شناسهٔ خبر: 67324541 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

مروری بر سفر استانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به سیستان و بلوچستان؛

تلاش برای توسعه فضای کتابخانه‌ای در دیار آب و آفتاب و آینه

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۳ به منظور دیدار با کتابداران و بررسی وضعیت کتابخانه های عمومی در سیستان و بلوچستان به این استان سفر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۳ به منظور دیدار با کتابداران و بررسی وضعیت کتابخانه های عمومی در سیستان و بلوچستان به این استان سفر کرد. حضور در گلزار شهدای زاهدان، دیدار با خانواده‌های شهیدان میرحسینی و میرمرادزهی، دیدار با معاون سیاسی و اجتماعی استاندار، دیدار با کتابداران، بازدید از پروژه‌های کتابخانه استاندارد، بلوار بهداشت و کتابخانه عمومی امام حسین(ع) زاهدان و نشست خبری با حضور اهالی رسانه استان، حضور در برنامه شبانگاهی شبکه هامون از برنامه های سفر دبیرکل به سیستان و بلوچستان بود.

دیدار دبیرکل نهاد با معاون سیاسی و اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان

ضرورت توسعه فضای کتابخانه‌ای در سیستان و بلوچستان

مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این سفر مورد استقبال رضا شریفی، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار قرار گرفت و با وی دیدار و گفتگو کرد.

ضرورت توسعه فضای کتابخانه‌ای در سیستان و بلوچستان

ضرورت ترویج فرهنگ و گفتمان تقریب با استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی در استان

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان ضمن خیرمقدم به دبیرکل نهاد و هیئت همراه، اظهار داشت: دغدغه اصلی بنده، موضوع فرهنگ است و ما و شما دغدغه مشترک داریم. بحمدالله زیرساخت‌های فرهنگی خوبی در دستگاه‌های استان وجود دارد و هنر ما باید به فعلیت درآوردن این ظرفیت‌ها باشد. به اعتقاد من موضوع کتابخانه‌های سیار باید به طور ویژه در استان ما مورد توجه قرار گیرد؛ لازم است در تأمین منابع کتابخانه‌ای فرهنگ بلوچی و اقتضائات این منطقه مدنظر قرار گیرد؛ ترویج فرهنگ و گفتمان تقریب مذاهب با استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی در استان بسیار حائزاهمیت است. در واقع با ترویج فرهنگ کتابخوانی در استان و تقویت وحدت و تقریب به واسطه کتابخوانی و کتابخانه، تمامی شئونات استان تحت تأثیر قرار می‌گیرد. به اعتقاد من تقریب مذاهب و وحدت جامعه، از رهگذر کار فرهنگی حاصل می‌شود.

شریفی تصریح کرد: ما برای امن و خوشنام کردن استان، در حوزه کتابخانه‌های عمومی در خدمت شما هستیم و از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

ضرورت توسعه فضای کتابخانه‌ای در سیستان و بلوچستان

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در استان سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: با از دست دادن جناب آقای رئیسی، حامی بزرگ حوزه فرهنگ را از دست دادیم. آخرین دیدار ما با ایشان در غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نمایشگاه کتاب و از آخرین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی که توسط ایشان ابلاغ شد، سند ملی ترویج خواندن بود. آقای رئیسی در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار شدند.

مهدی رمضانی با اشاره به پیشینه نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اظهار داشت: قانون کتابخانه های عمومی در کشور به سال ۱۳۴۴ برمی گردد. در جمهوری اسلامی شبکه کتابخانه‌ها احیا شد و امروز در دنیا دستاوردهای کم‌نظیری در حوزه کتابخانه‌ای داریم. تا سال ۱۳۵۷ حدود ۳۰۰ کتابخانه در کشور داشتیم و از آن زمان تا امروز، این عدد به حدود ۳۸۰۰ باب رسیده است. جمهوری اسلامی ایران در منطقه، آسیا، جهان اسلام و دنیا از کشورهای پیشرو در حوزه کتابخانه‌ای محسوب می‌شود. در این دولت توجه آقای دکتر اسماعیلی، وزیر فرهنگ و آقای رئیس جمهور به حوزه کتابخانه‌ها بی‌نظیر بوده است.

دبیرکل نهاد با اشاره به لزوم توسعه فضای کتابخانه‌ای در استان سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: متأسفانه در این استان فضای مناسب برای احداث کتابخانه مرکزی نداریم. کتابخانه مرکزی شاخص‌های کتابخانه‌ای را در استان ارتقاء می‌دهد و به اعتقاد من لازم است به تخصیص فضایی برای کتابخانه مرکزی توجه شود.

