شناسهٔ خبر: 67324785 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

جزئیات نهمین جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران / تاثیرگذاری در فرهنگ عمومی جامعه گیمرها

پریسا سیدیان

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به تشریح نهمین جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران پرداخت و گفت: با توجه به اینکه حدود ۴ میلیون نفر گیمر حرفه‌ای در کشور در هفته بیش از ۲۱ ساعت بازی می‌کنند برای تاثیرگذاری در فرهنگ عمومی جامعه گیمرها، نیاز به تعریف رویدادی ملی وجود داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمدامین حاجی هاشمی در مراسم رونمایی از پوستر نهمین جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران که در محل شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد، گفت: برای اهالی فرهنگ، هنر و رسانه رویدادهای مختلفی در کشور برگزار می‌شود اما تاکنون در حوزه بازی و سرگرمی و برای گیمرها کمتر رویدادی در سطح ملی و استانی برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین پیمایش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ۳۴ میلیون گیمر در کشور داریم، بیان کرد: این ۳۴ میلیون گیمر ایرانی در سه دسته گیمر معمولی، نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای قرار می‌گیرند. گیمرهای حرفه‌ای که حدود ۴ میلیون نفر هستند در هفته بالای ۲۱ ساعت و به طور متوسط ۶ ساعت در روز بازی می‌کنند. از این رو برای تاثیرگذاری در فرهنگ عمومی جامعه گیمرها نیاز به تعریف رویدادی ملی وجود داشت.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای افزود: دوره‌های گذشته جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران به طور متمرکز در تهران برگزار می‌شد. اما از سال ۱۴۰۱ این رویداد به صورت حضور در استان‌های مختلف و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها برگزار شد. این رویداد در دوره ششم در ۶ استان و در دوره هفتم در ۱۴ استان به‌صورت حضوری برگزار شد. در واقع جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی از یک رویداد متمرکز به رویدادی ملی برای سطوح مختلف جامعه تبدیل شده است.

او با اشاره به رویکرد خانواده محور بودن مسابقات در نهمین جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران گفت: این رویداد ملی بر روی بازی‌های ساده ایرانی و خارجی برگزار می‌شود. در این دوره در بخش حضوری علاوه بر بازی فیفا یک بازی موبایلی ایرانی نیز وجود دارد و علاقه‌مندان می‌توانند به صورت خانوادگی در آن شرکت کنند. در این دوره سعی شده ارتباط گیمرهای حرفه‌ای هر استان را با مجموعه‌های فرهنگی استان برقرار کنیم.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به همکاری شورای فرهنگ عمومی کشور در برگزاری این رویداد گفت: از آنجایی که این رویداد در سطح ملی برگزار می‌شود به نظر رسید، جای برنامه‌ریزی برای سیاست‌گذاری این رویداد در شورای فرهنگ عمومی کشور است. می‌توان با یک برنامه‌ریزی و هماهنگی سراسری و با مشارکت دستگاه‌های فرهنگی در کشور، طی سه ماه تابستان این رویداد را به‌خوبی برگزار کرد.

او افزود: برگزاری این رویداد فرصتی برای برقراری ارتباط با گیمرهای حرفه‌ای کشور است.

حاجی هاشمی درباره رویکردهای برگزاری نهمین دوره این جام گفت: برای اولین بار در این دوره از جام قهرمانان برگزاری مسابقات موضوعی و در ۵ محور دنبال خواهد شد. همچنین بخش بین‌الملل برای اولین بار در کشور روسیه و با مشارکت و همکاری دو استودیوی بازی‌ساز ایرانی برگزار می‌شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز در ادامه آیین معرفی نهمین جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران و رونمایی از پوستر آن گفت: در دوره جدید مدیریت شورای فرهنگ عمومی کشور حول محور «امید اجتماعی» اقداماتی در دست انجام قرار گرفته است.

عاطفه خادمی در این مراسم با اشاره به اینکه مخاطب «امید اجتماعی» نوجوانان و جوانان کشور هستند، گفت: یکی از حوزه‌های مرتبط با مسئله امید، موضوع نشاط اجتماعی است و با برنامه‌ریزی‌های مناسب بخصوص برای ایام تعطیلات تابستان و اوقات فراغت نوجوانان و جوانان می‌توان در راستای افزایش نشاط و امید اجتماعی حرکت کرد.

وی ادامه داد: یکی از وجوه مسأله امید اجتماعی، جامعه نوجوانان و جوانان به عنوان سرمایه آینده کشور هستند. اگر مسئله امید در میان آنها پررنگ شود، آینده بهتری در انتظار جامعه خواهد بود.

بنابر اعلام روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در حال برگزاری نهمین جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران است. از آنجایی که شورای فرهنگی عمومی کشور تمام ظرفیت‌های فرهنگی استان‌های مختلف را در اختیار دارد، همکاری در برگزاری این رویداد به‌عنوان اقدامی ملی برای مخاطبان نوجوان و جوان، فرصت مناسبی برای ایجاد نشاط اجتماعی و در نتیجه امید اجتماعی در کشور است.

در پایان این مراسم از پوستر نهمین جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران رونمایی شد.

جزئیات نهمین جام قهرمانان بازی‌های ویدئویی ایران / تاثیرگذاری در فرهنگ عمومی جامعه گیمرها

انتهای پیام

نظر شما