شناسهٔ خبر: 67324263 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

زیبایی‌نژاد خبر داد؛

رونمایی از کتاب چندرسانه‌ای «مهمانی ده کیلومتری عید غدیر»

زینب رازدشت تازکند

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران از رونمایی کتاب چندرسانه‌ای «مهمانی ده کیلومتری عید غدیر» خبر داد.

صاحب‌خبر -

مصطفی زیبایی‌نژاد مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برنامه‌های فرهنگی شهرداری در دهه ولایت و امامت و مهمانی کیلومتری غدیر 1403 در تهران گفت: شهرداری تهران با همکاری مجموعه‌های مختلف و با هدف ایجاد سرور و نشاط معنوی در شهر تهران، برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری را با شعار «امیرالمومنین معیار زندگی، الگوی حکمرانی» و عنوان «یا علی بگو» ویژه این ایام تدارک دیده است که از اصلی‌ترین اهداف آن می‌توان به ترویج سبک زندگی علوی، تبیین اصل ولایت امیرالمومنین، تکریم سادات و انتقال آموزه‌های ایرانی اسلامی به کودکان و نوجوانان اشاره کرد.

وی افزود: در طول دهه ولایت، مناطق مختلف شهرداری تهران برنامه‌های فرهنگی متنوعی را به صورت میدانی و استیج، در معابر اصلی شهر، مساجد و سراهای محلات برگزار کردند. این جشن‌ها تاکنون با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم مواجه شده است.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به ویژه برنامه مهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر گفت: شاخص‌ترین برنامه دهه ولایت، برپایی مراسم بزرگ «مهمانی ده کیلومتری عید غدیر» است. به منظور ترویج سنت حسنه «اطعام غدیرانه» و انتقال این آموزه به نسل جوان، بخش مهمی از مهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر به برپایی موکب‌های پذیرایی اختصاص دارد. این موکب‌ها توسط خود مردم و با همراهی گروه‌های جهادی و ستادی برپا می‌شوند و شهرداری تنها نقش تسهیل‌گری و خدمت‌رسانی برای میزبانی هرچه بهتر از شهروندان را بر عهده دارد.

وی از ثبت‌نام بیش از ۲۵۰۰ موکب جهت حضور در این جشن ۱۰ کیلومتری خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۲۵۰۰ موکب ثبت‌نام کردند و به دلیل کمبود ظرفیت، بسیاری از آنها در لیست انتظار قرار دارند. میزبان اصلی در این جشن بزرگ خود مردم هستند و حجم بسیار زیادی از گروه‌های جهادی داوطلب حضور در این مراسم‌اند.

زیبایی‌نژاد با اشاره به رونمایی از کتاب چند رسانه‌ای «مهمانی ده کیلومتری عید غدیر» گفت: کتاب‌ چند رسانه‌ای فرهنگی شهرداری تهران در مناسبت‌های ملی و مذهبی با عناوین مختلف آماده می‌شود و در دسترس عموم قرار می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به «سلام روح‌الله»، «سلام ماه من»، «سلام فرمانده»، «سلام بر حسین» و ... اشاره کرد.

وی ادامه داد: همزمان با فراررسیدن عید غدیر، جدیدترین شماره از این کتاب با عنوان «مهمانی ده کیلومتری عید غدیر» ویژه کودکان آماده شده و تلاش دارد مفاهیم اصلی مرتبط با عید ولایت را در قالب سرگرمی و نقاشی و داستان های کمیک محور به این گروه سنی منتقل کند.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به همزمانی عید غدیر و اربعین شهادت آیت الله رییسی گفت: با توجه به فراررسیدن اربعین شهادت آیت الله رییسی و هیئت همراه ایشان در سانحه تلخ سقوط بالگرد، تعدادی از مواکب با شعار «خادم الرضا» فضاسازی شده‌ و به اجرای برنامه‌هایی با محوریت این شهدا می‌پردازند. زیبایی‌نژاد از فعالیت ۴ استیج محوری در ۴ میدان اصلی شهر خبر داد و گفت: ۴ استیج محوری در میدان‌های آزادی، انقلاب، فردوسی و امام حسین (ع) مستقر خواهند شد و با هم‌افزایی مجموعه‌های مختلف به اجرای برنامه‌های شاخص فرهنگی می‌پردازند. رسانه ملی نیز ۴ استیج را به صورت ویژه پوشش خواهد داد.

وی افزود: یک ابتکار دیگر امسال برای غنی سازی محتوای میهمانی ده کیلومتری غدیر که اقدام نموده ایم، سفارش اثر به گروه های نقاله خوان معروف تهران است که با محوریت خطبه غدیر و آیات قرآنی مرتبط با ولایت به نقاله خوانی در استیج ها خواهند پرداخت. همچنین شورای عالی قرآن شهرداری تهران نیز امسال برنامه ویژه ای برای ارتباط خانواده ها بالاخص نوجوانان با آیات قرآنی ولایت با فناوری VR مهیا کرده است که در روز عید غدیر خم رونمایی می‌شود.

زیبایی نژاد با اشاره به برنامه‌های میدانی بزرگ ملی گفت: ۸۵ برنامه میدانی را برگزار کردیم که می‌توان به اجتماع بزرگ امام رضایی ها (ع) در ۳ سال پیاپی، مهمانی ده کیلومتری غدیر در ۲ سال پیاپی، جشن بزرگ پیامبر مهربانی در میدان ولیعصر (عج) به مناسبت هفته وحدت در ۲ سال پیاپی، برپایی نخستین «رویداد آئینی محرم شهر» در میدان آزادی و ویژه برنامه عید سعید فطر در مصلی تهران اشاره کرد.

وی از اجرای ۶۸ پویش خبر داد و گفت: پویش ملی سرود سلام فرمانده، سلام یا مهدی (عج) به مناسبت اربعین حسینی، پویش لبخند بهار به مناسبت عید نوروز، مشارکت در پویش «جشن فرشته ها»، پویش لشگر قدس، پویش روزه اولی ها از جمله عناوین این پویش‌ها به شمار می‌روند.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران گفت: بد نیست بگویم در حوزه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای نزدیک به یک هزار و هشتصد و شصت محتوا هم تولید کرده‌ایم که شامل ویژه برنامه تلویزیونی مادران آسمانی، برنامه تلویزیونی قرار عاشقی، آهنگ بهار ایران به خوانندگی علی اکبر قلیچ، فیلم سینمایی انیمیشنی رویا شهر، برنامه تلویزیونی سر سفره خدا، نماهنگ «امانت عشق» با صدای محمد اصفهانی، انیمیشن «سرزمین مقدس» با صدای محمد حسین پویانفر و رضا هلالی، ۶۰ قسمت برنامه تلویزیونی از سرگذشت و سریال روزی روزگاری برادراست.

وی از اجرای برنامه‌هایی در راستای افزایش نشاط اجتماعی جامعه خبر داد و گفت: غنی سازی و نشاط اجتماعی یکی از اهداف‌مان در اداره کل فرهنگی شهرداری تهران به شمار می‌رفت که برای تحقق این امر اقدام به برگزاری سه هزار و سیصد برنامه کردیم که می‌توان به رویداد فرهنگی هنری شهرزاد، ویژه برنامه های شاد و مفرح شب یلدا، کاروان های شادی آیین استقبال از بهار، برپایی دهکده های بهار ایران در بوستان ها طی ۲ سال پیاپی اشاره کرد.

زیبایی‌نژاد با اشاره به حمایت از گروه‌های مردمی تأکید کرد: «حمایت و مشارکت از گروه های مردمی و سمن ها (حلقه های میانی) در دستور کارمان قرار گرفته که به همین منظور نزدیک به یک هزار و صد و شش برنامه محقق شده است. مشارکت در جشنواره و جایزه فرهنگی حضرت خدیجه (س)، برگزاری همایش موکب‌داران شهر تهران در مسیر راهپیمایی اربعین حسینی (ع)، حمایت از اجتماعات بزرگ فاطمی شهر تهران، مشارکت در برگزاری اجتماع بزرگ دختران انقلاب در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری آزادی، مشارکت در برپایی «نمایشواره کوچه های بنی هاشم» در ایام فاطمیه (س)، مشارکت در برگزاری اختتامیه چهارمین جشنواره ملی جهادگران از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

وی با اشاره به نکوداشت هشت هزار و دویست و یازده فعالیت ملی و مذهبی گفت: ویژه برنامه های اربعین حسینی (ع)، برپایی «جشن خانواده بزرگ ایران» در راهپیمایی ۲۲ بهمن، ویژه برنامه «تکیه ملت» به مناسبت ایام محرم، ویژه برنامه تجمع «ساعت ۱:۲۰؛ به وقت عاشقی» به مناسبت چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و ویژه برنامه نسیم رمضان در شهر شهدا از جمله برنامه‌هایی هستند که مورد قدردانی قرار گرفته است.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران بزرگداشت مفاخر و شهدا را در دستور کار اداره کل فرهنگی شهرداری تهران قرار داد و گفت: در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نزدیک به دو هزار و ششصد و دوازده برنامه را به اجرا رساندیم که می‌توان به مشارکت در اجرای ۳۶ رزم‌نمایش دفاع مقدس با شبیه‌سازی عملیات‌های پیروزمندانه دفاع مقدس، مشارکت در برگزاری سومین همایش بزرگ «یاران سلیمانی»، برگزاری نخستین رویداد آیینی شهر شهدا، حمایت از اردوهای راهیان نور جنوب و غرب کشور، برگزاری یادواره های شهدا در مناطق، مساجد اشاره کرد. در راستای آموزش و توانمندسازی گروه های فرهنگی بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی نزدیک به یک هزار و نهصد و پنجاه برنامه را به اجرا رساندیم. راه اندازی، فعال‌سازی، شناسایی و تقویت بیست و دو هیأت نوجوانان، برگزاری دوره های آموزشی درمانی ویژه خادمین و موکب داران مردمی اربعین، مشارکت در برگزاری «چهارمین رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال»، برگزاری کارگاه های آموزشی مستندسازی اربعین از جمله این برنامه‌ها است.

زیبایی نژاد با اشاره به برنامه‌های اداره کل فرهنگی شهرداری تهران در راستای ارتقای فرهنگ عمومی و پاسداشت زبان و ادبیات فارسی گفت: نزدیک به ۸۵۰ برنامه در خصوص ترویج زبان و ادبیات فارسی اجرا کرده ایم که می‌توان به برگزاری اردوی شب شعر جوان ویژه دانشجویان دانشگاه الزهرا (س) با همکاری شهرستان ادب، کلاس های آموزشی ادبیات، شعر سرایی و شعرخوانی در سراهای محلات و برگزاری کنگره و پاسداشت استاد شهریار اجرا شده است. نزدیک به ۵۴۰ جشنواره و رویدادهای ملی و بین المللی فرهنگی و هنری برگزار کردیم که می‌توان به مشارکت در برگزاری و اهدای جایزه ویژه آرمان در چهل و یکمین جشنواره ملی و بین المللی فیلم فجر، برگزاری نمایشگاه و جشنواره ملی گوهرشاد با موضوع پوشش ایرانی- اسلامی، مشارکت در برگزاری جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران_۲ سال پیاپی، مشارکت در جشنواره ملی و بین المللی سرود فجر، برگزاری کنسرت نمایش «راه عشق»، اکران فیلم های جشنواره فیلم فجر ویژه فعالین و نخبگان حوزه هنر، ادبیات و رسانه تحت عنوان شب‌های سینمایی شمس اشاره کرد.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به رخدادهای خیابانی و منطقه‌ای گفت: نزدیک به یازده هزار و ششصد برنامه در قالب رخدادهای خیابانی و منطقه ای به اجرا پرداختیم که شامل کارناوال های سیار خیابانی در جشن ها و مناسبت های ملی و مذهبی، برپایی ایستگاه های «روز امید در بهار ایران» به مناسبت نیمه شعبان، برگزاری کاروان های شادی آیین استقبال از بهار، اجرای طرح «یک ون، یک لبخند» به مناسب هفته عفاف و حجاب، برگزاری رویداد «بهشت قدس»، برپایی ۲۲ چایخانه حضرت زهرا (س) و مشارکت در برگزاری تجمع حمایت از کودکان غزه و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

وی از برپایی سه هزار و هفتصد و چهل و چهار پردیس و مواکب فرهنگی خبر داد و گفت: برپایی پردیس های فرهنگی تبلیغی ویژه روز زن و ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) در ۱۱۰ نقطه سطح شهر، برپایی پردیس های فرهنگی در سالگرد شهادت حاج قاسم طی ۳ سال پیاپی، برپایی پردیس های فرهنگی خدماتی در تشییع شهدا در تهران، برپایی پردیس های فرهنگی خدماتی در مهمانی ده کیلومتری غدیرطی ۲ سال پیاپی، برپایی پردیس های فرهنگی خدماتی در اجتماع بزرگ امام رضایی ها- ۳ سال پیاپی از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌رود. همچنین به تهیه، تولید و انتشار نزدیک به ۱۴۶ هزار و ۵۳۰ اقلام و محصولات مکتوب فرهنگی پرداختیم که می‌توان به تولید بیش از ۱۰۰۰ قلم محصول رسانه ای لبخند بسازیم، تولید و توزیع کتاب های چند رسانه ای کودکانه سلام حاج قاسم، سلام ایران من، سلام ماه خدا، سلام روح الله، سلام ماه خدا و سلام یا حسین (ع)، حمایت و خرید کتب فاخر ادبی و رمان شامل من زنده ام، حوض خون، در درخشان، خاتون و قوماندان، عزیز زیبای من و…، تولید و چاپ صد هزار کارت نائب الشهید زیارتی اربعین اشاره کرد.

زیبایی نژاد در پایان به فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با نماز جمعه اشاره کرد و گفت: در این راستا نزدیک به ۸۲۶ برنامه اجرا کرده‌ایم که شامل اجرای ویژه برنامه های فرهنگی نماز جمعه هر هفته با برپایی غرفه‌های ادبی و هنری، چکاپ سلامت، مباحث مشاوره و روانشناسی ویژه نوجوانان، اجرای ویژه برنامه‌های فرهنگی تحت عنوان «دورهمی دهه هشتادی‌ها» در محل برپایی نماز جمعه است. نزدیک به ۷۸ نمایشگاه در حوزه صنایع خلاق برگزار کردیم که می‌توان به برپایی نمایشگاه های لبخند بهار با هدف معرفی اقوام، خرده فرهنگ‌ها، آداب و رسوم و صنایع دستی استان ها، مشارکت در برپایی نمایشگاه عکس ایران قربانی تروریسم، برپایی نمایشگاه ملزومات اربعین، نمایشگاه فروش محصولات فرهنگی و کالای عفاف و حجاب، مشارکت در برپایی نهمین جشنواره نوشت افزار ایرانی اسلامی اشاره کرد.همچنین در بیش از ۷۲ هزار و هشتصد منطقه به اجرای فعالیت‌های فرهنگی پرداختیم.

نظر شما