی کشور بفرستند و آنها از این جایگاه برای نظارت بر کار مجریان استفاده کنند.

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت در این سه سال در حوزه مجلس دچار چالش جدی نشدم با وجود اینکه همکاران من در دولت مرتب به صحن مجلس رفتند. نه اینکه ما با نمایندگان محترم از موضع انفعال برخورد کنیم، بلکه روابط محترمانه و در حدود وظایف قانونی داشتیم. اینکه نماینده در حوزه کاری و برای مجموعه‌اش خدماتی دریافت کند از نظر بنده ممدوح است و شما با همین نگاه این نوع مطالبات را پیگیری کنید.

وی ادامه داد: البته زیاده‌خواهی، صرف کردن این شبکه فرهنگی برای امیال سیاسی و مقاصد دیگر حتماً ممنوع است اما در یک چارچوب روشن، هدفمند و قانونمند مشکلی نیست.

اسماعیلی گفت: از دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، که از مدیران بسیار خوب و ارشد فرهنگی کشور بوده‌اند، هستند و ان‌شاءالله خواهند بود تشکر می‌کنم. ایشان در امر کار اجرایی مثمر ثمر بسیار مداومت دارند.

وی افزود: در این دوره گفتیم که بایستی کار را در وسط میدان جلو برد. اینکه کسی بنشیند صبح تا شب در مورد عالم و آدم گفتگو و نقد کند و به امورات مردم نرسد، این بر خلاف مأموریت واگذار شده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی گفت: در ارزیابی‌هایی که از مجموعه وزراتخانه انجام شده، فارغ از مسائل شخصی، در حوزه کتاب و کتابخانه و دیگر حوزه‌های فرهنگی، تقریباً به بیش از برنامه‌های اعلامی‌مان دست یافته‌ایم.

وی ادامه داد: همگی تا ثانیه آخر مسئولیت‌مان باید کار کنیم. ما در یک نظام امت و امامت مشغول هستیم، هر ثانیه‌ای که بتوانیم کار کنیم مغتنم است. این فرصتی که خداوند به قلم ما، به بیان ما، به کارهای اجرایی ما داده، اگر استفاده نکنیم همه بعدها محل حسرت و غصه است.

اسماعیلی گفت: به عنوان یک شبکه فرهنگی از افسران و سربازان و پیاده نظام این نظام الهی تا لحظه‌ای که نفس داریم کار می‌کنیم در هر موقعیت آنجا را محور عالم فرض کرده و برایش برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی گفت: بنده هم که در این جایگاه قرار گرفتم به واسطه لطف و اعتماد و مؤانست و فهم عمیق مشترک گفتمانی با رئیس جمهور شهید بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: بنده سال‌های سال از نزدیک با ایشان کار کرده بودم. در این ۳ سال هیچ وقت موردی پیش نیامد که ایشان از فضای کاری مجموعه ما گله کنند در حالی که ایشان نسبت به همکارانشان بسیار سختگیر و بسیار محاسبه‌گر بودند. آیت الله رئیسی حافظه‌ای قوی داشتند و به خاطر اشرافی که داشتند، کاری را بدون نتیجه‌گیری رها نمی‌کردند.

وی افزود: کارهای بی‌نظیری با حمایت رئیس جمهور شهید در این دوره اجرایی شد و ایشان در جلسه‌ای فرمودند که در ۴۵ سال گذشته چنین وضعیتی را در حوزه فرهنگ نداشتیم، کارهایی که همکاران در این حوزه انجام دادند نظیر نداشته است. این شهادتی که ایشان دادند برای دنیا و آخرت من کفایت می‌کند و از اظهار خرسندی و رضایتمندی ایشان افتخار می‌کنم.

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: رئیس جمهور شهید ما، مظهر اخلاق و مظهر حسن خلق بود و در عین حال بسیار کارآمد. بعضی می‌خواهند آقای رئیس جمهور را در حد یک معلم اخلاق و آدم خیلی پرکار و پاک تقلیل دهند؛ در حالی که ایشان بسیار کارآمد، باکفایت و مدیر تحول بود. وضعیت قوه قضائیه، آستان قدس رضوی و دولت قبل و بعد از حضور ایشان قابل مقایسه نیست.

وی گفت: روزهای اول دولت بیش از ۵۰۰ نفر از هموطنانمان بر اثر کرونا فوت می‌شدند و با پیگیری و تلاش شهید رئیسی عدد فوتی‌های کرونا صفر شد در حالی که در دولت‌های غربی هنوز سه رقمی بود. آنقدر در حوزه واکسن کشور ارتقا پیدا کرد که شروع به صادرات واکسن به کشورهای مختلف کرد.

اسماعیلی افزود: این جمله که آقا فرمودند «دلم برای رئیسی سوخت» بسیار تلخ است. اینهایی که حرف می‌زنند و بیانیه می‌دهند حاضر نشدند در دوره حیات ایشان کلمه‌ای درباره خدمات دولت صحبت کنند.

وی گفت: برخی سقوط بالگرد رئیس جمهور را به معنای پایان گفتمان آقای رئیسی می‌دانند و برخی‌ها حسادت و کینه‌ورزی می‌کنند و دنبال بازی‌های رسانه‌ای‌ هستند. من به آنها می‌گویم که حق دارید عصبانی باشید ولی بدانید راه گفتمان عزتمندی که رئیسی بزرگ برای ما به وجود آورد و ایجاد کرد مسدودشدنی نیست و این مسیر باقوت ادامه پیدا خواهد کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: گفتمان قدرتمندی که آیت الله شهید ما مطابق با گفتمان عزتمند امامین انقلاب پایه‌گذاری کرد تداوم دارد و این خاصیت یک نهضت الهی است که رویش‌های جدید داشته باشد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور شهید ما وقتی در سال ۱۳۹۷ کارش را آغاز کرد که در همه نظرسنجی‌ها میزان سرمایه اجتماعی به شدت افت کرده بود. ایشان دستگاه قضایی را وقتی تحویل گرفت که میزان امیدواری مردم به کارآمدی آن مجموعه بسیار ضعیف بود و وقتی که این مسئولیت را تحویل داد به بالای ۷۵ درصد رسیده بود و اینها بایستی ثبت شود، خدمات رئیس جمهور شهید را باید با زبان فرهنگ و هنر برای امروز و فردای کشور عزیزمان نشر دهیم.

وی خطاب به مدیران‌کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها گفت: من از همه شما خوبان گرامی تقدیر و تشکر می‌کنم و از مجموعه‌هایی هستید که در سفرهای استانی به آنها افتخار می‌کردم.

اسماعیلی در پایان گفت: در آخرین سفری به استان فارس، آقای استاندار به من گفت که مدیرکل محترم کتابخانه‌های عمومی خودش هم کارهای اجرایی و ساختمانی را انجام می‌داد تا کتابخانه شهید دستغیب آماده بهره‌برداری شود. این روحیه را در یکایک شما خواهران و برادران مشاهده کرده‌ام. حقیقتاً یک سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در وجود یکایک شما وجود دارد و باید تلاش کنیم این تجربیات گران‌بها را در شبکه‌های به‌هم‌پیوسته ارتقا و گسترش بدهیم و این کار به یاری خدا در مجموعه‌هایی که با نام شهید عالی مقام جمهور راه‌اندازی می‌شود تداوم پیدا خواهد کرد و این سلوک، سیره، روش و منش به عنوان حکمرانی انقلاب اسلامی ارتقاء پیدا خواهد کرد.

