شناسهٔ خبر: 67324092 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

غدیر به وسعت همه اقیانوس‌هاست - اکونیوز

اقتصاد ایران: احد ده بزرگی شاعر آئینی می گوید غدیر به وسعت همه اقیانوس هاست که از هر طرف آن عکاسان عکس می‌گیرند و نشان ما می‌دهند.

صاحب‌خبر -

احد ده بزرگی شاعر پیشکسوت آیینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره اهمیت معرفی غدیر و نقش ادبیات آئینی در معرفی این رویداد به مخاطبان گفت: مساله غدیر، مساله بسیار مهمی برای همه مسلمانان و به گستردگی کل تاریخ است. خطبه‌ای که پیغمبر در این باره خواندند حرف‌هایی است که مکتب ما بر روی آن ایستادگی دارد و از روز اول تحول ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه بعثت به دلیل غدیر به وجود آمده افزود: اولین شاعری که درباره غدیر در همان روز شعری سروده حسان بن ثابت است که قصیده بسیار مفصلی راجع به غدیر دارد. غدیر ریشه باور ما و ریشه قرآنی و ادبیات ماست.

ده بزرگی درباره منابع مورد توجه شیعی برای سرودن از غدیر گفت: برای سرودن از غدیر، تاریخ و خطبه غدیر پیش روی ماست. همچنین ادبیاتی که در عربی و فارسی به وجود آمده، باید مورد توجه شاعران باشد. به بیان دیگر شاعران آئینی باید بزرگان غدیرسرا را بشناسند و نوع کارهایشان را بخوانند و در آن جهت حرکت کنند.

این شاعر آئینی ادامه داد: در منابع اهل سنت نیز مساله غدیر ولایت و دعای پیغمبر با این عنوان که فرمودند «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه» هم آمده است. بنابراین اکثریت اهل تسنن این حقیقت را پذیرفتند، چراکه آیه قرآن است و هیچکس نمی‌تواند آن را رد کند. چنانچه که خداوند به پیغمبر فرمودند اگر این مساله را ابلاغ نکردی حق رسالت را اجرا نکردی. مساله ولایت علی‌بن‌ابی‌طالب هم نعمات را کامل می‌کند و باز هم آیه قرآن است. پس چه شیعه چه سنی نمی‌توانند آن را رد کنند.

وی افزود: برای سرودن از غدیر موانعی بر سر راه شاعران نیست و فقط مطالعه باید کرد. البته بسیاری از شاعران با تخیل به این مساله ورود می‌کنند اما من معتقدم هم مطالعه و هم گوش دادن به منبر و مطالعه آثار ادبی می‌تواند جوشش و نگاه نو در شعر غدیر ایجاد کند.

ده بزرگی گفت: غدیر به وسعت همه اقیانوس هاست که از هر طرف آن عکاسان یک عکس می‌گیرند و نشان ما می‌دهند. بنابراین هر انسانی مخصوصاً شاعران می‌توانند نگاه خود را به آن داشته باشند.

این شاعر آئینی درباره لزوم دقت شاعران در روایت غدیر و عدم استفاده از تخیل در این موضوع افزود: کار آئینی جدای از مساله غدیر، کربلا، انتظار حضرت ولی عصر (ع) و کوثر باید دور از تخیل باشد که به ریشه ضربه نزند. ریشه اصل باید برای ما قرآن، احادیث اهل بیت و تاریخ مستند باشد و اگر شاعران این موارد را به کار ببرند اشتباه نمی‌کنند. این امر سبب می‌شود زاویه دید جدیدی برای شاعران ایجاد شود.

وی گفت: پیش از انقلاب تعداد انگشت شماری شاعر اهل بیتی داشتیم. اما از برکت انقلاب و بلافاصله بعد از آن تا به امروز چهل سال از شب شعر عاشورا می‌گذرد همچنین جلسات مقام معظم رهبری را در زمینه شعر داریم و حرکت‌های خوبی شکل گرفته، البته اینها نتایج سحر است.

ده بزرگی در پایان گفت: مساله غدیر از عاشورا مهم‌تر است و باید به گونه‌ای در آن فعالیت کرد که تمامی نذر و نیازهای عاشورا در غدیر هم باشد. ما می‌توانیم ولیمه‌های سنگینی در غدیر داشته باشیم که به آن سفارش هم شده ایم. باید حواسمان به ضعفا و یتیمان باشد، این فعالیت‌ها را می‌توانیم به صورت ولیمه‌های غدیری انجام دهیم. البته باید حواسمان باشد در این زمینه اسراف نشود و اهتمام در کمک به درماندگان داشته باشیم همانطور که دستورات قرآن و معصومین است پیرو آیه «وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَیٰ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا» باشیم که افضل بر تمامی فعالیت است.

نظر شما