وی با اشاره به بحث کتابخانه سیار اظهار داشت: مقرر شده بود تا انتهای دولت ۲۰۰ دستگاه خودرو به ناوگان کتابخانه‌های سیار کشور اختصاص یابد که چند خودروساز برای تحویل بخشی از تعهد خود اعلام آمادگی کرده‌اند. تا امروز در دولت سیزدهم در حوزه کتابخانه‌های رشد خوبی داشته‌ایم اما معتقدیم این عدد به ویژه در استان‌هایی با پراکندگی جمعیت باید با جهش افزایش یابد. فارغ از مسیر پیش‌بینی شده در صورتی که استان خودرو در اختیار قرار دهد ما با تأمین تجهیزات و نیرو، کتابخانه سیار را راه‌اندازی خواهیم کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار داشت: هم‌اکنون کتابخانه، مرکزی فرهنگی-اجتماعی است که مجموعه‌ای از خدمات را ارائه می‌دهد. اخیراً با همکاری کمیته امداد، ایجاد مراکز مشاوره در کتابخانه‌ها را پیگیری می‌کنیم؛ در این خدمت جدید هزینه خدمات مشاوره برای افراد تحت پوشش کمیته امداد کاملاً رایگان خواهد بود و برای سایر متقاضیان نیز این هزینه کاهش می‌یابد. بعلاوه موضوع آموزش نیز با جدیت در کتابخانه‌های عمومی پیگیری می‌شود. در حال حاضر نسل جدید کتابخانه‌ها بیش از ۶۰ خدمت متنوع ارائه می‌کنند.

ضرورت توسعه فضای کتابخانه‌ای در سیستان و بلوچستان

 

دیدار دبیرکل نهاد با معاون سیاسی و اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان

تلاش کرده‌ایم فرآیندهای خطی نهاد را خودکارسازی کنیم

مهدی رمضانی در ادامه این سفر با جمعی از کتابداران این استان دیدار و گفتگو کرد.

اخلاص و صداقت در تعامل با مردم، رمز جاودانه شدن است

دبیرکل نهاد ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع کتابداران استان سیستان و بلوچستان و تبریک عید قربان، یاد و خاطره شهدای ایران اسلامی به ویژه رئیس جمهور شهید را گرامی داشت و گفت: باید بگویم با شهادت جناب آقای رئیسی، ما یکی از همراهان و حامیان مهم و اصلی حوزه فرهنگ را از دست دادیم. آقای رئیسی توجه ویژه‌ای، راهبردی و اثرگذار به حوزه فرهنگ و به‌ویژه حوزه کتابخانه‌های عمومی داشتند. در دوره ایشان اقدامات مهمی انجام شد که بخشی به نتیجه رسیده و بخشی نیز نیمه‌کاره مانده است که امیدواریم این اقدامات به سرانجام برسد. در طول تاریخ انقلاب اسلامی ما حضور رؤسای جمهور متعددی را تجربه کردیم؛ هر رئیس جمهوری مسئول معیشت و آینده مردم است؛ بدیهی است در انجام این مسئولیت نارضایتی‌هایی هم وجود دارد؛ نکته‌ای که غم از دست دادن شهید جمهور را ماندگار می‌کند و این حماسه را رقم زد، اخلاص و صداقت ایشان نسبت به مردم است و به نظر می‌رسد این ویژگی‌ها در تعامل با مردم، رمز جاودانه شدن باشد.

در دولت سیزدهم تلاش کردیم مسئله کتابخانه‌ها را به موضوع شناخته شده حوزه حاکمیت تبدیل کنیم

رمضانی سفر به استان سیستان و بلوچستان را سی‌اُمین سفر استانی خود دانست و اظهار داشت: در طول دولت سیزدهم تلاش کردیم مسئله کتابخانه‌ها را به موضوع شناخته‌شده حوزه حاکمیت تبدیل کنیم؛ چراکه اگر نتوانیم خود را بشناسانیم و جایگاه خود را تثبیت کنیم، نمی‌توانیم توقع حمایت داشته باشیم. برای حل مسائل حوزه کتابخانه‌های عمومی، باید این مسائل را به مسائل کشور تبدیل کنیم و موضوع و موضع کتابخانه عمومی را به مردم بشناسانیم تا برای حل مسائل این حوزه انگیزه ایجاد شود. بحمدالله در حال حاضر مسئولی در جمهوری اسلامی نیست که حوزه کتابخانه‌های عمومی را نشناسد؛ هرگز این حجم از واکنش در دولت نسبت به کتابخانه‌های عمومی وجود نداشت.

تلاش کرده‌ایم فرآیندهای خطی نهاد را خودکارسازی کنیم

تمامی آیتم‌های مصوب قانونی در احکام همکاران اعمال شده است

دبیرکل نهاد تصریح کرد: ما با کلان مسئله معیشت نیروی انسانی مواجه بودیم؛ البته این واقعیت وجود دارد که اطلاعات همکاران ما در حوزه مسائل معیشتی چندان صحیح نیست؛ لذا بعضی توقعات مبتنی بر واقعیت نیست و نتایج دقیق نخواهد بود. یکی از تلاش‌های ما در این مدت این بود که اطلاعات همکارانمان را در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حوزه اداری، به‌روز و دقیق کنیم تا توقعاتی دقیق و قابل پیگیری داشته باشند. یکی از اقدامات انجام شده در حوزه نیروی انسانی، پرداخت برخی از تعهدات قانونی، مثل فوق‌العاده‌های مناطق مرزی، جنگی، کمتربرخوردار و... است. این پرداخت‌ها در قانون مشروط به وجود منابع مالی بوده و در حال حاضر تمامی آیتم‌های مصوب قانونی در احکام همکاران اعمال شده است. در حوزه رفاهیات، تقویت حقوق، افزایش فوق‌العاده ویژه و... تمامی اقداماتِ قابل انجام، پیگیری و انجام شد. به اعتقاد من، نهاد یک خانواده است و وظیفه خود می‌دانم تا وقتی در این مسئولیت هستم با قوت برای رفع مشکلات این مجموعه تلاش می‌کنم.

خدمت‌رسانی فرهنگی بر گفتگو، اخلاق و فرهنگ استوار است

رمضانی اظهار داشت: عرائض بنده نافی مشکلات اقتصادی همکارانم نیست؛ اما معتقدم ما باید به گفتگو کردن عادت کنیم. ما خدمت‌رسان فرهنگی هستیم؛ کاری که اساس آن بر گفتگو، اخلاق و فرهنگ استوار است. ما اینجا به انجام کار فرهنگی اعتقاد داریم و در عین حال تلاشمان را برای بحث معیشت همکاران از مسیرهای مختلف انجام داده‌ایم و می‌دهیم. به اعتقادم همه چیز از بین می‌رود و آنچه می‌ماند تنها تعلق روحی بین ما، خاطره خوب، حس خوب و رفتار درست است. هیچ بزرگتری راضی به دیدن خانواده‌اش در سختی و تنگنا نیست؛ تمام تلاش بنده و همکارانم بر حال خوب همکارانم معطوف است.

وی با اشاره به سند ملی ترویج خواندن و مطالعه مفید، ادامه داد: در این دولت و مقطع زمانی تلاش کردیم موقعیت مهم کتابخانه‌های عمومی را بشناسانیم و مبادی آن را تثبیت کنیم و این مهم با تلاش همه همکاران و موقعیتی که فراهم شد به ثمر رسید.

رمضانی با اشاره به کتابدار، عضو و کتابخانه به عنوان سه ضلع اساسی حوزه کتابخانه‌های عمومی، گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با این سه عنصر، کنار یکدیگر، معنا پیدا می‌کند؛ به همین دلیل است که هر سه مورد باید بهینه‌سازی شود. ما دستگاهی خدمت‌محور هستیم و به اعتقاد من کتابخانه باید توسط کتابداران و رئیس کتابخانه مبتنی بر اقتضائات همان کتابخانه مدیریت شود. منابع، خدمات، ساعات کار و... کتابخانه‌ای در مرکز شهر با کتابخانه روستایی یا کتابخانه‌ای در حاشیه شهر و... باید متفاوت باشد. به اعتقاد بنده برخی از فرایندهای نهاد خطی بوده است و تا جایی که توانستیم آنها را حذف کردیم. اعتلای این ساختار و سازمان تنها هدف ما بوده است؛ مقام معظم رهبری فرموده‌اند «در جمهوری اسلامی هر جا قرار گرفتید، آنجا را مرکز دنیا بدانید و بدانید که همه کارها متوجه شما است» و مرکز دنیای ما نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

تلاش کرده‌ایم فرآیندهای خطی نهاد را خودکارسازی کنیم

حضور در گلزار شهدای زاهدان، دیدار معاون سیاسی و اجتماعی استانداری، نشست خبری  با اهالی رسانه استان، بازدید از پروژه کتابخانه استاندارد، پروژه بلوار بهداشت و کتابخانه عمومی امام حسین(ع) زاهدان، دیدار با خانواده های شهیدان غلامحسن میرحسینی و محمدامین میرمرادزهی و حضور در برنامه زنده شبانگاهی شبکه هامون از دیگر برنامه‌های سفر دبیرکل نهاد به استان سیستان و بلوچستان بود.

بازدید دبیرکل نهاد از پروژه‌های کتابخانه استاندارد، بلوار بهداشت و کتابخانه عمومی امام حسین(ع) زاهدان

https://media.iranpl.ir/d/2024/06/19/4/358579.jpg?ts=1718824508424

https://media.iranpl.ir/d/2024/06/19/4/358526.jpg?ts=1718810622483

https://media.iranpl.ir/d/2024/06/19/4/358528.jpg?ts=1718810623993

نشست خبری دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اهالی رسانه استان سیستان و بلوچستان

تلاش برای توسعه فضای کتابخانه‌ای در دیار آب و آفتاب و آینه

تلاش برای توسعه فضای کتابخانه‌ای در دیار آب و آفتاب و آینه

تلاش برای توسعه فضای کتابخانه‌ای در دیار آب و آفتاب و آینه

حضور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گلزار شهدای زاهدان

تلاش برای توسعه فضای کتابخانه‌ای در دیار آب و آفتاب و آینه

تلاش برای توسعه فضای کتابخانه‌ای در دیار آب و آفتاب و آینه

تلاش برای توسعه فضای کتابخانه‌ای در دیار آب و آفتاب و آینه

دیدار دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با خانواده‌های شهیدان میرمرادزهی و میرحسینی

تلاش برای توسعه فضای کتابخانه‌ای در دیار آب و آفتاب و آینه

تلاش برای توسعه فضای کتابخانه‌ای در دیار آب و آفتاب و آینه

تلاش برای توسعه فضای کتابخانه‌ای در دیار آب و آفتاب و آینه

حضور دبیرکل نهاد در برنامه شبانگاهی شبکه هامون

تلاش برای توسعه فضای کتابخانه‌ای در دیار آب و آفتاب و آینه

ضرورت توسعه فضای کتابخانه‌ای در سیستان و بلوچستان

ضرورت ترویج فرهنگ و گفتمان تقریب با استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی در استان

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان ضمن خیرمقدم به دبیرکل نهاد و هیئت همراه، اظهار داشت: دغدغه اصلی بنده، موضوع فرهنگ است و ما و شما دغدغه مشترک داریم. بحمدالله زیرساخت‌های فرهنگی خوبی در دستگاه‌های استان وجود دارد و هنر ما باید به فعلیت درآوردن این ظرفیت‌ها باشد. به اعتقاد من موضوع کتابخانه‌های سیار باید به طور ویژه در استان ما مورد توجه قرار گیرد؛ لازم است در تأمین منابع کتابخانه‌ای فرهنگ بلوچی و اقتضائات این منطقه مدنظر قرار گیرد؛ ترویج فرهنگ و گفتمان تقریب مذاهب با استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی در استان بسیار حائزاهمیت است. در واقع با ترویج فرهنگ کتابخوانی در استان و تقویت وحدت و تقریب به واسطه کتابخوانی و کتابخانه، تمامی شئونات استان تحت تأثیر قرار می‌گیرد. به اعتقاد من تقریب مذاهب و وحدت جامعه، از رهگذر کار فرهنگی حاصل می‌شود.

شریفی تصریح کرد: ما برای امن و خوشنام کردن استان، در حوزه کتابخانه‌های عمومی در خدمت شما هستیم و از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

ضرورت توسعه فضای کتابخانه‌ای در سیستان و بلوچستان

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در استان سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: با از دست دادن جناب آقای رئیسی، حامی بزرگ حوزه فرهنگ را از دست دادیم. آخرین دیدار ما با ایشان در غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نمایشگاه کتاب و از آخرین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی که توسط ایشان ابلاغ شد، سند ملی ترویج خواندن بود. آقای رئیسی در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار شدند.

مهدی رمضانی با اشاره به پیشینه نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اظهار داشت: قانون کتابخانه های عمومی در کشور به سال ۱۳۴۴ برمی گردد. در جمهوری اسلامی شبکه کتابخانه‌ها احیا شد و امروز در دنیا دستاوردهای کم‌نظیری در حوزه کتابخانه‌ای داریم. تا سال ۱۳۵۷ حدود ۳۰۰ کتابخانه در کشور داشتیم و از آن زمان تا امروز، این عدد به حدود ۳۸۰۰ باب رسیده است. جمهوری اسلامی ایران در منطقه، آسیا، جهان اسلام و دنیا از کشورهای پیشرو در حوزه کتابخانه‌ای محسوب می‌شود. در این دولت توجه آقای دکتر اسماعیلی، وزیر فرهنگ و آقای رئیس جمهور به حوزه کتابخانه‌ها بی‌نظیر بوده است.

دبیرکل نهاد با اشاره به لزوم توسعه فضای کتابخانه‌ای در استان سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: متأسفانه در این استان فضای مناسب برای احداث کتابخانه مرکزی نداریم. کتابخانه مرکزی شاخص‌های کتابخانه‌ای را در استان ارتقاء می‌دهد و به اعتقاد من لازم است به تخصیص فضایی برای کتابخانه مرکزی توجه شود.

وی با اشاره به بحث کتابخانه سیار اظهار داشت: مقرر شده بود تا انتهای دولت ۲۰۰ دستگاه خودرو به ناوگان کتابخانه‌های سیار کشور اختصاص یابد که چند خودروساز برای تحویل بخشی از تعهد خود اعلام آمادگی کرده‌اند. تا امروز در دولت سیزدهم در حوزه کتابخانه‌های رشد خوبی داشته‌ایم اما معتقدیم این عدد به ویژه در استان‌هایی با پراکندگی جمعیت باید با جهش افزایش یابد. فارغ از مسیر پیش‌بینی شده در صورتی که استان خودرو در اختیار قرار دهد ما با تأمین تجهیزات و نیرو، کتابخانه سیار را راه‌اندازی خواهیم کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهار داشت: هم‌اکنون کتابخانه، مرکزی فرهنگی-اجتماعی است که مجموعه‌ای از خدمات را ارائه می‌دهد. اخیراً با همکاری کمیته امداد، ایجاد مراکز مشاوره در کتابخانه‌ها را پیگیری می‌کنیم؛ در این خدمت جدید هزینه خدمات مشاوره برای افراد تحت پوشش کمیته امداد کاملاً رایگان خواهد بود و برای سایر متقاضیان نیز این هزینه کاهش می‌یابد. بعلاوه موضوع آموزش نیز با جدیت در کتابخانه‌های عمومی پیگیری می‌شود. در حال حاضر نسل جدید کتابخانه‌ها بیش از ۶۰ خدمت متنوع ارائه می‌کنند.

ضرورت توسعه فضای کتابخانه‌ای در سیستان و بلوچستان

 

دیدار دبیرکل نهاد با معاون سیاسی و اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان

تلاش کرده‌ایم فرآیندهای خطی نهاد را خودکارسازی کنیم

مهدی رمضانی در ادامه این سفر با جمعی از کتابداران این استان دیدار و گفتگو کرد.

اخلاص و صداقت در تعامل با مردم، رمز جاودانه شدن است

دبیرکل نهاد ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع کتابداران استان سیستان و بلوچستان و تبریک عید قربان، یاد و خاطره شهدای ایران اسلامی به ویژه رئیس جمهور شهید را گرامی داشت و گفت: باید بگویم با شهادت جناب آقای رئیسی، ما یکی از همراهان و حامیان مهم و اصلی حوزه فرهنگ را از دست دادیم. آقای رئیسی توجه ویژه‌ای، راهبردی و اثرگذار به حوزه فرهنگ و به‌ویژه حوزه کتابخانه‌های عمومی داشتند. در دوره ایشان اقدامات مهمی انجام شد که بخشی به نتیجه رسیده و بخشی نیز نیمه‌کاره مانده است که امیدواریم این اقدامات به سرانجام برسد. در طول تاریخ انقلاب اسلامی ما حضور رؤسای جمهور متعددی را تجربه کردیم؛ هر رئیس جمهوری مسئول معیشت و آینده مردم است؛ بدیهی است در انجام این مسئولیت نارضایتی‌هایی هم وجود دارد؛ نکته‌ای که غم از دست دادن شهید جمهور را ماندگار می‌کند و این حماسه را رقم زد، اخلاص و صداقت ایشان نسبت به مردم است و به نظر می‌رسد این ویژگی‌ها در تعامل با مردم، رمز جاودانه شدن باشد.

در دولت سیزدهم تلاش کردیم مسئله کتابخانه‌ها را به موضوع شناخته شده حوزه حاکمیت تبدیل کنیم

رمضانی سفر به استان سیستان و بلوچستان را سی‌اُمین سفر استانی خود دانست و اظهار داشت: در طول دولت سیزدهم تلاش کردیم مسئله کتابخانه‌ها را به موضوع شناخته‌شده حوزه حاکمیت تبدیل کنیم؛ چراکه اگر نتوانیم خود را بشناسانیم و جایگاه خود را تثبیت کنیم، نمی‌توانیم توقع حمایت داشته باشیم. برای حل مسائل حوزه کتابخانه‌های عمومی، باید این مسائل را به مسائل کشور تبدیل کنیم و موضوع و موضع کتابخانه عمومی را به مردم بشناسانیم تا برای حل مسائل این حوزه انگیزه ایجاد شود. بحمدالله در حال حاضر مسئولی در جمهوری اسلامی نیست که حوزه کتابخانه‌های عمومی را نشناسد؛ هرگز این حجم از واکنش در دولت نسبت به کتابخانه‌های عمومی وجود نداشت.

تلاش کرده‌ایم فرآیندهای خطی نهاد را خودکارسازی کنیم

تمامی آیتم‌های مصوب قانونی در احکام همکاران اعمال شده است

دبیرکل نهاد تصریح کرد: ما با کلان مسئله معیشت نیروی انسانی مواجه بودیم؛ البته این واقعیت وجود دارد که اطلاعات همکاران ما در حوزه مسائل معیشتی چندان صحیح نیست؛ لذا بعضی توقعات مبتنی بر واقعیت نیست و نتایج دقیق نخواهد بود. یکی از تلاش‌های ما در این مدت این بود که اطلاعات همکارانمان را در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حوزه اداری، به‌روز و دقیق کنیم تا توقعاتی دقیق و قابل پیگیری داشته باشند. یکی از اقدامات انجام شده در حوزه نیروی انسانی، پرداخت برخی از تعهدات قانونی، مثل فوق‌العاده‌های مناطق مرزی، جنگی، کمتربرخوردار و... است. این پرداخت‌ها در قانون مشروط به وجود منابع مالی بوده و در حال حاضر تمامی آیتم‌های مصوب قانونی در احکام همکاران اعمال شده است. در حوزه رفاهیات، تقویت حقوق، افزایش فوق‌العاده ویژه و... تمامی اقداماتِ قابل انجام، پیگیری و انجام شد. به اعتقاد من، نهاد یک خانواده است و وظیفه خود می‌دانم تا وقتی در این مسئولیت هستم با قوت برای رفع مشکلات این مجموعه تلاش می‌کنم.

خدمت‌رسانی فرهنگی بر گفتگو، اخلاق و فرهنگ استوار است

رمضانی اظهار داشت: عرائض بنده نافی مشکلات اقتصادی همکارانم نیست؛ اما معتقدم ما باید به گفتگو کردن عادت کنیم. ما خدمت‌رسان فرهنگی هستیم؛ کاری که اساس آن بر گفتگو، اخلاق و فرهنگ استوار است. ما اینجا به انجام کار فرهنگی اعتقاد داریم و در عین حال تلاشمان را برای بحث معیشت همکاران از مسیرهای مختلف انجام داده‌ایم و می‌دهیم. به اعتقادم همه چیز از بین می‌رود و آنچه می‌ماند تنها تعلق روحی بین ما، خاطره خوب، حس خوب و رفتار درست است. هیچ بزرگتری راضی به دیدن خانواده‌اش در سختی و تنگنا نیست؛ تمام تلاش بنده و همکارانم بر حال خوب همکارانم معطوف است.

وی با اشاره به سند ملی ترویج خواندن و مطالعه مفید، ادامه داد: در این دولت و مقطع زمانی تلاش کردیم موقعیت مهم کتابخانه‌های عمومی را بشناسانیم و مبادی آن را تثبیت کنیم و این مهم با تلاش همه همکاران و موقعیتی که فراهم شد به ثمر رسید.

رمضانی با اشاره به کتابدار، عضو و کتابخانه به عنوان سه ضلع اساسی حوزه کتابخانه‌های عمومی، گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با این سه عنصر، کنار یکدیگر، معنا پیدا می‌کند؛ به همین دلیل است که هر سه مورد باید بهینه‌سازی شود. ما دستگاهی خدمت‌محور هستیم و به اعتقاد من کتابخانه باید توسط کتابداران و رئیس کتابخانه مبتنی بر اقتضائات همان کتابخانه مدیریت شود. منابع، خدمات، ساعات کار و... کتابخانه‌ای در مرکز شهر با کتابخانه روستایی یا کتابخانه‌ای در حاشیه شهر و... باید متفاوت باشد. به اعتقاد بنده برخی از فرایندهای نهاد خطی بوده است و تا جایی که توانستیم آنها را حذف کردیم. اعتلای این ساختار و سازمان تنها هدف ما بوده است؛ مقام معظم رهبری فرموده‌اند «در جمهوری اسلامی هر جا قرار گرفتید، آنجا را مرکز دنیا بدانید و بدانید که همه کارها متوجه شما است» و مرکز دنیای ما نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

تلاش کرده‌ایم فرآیندهای خطی نهاد را خودکارسازی کنیم

حضور در گلزار شهدای زاهدان، دیدار معاون سیاسی و اجتماعی استانداری، نشست خبری  با اهالی رسانه استان، بازدید از پروژه کتابخانه استاندارد، پروژه بلوار بهداشت و کتابخانه عمومی امام حسین(ع) زاهدان، دیدار با خانواده های شهیدان غلامحسن میرحسینی و محمدامین میرمرادزهی و حضور در برنامه زنده شبانگاهی شبکه هامون از دیگر برنامه‌های سفر دبیرکل نهاد به استان سیستان و بلوچستان بود.

بازدید دبیرکل نهاد از پروژه‌های کتابخانه استاندارد، بلوار بهداشت و کتابخانه عمومی امام حسین(ع) زاهدان

https://media.iranpl.ir/d/2024/06/19/4/358579.jpg?ts=1718824508424

https://media.iranpl.ir/d/2024/06/19/4/358526.jpg?ts=1718810622483

https://media.iranpl.ir/d/2024/06/19/4/358528.jpg?ts=1718810623993

نشست خبری دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اهالی رسانه استان سیستان و بلوچستان

تلاش برای توسعه فضای کتابخانه‌ای در دیار آب و آفتاب و آینه

تلاش برای توسعه فضای کتابخانه‌ای در دیار آب و آفتاب و آینه

تلاش برای توسعه فضای کتابخانه‌ای در دیار آب و آفتاب و آینه

حضور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گلزار شهدای زاهدان

تلاش برای توسعه فضای کتابخانه‌ای در دیار آب و آفتاب و آینه

تلاش برای توسعه فضای کتابخانه‌ای در دیار آب و آفتاب و آینه

تلاش برای توسعه فضای کتابخانه‌ای در دیار آب و آفتاب و آینه

دیدار دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با خانواده‌های شهیدان میرمرادزهی و میرحسینی

تلاش برای توسعه فضای کتابخانه‌ای در دیار آب و آفتاب و آینه

تلاش برای توسعه فضای کتابخانه‌ای در دیار آب و آفتاب و آینه

تلاش برای توسعه فضای کتابخانه‌ای در دیار آب و آفتاب و آینه

حضور دبیرکل نهاد در برنامه شبانگاهی شبکه هامون

مهدی رمضانی در ادامه این سفر با جمعی از کتابداران این استان دیدار و گفتگو کرد.

اخلاص و صداقت در تعامل با مردم، رمز جاودانه شدن است

دبیرکل نهاد ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع کتابداران استان سیستان و بلوچستان و تبریک عید قربان، یاد و خاطره شهدای ایران اسلامی به ویژه رئیس جمهور شهید را گرامی داشت و گفت: باید بگویم با شهادت جناب آقای رئیسی، ما یکی از همراهان و حامیان مهم و اصلی حوزه فرهنگ را از دست دادیم. آقای رئیسی توجه ویژه‌ای، راهبردی و اثرگذار به حوزه فرهنگ و به‌ویژه حوزه کتابخانه‌های عمومی داشتند. در دوره ایشان اقدامات مهمی انجام شد که بخشی به نتیجه رسیده و بخشی نیز نیمه‌کاره مانده است که امیدواریم این اقدامات به سرانجام برسد. در طول تاریخ انقلاب اسلامی ما حضور رؤسای جمهور متعددی را تجربه کردیم؛ هر رئیس جمهوری مسئول معیشت و آینده مردم است؛ بدیهی است در انجام این مسئولیت نارضایتی‌هایی هم وجود دارد؛ نکته‌ای که غم از دست دادن شهید جمهور را ماندگار می‌کند و این حماسه را رقم زد، اخلاص و صداقت ایشان نسبت به مردم است و به نظر می‌رسد این ویژگی‌ها در تعامل با مردم، رمز جاودانه شدن باشد.

در دولت سیزدهم تلاش کردیم مسئله کتابخانه‌ها را به موضوع شناخته شده حوزه حاکمیت تبدیل کنیم

رمضانی سفر به استان سیستان و بلوچستان را سی‌اُمین سفر استانی خود دانست و اظهار داشت: در طول دولت سیزدهم تلاش کردیم مسئله کتابخانه‌ها را به موضوع شناخته‌شده حوزه حاکمیت تبدیل کنیم؛ چراکه اگر نتوانیم خود را بشناسانیم و جایگاه خود را تثبیت کنیم، نمی‌توانیم توقع حمایت داشته باشیم. برای حل مسائل حوزه کتابخانه‌های عمومی، باید این مسائل را به مسائل کشور تبدیل کنیم و موضوع و موضع کتابخانه عمومی را به مردم بشناسانیم تا برای حل مسائل این حوزه انگیزه ایجاد شود. بحمدالله در حال حاضر مسئولی در جمهوری اسلامی نیست که حوزه کتابخانه‌های عمومی را نشناسد؛ هرگز این حجم از واکنش در دولت نسبت به کتابخانه‌های عمومی وجود نداشت.

تلاش کرده‌ایم فرآیندهای خطی نهاد را خودکارسازی کنیم

تمامی آیتم‌های مصوب قانونی در احکام همکاران اعمال شده است

دبیرکل نهاد تصریح کرد: ما با کلان مسئله معیشت نیروی انسانی مواجه بودیم؛ البته این واقعیت وجود دارد که اطلاعات همکاران ما در حوزه مسائل معیشتی چندان صحیح نیست؛ لذا بعضی توقعات مبتنی بر واقعیت نیست و نتایج دقیق نخواهد بود. یکی از تلاش‌های ما در این مدت این بود که اطلاعات همکارانمان را در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حوزه اداری، به‌روز و دقیق کنیم تا توقعاتی دقیق و قابل پیگیری داشته باشند. یکی از اقدامات انجام شده در حوزه نیروی انسانی، پرداخت برخی از تعهدات قانونی، مثل فوق‌العاده‌های مناطق مرزی، جنگی، کمتربرخوردار و... است. این پرداخت‌ها در قانون مشروط به وجود منابع مالی بوده و در حال حاضر تمامی آیتم‌های مصوب قانونی در احکام همکاران اعمال شده است. در حوزه رفاهیات، تقویت حقوق، افزایش فوق‌العاده ویژه و... تمامی اقداماتِ قابل انجام، پیگیری و انجام شد. به اعتقاد من، نهاد یک خانواده است و وظیفه خود می‌دانم تا وقتی در این مسئولیت هستم با قوت برای رفع مشکلات این مجموعه تلاش می‌کنم.

خدمت‌رسانی فرهنگی بر گفتگو، اخلاق و فرهنگ استوار است

رمضانی اظهار داشت: عرائض بنده نافی مشکلات اقتصادی همکارانم نیست؛ اما معتقدم ما باید به گفتگو کردن عادت کنیم. ما خدمت‌رسان فرهنگی هستیم؛ کاری که اساس آن بر گفتگو، اخلاق و فرهنگ استوار است. ما اینجا به انجام کار فرهنگی اعتقاد داریم و در عین حال تلاشمان را برای بحث معیشت همکاران از مسیرهای مختلف انجام داده‌ایم و می‌دهیم. به اعتقادم همه چیز از بین می‌رود و آنچه می‌ماند تنها تعلق روحی بین ما، خاطره خوب، حس خوب و رفتار درست است. هیچ بزرگتری راضی به دیدن خانواده‌اش در سختی و تنگنا نیست؛ تمام تلاش بنده و همکارانم بر حال خوب همکارانم معطوف است.

وی با اشاره به سند ملی ترویج خواندن و مطالعه مفید، ادامه داد: در این دولت و مقطع زمانی تلاش کردیم موقعیت مهم کتابخانه‌های عمومی را بشناسانیم و مبادی آن را تثبیت کنیم و این مهم با تلاش همه همکاران و موقعیتی که فراهم شد به ثمر رسید.

رمضانی با اشاره به کتابدار، عضو و کتابخانه به عنوان سه ضلع اساسی حوزه کتابخانه‌های عمومی، گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با این سه عنصر، کنار یکدیگر، معنا پیدا می‌کند؛ به همین دلیل است که هر سه مورد باید بهینه‌سازی شود. ما دستگاهی خدمت‌محور هستیم و به اعتقاد من کتابخانه باید توسط کتابداران و رئیس کتابخانه مبتنی بر اقتضائات همان کتابخانه مدیریت شود. منابع، خدمات، ساعات کار و... کتابخانه‌ای در مرکز شهر با کتابخانه روستایی یا کتابخانه‌ای در حاشیه شهر و... باید متفاوت باشد. به اعتقاد بنده برخی از فرایندهای نهاد خطی بوده است و تا جایی که توانستیم آنها را حذف کردیم. اعتلای این ساختار و سازمان تنها هدف ما بوده است؛ مقام معظم رهبری فرموده‌اند «در جمهوری اسلامی هر جا قرار گرفتید، آنجا را مرکز دنیا بدانید و بدانید که همه کارها متوجه شما است» و مرکز دنیای ما نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

تلاش کرده‌ایم فرآیندهای خطی نهاد را خودکارسازی کنیم

حضور در گلزار شهدای زاهدان، دیدار معاون سیاسی و اجتماعی استانداری، نشست خبری  با اهالی رسانه استان، بازدید از پروژه کتابخانه استاندارد، پروژه بلوار بهداشت و کتابخانه عمومی امام حسین(ع) زاهدان، دیدار با خانواده های شهیدان غلامحسن میرحسینی و محمدامین میرمرادزهی و حضور در برنامه زنده شبانگاهی شبکه هامون از دیگر برنامه‌های سفر دبیرکل نهاد به استان سیستان و بلوچستان بود.

بازدید دبیرکل نهاد از پروژه‌های کتابخانه استاندارد، بلوار بهداشت و کتابخانه عمومی امام حسین(ع) زاهدان

https://media.iranpl.ir/d/2024/06/19/4/358579.jpg?ts=1718824508424

https://media.iranpl.ir/d/2024/06/19/4/358526.jpg?ts=1718810622483

https://media.iranpl.ir/d/2024/06/19/4/358528.jpg?ts=1718810623993

نشست خبری دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اهالی رسانه استان سیستان و بلوچستان

تلاش برای توسعه فضای کتابخانه‌ای در دیار آب و آفتاب و آینه

تلاش برای توسعه فضای کتابخانه‌ای در دیار آب و آفتاب و آینه

تلاش برای توسعه فضای کتابخانه‌ای در دیار آب و آفتاب و آینه

حضور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گلزار شهدای زاهدان

تلاش برای توسعه فضای کتابخانه‌ای در دیار آب و آفتاب و آینه

تلاش برای توسعه فضای کتابخانه‌ای در دیار آب و آفتاب و آینه

تلاش برای توسعه فضای کتابخانه‌ای در دیار آب و آفتاب و آینه

دیدار دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با خانواده‌های شهیدان میرمرادزهی و میرحسینی

تلاش برای توسعه فضای کتابخانه‌ای در دیار آب و آفتاب و آینه

تلاش برای توسعه فضای کتابخانه‌ای در دیار آب و آفتاب و آینه

تلاش برای توسعه فضای کتابخانه‌ای در دیار آب و آفتاب و آینه

حضور دبیرکل نهاد در برنامه شبانگاهی شبکه هامون

نظر شما