گفتنی است، پیش از سخنان وزیر فرهنگ، مدیران‌کل برخی استان‌ها به بیان مطالبشان پرداختند.

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

حمایت‌های دولت سیزدهم از کتابخانه‌های عمومی در تاریخ فعالیت نهاد بی‌سابقه است

روز دوم همایش مدیران کتابخانه‌های عمومی استان‌ها

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در اختتامیه همایش مدیران کل استان ها گفت: خدا را شاکرم که توفیق شد این جلسه منعقد شود و آقای دکتر اسماعیلی با همه مشغله‌ها و دغدغه‌ها محبت کردند و در این جمع حاضر شدند. عنایت ایشان به کتابخانه‌های عمومی یک عنایت جاری و ساری از شروع دوره مسئولیتشان تا این لحظه بوده و خدا را شاکریم و قدردان زحمات ایشان هستیم.

وی افزود: حق این است و وظیفه و تکلیف و به جا آوردن شکر نعمت این است که از مجموعه عنایت‌ها و دغدغه ایشان نسبت به کتابخانه‌های عمومی تشکر کنم. بنده با مطالعه عرض می‌کنم که در طول تاریخ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، این حجم از توجه در هیچ دوره‌ای سابقه نداشته و بی‌نظیر است و حتماً به عنوان یک دوره طلایی در حوزه فرهنگ و هنر کشور ماندگار خواهد شد.

رمضانی ادامه داد: جا دارد یاد کنیم از رئیس‌جمهور عزیز، شهید و محبوبمان، جناب آیت الله رئیسی، که عنایت ایشان به کتابخانه‌های عمومی مستمر، پایدار، دلگرم‌کننده و مسرت‌بخش بود و بنده در این ایام از تاریخ شهادت ایشان، بارها از جانب کتابداران و همکاران خودم شاهد بودم که از عنایت و محبت و دغدغه ایشان نسبت به کتابخانه‌های عمومی یاد می‌کردند.

وی گفـت: حمایت مجموعه دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک همراهی پایدار و مستمر بود که این داغ را برای ما دوچندان می‌کند. ما جناب آقای رئیسی را به عنوان یک شخصیت عزیز از دست دادیم و این تفضل و توجه و عنایت سنگینی‌اش را برای ما بیش از پیش می‌کند. ان‌شاءالله با یاری خداوند، همانطور که تا الان نسبت به انقلاب اسلامی تفضل و عنایت داشته، مسیر انقلاب اسلامی به هدایت رهبر انقلاب جدی‌تر و محکم‌تر جلو خواهد رفت ولی صدمه‌ای که حاصل شده و اتفاقی که افتاده و تلخی‌ای که در کام ما شکل گرفته، در جای خود محفوظ است و ما این داغ رو در گوشه‌ای از قلبمان نگه خواهیم داشت.

عضو هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی افزود: اقدامات اجرایی، عملیاتی، قانونی، زیربنایی بسیاری در حوزه کتابخانه‌های عمومی به همت دولت سیزدهم صورت گرفته است و این حجم از مصوبات و توجهات دولت، چه در سفرهای استانی چه در صحن هیئت دولت، سابقه نداشته و در آخرین مصوبات هم سرپرست محترم ریاست جمهوری بر تکمیل کتابخانه‌های عمومی در شرف بهره‌برداری تأکید کردند.

مهدی رمضانی گفت: به هر حال و به هر تقدیر دولت سیزدهم با این پایان‌بندی باشکوه به پایان رسید و وظیفه ماست که این خدمات بی‌نظیر در کتابخانه‌های عمومی را ثبت و ضبط کنیم. 

شهید آیت الله رئیسی مصداق بارز مدیریت دینی است/ همکاری ارزشمند نهاد در مأموریتی سنگین

دومین روز همایش مدیران کل کتابخانه های عمومی استانها

سیّد مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در اختتامیه همایش مدیران کل کتابخانه های عمومی استان ها اظهار داشت: دو عامل اصلی برای پیشرفت جهان بشریت وجود دارد که یکی دانشمندان و دانایان و علما هستند و دیگر عامل مهم، کتاب است. اگر کتاب از جوامع بشری گرفته شود، هیچ رشدی نخواهیم داشت. مرحوم شیخ بهایی وقتی به مسافرت می رفتند، ۴۰ قاطر کتاب‌های او را حمل می‌کرد تا بتواند مطالعه کند. امروزه با یک تلفن همراه به مهمترین کتابخانه‌های دنیا می‌توان متصل شد. نکته‌ای غلط در ذهن بسیاری از افراد، این است که با گسترش فضای مجازی و کتاب‌های دیجیتال، دیگر نیاز به کتاب و کتابخانه نداریم.

وی افزود: اعتقاد راسخ خیلی از بزرگان این است که نباید مرجعیت کتاب و کتابخانه تضعیف شود و این بزرگ‌ترین خطا است. بازدید همه ساله مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب نیز بیانگر آن است که مرجعیت کتاب و کتابخانه‌ باید محترم باشد و به قوت خودش باقی بماند. همچنین در زندگینامه علامه امینی آمده است که ایشان ۱۸ ساعت از ۲۴ ساعت کتاب می‌خوانده و نکته‌برداری می‌کرده تا بتواند کتاب ارزشمند «الغدیر» را به رشته تحریر درآورد.  

بختیاری ضمن معرفی کتاب «سه علامه بزرگ تبریزی» گفت: در این کتاب به زندگی بابرکت علامه امینی، علامه طباطبایی، علامه جعفری اشاره شده و زحمات و خدمات بزرگ این علما به وسیله کتاب به ما معرفی می‌شود.

وی با اشاره به نابودی بسیاری از کتاب‌ها در زمان خلفا و پادشاهان گذشته گفت: هر چه امروز از علم و دانش در اختیار ما است به برکت کتاب بوده و شما به عنوان متولی کتابخانه‌های عمومی با روحیه بالا و با نشاط و مسئولیت‌پذیری مضاعف، این کار ارزشمندی که بر عهدتان است را با قوت ادامه دهید.  

شهید آیت الله رئیسی مصداق بارز مدیریت دینی است

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) ضمن گرامیداشت یاد شهید آیت الله بهشتی و شهدای هفتم تیر گفت: شهادت مظلومانه شهید بهشتی پیام‌های زیادی دارد و به ما می‌آموزد که در برابر رویدادها و حوادث خودسازی کنیم، مقاوم باشیم و در برابر توطئه‌ها و فتنه‌ها نلرزیم.

وی با اشاره به فرارسیدن اربعین شهدای خدمت گفت: شهید آیت الله رئیسی مصداق بارز مدیریت دینی است. اگر مدیریت دینی در دل انسان باشد، در درون وجودش چنان سوزی وجود می‌آید که نمی‌گذارد لحظه‌ای آرام و قرار داشته باشد.

سیدمرتضی بختیاری افزود: به هر میزان قرب انسان به خدا بیشتر باشد، حرکت، تلاش‌ و فعالیت‌هایش نسبت به جامعه بیشتر خواهد بود و آیت‌الله رئیسی با خدمت به مردم به خداوند قرب پیدا کرد. بدرقه‌ای که از ایشان شد سابقه نداشت و این مقام بالا و این تشییع باشکوه ثمره اخلاص، تقوا و سوز دل این شهید بزرگوار بود که عمر خود را برای خدمت به مردم صرف و خستگی را خسته کرد. ان‌شاءلله دولتی روی کار بیاید که علمدار راه شهید بزرگوار آیت الله رئیسی باشد. اگر کشور می‌خواهد به توفیقاتی برسد، تقویت کتابخانه‌ها، کتابداری و کتابخوانی لازمه آن است.

