شناسهٔ خبر: 67324960 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اندیشکده آمریکایی: چین بدون شلیک حتی یک گلوله قادر به تصرف تایوان است

تهران- ایرنا- نتایج پژوهش به عمل آمده توسط «مرکز مطالعات بین‌الملل و راهبردی» (CSIS) که یک اندیشکده مستقر در واشنگتن دی.سی است، نشان می‌دهد که چین می‌تواند بدون جنگ و شلیک حتی یک گلوله جزیره تایوان را تصاحب و آن‌را به خود الحاق کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از سی‌ان‌ان، درحالی که تحلیل‌گران و استراتژیست های نظامی بر دو مقوله «حمله تمام عیار» و یا «محاصره نظامی» تایوان توسط چین برای به دست آوردن این جزیره تمرکز دارند اما «مرکز مطالعات بین الملل و راهبردی» (CSIS) اندیشکده مستقر در واشنگتن دی.سی هشدار می دهد که راه سومی برای این منظور برای پکن وجود دارد و آن «قرنطینه» کردن تایوان است؛ روشی که آمریکا و دیگر متحدانش را در مواجه با آن با مشکل مواجه می‌سازد.

سی‌ان‌ان نوشت: استفاده از تاکتیک «منطقه خاکستری» (Gray Zone) روشی که سطح پایین تری از اقدام جنگی قملداد می شود، گارد ساحلی چین، یگان های دریایی و پلیس و ایمنی دریایی را قادر می سازد تا با ایجاد یک قرنطینه کامل یا جزئی، دسترسی این جزیره ۲۳ میلیون نفری را با جهان خارج قطع و آن را به انزوا بکشاند.

نویسندگان این گزارش پژوهشی «بونی لین» (Bonny Lin)، «برین هارت» (Brian Hart)، «متیو فانائوله» (Matthew Funaiole)، «سامانتا لو» (Samantha Lu) و «ترولی تینسلی» (Truly Tinsley) به این موضوع اشاره می کنند که ارتش آزادی بخش خلق چین می تواند تنها نقش حامی و کمکی در این زمینه ایفا کند.

نویسندگان این گزاش می نویسند: چین طی سال‌های اخیر فشار زیادی بر تایوان وارد کرده است و بیم آن می رود که سرانجام به یک درگیری (نظامی ) بیانجامد؛ در حال حاضر بیشتر توجه‌ها به تهدید تهاجم نظامی چین دوخته شده است، اما پکن گزینه های دیگری در کنار حمله به منظور الحاق تایوان [به سرزمین اصلی] دارد.

گزارش مرکز مطالعات بین الملل و راهبردی» (CSIS) حاکی است که پکن گزینه هایی قوی در اختیار دارد که نه تنها ارتش خود را از ورود به جنگ با تایوان دور نگاه می‌دارد، بلکه در واقع باعث شود تا آمریکا و دیگر متحدانش در حمایت از این جزیره خودمختار، در موقعیت آغازگر یک درگیری نظامی قرار گیرند.

گزارش این اندیشکده آمریکایی حاکی است: در صورت اعمال قرنطینه توسط پکن علیه تایوان، آنگاه گارد ساحلی چین به مانند دیگر نیروهای گارد ساحلی در جهان قادر است به طور معمول تردد کشتی ها به این جزیره را متوقف و مورد بازرسی قرار داد و این امر متفاوت با محاصره نظامی خواهد بود.

نویسندگان این گزارش تاکید دارند: قرنطینه مربوط به مجریان قانون همچون نیروهای پلیس، گشت دریایی، گارد ساحلی و کنترل مرزهای هوایی برای یک منطقه خاص می شود که این موضوع با «محاصره» که به شکل ذاتی ماهیت «نظامی» دارد، متفاوت است؛ چراکه بنابر قوانین بین المللی، محاصره دریایی به عنوان اعلام جنگ تلقی می شود، بنابراین اعمال قرنطینه از سوی گارد ساحلی چین علیه تایوان نه تنها اعلام جنگ به این جزیره نیست بلکه آمریکا را در موقعیت دشواری قرار می دهد.

این گزارش می افزاید: اما چنانچه ناوها و جنگنده های نظامی آمریکا خواسته باشند در این زمینه که چین آن را عملیات نیروهای مجری قانون خود عنوان می کند، مداخله کنند، آنگاه طرف آمریکا به عنوان آغازگر تخاصم نظامی شناخته می شود.

این اندیکشده آمریکایی با بیان اینکه نیروی گارد ساحلی چین به مراتب قوی تر از تایوان است یادآوری می کند که پکن ۱۵۰ فروند شناور با توانایی ورود به پهنه اقیانوس و ۴۰۰ شناور کوچکتر دارد درحالی که تایوان فقط ۱۰ فروند شناور با توانایی ورود به پهنه اقیانوس و ۱۶۰ فروند شناور کوچکتر در اختیار دارد.

این گزارش حاکی است: در همین حال اعمال قرنطینه، چین را ملزم به بستن و یا محدود ساختن تردد از تنگه تایوان نمی کند در نتیجه آمریکا و متحدانش قادر نیستند با ادعای «تحت قوانین بین الملل» برای باز کردن این آبراه، در اقدام چین مداخله کنند.

«آلسیو پاتالانو» (Alessio Patalano) استاد کالج «کینگز» لندن در زمینه «جنگ و راهبرد» در این باره گفت: اعمال قرنطینه بر جزیره تایوان و منزوی ساختن آن، نه تنها پیامدهای اقتصادی داخلی برای این جزیره بلکه در سطح جهان خواهد داشت.

برچسب‌ها:

نظر شما