شناسهٔ خبر: 67323525 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تهران با حوادث کوچک و بزرگ آتش‌سوزی؛

پایتخت، شهری که حتی یک روز بدون حادثه نیست

تهران بزرگ- ایرنا- تهران پایتخت ایران، شهری با جمعیتی حدود ۱۸ میلیون نفر، روزانه شاهد اتفاقات و حوادث مهمی همچون آتش‌سوزی، تصادف، سقوط از اتفاعات و هزاران مورد از حوادثی است که باعث شده این کلانشهر حتی یک روز بدون حادثه نماند و هر روز اتفاقاتی رخ می‌دهد که ناخواسته خسارات هنگفتی را برای این شهر به دنبال دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهمترین حوادث در پایتخت مربوط به آتش‌سوزی است که در برخی موارد همراه با حوادث ناگواری همچون مرگ، مصدومیت و خسارت بسیار بالای به واحدهای مسکونی، مغازه‌ها و حتی امکان دیگر است که شاید با رعایت برخی اصول و قوانین از برخی از این گونه حوادث بتوان پیشگیری کرد.

تهران به واسطه جمعیت بالا، وجود انبارهای کالا، ساختمان‌های قدیمی و ناایمن، ‌بازارهای تودرتو با قدمتی بالا همانند بازار بزرگ همچنان مستعد انواع حوادث همچون آتش‌سوزی است بطوریکه از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون چندین حادثه نسبتا بزرگ در این شهر رخ داده که بخش عمده‌ای از این اتفاقات به دلیل شرایط کنونی پایتخت است.

قدمت بالای شهر، بافت‌های فرسوده، کوچه‌های باریک مناطق قدیمی تهران و ساختمان‌های ناایمن دست به دست هم می‌دهند تا هنگام وقوع یک حادثه کوچک، حتی با حضور عوامل آتش‌نشانی اما اتفاقات هولناک‌تری رخ می‌دهد که نمونه آن را می‌توان به آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو در روز ۳۰ دی سال ۱۳۹۵ اشاره کرد.

پایتخت شهری که حتی یک روز بدون حادثه نیست

حادثه‌ای که با یک آتش‌سوزی کوچک از طبقات بالا شروع شد و در نهایت این ساختمان ۱۷ طبقه را در برگرفت و فروریختن و مرگ دلخراش ۱۶ آتش‌نشان و چهار شهروند دیگر از سخت‌ترین شرایط این آتش‌سوزی در پایتخت بود که هرگز از یاد پایتخت‌نشینان پاک نخواهد شد زیرا یک حادثه‌ای به یکباره به حجم بزرگی از خسارت و از دست دادن جان این گروهها منجر شد و زندگی را برای خیلی‌ها تلخ کرد.

تراژدی آتش‌سوزی پلاسکو بارها و بارها تکرار شده اما با حضور عوامل آتش‌نشانی و شهادت بسیاری از این گروهها و مردم گرفتار روزهای سختی را رقم زده که البته بسیاری از این حوادث با اقدامات به موقع و تامین زیرساخت‌های موردنیاز قابل پیشگیری است که باید چاره‌اندیشی شود.

شاید سخت‌ترین حوادث در تهران به حادثه آتش‌سوزی بخاطر بافت قدیمی و فرسوده این شهر برمی‌گردد که هر بار خسارات سنگینی را برای مردم ایجاد می‌کند. در واقع می‌توان گفت که روزانه هزاران مورد آتش‌سوزی کوچک و بزرگ در تهران رخ می‌دهد که در بدترین شرایط منجر به مرگ و خسارت‌های هنگفت را به همراه دارد.

مهمترین حوادث آتش‌سوزی در سه ماه بهار ۱۴۰۳

از آنجا که هزاران مورد آتش‌سوزی کوچک و بزرگ در جای جای پایتخت رخ می‌دهد خوشبختانه بسیاری از این حوادث با اقدام به موقع عوامل آتش‌نشانی مهار شده و در خوشبینانه‌ترین حالت با اقدامات آتش‌نشانان علاوه بر جلوگیری از گسترش ‌آن به دیگر واحدهای مسکونی و یا تجاری، از مرگ یا مصدومیت بسیاری از شهروندان هم پیشگیری می‌شود.

بهار سال ۱۴۰۳ اتفاقات ناگواری از آتش‌سوزی‌ها در پایتخت رخ داده که مهمترین آنها شامل آتش‌سوزی یک انبار ۲ طبقه نگهداری موادغذایی در سه راه تهرانپارس، آتش‌سوزی مرگبار یک واحد مسکونی در مجیدیه، آتش‌سوزی در یک کارگاه ساختمانی با مرگ ۶ کارگر غیرایرانی، آتش‌سوزی یک کارگاه آهنگری در خیابان پامنار با مصدومیت یک آتش‌نشان، آتش‌سوزی گسترده یک کارخانه ۲ هزار متری تولید مبلمان پلیمری در شهرک شمس‌آباد، وقوع آتش‌سوزی در هتلی در تهران، انفجار و آتش‌سوزی همراه با تخریب یک ساختمان چهار طبقه مسکونی در حوالی میدان نامجو و مصدومیت یک نفر و اطفای حریم کارخانه لاستیک‌سازی در شهریار با ۸۳ مصدوم بود.

پایتخت شهری که حتی یک روز بدون حادثه نیست

آتش‌سوزی یک انبار ۲ طبقه نگهداری موادغذایی در سه راه تهرانپارس نخستین حادثه همراه با خسارت در پایتخت در روز اول فروردین سال ۱۴۰۳ بود. این حادثه آتش‌سوزی گسترده در یک انبار موادغذایی و کاغذ در خیابان دماوند بعد از سه راه تهرانپارس در ساعت ۱۶:۵۶ عصر به سامانه ۱۲۵ اعلام و ماموران ۶ ایستگاه به همراه چندین دستگاه تانکر آب هم از آتش‌نشانی و هم از شهرداری، نردبام هیدرولیکی و خودروهای حامل تجهیزات تنفسی به محل اعزام شدند. این محل به انبار نگهداری مواد غذایی بدل شده و مقداری هم کاغذ و مواد قابل اشتعال دیگر نظیر قوطی‌های روغن در آن قرار داشت.

شدت حریق به حدی بود که صدای انفجار ناشی از اشتعال و انفجار مواد داخل قوطی‌ها و بشکه‌های موجود در انبار به گوش می‌رسید، در این شرایط آتش‌نشانان برای اطفای حریق وارد عمل شده و از چند جهت عملیات خود را آغاز کردند. شعله‌های سرکش آتش از فواصل دور قابل مشاهده بود که در نهایت این حادثه بدون مصدومیت مهار شد.

پایتخت شهری که حتی یک روز بدون حادثه نیست

آتش‌سوزی یک منزل مسکونی در روز ۲۹ فروردین ماه در مجیدیه شمالی یکی دیگر از این حوادث در پایتخت بود که در این حادثه یک مرد ۶۰ ساله جان باخت. این حادثه ساعت ۱۱:۱۳ صبح رخ دادکه براثر این حادثه در طبقه سوم یک ساختمان چهار طبقه ۱۲ واحدی در یک واحد ۷۰ متری آتش‌سوزی روی داد و بدلیل وجود مواد ضایعاتی و همچنین ظروف حاوی بنزین و حشره‌کش همزمان با آتش‌سوزی چند انفجار کوچک بدلیل وجود این مواد در محل روی داده است. همزمان با خاموش کردن آتش جسم بی‌جان یک مرد حدود ۶۰ ساله توسط آتش‌نشانان کشف و پس از دقایقی نیز آتش به طور کامل خاموش شد.

وقوع یک فقره آتش‌سوزی در یک کارگاه ساختمانی در حوالی بزرگراه شهید یاسینی و جان باختن ۶ کارگر غیرایرانی یکی از موارد آتش‌سوزی مرگبار در پایتخت بود. این حادثه در یک محوطه کارگاهی با چند اتاق محل استراحت کارگران به وقوع پیوست که در یکی از اتاق‌ها به دلیل نامشخص آتش‌سوزی روی داد که در نهایت ۶ کارگر غیرایرانی جان باختند یک کارگر دیگر موفق شده بود خود را از محل حادثه خارج کند که به دلیل سوختگی به مراکز درمانی منتقل شد.

