شناسهٔ خبر: 67325191 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

بازخوانی پیشنهادات اغواگرانه جلیلی به 1+5 که به تحریم انجامید! / از فقرزدایی جهان تا حفظ کرامت انسانی

سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفته است در دورانی که او دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده به خاطر درک درستی که از تهدیدات، هیچ تهدیدی علیه کشور عملی نشده است، اما مرور کارنامه جلیلی نشان می دهد سخت ترین تحریم ها علیه ایران در دورانی تحمیل شده که او مذاکره کننده ارشد با 1+5 بوده است.

صاحب‌خبر -
جلیلی از سال 86 تا 92 مسئولیت مذاکرات هسته ای را بر عهده داشت و در این ایام در مدت سه سال قطعنامه متعدد شورای امنیت علیه ایران به تصویب رسید. قطعنامه تحریمی (1803) قطعنامه تحریمی (1835) قطعنامه تحریمی  (1887) و شدید ترین آن ها یعنی قطعنامه تحریمی (1929) در دوران مذاکرات جلیلی به ایران تحمیل شد.
 
نباید فراموش کرد شدید ترین قطعنامه علیه ایران در سال 88 به ایران تحمیل شد در حالی که تیم سعید جلیلی یک سال قبل بسته پیشنهادی خود را به طرف غربی تحویل داده بود.

اما در بسته پیشنهادی جلیلی چه نوشته شده بود ؟

بسته پیشنهادی جلیلی در سه محور سیاسی، اقتصادی و بین المللی تنظیم شده بود که مرور برخی از این پیشنهادات خالی از لطف نیست.
 
مثلا نخستین پیشنهاد جلیلی به 1+5 این بوده که آن ها به حفظ کرامت انسان ها و فرهنگ ملت ها و تامین حقوق آن ها اهتمام داشته باشند، ارتقا رفاه ملت ها توستعه گستره مردم سالاری و مقابله ریشه ای با تروریسم و ... از جمله راهکارهای ایران به غرب بود.
 
جلیلی در حوزه بین الملل هم به غرب پیشنهاد اصالح ساختار سازمان ملل و ارتقای جایگاه موضوعات زیست محیطی و تدوین حقوق فناوری های نو و ... ارتقای ملاحظات اخلاقی و انسانی داده بود.
 
در حوزه انرژی هم پیشنهاد جلیلی مشتمل بر فقرزدایی از جهان، ریشه یابی عوامل بحران اقتصادی و مالی جهان و مبارزه با اقتصاد زیر زمینی و جرایم مالی بود، بسته ای که یک سال بعد شدیدترین تحریم های بین المللی را برای ایران به ارمغان آورد.
 
سال ها بعد ویلیام برنز عضو تیم مذاکره کننده آمریکا درباره شیوه مذاکرات جلیلی گفته بود: جلیلی فلسفه بافی بی‌مورد درمورد فرهنگ و تاریخ ایران می کرد و همین‌طور از نقش سازنده‌ای که می‌تواند در منطقه ایفا کند. جلیلی وقتی می‌خواست از پاسخگویی مستقیم طفره رود، به طرز شوکه کننده ای، سخنان مبهم به زبان می‌آورد.
 
رابرت جی اینهورن مذاکره کننده آمریکایی درباره مذاکرات جلیلی گفته است: جلیلی در مذاکرات، نطق می‌کرد و «تاریخ اسلام و ایران» می‌گفت، حسابی تاریخ آموختیم.
 

نظر شما