شناسهٔ خبر: 67323404 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

رئیس سازمان بازرسی کل کشور|

دستاورد‌های دبیرخانه ترویج، سنجش و مطالبه‌گری شفافیت در سازمان بازرسی تشریح شد/ ضرورت ایجاد گفتمان شفافیت با مشارکت جامعه نخبگانی

رئیس سازمان بازرسی کل کشور برخی از دستاورد‌های فعالیت دبیرخانه ترویج، سنجش و مطالبه گری شفافیت را تشریح و بر لزوم توجه به شفاف سازی جریان امور و مطالبه گری آن تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - ذبیح الله خداییان در تشریح برخی از دستاورد‌های فعالیت دبیرخانه ترویج، سنجش و مطالبه گری شفافیت گفت: گفتمان ­سازی با مشارکت جامعه نخبگانی، مستندسازی و ترویج تجارب موفق ملی و بین‌المللی در حوزه شفافیت، ارائه آموزش‌های عمومی و تخصصی در راستای ارتقای فرهنگ شفافیت­ گرایی و مطالبه­ گری شفافیت و... از اهداف ایجاد این دبیرخانه در سازمان بازرسی کل کشور است.

وی با تاکید بر اهمیت موضوع شفاف ­سازی جریان امور و مطالبه ­گری شفافیت در کشور یادآور شد که برنامه­‌هایی برای تحقق این امر از سوی سازمان بازرسی پیگیری و اجرا شده که آن جمله می‌توان به انتشار داده و اطلاعات و پرهیز از محرمانه ­انگاری­‌های بلاوجه، ایجاد پیوند و دسترسی به سامانه­‌ها و بانک­های اطلاعاتی دستگاه­های اجرایی، هوشمندسازی فرایند رسیدگی به شکایات شهروندان و حرکت به سمت نظارت الکترونیک و تقویت زیرساخت‌­ها اشاره کرد.

خداییان برخی دیگر از اقدامات انجام شده را تدوین و اجرای برنامه‌­های بازرسی سراسری با محوریت شفافیت، تعامل با دستگاه­‌های اجرایی در راستای شفاف­ سازی عملکرد دستگاه­ها، برگزاری دوره ­های آموزشی- ترویجی، فعالیت‌های پژوهشی و نشر آثار (کتاب، مقاله، گزارش پژوهشی و ...) تعامل با سازمان­های مردم­ نهاد و مراکز علمی و دانشگاه ­ها و جلب مشارکت آن­ها و همکاری در تدوین و اصلاح لوایح و احکام پیشنهادی در حوزه شفافیت عنوان کرد.

طبقه ­بندی پیش­فرض نامه­‌های سازمان از محرمانه به عادی

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه سخنان خود به تبیین برخی اقدامات در حوزه‌های مذکور اشاره کرد و ادامه داد: در راستای محرمانه زدایی، مُهر محرمانه از مکاتبات سازمان برداشته و در همین راستا به همت دفتر فناوری و تحلیل اطلاعات سازمان، طبقه ­بندی پیش­فرض نامه ­های سازمان از محرمانه به عادی در سامانه مکاتبات اداری سازمان، تغییر یافت.

وی در رابطه با ایجاد پیوند و دسترسی به سامانه ­ها و بانک­های اطلاعاتی دستگاه ­های اجرایی نیز بیان کرد: در این راستا به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت قانونی بند ز تبصره ۱۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کشور و اخذ دسترسی به سامانه‌های دستگاه‌های تحت نظارت و نیز اجرای مواد بیانیه همایش ارتقای شفافیت، اقداماتی نظیر دسترسی به سامانه سنهاب بیمه مرکزی، دسترسی به سامانه تسهیلات ازدواج و فرزندآوری بانک مرکزی، دسترسی به سامانه تسهیلات و تعهدات بانک مرکزی، دسترسی به سامانه‌های نظارت و بازرسی بانک‌های دولتی در محل هیئت بازرسی و... انجام شده است.

خداییان هوشمندسازی فرایند رسیدگی به شکایات شهروندان را از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه شفافیت دانست و افزود: برای تحقق این امر نیز اقداماتی نظیر به­ روزرسانی و تغییر زیرساخت سامانه رسیدگی به شکایات و گزارش­های فساد با استفاده از تکنولوژی­های به­ روز و هوش مصنوعی به منظور استفاده آسان­تر کاربران با قابلیت­‌هایی نظیر پاسخگویی و ثبت شکایت و گزارش توسط ربات تلفنی هاتف، ارجاع خودکار درخواست­ها به مراجع مرتبط، انجام پیگیری مکانیزه براساس زمان­بندی اعلامی از دستگاه­های اصلی و مرجع و ... نیز صورت گرفته است.

وی حرکت به سمت نظارت الکترونیک و تقویت زیرساخت­های لازم را از دیگر اقدامات انجام شده با فعال شدن دبیرخانه ترویج، سنجش و مطالبه­ گری شفافیت عنوان کرد و گفت: در این راستا پروژه پژوهشی اکو سیستم نظارت الکترونیک و تهیه طرح جامع گسترش فناوری و ارتباطات سازمان، برگزاری مناقصه و عقد قرارداد با شرکت پیمانکار به منظور فراهم کردن زیرساخت­های نظارت الکترونیک در بخش­های مختلف، درخت واره و داشبورد نظارتی دستگاه­های اجرایی کشور، سامانه تحلیل گراف ارتباطات موجودیت­ها و ... در راستای نیل به ارتقای شفافیت اداری انجام شده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور پیرامون تدوین و اجرای برنامه­‌های بازرسی سراسری با محوریت شفافیت نیز توضیح داد: گنجاندن دو برنامه بازرسی سراسری با رویکرد «شفافیت­ محوری» در سال ۱۴۰۲ با موضوع عملکرد دستگاه­ها درخصوص پیاده­ سازی دولت الکترونیک دنبال شد که این بازرسی‌ها هم اکنون در حال پیگیری است.

خداییان در رابطه با تعامل با دستگاه ­های اجرایی در راستای شفاف­ سازی عملکرد دستگاه­ها نیز گفت: در این راستا جلسات مشترک، نشست­ها و سخنرانی­های متعدد با دستگاه­های اجرایی به منظور تبیین اهمیت، ماهیت، ابعاد، الزامات و پیامد‌های شفافیت با محوریت قوانین و مقررات مربوط و نیز بیانیه همایش، در دستور کار قرار گرفت که به عنوان نمونه می‌توان به برگزاری جلسات با وزرا و... اشاره کرد.

وی با اشاره به برگزاری دوره ­های آموزشی- ترویجی نیز گفت: به همین منظور برنامه سلسله نشست­های آموزشی-ترویجی­ «سازوکار عملی بازرسی شفافیت محور»، با عناوین آشنایی با شفافیت؛ شفافیت و سلامت اداری؛ بازرسی شفافیت محور برگزار شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص اقدامات پژوهشی و نشر آثار (کتاب، مقاله، گزارش پژوهشی و ...) بیان کرد:در حوزه پژوهش و نشر دانش و فرهنگ شفافیت و شفافیت گرایی، مجموعه­‌ای از کتب و مقالات با موضوع شفافیت منتشر شد که مجموعه چهار جلدی «ارتقای شفافیت» و گزارش شاخص­های سنجش شفافیت در دستگاه­های اجرایی را می­توان به عنوان شاخص ­ترین آن­ها ذکر کرد.

وی پیرامون همکاری در تدوین و اصلاح لوایح و احکام پیشنهادی در حوزه شفافیت نیز توضیح داد: «برگزاری نشست­های علمی با هدف نقد و بررسی این لایحه از نظر میزان توجه آن به شفافیت» با حضور صاحب­نظران بیرونی موافق، منتقد و بازرسان سازمان نمونه‌ای از اقدامات است.

خداییان با اشاره به تشکیل گارگروهی متشکل از صاحب­نظران در زمینه تدوین برنامه ­های توسعه افزود: این کارگروه به منظور ارائه پیشنهاد‌های اصلاحی مناسب در خصوص افزایش ابعاد شفافیت­ خواهی در لایحه هفتم توسعه فعالیت کرد و در این عرصه با اصلاح و تکمیل برخی مواد و بخش­های برنامه مذکور به توفیقات قابل ملاحظه­‌ای دست یافت.

برنامه‌های در دست اقدام سازمان بازرسی در حوزه شفافیت

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص برنامه‌های در دست اقدام این سازمان در حوزه شفافیت نیز اظهار کرد: پروژه پژوهشی «تعیین و استانداردسازی شاخص­‌های سنجش شفافیت در دستگاه­های اجرایی» با همکاری جهاد دانشگاهی، استخراج تکالیف قانونی دستگاه­های اجرایی در حوزه شفافیت، آسیب­ شناسی قوانین در حوزه شفافیت و ارائه راهکار‌های اصلاحی، برنامه­ ریزی جهت برگزاری جشنواره ملی شفافیت در سال ۱۴۰۳ (ابلاغی در سند تحول قضایی)، حمایت از پایان ­نامه ­ها و طرح ­های دانشجویان و نخبگان با موضوع شفافیت، راه ­اندازی سایت دبیرخانه و تولید محتوای سایت در حوزه شفافیت، تشکیل اتاق فکر (شورای مشورتی) با حضور صاحب­نظران و فعالان در تشکل­های مردم نهاد و دانشگا‌ها و... نیز از دیگر برنامه‌هایی است که دنبال می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما