شناسهٔ خبر: 67323880 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تا پایان سال رقم می‌خورد؛

اسقاط ۲۰۰ هزار خودرو فرسوده در کشور

رئیس انجمن مراکز اسقاط خودرو‌های فرسوده از اسقاط ۲۰۰ هزار خودرو فرسوده تا پایان امسال خبر داد.

صاحب‌خبر -

محمود شریفی رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو‌های فرسوده در رادیو اقتصاد گفت: قانون ساماندهی صنعت خودرو در سال ۱۴۰۱ به تصویب رسید که ماده ۱۰ این آئین نامه اصلاح و در بهمن همان سال هم ابلاغ شد که دولت ۳ ماه فرصت داشت آیین نامه ماده ۱۰ را به تصویب برساند.

 او افزود:خوشبختانه از زمانی که این آئین نامه لازم و اجرا شده روند رو به رشدی در اسقاط خودرو‌های فرسوده شاهد هستیم به طوری که در سال گذشته حدود ۷۲ هزار خودرو اسقاط شد و در همین ۳ ماهه نخست سال هم این رقم خودرو اسقاط شده است که نشان دهنده موثر بودن قوانین را دارد. 

به گفته رئیس انجمن مراکز اسقاط خودرو‌های فرسوده، تا پایان سال ۲۰۰ هزار خودرو اسقاط می‌شود. 

مشهدی شریف گفت:طبق قانون دهی صنعت خودرو باید با اولویت موتورسیکلت و خودرو‌های عمومی تسهیلاتی به صاحبان خودرو‌های فرسوده اعطا شود که روند نوسازی این خودرو‌ها تسریع شود، وزارت صمت باید هرچه سریعتر اقدام به جمع آوری موتورسیکلت‌های فرسوده کند که اگر این کار انجام شود ۱۵۰ هزار موتور سیکلت نوسازی خواهد شد. 

 او ادامه داد: به ازای هر ۴ خودرو تولیدی باید یک خودرو از رده خارج شود و در صورتی که گواهی اسقاط موجود نباشد می‌توانند با پرداخت یک و نیم درصد قیمت خودرو مجوز شماره گذاری دریافت کنند در همین سه ماهه امسال ۲۰۰ هزار گواهی اسقاط خودرو داشته ایم. 

 مشهدی شریف افزود: همچنین خودرو‌های مونتاژی الزام به ارائه گواهی اسقاط دارند قرار است از امروز برای کامیون‌های وارداتی از گواهی اسقاط استفاده شود.امیدواریم در سال آینده بتوانیم ۵۰۰ هزار خودرو فرسوده را از رده خارج کنیم، وزارت صمت باید تسهیلات ویژه به خودرو‌های عمومی و موتورسیکلت را اقدام کند و سهمیه خودرو‌های فرسوده که از قرعه کشی ۲۰ درصد است را به طور جدی دنبال کند. 

او اضافه کرد:حدود ۹ میلیون لیتر بنزین ناترازی داریم که با اسقاط خودرو‌های فرسوده این رقم جبران و واردات بنزین نخواهیم داشت.

خبرنگار: رضا زارع 

نظر شما