بختیاری با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی انجام شده توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: در کمیته امداد در زمینه‌های توانمندسازی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، درمان، علم‌آموزی، مهارت‌آموزی، مشاوره و... کارهای بزرگی در حال انجام است و وظیفه اصلی ما شکوفاسازی استعدادها است.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: با الگوگیری از تفکر جهادی شهید رئیسی می‌توان اتفاقات مهمی را رقم زد و همکاری شما مکمل فعالیت‌های کمیته امداد خواهد بود. از آقای رمضانی قدردانی می‌کنم؛ دست ما را در یک مأموریت سنگین گرفتید که بتوانیم کارهای پیشگیری را انجام دهیم؛ که دیگر ترک تحصیل نداشته باشیم؛ بتوانیم طلاق را کاهش دهیم و... . کمک امروز شما بسیار ارزشمند است.

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در افتتاحیه همایش مدیران‌کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها با بیان اینکه سعی می‌کنیم تا پایان دولت سیزدهم هر آنچه که دین و وظیفه ما است را ادا کنیم، گفت: تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا هر آنچه کار بر زمین مانده است را انجام دهیم و دین خود را به شهید جمهور و کشور ادا کنیم. ما موظف هستیم کار را پیش ببریم و برای موضوع اصلی تببین فعالیت‌های دولت شهید آیت‌الله رئیسی، خصوصاً در حوزه فرهنگ، کار کنیم.

رمضانی همچنین به آغاز زنجیره افتتاح کتابخانه‌ها در چند روز گذشته اشاره کرد و گفت: در همین چند روز اخیر چند دستور از سوی سرپرست محترم ریاست‌جمهوری، جناب آقای مخبر، در حوزه فرهنگ به‌ویژه عرصه کتابخانه‌های عمومی داشتیم؛ دستوراتی که نشان‌دهنده اهتمام دولت سیزدهم و یادگار شهید جمهور است.

وظیفه ما به سرانجام رساندن کارها، تبیین دستاوردهای دولت سیزدهم و کمک به افزایش مشارکت در انتخابات است

گفتنی است، فرشاد مهدی‌پور معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه این نشست تحلیلی از شرایط سیاسی و رسانه‌ای کشور پس از شهادت آیت‌الله رئیسی و انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری ارائه کرد. ارائه موضوعات معاونت‌ها و ادارات‌کل مستقل ستادی و بیان نظرات و مسائل استان‌ها از برنامه‌های این همایش دوروزه است.

آیت‌الله رئیسی مدیر تحول بود/ وجود سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

روز دوم همایش مدیران کتابخانه‌های عمومی استان‌ها

دومین روز همایش مدیران‌کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی؛ سیدمحمود اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه؛ مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مدیران ستادی و استانی این نهاد فرهنگی در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه این همایش گفت: در ابتدا از تلاش همه شما در امر احیا و گسترش نهضت کتابخوانی تشکر می‌کنم. بنده در خصوص اهمیت مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در جلسات مختلف مفصل صحبت کرده‌ام و چنین شبکه وسیع، خلاق، خدمتگزار با ارائه خدمات متنوع برای همه ما مغتنم است.

وی افزود: شاید یکی از حسرت‌هایی که با خودم دارم این است که به واسطه کوتاه شدن عمر دولت نتوانستیم آن بخش انتهایی برخی از طرح‌های بزرگ عمرانی و آن برنامه‌هایی که در حوزه‌های مختلف برای کتابداران عزیز پیش‌بینی کرده و در حال پیشروی بودیم، به تحقق کامل برسانیم.

محمدمهدی اسماعیلی ادامه داد: ما نتوانستیم کتابخانه مرکزی اراک را، که پیشرفت بسیار خوبی داشت، را به پایان برسانیم؛ چند جا مصاحبه کرده بودم که تا پایان دولت این پروژه و برخی پروژه‌های کتابخانه مرکزی دیگر را افتتاح خواهیم کرد که متأسفانه امکانپذیر نشد.

وی گفت: ما می‌بایست یک شبکه قوی، گسترده و کارآمد داشته باشیم و مهم این است که کار به اتمام برسد و این مجموعه‌ها در اختیار مردم قرار بگیرد و مهم نیست که چه کسی آن را افتتاح کند.

رئیس هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی ادامه داد: تلاش کردیم که موضوع کتابخانه سیار را حل کرده و مسیرش را هموار کنیم و بحث کتابخانه سیار را به عنوان مطالبه جدید هر شهرستان ایجاد کرده بودیم و نمایندگان و مسئولین استان تلاش‌های بسیاری برای ارتقای سطح فرهنگ حوزه خود داشتند.

وی افزود: از نگاه بنده پیگیری امورات توسط نمایندگان محترم مجلس، بر خلاف برخی از تحلیل‌های موجود که در واقع آن را مزاحم فعالیت‌های مدیریتی می‌دانند، مفید است. این قوت حکمرانی جمهوری اسلامی است که مردم در دورترین روستاها احساس می‌کنند می‌توانند یک نفر را به عنوان نماینده در بالاترین جایگاه تقنینی کشور بفرستند و آنها از این جایگاه برای نظارت بر کار مجریان استفاده کنند.

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت در این سه سال در حوزه مجلس دچار چالش جدی نشدم با وجود اینکه همکاران من در دولت مرتب به صحن مجلس رفتند. نه اینکه ما با نمایندگان محترم از موضع انفعال برخورد کنیم، بلکه روابط محترمانه و در حدود وظایف قانونی داشتیم. اینکه نماینده در حوزه کاری و برای مجموعه‌اش خدماتی دریافت کند از نظر بنده ممدوح است و شما با همین نگاه این نوع مطالبات را پیگیری کنید.

وی ادامه داد: البته زیاده‌خواهی، صرف کردن این شبکه فرهنگی برای امیال سیاسی و مقاصد دیگر حتماً ممنوع است اما در یک چارچوب روشن، هدفمند و قانونمند مشکلی نیست.

اسماعیلی گفت: از دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، که از مدیران بسیار خوب و ارشد فرهنگی کشور بوده‌اند، هستند و ان‌شاءالله خواهند بود تشکر می‌کنم. ایشان در امر کار اجرایی مثمر ثمر بسیار مداومت دارند.

وی افزود: در این دوره گفتیم که بایستی کار را در وسط میدان جلو برد. اینکه کسی بنشیند صبح تا شب در مورد عالم و آدم گفتگو و نقد کند و به امورات مردم نرسد، این بر خلاف مأموریت واگذار شده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی گفت: در ارزیابی‌هایی که از مجموعه وزراتخانه انجام شده، فارغ از مسائل شخصی، در حوزه کتاب و کتابخانه و دیگر حوزه‌های فرهنگی، تقریباً به بیش از برنامه‌های اعلامی‌مان دست یافته‌ایم.

وی ادامه داد: همگی تا ثانیه آخر مسئولیت‌مان باید کار کنیم. ما در یک نظام امت و امامت مشغول هستیم، هر ثانیه‌ای که بتوانیم کار کنیم مغتنم است. این فرصتی که خداوند به قلم ما، به بیان ما، به کارهای اجرایی ما داده، اگر استفاده نکنیم همه بعدها محل حسرت و غصه است.

