شناسهٔ خبر: 67323494 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

معرفی و ویژگی ۱۰ سنگ زینتی معروف + قیمت

صاحب‌خبر -

سنگ زینتی

سنگ زینتی در جهان انواع متعددی دارد که هرکدام در نقطه‌ای یافت می‌شوند و بنابر میزان دسترسی به آن‌ها و کمیاب‌بودنشان، ازنظر قیمتی ارزش‌گذاری خواهند شد. استفاده از سنگ‌های تزئینی از گذشته‌های دور تا به امروز مرسوم بوده است. آن‌ها علاوه‌بر جنبه مادی و ارزش اقتصادی بالایی که دارند، گاهی اوقات به‌عنوان نماد و پیامی خاص شناخته می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به بررسی برخی از انواع سنگ‌های قیمتی در ایران و جهان بپردازیم.

سنگ زینتی الماس، پادشاه جواهرات

همه ما می‌دانیم که یکی از ارزشمندترین سنگ‌های تزئینی کل تاریخ و جهان، الماس است. از قدیم‌الایام، خاندان‌های سلطنتی از این سنگ برای ساخت زیورآلات، کلاه و لباس‌های زینتی استفاده می‌کردند و از درخشش و جذابیت آن، حس قدرت و اقتدار می‌گرفتند.

الماس از تبلور عناصر کربن در دما و فشار بالا ساخته شده است و به‌دلیل داشتن ویژگی‌هایی همچون شاخص بازتابش بالا، مقاومت در برابر تابش نوترونی، سختی زیاد، توانایی انتقال طیف نوری و خاصیت نیمه‌رسانایی محبوبیت زیادی دارد.

سنگ زینتی فیروزه، رنگی که آرامش می دهد

فیروزه، یکی از سنگ‌های نیمه‌قیمتی جهان است که با رنگ آبی آرامش‌بخش و رگه‌های طلایی، جذابیت فوق‌العاده‌ای دارد. این سنگ، یک کانی از جنس فسفات آبدار آلومینیوم و مس با ساختار بلوری کج‌وجهی است که اغلب در نزدیکی سطح زمین و نواحی آتش‌فشانی یافت می‌شود.

سنگ یشم، از گران قیمت ترین سنگ های تزئینی

یشم یا جید یکی از صدها سنگ قیمتی و معروف در جهان است که نه‌تنها در رنگ سبز، بلکه می‌توان آن را در رنگ‌های قرمز، سیاه، سفید و بنفش هم پیدا کرد. این سنگ در طراحی جواهرات و اکسسوری‌های تزئینی مورد استفاده قرار می‌گیرد و خواص درمانی زیادی هم برای روح و جسم دارد.

عقیق، گوهری خاص در طرح و رنگ های مختلف

عقیق

عقیق یک سنگ نیمه‌قیمتی و معروف در جهان است که خیلی کمیاب نیست و رنگ‌های متعددی از آن وجود دارد. اما معروف‌ترین رنگ آن قهوه‌ای روشن مایل به قرمز است.

ازجمله رنگ‌های دیگر این سنگ می‌توان به سفید، خاکستری، زرد و آبی اشاره کرد. عقیق با سطحی ناصاف و جلای روغنی خود، سنگی از خانواده کوارتز و گروه كلسدونی است.

سنگ زینتی یاقوت کبود با درخششی مسحورکننده

یاقوت کبود از خانواده کوراندوم و کانی‌های سنگ آذرین است که بعداز الماس، جزء سخت‌ترین کانی‌ها محسوب می‌شود. وجود ناخالصی‌هایی مانند عنصر تیتانیوم، مس و منگنز سبب ایجاد رنگ‌های متفاوتی مانند آبی، سرخ، نارنجی، صورتی و بنفش در کوراندوم شد. کوراندوم‌هایی که رنگی به‌جز سرخ و صورتی داشته باشند، با نام یاقوت کبود شناخته می‌شوند.

زمرد، سبزی عجیب و چشم نواز

بعداز الماس که لقب پادشاه جواهرات را به خود اختصاص داد، زمرد از محبوب‌ترین و در عین حال گران‌ترین سنگ‌هایی است که از نگاه‌کردن به سبز خوش‌رنگ آن خسته نمی‌شوید. زمرد از جنس سیلیکات آلومینیوم و بریلیوم است که در کلمبیا، روسیه، افغانستان و برزیل به‌وفور یافت می‌شود.

این گوهر در فرهنگ‌های مختلف الهام‌بخش است و در گذشته از خواص آن به‌عنوان تجویز داروی تقویت قلب، دستگاه گردش خون، درمان غده تیروئید و بازکردن عروق خونی استفاده می‌شد.

زبرجد، نزدیک ترین سنگ زینتی به زمرد از لحاظ رنگ و زیبایی

یکی دیگر از سنگ‌های قیمتی که فقط در طیف رنگی سبز وجود دارد، زبرجد است. این سنگ اولین بار در جزیره‌ای در دریای سرخ که فاصله کمی هم با مصر داشت کشف شد. این عنصر در طول شب درخشش زیبایی را ایجاد می‌کند. به همین دلیل مصریان به آن لقب گوهری از خورشید و زمرد شب دادند.

ازلحاظ شیمیایی، زبرجد از جنس سیلیکات مگنزیم آهن است. در واقع شدت رنگ این عنصر و شفافیت آن ارتباط مستقیمی با مقدار آهن موجود در آن دارد. زبرجد خیلی سخت نیست و در مقابل اسید هم مقاومت ندارد. اما به‌علت زیبایی منحصربه‌فرد خود، به‌طور گسترده‌ای در جواهرسازی استفاده می‌شود.

در نجف، سنگ زینتی شفاف و شیشه ای

در نجف، سنگی صاف، شفاف و از خانواده سنگ‌های کوارتز است که در 2 سبک شیشه‌ای بی‌رنگ و شیشه‌ای مایل به قرمز در وادی‌السلام شهر نجف در کشور عراق یافت می‌شود. به همین دلیل از ارزش معنوی بالایی برخوردار است. درحال‌حاضر مقادیر زیادی از این عنصر با قیمت‌های مناسب به‌فروش می‌رسد.

تلفیق زیبای آبی و طلایی در سنگ لاجورد

سنگ لاجورد

لاجورد ازجمله سنگ‌های گران‌بهایی است که به‌دلیل طرح زیبای آبی و طلایی خود در خاتم‌کاری به‌کار برده می‌شود. البته با پودرکردن قسمت‌های آبی‌رنگ و براق، از آن در ساخت لوازم‌آرایشی و رنگ‌های نقاشی هم استفاده می‌کنند.

در اوایل سده 7 قبل‌از میلاد، این سنگ از افغانستان کشف شد و سپس از مناطق دیگری مانند ارمنستان، پاکستان و چند کشور آفریقایی به‌دست آمد. رنگ آبی این سنگ به‌دلیل عناصر رنگی گوگردی در آن است. البته لاجورد نه‌تنها به رنگ آبی، بلکه در طیف رنگی سبز کم‌رنگ، سبزآبی و آبی‌ تیره هم یافت شود.

کوارتز، دومین سنگ زینتی فراوان در جهان

کوارتز یک سنگ نیمه‌قیمتی با طرح‌های هندسی و رنگ‌های گوناگون است. کوارتز در سنگ‌های آذرین، دگرگونی و رسوبی به‌وفور استخراج می‌شود. این سنگ تزئینی در برابر هوازدگی‌های شیمیایی و مکانیکی مقاومت بالایی دارد.

کوارتز همچنین آنتی‌باکتریال است و امکان رشد هیچ‌گونه میکروبی در آن وجود ندارد. از کوارتز در صنایع الکترونیک، برق، ساختمان‌سازی، ساعت‌سازی و جواهرسازی استفاده می‌شود.

سنگ های زینتی بر اساس چه مشخصه هایی قیمت گذاری می شوند؟

قیمت‌های سنگ‌های تزئینی با توجه به نوع آن‌ها متفاوت است. بااین‌حال باز هم نمی‌توان بازه قیمتی مشخصی را برای هریک از سنگ‌ها عنوان کرد چون این هزینه براساس شاخص‌های گوناگونی همچون سختی یا سهولت دسترسی به آن، کیفیت، شفافیت، اندازه، وزن و منشا و اصالت آن متغیر است.

دیجی‌کالا، مرج مطمئن فروش انواع سنگ زینتی

نمی‌دانیم که دقیقا با چه هدفی به‌دنبال خرید سنگ تزئینی هستید. ساخت جواهر؟ اکسسوری‌های تزئینی؟ یا هدیه‌دادن به دیگران؟ اما می‌توانیم به شما کمک کنیم که این عناصر ارزشمند و گران‌بها را از یک مرکز قابل اعتماد بخرید.

دیجی‌کالا یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی ایران بوده که درزمینه فروش سنگ‌های تزئینی حتی از نوع کمیاب‌ها عملکرد خوبی داشته است. با انتخاب دیجی‌کالا، بابت اصالت گوهرهای گران‌بهایی که قرار است به دست‌تان برسد اصلا نگران نباشید.

جمع‌بندی

به سنگ‌های دست‌نیافتنی و کمیابی مانند الماس، زمرد، یشم، لاجورد و عقیق که در دسته گران‌ترین کانی‌های دنیا قرار می‌گیرند و ازلحاظ زیبایی هم رتبه خوبی دارند، سنگ زینتی می‌گویند. تراش‌کاری‌های ظریف، استقامت، ویژگی‌های منحصربه‌فرد و خواص درمانی این سنگ‌ها، باعث شده که در صنعت ساخت زیورآلات به‌طور گسترده‌ای استفاده شوند.

برچسب‌ها:

نظر شما