شناسهٔ خبر: 67323370 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مشاور بانوان رئیس جهاد دانشگاهی:

رأی بانوان جایگاه ویژه‌ای در انتخابات دارد

سمیه فصاحت

رئیس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران گفت: بانوان نقش بسیار مهمی در جهت دهی به فعالیت‌های اجتماعی دارند، وقتی مادر خانواده در تصمیمات اجتماعی که یکی از مهمترین آنها انتخابات است حضور فعال داشته باشد؛ عملا خانواده را در این تصمیم‌گیری رهبری می‌کند.

صاحب‌خبر -

نجمه یزدانفر در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: اهمیت انتخابات و مشارکت مردم در این دوره به واسطه حادثه تلخ شهادت رئیس جمهور و انتخابات زودهنگام بسیار حائز اهمیت است. ما در دولت سیزدهم شاهد عملکرد بسیار مردمی و فعال شهید جمهور و همکارانشان که منجر به رشد ملموس در زمینه‌های مختلف شد، بوده‌ایم. حضور میلیونی مردم در تشییع جنازه شهید جمهور در شهرهای مختلف ثابت کرد که فعالیت‌های دولت سیزدهم از دید مردم پنهان نبوده و اینگونه مورد قدردانی قرار گرفت.

وی افزود: شهادت ایشان به نوعی مسیر را برای انتخاب رئیس جمهور آینده هم خط کشی کرد و این توقع را در مردم ایجاد کرد که رئیس جمهور چهاردهم هم قطعا باید شخصی فعال، توانمند و بسیار پیگیر باشد. اگر بخواهیم در مورد صفات ویژه رئیس جمهور شهید صحبت کنیم، عملا چگونگی انتخاب بعدی را هم تعیین کرده‌ایم.

 مشاور رئیس جهاد دانشگاهی در امور بانوان یادآور شد: ایشان همزمان در حال تکمیل زیرساخت‌های داخلی برای ایجاد وضعیت مطلوب اقتصادی بودند. مناسبات ایران با کشورهای همسایه و کشورهایی که شاید سال‌ها مبادلات اقتصادی با آنها قطع شده بود را فعال کردند و همزمان مناسبات با کشورهای غربی به صورت فعال دنبال شد.

وی ادامه داد: شهید جمهور در پی لغو تحریم‌ها بودند و حضور موثر ایشان در دیپلماسی و میدان باعث شد که کشور وجهه بسیار خوبی در منطقه داشته باشد. به نوعی شاید بتوان گفت اینکه یک چهارم دنیا برای شهید جمهور عزای عمومی اعلام کردند و در فراق ایشان با مردم ایران همدردی کردند، وظیفه ما را درعرصه انتخابات پیش رو بسیار سنگین‌تر می‌کند.

یزدانفر بیان کرد: دنیا هم خواهان یک ایران قوی و بازیگر بسیار موثر در منطقه است و این حاصل نخواهد شد، مگر با مشارکت آگاهانه، فعال و حداکثری همه مردم و امیدوارم هستم که این اتفاق خواهد افتاد و به واسطه این مشارکت ما آینده بسیار روشنی را شاهد خواهیم بود.

 رئیس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران در ادامه اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های دولت سیزدهم و به ویژه شهید جمهور اهمیتی بود که ایشان به نقش بانوان در جامعه قائل بودند. در واقع معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در این دوره بسیار فعال بود و برنامه‌های خوبی برای ایفای نقش بهتر بانوان، توسط ایشان آغاز شد.

وی در خصوص اهمیت مشارکت بانوان در انتخابات پیش‌رو خاطر نشان کرد: بانوان شاغل و بانوان خانه‌دار که وظیفه تربیت فرزندان را برعهده دارند، نقش بسیار مهمی در جهت دهی به فعالیت‌های اجتماعی دارند. به نوعی می‌توان گفت که اگر مادر خانواده با دید باز در تصمیمات اجتماعی که یکی از مهمترین آنها انتخابات است، حضور فعال داشته باشد، عملا خانواده را در این تصمیم‌گیری رهبری می‌کند و این توانمندی و نقش توسط شهید جمهور بسیار هوشمندانه رصد و تقویت شد.

یزدانفر ادامه داد: قطعا اطلاع دارید که در زمان‌ ایشان، پایگاه‌های فعال برای روایت پیشرفت با روش‌های مختلف برنامه ریزی شده بود. دبیر کارگروه پیشرفت، منصوب شخص رئیس جمهور هستند و کارگروه ویژه‌ای زیر گروه این دبیرخانه با عنوان روایت پیشرفت بانوان تشکیل شده است که اگر همین یک مورد را هم مد نظر داشته باشیم، متوجه می‌شویم که اهمیت آگاهی بانوان از پیشرفت‌های اقتصادی و علمی جامعه موجب نقش پررنگ آنها در خودباوری و رشد جامعه است. آگاهی زنان می‌تواند به آگاهی خانواده و فرزندان کمک کند. همین موضوع می‌تواند جایگاه ویژه رأی بانوان را به اثبات برساند.

وی افزود: مشارکت بانوان در فعالیت‌های اجتماعی شعاری است که نه تنها در ایران و نه تنها توسط کاندیداهای ریاست جمهوری که در همه انتخابات و همه کشورها به عنوان یک شعار پررنگ و لعاب همیشه مطرح بوده است. اما موضوع اینجاست که نقش بانوان در جامعه به چه شکل است و نیازهای آنها در چه زمینه‌هایی باید مورد بررسی قرار بگیرد. به عبارت دیگر باید بدانیم که دنبال ایفای نقش چه نوع زنی در جامعه هستیم.

وی ادامه داد: حقیقتا به دنبال احیاء چنین جایگاهی برای زنان در اجتماع هستیم که در ادبیات جدید به الگوی سوم موسوم شده است. امید من این است که رئیس جمهور آینده از چنین زنانی که هم از نظر علمی سرآمد هستند و هم توانمندی مدیریتی بالایی دارند برای ساختن آینده‌ای بهتر برای تک خانواده‌ها و فرزندان آینده این مرز بوم استفاده کنند.

انتهای پیام

نظر شما