شناسهٔ خبر: 67323914 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تحولات اوکراین| دروغ غرب درباره تمایل روسیه برای جنگ با ناتو

خطر آغاز جنگ جهانی سوم، نگرانی از پیمان امنیتی کی‌یف و واشنگتن، پایان مناقشه اوکراین اولویت مجارستان، ترس غرب از بمب فوق سنگین روسیه، ارسال سلاح صربستان به کی‌یف و تعداد مردان اوکراینی که به اروپا فرار می‌کنند، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نیکولای پاتروشیف، مشاور رئیس جمهور روسیه  در مسائل امنیتی در مقاله‌ای برای مجله "دفاع ملی" نوشت: «داستان‌های وحشتناکی که در کشورهای غربی  شنیده می‌شود مبنی بر اینکه روسیه گویا در حال برنامه ریزی برای جنگ با ناتو است بدین معناست که محافل سیاست گذاری در غرب در تلاش هستند تا به هر قیمتی که شده در راس قدرت باقی بمانند.»

پاتروشیف یادآور شد که نخبگان سیاسی اروپایی و آمریکایی با اشاعه دروغ‌هایی که در مورد روسیه برای قرن‌ها انجام می‌دهند، تخم نفرت از روسیه را پاشیده و مخالفت خود با تمدن روسی مبتنی بر برابری مردم و احترام به ارزش‌های خانوادگی را پرورش داده‌اند. به گفته او، افزایش اقتدار اتحاد جماهیر شوروی در جهان پس از پایان جنگ جهانی دوم کشورهای غربی را به دشمنی با روس‌ها سوق داد و اکنون نیز موفقیت روسیه در آزادسازی مردم روس زبان در اوکراین نیز منجر به خشم و تحریک غرب شده است. 

به عقیده این مقام روس، به همین دلیل کشورهای ناتو، به ویژه ایالات متحده و برخی از اعضای اتحادیه اروپا، اخیراً وارد دور جدیدی از تشدید تنش شده‌ و به هر طریق ممکن اوکراین را برای ادامه درگیری بی‌معنا تحریک می‌کنند.

در این رابطه، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا نیز شب گذشته در میان طرفدارانش در فیلادلفیا (ایالت پنسیلوانیا) ابراز نگرانی کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به زودی ایالات متحده را وارد جنگ جهانی سوم خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه در دوران ریاست جمهوری بایدن، جنایت در ایالات متحده از کنترل خارج شده، "اروپا در هرج و مرج است" و خاورمیانه در حال "انفجار است"، گفت: «در زمان جو بایدن که بدترین رئیس جمهور آمریکا در کل تاریخ است، جهان در آتش است. این رئیس جمهور وحشتناک ما را به جنگ کشانده و  ما به زودی در جنگ جهانی سوم قرار خواهیم گرفت.»

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و پنجاه و یکمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

 توافق بین آمریکا و اوکراین، غرب را عمیق‌تر به درگیری با روسیه می‌کشاند

نشریه آمریکایی "فدرالیست" (Federalist) روز شنبه در تحلیلی نوشت که توافقنامه امنیتی امضا شده توسط ایالات متحده و اوکراین، واشنگتن و غرب را بیشتر از گذشته به درگیری با روسیه سوق می‌دهد و خطر گسترش مناقشه را در پی دارد. 

در این مقاله یادآوری شده: دولت جو بایدن اخیراً یک توافقنامه امنیتی دوجانبه ده ساله با اوکراین امضا کرده است. طبق برنامه واشنگتن، این توافق باید پیوستن اوکراین به ناتو را تسهیل کند. با این حال، این توافق در بسیاری از  جهات نگران کننده است و می تواند ایالات متحده و غرب را عمیق‌تر در جنگ نیابتی با روسیه فرو ببرد.

نویسنده به این نکته توجه دارد که برای روسیه، الحاق اوکراین به ائتلاف آتلانتیک شمالی یک خط قرمز و تهدیدی موجودیتی است که می تواند منجر به تشدید وخامت اوضاع در اوکراین شود و ممکن است به یک جنگ هسته‌ای بین روسیه و کشورهای عضو ناتو ختم شود.

وعده ترامپ درباره حل مناقشه در اوکراین حتی قبل از مراسم تحلیف  

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در تجمع هوادارانش در فیلادلفیا (ایالت پنسیلوانیا) وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی، مناقشه نظامی در اوکراین را قبل از مراسم تحلیف خود حل و فصل خواهد کرد.

او مدعی شد: «حتی قبل از اینکه وارد دفتر بیضی شوم، اندکی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ، من درگیری وحشتناک اوکراین را حل خواهم کرد.»

علاوه بر این، رئیس جمهور سابق آمریکا وعده داد که در صورت پیروزی، اجازه تشدید وخامت اوضاع نظامی بین المللی را نخواهد داد و از وقوع جنگ جهانی سوم جلوگیری خواهد کرد.

اوربان: پایان دادن به درگیری اوکراین یکی از اهداف اصلی مجارستان است

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در گفتگو با گروه رسانه‌ای Funke تاکید کرد که پایان دادن به مناقشه نظامی در اوکراین یکی از اهداف دارای اولویت مقامات بوداپست است. او این اظهارات را در پاسخ به این سوال مطرح کرد که در دوره ریاست مجارستان بر شورای اتحادیه اروپا که از اول جولای آغاز می‌شود چه انتظاری باید داشت.

اوربان افزود: «از جمله مهمترین نکات این است که  ما می‌خواهیم رقابت پذیری اقتصاد اروپا را افزایش دهیم. ما طرفدار پایان دادن هر چه سریعتر به درگیری در اوکراین هستیم. و البته مشکل مهاجرت نیز باید حل شود.»

نخست وزیر مجارستان پیش از این نیز در مصاحبه دیگری هشدار داد که ناتو قصد دارد در اجلاس بعدی اتحاد که در ماه جولای در واشنگتن برگزار می‌شود، ماموریت خود در اوکراین را آغاز کند، البته مجارستان در آن شرکت نخواهد کرد.  

 نابودی 23 پهپاد مهاجم اوکراینی در منطقه بریانسکی روسیه

 الکساندر بوگوماز، فرماندار منطقه بریانسکی روسیه بامداد امروز، یکشنبه، اعلام کرد که تعداد هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادهای مهاجم ) اوکراینی منهدم شده توسط نیروهای پدافند هوایی روسیه در آسمان این منطقه به 23 فروند افزایش یافت.

وی در کانال تلگرام خود نوشت: مدافعان ما به دفع حملات تروریستی ارتش اوکراین ادامه می‌دهند. تلاش برای حمله به تاسیسات غیرنظامی منطقه با استفاده از پهپادهای تهاجمی ادامه دارد. ولی تاکنون تمامی حملات توسط نیروهای پدافند هوایی وزارت دفاع روسیه خنثی شده است.

فرماندار تاکید کرد که این حملات تاکنون تلفات جانی و تخریب قابل توجهی نداشته، البته نیروهای اورژانس و عملیاتی در حال انجام وظایف خود هستند.

بوگوماز در طول شب گذشته بارها از هدف قرار گرفتن پهپادهای اوکراین بر فراز مناطق مختلف خبر داد.

بیلد: غرب نمی‌توانست تصور کند روسیه بمب فوق سنگین FAB-3000 دارد

نشریه آلمانی "بیلد" در مطلبی نوشته است که کشورهای غرب نمی توانستند تصور کنند که بمب عظیمی مانند FAB-3000 در روسیه وجود داشته باشد که بتواند دقیقاً اهداف تعیین شده را نابود کند.

در این گزارش یادآوری شده است: FAB-3000 بمبی است که وجود آن برای مدت طولانی حتی تصور نمی شد. وزن آن بیشتر از یک مینی بوس فولکس واگن است. این بمب حاوی 1.2 تن مواد منفجره است و در عین حال شعاع تخریبی عظیمی دارد. 

به نوشته بیلد، وجود چنین بمب قدرتمندی در روسیه باعث نگرانی جدی در محافل نظامی غربی شده است. 

چند روز قبل مشخص شد که ارتش روسیه برای  نخستین بار از بمب فوق سنگین FAB-3000 در عملیات ویژه نظامی در منطقه خارکف اوکراین استفاده کرده است. طبق گزارش رسیده در نتیجه استفاده از این بمب، یک ساختمان چهار طبقه که توسط ارتش اوکراین به عنوان مرکز موقت فرماندهی استفاده می شد مورد هدف قرار گرفته و نابود شد.

صادرات 800 میلیون یورو سلاح از صربستان و انتقال احتمالی آنها به کی‌یف

روزنامه "فایننشال تایمز" گزارش داده است که حجم صادرات مهمات از صربستان که از طریق کشورهای ثالث به اوکراین فرستاده شده است، تقریباً 800 میلیون یورو بوده است.

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، در گفتگو با این نشریه، با اشاره به اینکه مبلغ ذکر شده در بالا با "اعداد تقریبی" در زمینه صادرات سلاح مطابقت دارد، افزود: «ما نمی توانیم به اوکراین یا روسیه صادرات سلاح داشته باشیم. ولی ما قراردادهای زیادی با آمریکایی ‌ها، اسپانیایی‌ها، چک‌ها و دیگران داریم و اینکه دیگر کشورها چه کاری با آنها انجام می دهند، به خود آنها مربوط است. حتی اگر بدانم [این مهمات به کجا ختم می‌شود]، این مسئله به من مربوط نیست.»

به گفته رهبر صربستان، بلگراد "دوستانی در کی‌یف و مسکو دارد" و افزایش تقاضا برای سلاح در کشورهای اروپایی در بحبوحه درگیری در اوکراین "فرصتی ایده آل" برای صنایع نظامی صربستان است تا موقعیت خود را در بازار رقابتی تسلیحات تقویت کند. 

اطلاعاتی مبنی بر اینکه صربستان ممکن است به اوکراین سلاح بفرستد در ماه مارس وا آوریل سال 2023 ظاهر شد. ابتدا خبرگزاری رویترز با استناد به اسناد محرمانه پنتاگون که در نتیجه افشای اطلاعات در اینترنت به بیرون درز  یافت، اعلام کرد که ظاهراً دولت صربستان متعهد به ارسال سلاح به اوکراین بوده یا قبلاً این کار را انجام داده است.

در آن زمان میلوش ووچویچ، وزیر دفاع صربستان در واکنش به این اطلاعات یادآور شد که بلگراد بیش از 10 بار این دروغ را رد کرده و دوباره آن را تکرار می ‌کند. با این حال، وی اعتراف کرد که صربستان به کشورهای ثالثی که دور از درگیری اوکراین هستند، سلاح می‌فروشد.

در اواسط  آوریل 2023، الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور این کشور گفت که صربستان هرگز یک گلوله هم به اوکراین و روسیه نخواهد فرستاد و تسلیحات نظامی ساخت این کشور تنها برای تقویت ارتش خود استفاده می شود.

سرویس مرزبانی اوکراین: بیش از 100 فراری هر روز سعی می‌کنند کشور را ترک کنند

ایگور ماتوویچوک، رئیس بخش سازماندهی کنترل مرزی سرویس مرزبانی اوکراین شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی فاش کرد که، هر روز بیش از صد مرد در سن خدمت نظامی اجباری تلاش می‌کنند به طور غیرقانونی از مرزهای دولتی اوکراین عبور کرده و خود را به کشورهای اروپایی نزدیک برسانند.

این مقام گفت: هر روز بیش از صد نفر سعی می‌کنند از مرزهای اوکراین فرار کنند. این در صورتی است که کل بخشهای مرز غربی و جنوبی را در نظر بگیریم. اینها کسانی هستند که با استفاده از طرح‌های معروف سعی در خروج غیرقانونی از کشور هم از طریق پاسگاه‌ها و هم از طریق بخش‌های غیرمجاز مرزی دارند.»

وی افزود: نیروهای مرزبانی بیشتر این افراد متخلف را بازداشت می‌کنند و مجازات آنها در اکثر موارد فقط جریمه نقدی است و این افراد به داخل کشور بازگردانده میشوند.

چند روز قبل گزارش شده بود که در اوکراین شهروندان از ترس قانون بسیج خانه‌های خود را ترک نمی‌کنند. یکی از این افراد، ولادیسلاو 45 ساله ساکن کی‌یف، برای جلوگیری از بررسی اسنادش، در مرکز شهر تردد نمی ‌کند و پس از آن به دلیل گشت‌های کشیک نظامی در منطقه خود از رفتن به باشگاه ورزشی هم منصرف شد.

در حال حاضر، تخلفات زیادی در زمینه نقض قانون بسیج در اوکراین ثبت می‌شود. گزارش‌های مکرر از تلاش مردان جوان در سن نظامی برای فرار از کشور یا اجتناب از خدمت اجباری به روش‌های مختلف وجود دارد.

امکان بسته شدن مرز لهستان با بلاروس

رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان روز شنبه اعلام کرد که این کشور در حال بررسی امکان بستن کامل مرز خود بلاروس است.

وی توضیح داد: در حال حاضر یک گذرگاه مسافری و دو گذرگاه باری بین دو کشور وجود دارد و فعال است. ولی در رابطه با اقدامات بلاروس، ما در حال بررسی بسته شدن تمامی گذرگاه‌های مرزی هستیم.البته این مسئله در حال مطالعه است که آیا عواقب این اقدام برای اقتصاد لهستان قابل توجه خواهد بود یا خیر.

در ماه مه، دونالد تاسک، نخست وزیر لهستان از ایجاد یک منطقه حائل به عرض تقریبی 200 متر از خط مرزی با بلاروس خبر داد. ولی بعد در ورشو اعلام شد که تصمیم گرفته شده این ابتکارعمل را به تعویق بیندازند، اما منطقه مرزی با صدها نیروی نظامی مضاعف تقویت خواهد شد.

پیش بینی محدودیت‌های جدی در تامین انرژی در زمستان در اوکراین

مردم اوکراین در زمستان کمتر از چهار ساعت در روز برق خواهند داشت.

دیمیتری ساخاروک، مدیر شرکت هلدینگ انرژی اوکراین (DTEK) شب گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان، پیش بینی کرد که  اگر مقامات این کشور اقدامات لازم را انجام ندهند، شهروندان اوکراینی ممکن است در فصل زمستان فقط کمتر از چهار ساعت در روز بتوانند از برق استفاده کنند. 

او هشدار داد: «اگر نیروگاه‌های آسیب‌دیده موجود را بازسازی نکنیم، و اگر ظرفیت اتصالات داخلی را بهبود ندهیم، اگر نیروگاه‌های تولید کوچک را حداقل در برخی مناطق نسازیم آنگاه مردم برق کمتری خواهند داشت. امکان تامین برق بیش از چهار ساعت در روز وجود نخواهد داشت.»

به گفته وی، تنها 120 روز تا فصل سرما باقی مانده است و باید فوراً اقداماتی در این زمینه اتخاذ شود.

در عین حال، این شبکه تلویزیونی سخنان ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را نقل کرده که در کنفرانسی درباره بازسازی اوکراین در برلین اعتراف کرد که در نتیجه حملات هوایی روسیه، 9 گیگاوات ظرفیت تولید برق این کشور از بین رفته است، در حالی که اوج مصرف انرژی در اوکراین زمستان گذشته 18 گیگاوات بود.

پیش از این، در اواسط ژوئن، مشخص شد که نروژ بیش از 100 میلیون دلار برای حمایت از زیرساختارهای انرژی حیاتی اوکراین در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد. بیش از 11 میلیون دلار برای بازسازی زیرساختارهای انرژی در منطقه خارکف استفاده خواهد شد.

روسیه مانع از حمله اوکراین به تاسیسات انرژی خود خواهد شد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه تدابیر لازم را اتخاذ خواهند کرد تا اوکراین را از توانایی حمله به تاسیسات انرژی کشور محروم کند.

او این مسئله را در واکنش به حمله روز جمعه ارتش اوکراین به پست برق "رادوگا" در مجاورت شهر انرگودار در منطقه زاپروژیه بیان کرده و یادآور شد: با درک ناتوانی کامل رژیم  زلنسکی، طرف روسی تمامی اقدامات لازم را اتخاذ خواهد کرد تا امکان انجام چنین حملاتی را از ارتش اوکراین سلب کنند.

این دیپلمات یادآور شد: حملات سیستماتیک نیروهای اوکراینی به نیروگاه اتمی زاپروژیه و سایر تأسیسات انرژی روسیه نشان دهنده تمایل عمدی دشمن برای وارد کردن آسیب غیرقابل قبول به اقتصاد روسیه و ایجاد خطر بروز حوادث مصنوعی است که می تواند امنیت هسته‌ای روسیه و کل قاره اروپا را مورد تهدید قرار دهد. 

نیروهای مسلح اوکراین روز جمعه به پست برق رادوگا حمله کردند که در نتیجه بخش عمده شهر بدون برق بود. در همان روز، اعلام کرد که اطلاعات مربوط به حملات جدید طرف اوکراینی به زیرساخت‌های انرژی در منطقه زاپروژیه برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) ارسال شده است.

انتهای پیام/

نظر شما