شناسهٔ خبر: 67325334 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

لایحه حجاب را برای اصلاح و تکمیل پس می‌گیریم

مشاور امور بانوان ستاد انتخاباتی مصطفی پورمحمدی با تاکید بر اجرای قوانین حوزه زنان در برنامه توسعه هفتم گفت: هدف از پس گرفتن لایحه حجاب اصلاح، تکمیل و اجرایی‌سازی آن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مهر نیره قوی، مشاور امور بانوان مصطفی پور محمدی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشست گفتمانی مشاوران امور بانوان ستادهای انتخاباتی با عنوان «زنان، پیشرفت و تحول در دولت آینده»، ضمن قدردانی از خدمات شهید رئیسی و همکارانش گفت: این نظام در حوزه‌های مختلف کارآمد و سربلند بوده است. ما یک نظام کلان داریم که در هر حوزه‌ای مانند اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی اصول و مبانی خاصی دارد و نمی‌توانیم در هیچ حوزه‌ای بدون توجه به نظام توحیدی و مبانی اصلی اقدامی داشته باشیم. یکی از خورده نظام‌ها موضوع زنان است که باید در مبانی از نظام کلان تبعیت کند. ما می‌توانیم با حفظ مبانی و ارزش‌ها از تجربه‌های جهانی بهره بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه هر کس رئیس جمهور شود باید ذیل قوانین حرکت کند گفت: قوانین مصوب ممکن است اصلاح و ترمیم و تکمیل نیاز داشته باشد. ما ظرفیت‌های کلانی مانند سیاست‌های ابلاغی رهبری ذیل قانون اساسی داریم که فرد باید به عنوان یک سند بالا دستی در نظر داشته باشد. آنچه برای بانوان ما مطلوب است این است که بتواند هم اولویت خانه را حفظ کند و هم اگر خواستند کنشگری اجتماعی داشته باشد. از این رو از رئیس جمهور انتظار می‌رود که تناسب را برقرار کند.

وی در ارتباط با برنامه‌های مصطفی پورمحمدی گفت: به طور کلی اولویت‌های دولت آینده باید در حوزه زنان ذیل قانون باشد و این برای سایر کاندیداها نیز هست. قانون البته تنها ظرفیت برای حوزه زنان نیست. اگر قانونی در این حوزه نداشته باشیم یا موانعی پیش روی آن باشد می‌توانیم با استفاده از فقه پویا برای آن قانون ایجاد کنیم. این ظرفیت وجود دارد ما در اجرای سیاست‌های کلی نظام که توسط رهبری ابلاغ می‌شود بن‌بست نداریم.

نیره قوی مشاور امور بانوان مصطفی پورمحمدی در این جلسه گفت: موضوع زنان در سه بعد فردی، اجتماعی و خانوادگی مطرح می‌شود. در اسلام بین زن و مرد فرقی نیست. ما مانعی نداریم در بعد خانواده و اجتماع نقاط مشترکی وجود دارد. اولویت نظام اهمیت زیادی دارد یکی از مهمترین اولویت‌ها بحث جوانی جمعیت است. اگر ایران تا دو دهه دیگر نتواند خودش را از جهت جوانی و رشد جمعیت به حد مناسبی برساند ما با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد. این اولویت تبدیل به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شده است از این رو مهم‌ترین برنامه‌ای که در عرصه زنان و خانواده و جوانان داریم مطالبه اجرای این قانون است.

وی افزود: چندین ارگان دولتی و غیردولتی باید جمع شوند و تصمیم بگیرند که رئیس جمهور در صدر آنان است تا بتوانند در حوزه جمعیت ایران را نجات دهند. حمایت از جوانان دانشجویان و زنان خانه‌دار مطرح است. دانشجویی که فرزند دارد باید ۴ سال و نیم بدون احتساب سنوات به او فرصت بدهند، باید بتواند از امکانات مجازی استفاده کند، همچنین در صورت شاغل بودن باید تا دو سال مرخصی داشته باشد و یک سال و نیم به سنوات او به لحاظ بازنشستگی اضافه شود. این قوانین باید اجرا شود بحث حمایت‌های اقتصادی خوب است ولی کافی نیست.

قوی در خصوص نگاه کاندیدای مورد حمایتش در موضوع کرامت زن اظهار داشت: یکی از اولویت‌ها در نظام فکری اسلام کرامت انسان است تکریم انسان در قرآن مطرح بوده و زنان و مردان با هم فرقی ندارند همه انسان‌ها در جامعه اسلامی باید تکریم شود مفهوم حیات طیبه و سبک زندگی اسلامی باید در خانواده‌ها و جامعه ساری و جاری باشد.

وی در خصوص موضوع منع خشونت علیه زنان گفت: چرا باید بگوییم رفع خشونت این عبارت نشان دهنده این است که ما پذیرفته‌ایم خشونت وجود دارد. البته به دلیل نوع بافت فرهنگی در برخی نقاط خشونت هم وجود دارد، اما کرامت یعنی تمام آنچه برای یک انسان نیاز است را باید در نظر بگیریم و این زن و مرد ندارد. کرامت زن نیز در خانواده محقق می‌شود نسل امروز یک نیازهایی دارد و قانون باید پاسخگوی آن باشد.

وی در ارتباط با سیاست‌های کلی پورمحمدی در خصوص آسیب‌های اجتماعی گفت: سیاست‌های کلی در برنامه هفتم توسعه و بند ۷۹ و ۸۰ آن در خصوص زنان خانواده باید اجرا شود. اما افراد در روش‌های اجرا می‌توانند ابتکار به خرج دهند. مجلس باید طرح‌های تکمیلی ارائه داده و دولت هم در قالب لایحه برنامه‌هایی برای اجرای آن ارائه کند.

قوی همچنین بیان داشت: تاکید بر برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های جمعیت است. برای این موضوع باید زمینه ازدواج فراهم شود. قانون تسهیل ازدواج از سال ۸۶ در مجلس به تصویب رسیده است. اگر این قانون از همان سال اول اجرا می‌شد مشکلات کاهش جمعیت و افزایش طلاق و غیره را نداشتیم. بحث خوابگاه‌های دانشجویی، بیمه، خدمت سربازی پسران نیز مطرح است. از این رو قانون باید به صورت فرایندی و زنجیره‌ای رعایت شود.

حضور زنان در دستگاه‌ها بیشتر به صورت شکلی است

وی در رابطه با نگاه آقای پورمحمدی در خصوص ساختارها و معاونت زنان رئیس جمهور گفت: باید امکان سنجی شود که جایگاه معاونت زنان باید چه تغییری بکند. معاونت امور زنان باید با گزارش‌هایی که از دستگاه‌ها می‌گیرد اقدامات را تسریع کند و قوانین موجود باید اجرایی شود. اما از نظر کیفی شرایط مطلوبی نداریم. در اکثر دستگاه‌ها در کشور زنان در جایگاه مشاور هستند اما اگر مدیر کل شوند در دستگاه‌ها وزارتخانه‌ها مطلوب‌تر است. از نظر کیفی حضور زنان در دستگاه‌ها بیشتر به صورت شکلی است، تا محتوایی. در جلسات و تصمیم‌گیری‌ها اگر زنان حضور داشته باشند و بتوانند نظر دهند مناسب‌تر است. اما جایگاه کمتری برای آنان در نظر گرفته می‌شود یا فقط می‌توانند در حوزه زنان نظر بدهند. در صورتی که باید با توجه به تخصصشان در تصمیمگیری‌ها ورود کنند.

مشاور امور بانوان مصطفی پورمحمدی کاندیدای ریاست جمهوری همچنین اظهار داشت: حضور زنان در جایگاه اساتید و هیئت علمی هم مناسب نیست. اما اگر بخواهیم خانم‌ها وزارت را بر عهده بگیرند به کارگیری آنان در وزارتخانه‌هایی که فعالیت آن مطلوب بانوان است مناسب است. اما اگر بخواهیم وزارت زنان داشته باشیم دیدگاه آقای پورمحمدی این است که در این صورت دیگر هیچ وزارتخانه‌ای به موضوع زنان نخواهد پرداخت و این خود مانع رشد زنان خواهد شد. از نظر آقای پورمحمدی حضور زنان در وزارتخانه‌هایی مانند آموزش و پرورش وزارت علوم و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اگر قرار باشد بانوان و آقایان در کنار هم کار بکنند، اولویت بر بانوان است. البته به شغل آنان نیز بستگی دارد و مبانی دینی و اصول را نیز باید در نظر بگیریم بالاخره نان آوری خانواده و مصلحت نظام نیز اهمیت دارد.

باید در حوزه بین الملل تأثیرگذار باشیم

قوی در خصوص سیاست‌های مصطفی پورمحمدی در حوزه بین الملل در خصوص زنان گفت: سیاست کلی در نظام اسلامی تعامل با عرصه بین الملل است که باید در سطح منطقه کشورهای اسلامی و بین المللی برای هر عرصه برنامه داشته باشیم. حضور در عرصه بین المللی فرصت است. ما باید شعار صدور انقلاب اسلامی و الگوسازی را به عنوان هدف در تعاملات بین‌المللی در نظر بگیریم. در عرصه بین الملل مانند سازمان ملل سیاست کلی ما بهره‌گیری از همه فرصت‌ها برای منافع کشور است. از طرفی باید در عرصه‌های مختلف مانند نشست بین المجالس، جنبش عدم تعهد و غیره حضور فعال داشته باشیم. در کمیسیون مقام زن نیز باید درخواست عضویت مجدد داشته باشیم.

وی افزود: ما باید در نوشتن اسناد بین‌المللی دیدگاه‌های خود را وارد کنیم و از موانع عبور کنیم. برای فعال بودن در عرصه بین الملل در حوزه زنان باید منتقل کردن دیدگاه‌های خودمان و تأثیرگذاری بر نظام بین‌الملل را در نظر بگیریم. زیست عفیفانه اصول و قوانین برای هر دو است ما در این زمینه خیلی حرف داریم که باید در نوشتن اسناد بین‌المللی فعالانه عمل کنیم.

وی در خصوص فعالیت زنان در عرصه اقتصادی در برنامه مصطفی پورمحمدی نیز گفت: اقتصاد خانواده در قانون اساسی مطرح است. در حال حاضر برنامه‌هایی داریم که امکان اجرایی شدن دارد. در خصوص زنان بد سرپرست و یا سرپرست خانوار اسناد و قوانینی وجود دارد که باید اجرا شود. اقشار مختلفی داریم که خانه‌دار شاغل یا سرپرست خانوار هستند. ظرفیت‌های اقتصادی دولت برای حمایت از اقتصاد خانواده باید به کار در حوزه علمی فرهنگی و اقتصادی باید به کار گرفته شود. دولت باید برای ایجاد تعادل قوانین برای زنان فعال که بیرون از خانه هستند و برای انجام وظایف خانواده تلاش کند. دولت باید خود را موظف کند تا خانم‌ها مجبور نباشند بین شغل و خانواده یکی را انتخاب کنند.

مشاور امور بانوان مصطفی پورمحمدی در پایان خاطرنشان کرد: در مورد لایحه حجاب قرار نیست که آن را پس بگیریم و رها کنیم. لایحه حجاب را برای اصلاح و تکمیل پس می‌گیریم. با توجه به اینکه این لایحه بین نهادهای مختلف رفت و برگشت زیادی دارد معلوم است که اشکالاتی هم دارد. اگر این لایحه قابلیت اجرا داشته باشد باید اصلاحاتی برای قابل اجرا شدن آن انجام گیرد. پس اگر بحث پس گرفتن لایحه مطرح است برای آن است که به کمک بانوان و مشاوران آن را تکمیل و اجرایی سازی کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما