شناسهٔ خبر: 67324521 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تداوم تنش میان فیلیپین و چین؛ مانیل: رفتار مسالمت‌آمیز ما نشانه رضایت نیست

تهران-ایرنا- رئیس‌جمهوری فیلیپین در بحبوحه تشدید درگیری‌های دریایی این کشور با چین، تاکید داشت: ما خواهان جنگ نیستیم ولی نباید رفتار آرام و مسالمت‌آمیز ما به نشانه رضایت تعبیر شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، فردیناند مارکوس جونیور روز یکشنبه خطاب به نیروهای یگان فرماندهی غربی در دریای جنوب چین، اظهار داشت: «در دفاع از ملت خود، ما به ماهیت فیلیپینی خود وفادار و مایل هستیم تا مسائل این منطقه را به صورت مسالمت‌آمیز حل کنیم.»

نیروهای نظامی چینی و فیلیپینی هفته گذشته با یکدیگر درگیر شدند که انگشت یک نظامی فیلیپینی قطع و قایق آنها به شدت آسیب دید.

در همین پیوند مانیل مدعی شد که نیروهای چینی تجیهزات نظامیان این کشور را مصادره و قایق‌هایشان را به شکل عمدی سوراخ کرده‌ اند. ولی پکن اقدامات خود را قانونی، حرفه ای و خارج از سرزنش دانسته‌ است.

مارکوس بدون نام‌بردن از چین، از سربازان کشورش به دلیل اعمال خویشتنداری در میان تحریکات شدید تمجید کرد و تاکید داشت: مانیل همیشه از آزادی‌ها و حقوق خود مطابق با قوانین بین المللی استفاده خواهد کرد.

وی با بیان اینکه «در انجام وظایف خود، به استفاده از زور متوسل نمی‌شویم، یا به صورت عمدی به کسی آسیب نمی‌رسانیم»، خاطرنشان کرد: «ما محکم ایستاده‌ایم و نباید رفتار آرام و مسالمت‌آمیز ما به نشانه رضایت درنظر گرفته شود.»

مارکوس اذعان داشت: «ما در کار جنگ افروزی نیستیم و آرزوی بزرگ ما فراهم کردن یک زندگی صلح آمیز و مرفه برای هر فیلیپینی است.»

مانیل می‌گوید که پکن در بخش‌هایی از دریای جنوب چین که محل مناقشه برای حاکمیت میان فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و اندونزی بوده، جزایر مصنوعی ساخته است.

از سوی دیگر مقام های چینی بارها اعلام کرده‌اند که کشورشان حق حاکمیت غیرقابل مذاکره‌ای بر جزایر «نان‌شا» شامل جزیره «رِن‌آی» و آب‌های اطراف آن دارد و رفتار مانیل برخلاف حق تمامیت ارضی سرزمین چین بوده و «بیانیه عملیات طرف‌های دریای جنوبی» و همچنین تعهدات این کشور را نقض می‌کند.

برچسب‌ها:

نظر شما