شناسهٔ خبر: 67324369 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مصر ۱۶ آژانس حج را دادگاهی می‌کند

حسین شایسته

نخست وزیر مصر دستور لغو مجوز ۱۶ شرکت گردشگری را صادر کرد و مدیران آن‌ها را به دلیل تسهیل غیرقانونی سفر زائران به مکه به دادستانی عمومی معرفی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، این دستور پس از آن صادر شد که کشورهای مختلف در حج امسال بیش از ۱۱۰۰ مورد مرگ را گزارش کردند که بسیاری از آنها به گرمای شدید نسبت داده شدند و در این میان مصر با ۶۵۸ کشته، بیشترین قربانی را داشت که ۶۳۰ نفر از آنها زائران ثبت‌نشده و غیرقانونی بودند.

در بیانیه‌ای که از سوی کابینه مصر صادر شد، آمده است: «مصطفی مدبولی، نخست وزیر دستور لغو مجوز این شرکت‌ها، ارجاع مدیران آنها به مدعی العموم و اعمال جریمه به نفع خانواده‌های زائران فوت شده را صادر کرده است».

به گزارش گاردین، افزایش مرگ و میر زائران مصری ثبت نشده ناشی از اقدام برخی شرکت‌هاست که برنامه‌های حج را با استفاده از ویزای دیدار شخصی سازماندهی کرده‌اند.

مجوزهای حج به کشورهای دارای سیستم سهمیه‌ای اختصاص داده می‌شود و از طریق قرعه‌کشی بین افراد توزیع می‌شود. حتی برای کسانی که می‌توانند مجوز دریافت کنند، هزینه‌های گزاف باعث می‌شود که بسیاری از آنها بدون مجوز به حج بپردازند، اگرچه زائران در صورت گرفتار شدن توسط نیروهای امنیتی سعودی در خطر دستگیری و اخراج هستند.

این مسیر غیرقانونی که می‌تواند هزاران دلار برای زائران صرفه‌جویی کند، از سال ۲۰۱۹، زمانی که عربستان سعودی ویزای عمومی گردشگری را معرفی کرد که ورود به این کشور خلیج فارس را آسان‌تر کرد، محبوبیت فزاینده‌ای پیدا کرد.

بیشتر بخوانید:

پشت پرده جان باختن صدها نفر در حج

پاکستان، مالزی، اردن، ایران، سنگال، تونس، سودان و اقلیم کردستان عراق نیز کشته‌شدگان حج امسال را تایید کرده‌اند. وال استریت ژورنال گزارش داده که ایالات متحده نیز اعلام کرده تعدادی از آمریکایی‌ها در حج امسال جان باخته‌اند و از سوی دیگر گروهی از مفقودین حج نیز گزارش شده‌اند که دوستان و اقوام در حال جستجوی آن‌ها در بیمارستان‌ها هستند.

موج گرمای بی‌سابقه در عربستان سعودی عامل اصلی مرگ و میر بالا در ایام حج امسال بوده است. علیرغم هشدارهای وزارت بهداشت عربستان برای پرهیز از قرار گرفتن در معرض گرما و از دست دادن آب بدن، بسیاری از زائران قربانی استرس گرمایی و گرمازدگی شدند.

عربستان سعودی می‌گوید حدود ۱.۸ میلیون نفر در مراسم حج ۲۰۲۴ شرکت کرده‌اند. بیش از نیمی از کسانی که جان خود را از دست دادند، زائران ثبت نام نشده یا غیرقانونی بودند و از طریق کانال‌های غیررسمی به حج ملحق شدند و به همین دلیل به امکانات خنک کننده مانند چادرها و اتوبوس‌های تهویه مطبوع دسترسی نداشتند.

روز جمعه اردن نیز اعلام کرد که مسئولان چندین آژانس مسافرتی را که سفر غیررسمی زائران مسلمان به مکه را تسهیل می‌کردند، بازداشت کرده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما