شناسهٔ خبر: 67323976 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

گوش مخاطب به موسیقی نازل و بی‌کیفیت عادت کرده است/ نسل امروز هیچ شناختی از خوانندگان قدیمی ندارد

حمید رضا تنها گفت: قطعاً شرایط امروز، فضای کاری بهتری برای هنرمندان است، شرایطی که دلایلش را نمی‌توان به‌صورت جزئی بیان کنم، برای هنرمندان به‌خصوص موسیقی ایرانی فضای کار بهتری است.

صاحب‌خبر -

گروه موسیقی خبرگزاری هنر ایران: حمیدرضا تنها خواننده موسیقی ایرانی و از شاگردان استاد گلپایگانی بعد از چندین سال دوری از عرصه کار حرفه‌ای به  حرفه خوانندگی بازگشته و در هفته های اخیر به‌ عنوان خواننده در ارکستر سمفونیک گروه «چکاوک» تصنیف‌های قدیمی را بازخوانی کرد.

حمیدرضا تنها در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شرایط امروز حاکم بر موسیقی  ایرانی توضیح داد: موسیقی ایرانی در شرایطی قرار دارد که هیچ ارگان و نهادی از آن حمایت نمی‌کند و ما همانند استادان این سبک از موسیقی همچون مرحوم گلپایگانی و بدیعی و همایون خرم به انزوا کشیده شده‌ایم و نسل امروز از خوانندگان قدیمی خود که بخشی از فرهنگ مان محسوب می شود، هیچ شناختی ندارند.  

این خواننده در خصوص بستر تعاملی میان هنرمندان و مسئولان در دولت شهید رئیسی توضیح داد: قطعاً شرایط امروز فضای کاری بهتری برای هنرمندان به ویژه هنرمندان موسیقی ایرانی مهیا است. موسیقی سنتی ایرانی نیاز به حمایت دارد و مسئولان باید برای این گونه موسیقی اهمیت بیشتری قائل شوند. بی‌توجهی به این نوع موسیقی یعنی نادیده گرفتن هویت موسیقایی ایرانی و این بی‌توجهی‌ها تا به آنجا بوده است که نه در تلویزیون، رادیو و نه هیچ رسانه دیگری اثری از این موسیقی نمی بینیم. برنامه گل‌ها که در راستای ترویج این سبک از موسیقی بود، منحل شد. برنامه‌ای که می‌توان مدعی بود که تنها برنامه‌ای بود که به‌طور تخصصی در راستای حمایت از موسیقی ایرانی اجرا می‌شد.

این خواننده با تأکید بر اهمیت جایگاه موسیقی سنتی اضافه کرد: هر چند توجه به این موسیقی نسبت به سال‌های ابتدایی انقلاب کمی بهتر شده است اما همچنان بی‌توجهی به این سبک از موسیقی سبب شده تا خوانندگان و فعالان این سبک هنری به انزوا و فراموشی سپرده شوند و کمتر کسی امروز از نسل جدید با این موسیقی که هویت موسیقایی کشور محسوب می‌شود، آشناییت داشته باشد.

کنسرت ارکستر چکاوک

خوانند ارکستر چکاوک از دیگر دلایل کمرنگ شدن جایگاه این سبک از موسیقی افزود: امروز تهیه‌کنندگان عرصه موسیقی برای درآمد بیشتر به دنبال سبکی از موسیقی می‌روند که طرفداران بیشتری دارد تا گردش مالی خود را تأمین کند و بتواند سالن‌های خود را پر کند و کمتر تهیه‌کننده‌ای پیدا می‌شود که از این نوع موسیقی حمایت کند در این شرایط که موسیقی ایرانی نمی‌تواند در بازار، کسب درآمدی داشته باشد. حمایت‌های دولتی از این سبک موسیقی بسیار بااهمیت‌ است. مسئولان باید با موسیقی آشتی کنند و برای موسیقی اصیل ایرانی جایگاه ویژه‌ای قائل شوند.

تنها با اشاره به مافیای موسیقی و نقش آن‌ها در تغییر ذائقه مخاطب و انزوای هنرمندان موسیقی ایرانی، توضیح داد: برای مقابله با مافیای موسیقی ایرانی به قدرت مقتدری همچون استاد پیرنیا نیاز است. برنامه گل‌ها ابتکار داوود پیرنیا در رادیو تهران بود. برنامه گل‌ها به سبب تحولی که در موسیقی ایرانی ایجاد کرد، تأثیر عظیمی بر نگرش ایرانیان نسبت به موسیقی بر جای گذاشت.

این خواننده با اشاره به اینکه مافیای موسیقی تلاش می‌کند، تا تمام سرمایه خود را روی موسیقی پاپ هزینه کند و حاضر به ریسک روی موسیقی سنتی نیست، گفت: موسیقی که امروز تحت عنوان پاپ اجرا می‌شود، با آنچه به‌عنوان موسیقی پاپ می‌شناسیم، بسیار فاصله دارد و صدای اعتراض برخی از اهالی موسیقی پاپ را هم درآورده است.

کنسرت ارکستر چکاوک

وی در خصوص نقش تبلیغات در پرمخاطب بودن سبک موسیقی پاپ افزود: موسیقی پاپ با تکیه‌ بر تبلیغات توانسته در جذب مخاطب بسیار موفق عمل کند در کنار آن باید به تغییر ذائقه مخاطب هم اشاره کرد، اینکه  گوش مخاطب به موسیقی نازل و بی‌کیفیت عادت کرده است و همین امر سبب شده تا به موسیقی اصیل ایرانی تمایلی نداشته باشیم. آن‌هایی که موسیقی اصیل ایرانی را می‌شناسند، همچنان دل درگرو این سبک از موسیقی دارند اما نسل امروز و گوش‌هایی که با موسیقی اصیل آشنایی ندارند  به سمت سبکی از موسیقی گرایش پیدا می‌کنند که بیشتر در دسترس شان است.

تنها در خصوص برون‌رفت از این بن‌بست ایجادشده برای موسیقی سنتی و اصیل ایرانی اضافه کرد: مسئولان به‌عنوان متولیان اصلی عرصه موسیقی باید زمینه آشتی با موسیقی سنتی را فراهم کنند؛ آشتی ای که زمینه ساز پیوند میان مردم و موسیقی ایرانی شود.

این خواننده موسیقی ایرانی در ادامه افزود: رسانه هایی مانند رادیو، تلویزیون بهترین فضا برای معرفی موسیقی ایرانی محسوب می‌شود و در کنار این‌ها حمایت از ارکسترها و هنرمندان فعال در حوزه موسیقی ایرانی گام مؤثری در جهت حفظ موسیقی اصیل ایرانی به شمار می‌آید. هزینه برگزاری هر ارکستر بسیار بالاست و هرکسی توان برگزاری آن را ندارد. همچنین، مسئولان باید با موسیقی اصیل ایرانی آشتی کنند و از حضور اساتید و پیشکسوتان در زمینه  شاگرد پروی بهره گیرند؛ شاگردپروری یعنی آشنا کردن نسلی که از هویت موسیقایی خود دورمانده‌ است.

وی در پایان با ابراز تأسف عمیق گفت: موسیقی اصیل ایرانی بخشی از هویت و فرهنگ ماست حیف است که به دلیل بی‌توجهی آن را از دست بدهیم.

 

خبرنگار: هانیه شجاعی زند

نظر شما