اسماعیلی گفت: به عنوان یک شبکه فرهنگی از افسران و سربازان و پیاده نظام این نظام الهی تا لحظه‌ای که نفس داریم کار می‌کنیم در هر موقعیت آنجا را محور عالم فرض کرده و برایش برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی گفت: بنده هم که در این جایگاه قرار گرفتم به واسطه لطف و اعتماد و مؤانست و فهم عمیق مشترک گفتمانی با رئیس جمهور شهید بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: بنده سال‌های سال از نزدیک با ایشان کار کرده بودم. در این ۳ سال هیچ وقت موردی پیش نیامد که ایشان از فضای کاری مجموعه ما گله کنند در حالی که ایشان نسبت به همکارانشان بسیار سختگیر و بسیار محاسبه‌گر بودند. آیت الله رئیسی حافظه‌ای قوی داشتند و به خاطر اشرافی که داشتند، کاری را بدون نتیجه‌گیری رها نمی‌کردند.

وی افزود: کارهای بی‌نظیری با حمایت رئیس جمهور شهید در این دوره اجرایی شد و ایشان در جلسه‌ای فرمودند که در ۴۵ سال گذشته چنین وضعیتی را در حوزه فرهنگ نداشتیم، کارهایی که همکاران در این حوزه انجام دادند نظیر نداشته است. این شهادتی که ایشان دادند برای دنیا و آخرت من کفایت می‌کند و از اظهار خرسندی و رضایتمندی ایشان افتخار می‌کنم.

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: رئیس جمهور شهید ما، مظهر اخلاق و مظهر حسن خلق بود و در عین حال بسیار کارآمد. بعضی می‌خواهند آقای رئیس جمهور را در حد یک معلم اخلاق و آدم خیلی پرکار و پاک تقلیل دهند؛ در حالی که ایشان بسیار کارآمد، باکفایت و مدیر تحول بود. وضعیت قوه قضائیه، آستان قدس رضوی و دولت قبل و بعد از حضور ایشان قابل مقایسه نیست.

وی گفت: روزهای اول دولت بیش از ۵۰۰ نفر از هموطنانمان بر اثر کرونا فوت می‌شدند و با پیگیری و تلاش شهید رئیسی عدد فوتی‌های کرونا صفر شد در حالی که در دولت‌های غربی هنوز سه رقمی بود. آنقدر در حوزه واکسن کشور ارتقا پیدا کرد که شروع به صادرات واکسن به کشورهای مختلف کرد.

اسماعیلی افزود: این جمله که آقا فرمودند «دلم برای رئیسی سوخت» بسیار تلخ است. اینهایی که حرف می‌زنند و بیانیه می‌دهند حاضر نشدند در دوره حیات ایشان کلمه‌ای درباره خدمات دولت صحبت کنند.

وی گفت: برخی سقوط بالگرد رئیس جمهور را به معنای پایان گفتمان آقای رئیسی می‌دانند و برخی‌ها حسادت و کینه‌ورزی می‌کنند و دنبال بازی‌های رسانه‌ای‌ هستند. من به آنها می‌گویم که حق دارید عصبانی باشید ولی بدانید راه گفتمان عزتمندی که رئیسی بزرگ برای ما به وجود آورد و ایجاد کرد مسدودشدنی نیست و این مسیر باقوت ادامه پیدا خواهد کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: گفتمان قدرتمندی که آیت الله شهید ما مطابق با گفتمان عزتمند امامین انقلاب پایه‌گذاری کرد تداوم دارد و این خاصیت یک نهضت الهی است که رویش‌های جدید داشته باشد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور شهید ما وقتی در سال ۱۳۹۷ کارش را آغاز کرد که در همه نظرسنجی‌ها میزان سرمایه اجتماعی به شدت افت کرده بود. ایشان دستگاه قضایی را وقتی تحویل گرفت که میزان امیدواری مردم به کارآمدی آن مجموعه بسیار ضعیف بود و وقتی که این مسئولیت را تحویل داد به بالای ۷۵ درصد رسیده بود و اینها بایستی ثبت شود، خدمات رئیس جمهور شهید را باید با زبان فرهنگ و هنر برای امروز و فردای کشور عزیزمان نشر دهیم.

وی خطاب به مدیران‌کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها گفت: من از همه شما خوبان گرامی تقدیر و تشکر می‌کنم و از مجموعه‌هایی هستید که در سفرهای استانی به آنها افتخار می‌کردم.

اسماعیلی در پایان گفت: در آخرین سفری به استان فارس، آقای استاندار به من گفت که مدیرکل محترم کتابخانه‌های عمومی خودش هم کارهای اجرایی و ساختمانی را انجام می‌داد تا کتابخانه شهید دستغیب آماده بهره‌برداری شود. این روحیه را در یکایک شما خواهران و برادران مشاهده کرده‌ام. حقیقتاً یک سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در وجود یکایک شما وجود دارد و باید تلاش کنیم این تجربیات گران‌بها را در شبکه‌های به‌هم‌پیوسته ارتقا و گسترش بدهیم و این کار به یاری خدا در مجموعه‌هایی که با نام شهید عالی مقام جمهور راه‌اندازی می‌شود تداوم پیدا خواهد کرد و این سلوک، سیره، روش و منش به عنوان حکمرانی انقلاب اسلامی ارتقاء پیدا خواهد کرد.

گفتنی است، پیش از سخنان وزیر فرهنگ، مدیران‌کل برخی استان‌ها به بیان مطالبشان پرداختند.

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

حمایت‌های دولت سیزدهم از کتابخانه‌های عمومی در تاریخ فعالیت نهاد بی‌سابقه است

روز دوم همایش مدیران کتابخانه‌های عمومی استان‌ها

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در اختتامیه همایش مدیران کل استان ها گفت: خدا را شاکرم که توفیق شد این جلسه منعقد شود و آقای دکتر اسماعیلی با همه مشغله‌ها و دغدغه‌ها محبت کردند و در این جمع حاضر شدند. عنایت ایشان به کتابخانه‌های عمومی یک عنایت جاری و ساری از شروع دوره مسئولیتشان تا این لحظه بوده و خدا را شاکریم و قدردان زحمات ایشان هستیم.

وی افزود: حق این است و وظیفه و تکلیف و به جا آوردن شکر نعمت این است که از مجموعه عنایت‌ها و دغدغه ایشان نسبت به کتابخانه‌های عمومی تشکر کنم. بنده با مطالعه عرض می‌کنم که در طول تاریخ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، این حجم از توجه در هیچ دوره‌ای سابقه نداشته و بی‌نظیر است و حتماً به عنوان یک دوره طلایی در حوزه فرهنگ و هنر کشور ماندگار خواهد شد.

رمضانی ادامه داد: جا دارد یاد کنیم از رئیس‌جمهور عزیز، شهید و محبوبمان، جناب آیت الله رئیسی، که عنایت ایشان به کتابخانه‌های عمومی مستمر، پایدار، دلگرم‌کننده و مسرت‌بخش بود و بنده در این ایام از تاریخ شهادت ایشان، بارها از جانب کتابداران و همکاران خودم شاهد بودم که از عنایت و محبت و دغدغه ایشان نسبت به کتابخانه‌های عمومی یاد می‌کردند.

وی گفـت: حمایت مجموعه دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک همراهی پایدار و مستمر بود که این داغ را برای ما دوچندان می‌کند. ما جناب آقای رئیسی را به عنوان یک شخصیت عزیز از دست دادیم و این تفضل و توجه و عنایت سنگینی‌اش را برای ما بیش از پیش می‌کند. ان‌شاءالله با یاری خداوند، همانطور که تا الان نسبت به انقلاب اسلامی تفضل و عنایت داشته، مسیر انقلاب اسلامی به هدایت رهبر انقلاب جدی‌تر و محکم‌تر جلو خواهد رفت ولی صدمه‌ای که حاصل شده و اتفاقی که افتاده و تلخی‌ای که در کام ما شکل گرفته، در جای خود محفوظ است و ما این داغ رو در گوشه‌ای از قلبمان نگه خواهیم داشت.

عضو هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی افزود: اقدامات اجرایی، عملیاتی، قانونی، زیربنایی بسیاری در حوزه کتابخانه‌های عمومی به همت دولت سیزدهم صورت گرفته است و این حجم از مصوبات و توجهات دولت، چه در سفرهای استانی چه در صحن هیئت دولت، سابقه نداشته و در آخرین مصوبات هم سرپرست محترم ریاست جمهوری بر تکمیل کتابخانه‌های عمومی در شرف بهره‌برداری تأکید کردند.

مهدی رمضانی گفت: به هر حال و به هر تقدیر دولت سیزدهم با این پایان‌بندی باشکوه به پایان رسید و وظیفه ماست که این خدمات بی‌نظیر در کتابخانه‌های عمومی را ثبت و ضبط کنیم. 

شهید آیت الله رئیسی مصداق بارز مدیریت دینی است/ همکاری ارزشمند نهاد در مأموریتی سنگین

دومین روز همایش مدیران کل کتابخانه های عمومی استانها

سیّد مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در اختتامیه همایش مدیران کل کتابخانه های عمومی استان ها اظهار داشت: دو عامل اصلی برای پیشرفت جهان بشریت وجود دارد که یکی دانشمندان و دانایان و علما هستند و دیگر عامل مهم، کتاب است. اگر کتاب از جوامع بشری گرفته شود، هیچ رشدی نخواهیم داشت. مرحوم شیخ بهایی وقتی به مسافرت می رفتند، ۴۰ قاطر کتاب‌های او را حمل می‌کرد تا بتواند مطالعه کند. امروزه با یک تلفن همراه به مهمترین کتابخانه‌های دنیا می‌توان متصل شد. نکته‌ای غلط در ذهن بسیاری از افراد، این است که با گسترش فضای مجازی و کتاب‌های دیجیتال، دیگر نیاز به کتاب و کتابخانه نداریم.

وی افزود: اعتقاد راسخ خیلی از بزرگان این است که نباید مرجعیت کتاب و کتابخانه تضعیف شود و این بزرگ‌ترین خطا است. بازدید همه ساله مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب نیز بیانگر آن است که مرجعیت کتاب و کتابخانه‌ باید محترم باشد و به قوت خودش باقی بماند. همچنین در زندگینامه علامه امینی آمده است که ایشان ۱۸ ساعت از ۲۴ ساعت کتاب می‌خوانده و نکته‌برداری می‌کرده تا بتواند کتاب ارزشمند «الغدیر» را به رشته تحریر درآورد.  

بختیاری ضمن معرفی کتاب «سه علامه بزرگ تبریزی» گفت: در این کتاب به زندگی بابرکت علامه امینی، علامه طباطبایی، علامه جعفری اشاره شده و زحمات و خدمات بزرگ این علما به وسیله کتاب به ما معرفی می‌شود.

وی با اشاره به نابودی بسیاری از کتاب‌ها در زمان خلفا و پادشاهان گذشته گفت: هر چه امروز از علم و دانش در اختیار ما است به برکت کتاب بوده و شما به عنوان متولی کتابخانه‌های عمومی با روحیه بالا و با نشاط و مسئولیت‌پذیری مضاعف، این کار ارزشمندی که بر عهدتان است را با قوت ادامه دهید.  

شهید آیت الله رئیسی مصداق بارز مدیریت دینی است

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) ضمن گرامیداشت یاد شهید آیت الله بهشتی و شهدای هفتم تیر گفت: شهادت مظلومانه شهید بهشتی پیام‌های زیادی دارد و به ما می‌آموزد که در برابر رویدادها و حوادث خودسازی کنیم، مقاوم باشیم و در برابر توطئه‌ها و فتنه‌ها نلرزیم.

وی با اشاره به فرارسیدن اربعین شهدای خدمت گفت: شهید آیت الله رئیسی مصداق بارز مدیریت دینی است. اگر مدیریت دینی در دل انسان باشد، در درون وجودش چنان سوزی وجود می‌آید که نمی‌گذارد لحظه‌ای آرام و قرار داشته باشد.

سیدمرتضی بختیاری افزود: به هر میزان قرب انسان به خدا بیشتر باشد، حرکت، تلاش‌ و فعالیت‌هایش نسبت به جامعه بیشتر خواهد بود و آیت‌الله رئیسی با خدمت به مردم به خداوند قرب پیدا کرد. بدرقه‌ای که از ایشان شد سابقه نداشت و این مقام بالا و این تشییع باشکوه ثمره اخلاص، تقوا و سوز دل این شهید بزرگوار بود که عمر خود را برای خدمت به مردم صرف و خستگی را خسته کرد. ان‌شاءلله دولتی روی کار بیاید که علمدار راه شهید بزرگوار آیت الله رئیسی باشد. اگر کشور می‌خواهد به توفیقاتی برسد، تقویت کتابخانه‌ها، کتابداری و کتابخوانی لازمه آن است.

بختیاری با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی انجام شده توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: در کمیته امداد در زمینه‌های توانمندسازی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، درمان، علم‌آموزی، مهارت‌آموزی، مشاوره و... کارهای بزرگی در حال انجام است و وظیفه اصلی ما شکوفاسازی استعدادها است.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: با الگوگیری از تفکر جهادی شهید رئیسی می‌توان اتفاقات مهمی را رقم زد و همکاری شما مکمل فعالیت‌های کمیته امداد خواهد بود. از آقای رمضانی قدردانی می‌کنم؛ دست ما را در یک مأموریت سنگین گرفتید که بتوانیم کارهای پیشگیری را انجام دهیم؛ که دیگر ترک تحصیل نداشته باشیم؛ بتوانیم طلاق را کاهش دهیم و... . کمک امروز شما بسیار ارزشمند است.

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

دومین روز همایش مدیران‌کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی؛ سیدمحمود اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه؛ مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مدیران ستادی و استانی این نهاد فرهنگی در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه این همایش گفت: در ابتدا از تلاش همه شما در امر احیا و گسترش نهضت کتابخوانی تشکر می‌کنم. بنده در خصوص اهمیت مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در جلسات مختلف مفصل صحبت کرده‌ام و چنین شبکه وسیع، خلاق، خدمتگزار با ارائه خدمات متنوع برای همه ما مغتنم است.

وی افزود: شاید یکی از حسرت‌هایی که با خودم دارم این است که به واسطه کوتاه شدن عمر دولت نتوانستیم آن بخش انتهایی برخی از طرح‌های بزرگ عمرانی و آن برنامه‌هایی که در حوزه‌های مختلف برای کتابداران عزیز پیش‌بینی کرده و در حال پیشروی بودیم، به تحقق کامل برسانیم.

محمدمهدی اسماعیلی ادامه داد: ما نتوانستیم کتابخانه مرکزی اراک را، که پیشرفت بسیار خوبی داشت، را به پایان برسانیم؛ چند جا مصاحبه کرده بودم که تا پایان دولت این پروژه و برخی پروژه‌های کتابخانه مرکزی دیگر را افتتاح خواهیم کرد که متأسفانه امکانپذیر نشد.

وی گفت: ما می‌بایست یک شبکه قوی، گسترده و کارآمد داشته باشیم و مهم این است که کار به اتمام برسد و این مجموعه‌ها در اختیار مردم قرار بگیرد و مهم نیست که چه کسی آن را افتتاح کند.

رئیس هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی ادامه داد: تلاش کردیم که موضوع کتابخانه سیار را حل کرده و مسیرش را هموار کنیم و بحث کتابخانه سیار را به عنوان مطالبه جدید هر شهرستان ایجاد کرده بودیم و نمایندگان و مسئولین استان تلاش‌های بسیاری برای ارتقای سطح فرهنگ حوزه خود داشتند.

وی افزود: از نگاه بنده پیگیری امورات توسط نمایندگان محترم مجلس، بر خلاف برخی از تحلیل‌های موجود که در واقع آن را مزاحم فعالیت‌های مدیریتی می‌دانند، مفید است. این قوت حکمرانی جمهوری اسلامی است که مردم در دورترین روستاها احساس می‌کنند می‌توانند یک نفر را به عنوان نماینده در بالاترین جایگاه تقنینی کشور بفرستند و آنها از این جایگاه برای نظارت بر کار مجریان استفاده کنند.

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت در این سه سال در حوزه مجلس دچار چالش جدی نشدم با وجود اینکه همکاران من در دولت مرتب به صحن مجلس رفتند. نه اینکه ما با نمایندگان محترم از موضع انفعال برخورد کنیم، بلکه روابط محترمانه و در حدود وظایف قانونی داشتیم. اینکه نماینده در حوزه کاری و برای مجموعه‌اش خدماتی دریافت کند از نظر بنده ممدوح است و شما با همین نگاه این نوع مطالبات را پیگیری کنید.

وی ادامه داد: البته زیاده‌خواهی، صرف کردن این شبکه فرهنگی برای امیال سیاسی و مقاصد دیگر حتماً ممنوع است اما در یک چارچوب روشن، هدفمند و قانونمند مشکلی نیست.

اسماعیلی گفت: از دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، که از مدیران بسیار خوب و ارشد فرهنگی کشور بوده‌اند، هستند و ان‌شاءالله خواهند بود تشکر می‌کنم. ایشان در امر کار اجرایی مثمر ثمر بسیار مداومت دارند.

وی افزود: در این دوره گفتیم که بایستی کار را در وسط میدان جلو برد. اینکه کسی بنشیند صبح تا شب در مورد عالم و آدم گفتگو و نقد کند و به امورات مردم نرسد، این بر خلاف مأموریت واگذار شده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی گفت: در ارزیابی‌هایی که از مجموعه وزراتخانه انجام شده، فارغ از مسائل شخصی، در حوزه کتاب و کتابخانه و دیگر حوزه‌های فرهنگی، تقریباً به بیش از برنامه‌های اعلامی‌مان دست یافته‌ایم.

وی ادامه داد: همگی تا ثانیه آخر مسئولیت‌مان باید کار کنیم. ما در یک نظام امت و امامت مشغول هستیم، هر ثانیه‌ای که بتوانیم کار کنیم مغتنم است. این فرصتی که خداوند به قلم ما، به بیان ما، به کارهای اجرایی ما داده، اگر استفاده نکنیم همه بعدها محل حسرت و غصه است.

اسماعیلی گفت: به عنوان یک شبکه فرهنگی از افسران و سربازان و پیاده نظام این نظام الهی تا لحظه‌ای که نفس داریم کار می‌کنیم در هر موقعیت آنجا را محور عالم فرض کرده و برایش برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی گفت: بنده هم که در این جایگاه قرار گرفتم به واسطه لطف و اعتماد و مؤانست و فهم عمیق مشترک گفتمانی با رئیس جمهور شهید بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: بنده سال‌های سال از نزدیک با ایشان کار کرده بودم. در این ۳ سال هیچ وقت موردی پیش نیامد که ایشان از فضای کاری مجموعه ما گله کنند در حالی که ایشان نسبت به همکارانشان بسیار سختگیر و بسیار محاسبه‌گر بودند. آیت الله رئیسی حافظه‌ای قوی داشتند و به خاطر اشرافی که داشتند، کاری را بدون نتیجه‌گیری رها نمی‌کردند.

وی افزود: کارهای بی‌نظیری با حمایت رئیس جمهور شهید در این دوره اجرایی شد و ایشان در جلسه‌ای فرمودند که در ۴۵ سال گذشته چنین وضعیتی را در حوزه فرهنگ نداشتیم، کارهایی که همکاران در این حوزه انجام دادند نظیر نداشته است. این شهادتی که ایشان دادند برای دنیا و آخرت من کفایت می‌کند و از اظهار خرسندی و رضایتمندی ایشان افتخار می‌کنم.

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: رئیس جمهور شهید ما، مظهر اخلاق و مظهر حسن خلق بود و در عین حال بسیار کارآمد. بعضی می‌خواهند آقای رئیس جمهور را در حد یک معلم اخلاق و آدم خیلی پرکار و پاک تقلیل دهند؛ در حالی که ایشان بسیار کارآمد، باکفایت و مدیر تحول بود. وضعیت قوه قضائیه، آستان قدس رضوی و دولت قبل و بعد از حضور ایشان قابل مقایسه نیست.

وی گفت: روزهای اول دولت بیش از ۵۰۰ نفر از هموطنانمان بر اثر کرونا فوت می‌شدند و با پیگیری و تلاش شهید رئیسی عدد فوتی‌های کرونا صفر شد در حالی که در دولت‌های غربی هنوز سه رقمی بود. آنقدر در حوزه واکسن کشور ارتقا پیدا کرد که شروع به صادرات واکسن به کشورهای مختلف کرد.

اسماعیلی افزود: این جمله که آقا فرمودند «دلم برای رئیسی سوخت» بسیار تلخ است. اینهایی که حرف می‌زنند و بیانیه می‌دهند حاضر نشدند در دوره حیات ایشان کلمه‌ای درباره خدمات دولت صحبت کنند.

وی گفت: برخی سقوط بالگرد رئیس جمهور را به معنای پایان گفتمان آقای رئیسی می‌دانند و برخی‌ها حسادت و کینه‌ورزی می‌کنند و دنبال بازی‌های رسانه‌ای‌ هستند. من به آنها می‌گویم که حق دارید عصبانی باشید ولی بدانید راه گفتمان عزتمندی که رئیسی بزرگ برای ما به وجود آورد و ایجاد کرد مسدودشدنی نیست و این مسیر باقوت ادامه پیدا خواهد کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: گفتمان قدرتمندی که آیت الله شهید ما مطابق با گفتمان عزتمند امامین انقلاب پایه‌گذاری کرد تداوم دارد و این خاصیت یک نهضت الهی است که رویش‌های جدید داشته باشد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور شهید ما وقتی در سال ۱۳۹۷ کارش را آغاز کرد که در همه نظرسنجی‌ها میزان سرمایه اجتماعی به شدت افت کرده بود. ایشان دستگاه قضایی را وقتی تحویل گرفت که میزان امیدواری مردم به کارآمدی آن مجموعه بسیار ضعیف بود و وقتی که این مسئولیت را تحویل داد به بالای ۷۵ درصد رسیده بود و اینها بایستی ثبت شود، خدمات رئیس جمهور شهید را باید با زبان فرهنگ و هنر برای امروز و فردای کشور عزیزمان نشر دهیم.

وی خطاب به مدیران‌کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها گفت: من از همه شما خوبان گرامی تقدیر و تشکر می‌کنم و از مجموعه‌هایی هستید که در سفرهای استانی به آنها افتخار می‌کردم.

اسماعیلی در پایان گفت: در آخرین سفری به استان فارس، آقای استاندار به من گفت که مدیرکل محترم کتابخانه‌های عمومی خودش هم کارهای اجرایی و ساختمانی را انجام می‌داد تا کتابخانه شهید دستغیب آماده بهره‌برداری شود. این روحیه را در یکایک شما خواهران و برادران مشاهده کرده‌ام. حقیقتاً یک سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در وجود یکایک شما وجود دارد و باید تلاش کنیم این تجربیات گران‌بها را در شبکه‌های به‌هم‌پیوسته ارتقا و گسترش بدهیم و این کار به یاری خدا در مجموعه‌هایی که با نام شهید عالی مقام جمهور راه‌اندازی می‌شود تداوم پیدا خواهد کرد و این سلوک، سیره، روش و منش به عنوان حکمرانی انقلاب اسلامی ارتقاء پیدا خواهد کرد.

گفتنی است، پیش از سخنان وزیر فرهنگ، مدیران‌کل برخی استان‌ها به بیان مطالبشان پرداختند.

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در اختتامیه همایش مدیران کل استان ها گفت: خدا را شاکرم که توفیق شد این جلسه منعقد شود و آقای دکتر اسماعیلی با همه مشغله‌ها و دغدغه‌ها محبت کردند و در این جمع حاضر شدند. عنایت ایشان به کتابخانه‌های عمومی یک عنایت جاری و ساری از شروع دوره مسئولیتشان تا این لحظه بوده و خدا را شاکریم و قدردان زحمات ایشان هستیم.

وی افزود: حق این است و وظیفه و تکلیف و به جا آوردن شکر نعمت این است که از مجموعه عنایت‌ها و دغدغه ایشان نسبت به کتابخانه‌های عمومی تشکر کنم. بنده با مطالعه عرض می‌کنم که در طول تاریخ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، این حجم از توجه در هیچ دوره‌ای سابقه نداشته و بی‌نظیر است و حتماً به عنوان یک دوره طلایی در حوزه فرهنگ و هنر کشور ماندگار خواهد شد.

رمضانی ادامه داد: جا دارد یاد کنیم از رئیس‌جمهور عزیز، شهید و محبوبمان، جناب آیت الله رئیسی، که عنایت ایشان به کتابخانه‌های عمومی مستمر، پایدار، دلگرم‌کننده و مسرت‌بخش بود و بنده در این ایام از تاریخ شهادت ایشان، بارها از جانب کتابداران و همکاران خودم شاهد بودم که از عنایت و محبت و دغدغه ایشان نسبت به کتابخانه‌های عمومی یاد می‌کردند.

وی گفـت: حمایت مجموعه دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک همراهی پایدار و مستمر بود که این داغ را برای ما دوچندان می‌کند. ما جناب آقای رئیسی را به عنوان یک شخصیت عزیز از دست دادیم و این تفضل و توجه و عنایت سنگینی‌اش را برای ما بیش از پیش می‌کند. ان‌شاءالله با یاری خداوند، همانطور که تا الان نسبت به انقلاب اسلامی تفضل و عنایت داشته، مسیر انقلاب اسلامی به هدایت رهبر انقلاب جدی‌تر و محکم‌تر جلو خواهد رفت ولی صدمه‌ای که حاصل شده و اتفاقی که افتاده و تلخی‌ای که در کام ما شکل گرفته، در جای خود محفوظ است و ما این داغ رو در گوشه‌ای از قلبمان نگه خواهیم داشت.

عضو هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی افزود: اقدامات اجرایی، عملیاتی، قانونی، زیربنایی بسیاری در حوزه کتابخانه‌های عمومی به همت دولت سیزدهم صورت گرفته است و این حجم از مصوبات و توجهات دولت، چه در سفرهای استانی چه در صحن هیئت دولت، سابقه نداشته و در آخرین مصوبات هم سرپرست محترم ریاست جمهوری بر تکمیل کتابخانه‌های عمومی در شرف بهره‌برداری تأکید کردند.

مهدی رمضانی گفت: به هر حال و به هر تقدیر دولت سیزدهم با این پایان‌بندی باشکوه به پایان رسید و وظیفه ماست که این خدمات بی‌نظیر در کتابخانه‌های عمومی را ثبت و ضبط کنیم. 

شهید آیت الله رئیسی مصداق بارز مدیریت دینی است/ همکاری ارزشمند نهاد در مأموریتی سنگین

دومین روز همایش مدیران کل کتابخانه های عمومی استانها

سیّد مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در اختتامیه همایش مدیران کل کتابخانه های عمومی استان ها اظهار داشت: دو عامل اصلی برای پیشرفت جهان بشریت وجود دارد که یکی دانشمندان و دانایان و علما هستند و دیگر عامل مهم، کتاب است. اگر کتاب از جوامع بشری گرفته شود، هیچ رشدی نخواهیم داشت. مرحوم شیخ بهایی وقتی به مسافرت می رفتند، ۴۰ قاطر کتاب‌های او را حمل می‌کرد تا بتواند مطالعه کند. امروزه با یک تلفن همراه به مهمترین کتابخانه‌های دنیا می‌توان متصل شد. نکته‌ای غلط در ذهن بسیاری از افراد، این است که با گسترش فضای مجازی و کتاب‌های دیجیتال، دیگر نیاز به کتاب و کتابخانه نداریم.

وی افزود: اعتقاد راسخ خیلی از بزرگان این است که نباید مرجعیت کتاب و کتابخانه تضعیف شود و این بزرگ‌ترین خطا است. بازدید همه ساله مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب نیز بیانگر آن است که مرجعیت کتاب و کتابخانه‌ باید محترم باشد و به قوت خودش باقی بماند. همچنین در زندگینامه علامه امینی آمده است که ایشان ۱۸ ساعت از ۲۴ ساعت کتاب می‌خوانده و نکته‌برداری می‌کرده تا بتواند کتاب ارزشمند «الغدیر» را به رشته تحریر درآورد.  

بختیاری ضمن معرفی کتاب «سه علامه بزرگ تبریزی» گفت: در این کتاب به زندگی بابرکت علامه امینی، علامه طباطبایی، علامه جعفری اشاره شده و زحمات و خدمات بزرگ این علما به وسیله کتاب به ما معرفی می‌شود.

وی با اشاره به نابودی بسیاری از کتاب‌ها در زمان خلفا و پادشاهان گذشته گفت: هر چه امروز از علم و دانش در اختیار ما است به برکت کتاب بوده و شما به عنوان متولی کتابخانه‌های عمومی با روحیه بالا و با نشاط و مسئولیت‌پذیری مضاعف، این کار ارزشمندی که بر عهدتان است را با قوت ادامه دهید.  

شهید آیت الله رئیسی مصداق بارز مدیریت دینی است

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) ضمن گرامیداشت یاد شهید آیت الله بهشتی و شهدای هفتم تیر گفت: شهادت مظلومانه شهید بهشتی پیام‌های زیادی دارد و به ما می‌آموزد که در برابر رویدادها و حوادث خودسازی کنیم، مقاوم باشیم و در برابر توطئه‌ها و فتنه‌ها نلرزیم.

وی با اشاره به فرارسیدن اربعین شهدای خدمت گفت: شهید آیت الله رئیسی مصداق بارز مدیریت دینی است. اگر مدیریت دینی در دل انسان باشد، در درون وجودش چنان سوزی وجود می‌آید که نمی‌گذارد لحظه‌ای آرام و قرار داشته باشد.

سیدمرتضی بختیاری افزود: به هر میزان قرب انسان به خدا بیشتر باشد، حرکت، تلاش‌ و فعالیت‌هایش نسبت به جامعه بیشتر خواهد بود و آیت‌الله رئیسی با خدمت به مردم به خداوند قرب پیدا کرد. بدرقه‌ای که از ایشان شد سابقه نداشت و این مقام بالا و این تشییع باشکوه ثمره اخلاص، تقوا و سوز دل این شهید بزرگوار بود که عمر خود را برای خدمت به مردم صرف و خستگی را خسته کرد. ان‌شاءلله دولتی روی کار بیاید که علمدار راه شهید بزرگوار آیت الله رئیسی باشد. اگر کشور می‌خواهد به توفیقاتی برسد، تقویت کتابخانه‌ها، کتابداری و کتابخوانی لازمه آن است.

بختیاری با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی انجام شده توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: در کمیته امداد در زمینه‌های توانمندسازی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، درمان، علم‌آموزی، مهارت‌آموزی، مشاوره و... کارهای بزرگی در حال انجام است و وظیفه اصلی ما شکوفاسازی استعدادها است.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: با الگوگیری از تفکر جهادی شهید رئیسی می‌توان اتفاقات مهمی را رقم زد و همکاری شما مکمل فعالیت‌های کمیته امداد خواهد بود. از آقای رمضانی قدردانی می‌کنم؛ دست ما را در یک مأموریت سنگین گرفتید که بتوانیم کارهای پیشگیری را انجام دهیم؛ که دیگر ترک تحصیل نداشته باشیم؛ بتوانیم طلاق را کاهش دهیم و... . کمک امروز شما بسیار ارزشمند است.

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

سیّد مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در اختتامیه همایش مدیران کل کتابخانه های عمومی استان ها اظهار داشت: دو عامل اصلی برای پیشرفت جهان بشریت وجود دارد که یکی دانشمندان و دانایان و علما هستند و دیگر عامل مهم، کتاب است. اگر کتاب از جوامع بشری گرفته شود، هیچ رشدی نخواهیم داشت. مرحوم شیخ بهایی وقتی به مسافرت می رفتند، ۴۰ قاطر کتاب‌های او را حمل می‌کرد تا بتواند مطالعه کند. امروزه با یک تلفن همراه به مهمترین کتابخانه‌های دنیا می‌توان متصل شد. نکته‌ای غلط در ذهن بسیاری از افراد، این است که با گسترش فضای مجازی و کتاب‌های دیجیتال، دیگر نیاز به کتاب و کتابخانه نداریم.

وی افزود: اعتقاد راسخ خیلی از بزرگان این است که نباید مرجعیت کتاب و کتابخانه تضعیف شود و این بزرگ‌ترین خطا است. بازدید همه ساله مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب نیز بیانگر آن است که مرجعیت کتاب و کتابخانه‌ باید محترم باشد و به قوت خودش باقی بماند. همچنین در زندگینامه علامه امینی آمده است که ایشان ۱۸ ساعت از ۲۴ ساعت کتاب می‌خوانده و نکته‌برداری می‌کرده تا بتواند کتاب ارزشمند «الغدیر» را به رشته تحریر درآورد.  

بختیاری ضمن معرفی کتاب «سه علامه بزرگ تبریزی» گفت: در این کتاب به زندگی بابرکت علامه امینی، علامه طباطبایی، علامه جعفری اشاره شده و زحمات و خدمات بزرگ این علما به وسیله کتاب به ما معرفی می‌شود.

وی با اشاره به نابودی بسیاری از کتاب‌ها در زمان خلفا و پادشاهان گذشته گفت: هر چه امروز از علم و دانش در اختیار ما است به برکت کتاب بوده و شما به عنوان متولی کتابخانه‌های عمومی با روحیه بالا و با نشاط و مسئولیت‌پذیری مضاعف، این کار ارزشمندی که بر عهدتان است را با قوت ادامه دهید.  

شهید آیت الله رئیسی مصداق بارز مدیریت دینی است

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) ضمن گرامیداشت یاد شهید آیت الله بهشتی و شهدای هفتم تیر گفت: شهادت مظلومانه شهید بهشتی پیام‌های زیادی دارد و به ما می‌آموزد که در برابر رویدادها و حوادث خودسازی کنیم، مقاوم باشیم و در برابر توطئه‌ها و فتنه‌ها نلرزیم.

وی با اشاره به فرارسیدن اربعین شهدای خدمت گفت: شهید آیت الله رئیسی مصداق بارز مدیریت دینی است. اگر مدیریت دینی در دل انسان باشد، در درون وجودش چنان سوزی وجود می‌آید که نمی‌گذارد لحظه‌ای آرام و قرار داشته باشد.

سیدمرتضی بختیاری افزود: به هر میزان قرب انسان به خدا بیشتر باشد، حرکت، تلاش‌ و فعالیت‌هایش نسبت به جامعه بیشتر خواهد بود و آیت‌الله رئیسی با خدمت به مردم به خداوند قرب پیدا کرد. بدرقه‌ای که از ایشان شد سابقه نداشت و این مقام بالا و این تشییع باشکوه ثمره اخلاص، تقوا و سوز دل این شهید بزرگوار بود که عمر خود را برای خدمت به مردم صرف و خستگی را خسته کرد. ان‌شاءلله دولتی روی کار بیاید که علمدار راه شهید بزرگوار آیت الله رئیسی باشد. اگر کشور می‌خواهد به توفیقاتی برسد، تقویت کتابخانه‌ها، کتابداری و کتابخوانی لازمه آن است.

بختیاری با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی انجام شده توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: در کمیته امداد در زمینه‌های توانمندسازی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، درمان، علم‌آموزی، مهارت‌آموزی، مشاوره و... کارهای بزرگی در حال انجام است و وظیفه اصلی ما شکوفاسازی استعدادها است.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: با الگوگیری از تفکر جهادی شهید رئیسی می‌توان اتفاقات مهمی را رقم زد و همکاری شما مکمل فعالیت‌های کمیته امداد خواهد بود. از آقای رمضانی قدردانی می‌کنم؛ دست ما را در یک مأموریت سنگین گرفتید که بتوانیم کارهای پیشگیری را انجام دهیم؛ که دیگر ترک تحصیل نداشته باشیم؛ بتوانیم طلاق را کاهش دهیم و... . کمک امروز شما بسیار ارزشمند است.

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

گرامیداشت شهید جمهور و افتخار به سرمایه عظیم مدیریت فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی

نظر شما