آتش‌سوزی یک کارگاه آهنگری در خیابان پامنار محدوده بازار تهران دیگر حادثه فصل بهار در پایتخت بود که این حادثه ساعت ۱۲:۳۷ ظهر رخ داد. کارگاه آهنگری حدود ۱۲۰ متری در یک طبقه وجود داشت که قسمت پشت‌بام آن نیز به وسعت ۵۰ متر به کارگاه تبدیل شده بود که این قسمت دچار آتش‌سوزی شده بود. در این حادثه یک آتش‌نشان از ناحیه پا دچار مصدومیت شد.

پایتخت شهری که حتی یک روز بدون حادثه نیست

آتش‌سوزی گسترده یک کارخانه ۲ هزار متری تولید مبلمان پلیمری در شهرک صنعتی شمس‌آباد یکی دیگر از حوادث سه ماهه اول سال جاری در پایتخت بود که این آتش‌سوزی در یک کارخانه ۲ هزار متری تولید مبلمان پلیمری روی داده بود و آتش به حدود ۷۰ درصد از این کارخانه سرایت کرده بود. در محل مواد قابل اشتعال زیادی همچون پلیمر، رنگ و پارچه در حجم زیاد وجود داشت. به دلیل شدت حرارت سقف این کارخانه تخریب شد و همچنین در مجاورت محل آتش‌سوزی یک کارگاه و کارخانه پتروشیمی وجود داشت آتش نشانان با اتخاذ تدابیر لازم مانع از سرایت آتش به این نقطه شدند و با وجود حجم زیاد آتش‌سوزی اما هیچ فردی مصدوم نشد.

آتش‌سوزی یک انباری در هتل پارسیان کوثر تهران از دیگر حوادث بهار سال ۱۴۰۳ در پایتخت بود. در طبقه منفی یک این هتل در یک انباری حدود هشت متری به دلیل انجام جوشکاری حریق رخ داد که با حضور به موقع آتش‌نشانان این حادثه بدون سرایت به طبقات مهار شد. این حادثه در پی آتش‌گرفتن تعدادی اقلام جعبه مقوایی ظروف یکبار مصرف در طبقه منفی یک هتل پارسیان کوثر رخ داد که با هماهنگی تیم فنی و مهندسی هتل و آتش‌نشانی منطقه ۶ تهران اقدامات ایمنی انجام و آتش به ‌طور کامل خاموش شد.

انفجار و آتش‌سوزی همراه با تخریب یک ساختمان چهار طبقه مسکونی در حوالی میدان نامجو یکی دیگر از حوادث سال جاری در پایتخت به شمار می‌رود که این حادثه منجر به سوختگی یک مرد ۳۵ ساله شد. در یک ساختمان چهار طبقه مسکونی در هر طبقه یک واحد حدود ۴۵ متری وجود داشت که در طبقه چهارم این ساختمان آتش‌سوزی مختصر همراه با انفجار روی داد اما به دلیل شدت این انفجار بخشی از دیوار و سقف‌های این ساختمان و همچنین شیشه‌های ساختمان‌های اطراف تخریب و شکسته شد.

آتش‌نشانان عملیات آواربرداری و جستجوی افراد را در همان زمان آغاز کردند و تنها یک مرد جوان ۳۵ ساله در طبقه چهارم دچار مصدومیت و سوختگی شده بود که تحویل عوامل اورژانس شد، بررسی‌های اولیه آتش‌نشانان حکایت از نشت گاز از یکی از وسایل موجود در منزل و ایجاد شدن جرقه و شعله داشت.

پایتخت شهری که حتی یک روز بدون حادثه نیست

حریق کارخانه لاستیک‌سازی در جاده شهریار یکی دیگر از اتفاقات بهار سال جاری در پایتخت بود که در یک کارخانه تولید لاستیک که لاستیک موتور و دوچرخه تولید می‌کردند که در یک فضای یکهزار مترمربع و روباز به عنوان انبار کارخانه حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ متر دچار حریق شده بود با توجه به اینکه لاستیک به سرعت قابل اشتعال است آتش‌نشانان به سرعت عملیات را آغاز کرده و موفق شدند بین بخش‌هایی که دچار حریق نشده و بخش‌هایی که گرفتار حریق شده بودند فاصله ایجاد کرده و از گسترش آتش به سایر بخش‌ها جلوگیری کردند.

تعدادی از افراد دچار مصدومیت شده بودند که البته بیشتر دود گرفته شده بودند و با حضور عوامل اورژانس به مرکز درمانی منتقل شدند، در نهایت تعداد کل مصدومان حادثه آتش‌سوزی کارخانه لاستیک در شهریار به ۸۳ تن رسید که تعدادی از این کارگران به صورت سرپایی مداوا و تعدادی نیز به بیمارستان‌های اطراف منتقل شدند.

البته ناگفته نماند که حوادث تهران به همین چند مورد خلاصه نمی‌شود بلکه بخی دیگر از حادثه‌های آتش‌سوزی به دلیل کوچک بودن ابعاد دربرگیری از سوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اعلام نمی‌شود.

پایتخت شهری که حتی یک روز بدون حادثه نیست

دلایل آتش‌سوزی فراوان در پایتخت

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز پیش‌تر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره اینکه چرا حوادث آتش‌سوزی در این شهر زیاد است، اظهار داشت: تهران به عنوان پایتخت، دارای جمعیت بالایی است بافت فرسوده، وجود کارگاه‌های تولیدی، انبارها، مراکز توزیع کالا، باربری‌ها و این دسته از فعالیت‌هایی که جای آنها در قلب شهر تهران نیست، عامل اصلی حوادث بالا به ویژه آتش‌سوزی در این شهر به شمار می‌رود.

قدرت‌الله محمدی افزود: بافت فرسوده یکی از عوامل اصلی موارد آتش‌سوزی است که اکنون در بازار تهران ۲۱۲ هکتار را در منطقه ۱۲ از این نوع بافت داریم. وقتی ناپایداری در یک شهر وجود داشته باشد حوادث بیشتری رخ می‌دهد. شهر نوساز خطرات کمتری دارد. اما در تهران بخاطر وجود چنین مشکلاتی، حوادث زیادی را به همراه دارد.

وی ادامه داد: باید به این موضوع توجه کرد که اکنون چقدر کارگاه تولیدی در شهر تهران وجود دارد که باید خارج از شهر باشد، چه میزان مراکز فروش، توزیع کالاو کارگاه تولیدی در پایتخت فعالیت دارند که باید به خارج از شهر انتقال داده شود. این موارد باعث افزایش شمار حوادثی همچون آتش‌سوزی‌ها محسوب می‌شوند. تهران شهری با پهنه قدیمی زیاد است و همین موضوع باعث بروز اتفاقاتی مانند آتش‌سوزی می‌شود. در پایتخت منطقه قدیمی با قدمت ۱۵۰ ساله هم داریم اما باید پرسید که عمر مفید یک ساختمان باید چقدر باشد.

پایتخت شهری که حتی یک روز بدون حادثه نیست

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران البته وجود ساختمان‌های ناایمن را از دیگر دلایل حوادثی همچون آتش‌سوزی در پایتخت دانست و گفت: بیشتر حریق در این شهر به دلیل مشکلات برقی و اتصالات رخ می‌دهد. بیشتر اتفاقات در حوزه آتش‌نشانی در بافت‌های فرسوده، انبار کالا و بازارهای قدیمی است و روند کاهشی در آتش‌سوزی در واحدهای مسکونی در پایتخت به ثبت رسیده است.

محمدی افزود: بیشترین اتفاقات در مرکزیت شهر، مکان‌های دپو انبارکالا و کارگاه تولیدی است، البته برخی از حریق‌ها در حریم شهر تهران رخ می‌دهد.

به گفته وی، پیشنهاد جدی برای کاهش آمار حوادثی همچون آتش‌سوزی برای پیشگیری از برخی تلفات و خسارت جانی و مالی؛ نوسازی شهر تهران، خروج کارگاه‌های تولیدی و توزیعی، خروج انبار کالاها از شهر به حریم شهر است که در صورت رخ دادن چنین اتفاقاتی، درصد بالایی ایجاد ایمنی می‌کند.

نظر شما