شناسهٔ خبر: 67323709 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه صنعتی قم بیان کرد:

پویایی دانشگاه در انتخابات؛ در گرو دغدغه‌مندی دانشجویان

شیما احمدزاده

رئیس دانشگاه صنعتی قم بیان کرد: همزمانی انتخابات با فصل امتحانات، کاهش جمعیت دانشجویی نسبت به گذشته و افزایش رفاه نسبی نسبت به گذشته که کاهش دغدغه افراد را به دنبال داشته، پرداختن به کسب‌وکارهای اینترنتی و سرگرمی در فضای مجازی از عواملی است که در کاهش شور و هیجان انتخابات در دانشگاه موثر است.

صاحب‌خبر -

جلال رضایی نور رئیس دانشگاه صنعتی قم در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نقش دانشگاه در انتخابات، عنوان کرد: از گذشته تا به امروز در همه انقلاب‌ها و تحولات نقش دانشگاه پررنگ بوده و در کشور ما به ویژه نقش حوزه و دانشگاه در شکل‌گیری انقلاب و در توسعه و تحول آن پررنگ بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه جهاد علمی در سطح دنیا متفاوت و قوی عمل می‌کنیم، گفت: یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی هر اجتماعی وجود قشر تحصیلکرده است طبیعتا این نسل نخبگانی و جامعه دانشگاهی می‌تواند در شکل دادن افکار، عقاید و نگرش‌ها در سطح جامعه موثر باشد.

رضایی نور گفت: قشر دانشگاهی ما اعم از اساتید و دانشجویان در مسائل مختلف در مقام نظرخواهی‌ و اظهار نظر قرار می‌گیرند، بنابراین نگاه قشر دانشگاهی ما قطعا می‌‎تواند در فضای خانواده خود و به همان ترتیب در فضای اجتماع تاثیرگذار باشد؛ لذا نقش دانشگاه در عرصه‌های مهم همچون انتخابات بی بدیل است.

رئیس دانشگاه صنعتی قم ادامه داد: کاهش درصد مشارکت یک امر طبیعی است در جوامع توسعه یافته نیز حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد احساس مسئولیت و دغدغه می‌کنند و وارد فضای مشارکت می‌شوند؛ در کشور ما میزان مشارکت از این مقدار کمتر نیست لذا به اعتقاد بنده نسبت به استانداردهای جهانی وضعیت مطلوبی داریم.

رضایی نور گفت: ما همواره در نظام جمهوری اسلامی به دنبال جذب مشارکت حداکثری بودیم و بر این مسئله تاکید داشتیم که آحاد جامعه در کشور تاثیرگذار باشند و بتوانند با انتخابشان سرنوشت خودشان را رقم بزنند؛ ما مسئولین این دغدغه را دنبال و تلاش می‌کنیم وظیفه خود را به درستی انجام دهیم.

پویایی فضای دانشگاه در گرو دغدغه‌مندی دانشجویان

وی با اشاره به اینکه کاهش شور و نشاط امروز دانشگاه نسبت به گذشته در خصوص انتخابات به عواملی متعددی بستگی دارد، افزود: همزمانی انتخابات با فصل امتحانات، کاهش جمعیت دانشجویی نسبت به گذشته و افزایش رفاه نسبی نسبت به گذشته که کاهش دغدغه افراد را به دنبال داشته، پرداختن به کسب‌وکارهای اینترنتی و سرگرمی در فضای مجازی از عواملی است که در کاهش شور و هیجان انتخابات در دانشگاه موثر است.

رئیس دانشگاه صنعتی قم بیان کرد: دغدغه‌های نسل دانشجوی ما بر خلاف سنوات گذشته که دغدغه‌های سیاسی برای ما پررنگ بود وجود ندارد. در حال حاضر بسیاری از خدماتی که به دانشجویان ما ارائه می‌شود آنلاین است و دسترسی بسیار سریع انجام می‌پذیرد لذا به تبع سطح رفاه بالاتر رفته و به همان نسبت نسل جوان ما، خود را درگیر سیاست نمی‌کند در حالی که مطمئنا دغدغه‌مندی در مسائل مختلف فرهنگی، ورزشی، سیاسی و اجتماعی منجر به پویایی بیشتر دانشجویان در فضای دانشگاه و جامعه می‌شود.

وی یادآور شد: تصمیم‌گیری‌های ما در حوزه فعالیت‌ انجمن‌های علمی و تشکل‌های سیاسی طبق آیین نامه جامع دانشگاه‌ها در شورای فرهنگی دانشگاه راهبری و برنامه‌ریزی می‌شود. این شورا به طور مستمر تشکیل و تصمیمات آن به طور جدی عملی می‌شود به نحوی که در حوزه فرهنگی دانشگاه صنعتی قم موفق به کسب رتبه سوم سرانه برگزاری فعالیت فرهنگی و رتبه ۴ تعداد فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌های کشور شد؛ این شاخص‌ها گویای سرمایه‌گذاری ما بر انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی است.

ضرورت توجه به واحدهای فناور و دانش بنیان توسط رئیس جمهور آینده

رضایی نور با بیان اینکه قوانین کشور برای گسترش محصولات و خدمات دانش بنیان به شدت حمایتی است و این روند باید توسط رئیس جمهور آینده دنبال شود، تاکید کرد: شاخصه نگاه رئیس جمهور آینده به دانشگاه در بیانات رهبر معظم انقلاب و سیاست‌گذاری‌های کلان کشور مشخص شده است؛ اینکه ما در دنیا در حوزه‌های علم نظری و کاربردی صاحب عنوان و اثر باشیم.

وی بیان کرد: دغدغه ما رشد فزاینده واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان است؛ امروز بالغ بر ۹ هزار واحد فناور و شرکت دانش بنیان در کشور داریم و این مسئله ارزشمند است که نسل جوان در راستای قرار دادن بنیان اقتصاد بر تولید داخلی به دنبال کارآفرینی و تبدیل علم به خدمت و فناوری است.

وی تصریح کرد: در حوزه وزارت علوم تحقیقات و فناوری معاونت جدیدی تحت عنوان معاونت فناوری در دولت سیزدهم تشکیل شد این امر نشان دهنده این است که مقوله تبدیل دانش به فناوری و محصول بسیار اهمیت دارد و همین توجه دولت به عرصه فناوری باعث افزایش انگیزه دانشگاهیان برای فعالیت در حوزه دانش بنیان‌ها شده است و آثار آن را در افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان می‌بینیم.

رضایی نور اظهار کرد: آیت‌الله رئیسی می‌تواند معیار خوبی برای رئیس جمهور تراز باشد؛ رئیس جمهوری که عالم، فاضل، متعهد، مردمدار، دست پاک و با پشتکار است، لذا آیت‌الله رئیسی می‌تواند الگوی خوبی برای رئیس جمهور آینده باشد .

رئیس دانشگاه صنعتی قم در پایان ضمن دعوت از آحاد جامعه برای مشارکت در انتخابات گفت: بدون شک اگر من به عنوان شهروند نسبت به سرنوشت‌ خودم احساس دغدغه نکنم نمی‌توانم انتظار تحولات اساسی را برای کشورم داشته باشم.

انتهای پیام

نظر شما