شناسهٔ خبر: 67324827 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان خبر داد:

۱۱ پرونده ثبتی صنایع دستی اردستان در راه ثبت ملی

مرتضی عسگری

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان گفت: ۱۱ پرونده ثبتی در حوزه آثار طبیعی، ناملموس و بناهای تاریخی برای ثبت در فهرست آثار ملی آماده و ارسال شدند.

صاحب‌خبر -

نرگس بهشاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با بررسی‌های صورت گرفته و جمع‌آوری مدارک و مستندات تاکنون ۴۰۰ هنرمند صنایع‌دستی در شهرستان اردستان شناسایی شدند و در سال‌های گذشته حدود ۱۵۰ نفر از این افراد بیمه شدند.

وی افزود: یکی از مشکلات هنرمندان صنایع‌دستی در شهرستان اردستان نداشتن بازار فروش و در کنار آن مشوق‌هایی مانند بیمه برای دلگرمی این افراد است. البته با ابلاغی که به تازگی از وزارت میراث فرهنگی شده است پس از سه سال موضوع بیمه هنرمندان مجدد برقرار شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان با بیان اینکه اکنون رشته‌هایی مانند میناکاری، خراطی، سفالگری و گلیم‌بافی از مابقی رشته‌ها فعال‌تر هستند، گفت: طی سال‌های گذشته رشته‌هایی مانند سبدبافی، سنگ‌تراشی و... که به طور کامل فراموش شده بود رونق خوبی گرفته است.

بهشاد با اشاره به اینکه با پیگیری‌های صورت گرفته دو رشته صنایع‌دستی شامل قالی مهاباد و آهنگری زواره به ثبت آثار ملی رسیده است، تصریح کرد: پرونده دو رشته دیگر صنایع دستی تکمیل شده که برای شورای ثبت استان ارسال می‌شود.

وی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته پرونده بهره‌برداری هتل اردستان صادر شده است ولی بخش خصوصی برای راه‌اندازی و افتتاح این مکان مشکل نیروی انسانی دارد که امیدواریم به زودی برطرف شود.

 رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان اردستان در خصوص تکمیل پرونده‌های ثبتی با بیان اینکه شش پرونده جدید ثبتی شامل خانه خدامی زواره، آسیاب خان، خانه موذنی و... تکمیل و برای استان ارسال شده است، گفت: همچنین پرونده ثبتی تعدادی بازی محلی در سطح شهرستان تکمیل و برای ثبت ملی ارسال شده است.

بهشاد در خصوص آخرین وضعیت پرونده ثبت جهانی مساجد جامع اردستان و زواره خاطرنشان کرد: پرونده‌های این دو اثر از ماه‌های گذشته تکمیل شده و منتظر ثبت جهانی هستیم. البته در تلاش هستیم با توجه به قابلیت‌هایی که وجود دارد تعداد ثبت‌های جهانی شهرستان را بیشتر کنیم که پیشنهاد ثبت جهانی مسجد بنکوئیه زواره نیز انجام شده است.

وی بیان کرد: شهرستان اردستان با توجه به غنای تاریخی و فرهنگی از آثار تاریخی، میراث معنوی و هنرهای سنتی متنوع و ارزشمند برخوردار است و در حال حاضر ۱۱ پرونده از آثار طبیعی، ناملموس و بناهای تاریخی شهرستان برای ثبت ملی تکمیل و ارسال شده است که امیدواریم بتوانیم برای حفظ و صیانت از این آثار آن‌ها را به ثبت برسانیم.

انتهای پیام

نظر شما