شناسهٔ خبر: 67323245 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

توضیحاتی درباره برگزاری کنسرت در تخت جمشید

صاحب‌خبر -

‎مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به برگزاری یک کنسرت موسیقی در این مجموعه جهانی گفت: تخت جمشید از قوانین و مقررات میراث جهانی بهره‌مند است و برگزاری هر نوع برنامه در تخت جمشید در زوایای مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد.
‎به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی فارس، علیرضا عسکری چاوردی امروز، ۲ تیرماه با اشاره به برخی اظهار نظرها و شایعات در فضای مجازی مبنی بر تاثیر مخرب امواج صوتی بر آثار تاریخی گفت: در حال حاضر، مسئله تاثیر صوت بر بناهای تخت جمشید مطرح است و به همین دلیل مکان برگزاری کنسرت موسیقی بیرون از تختگاه تخت جمشید و در فاصله ۵۰ متری در زیر سطح ارتفاع ۱۷ متری تختگاه انجام می‌شود.
‎مدیر پایگاه میراث جهانی تخت گفت: تختگاه تخت جمشید از بلوک‌های سنگی بزرگ بنا شده است و ارتفاع آن از سطح زمین حداکثر ۲۰ متر بوده است و ارزیابی کیفی منظر صوتی در مجموعه میراث جهانی تخت جمشید برای تمام بناهای این مجموعه طی یک طرح پژوهشی با دانشگاه هنر تهران به صورت میدانی انجام شده است. 
‎عسکری چاوردی ادامه داد: نتایج حاصل از بیشینه، میانه و کمینه صوت، متوسط شدت صوت، نمودارهای اسپکتروگرام و شدت انرژی صوت در قالب نقشه‌های گرافیکی این طرح نشان می‌دهد منبع تولید صدا باید از داخل تختگاه تخت جمشید جدا شود و به بیرون از محوطه انتقال یابد بنابراین در تمهید اجرای برنامه موسیقی این موضوع لحاظ شده است و مکان اجرا برنامه به بیرون از تخت جمشید انتقال داده شد.
‎وی همچنین با بیان اینکه منبع صوت مورد بررسی قرار گرفته است و محل تولید صوت به بیرون از محوطه انتقال یافته است، افزود: صوت تمام اسپیکرها به سمت جنگل و فضای باز انتقال می‌یابد و روی صحنه از هدفون استفاده می‌شود. همچنین میزان شوت صوت اسپیکرها غیر قابل برگشت به طرف تختگاه تخت جمشید است و انعکاس صوت انجام نمی‌گیرد.
‎مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید  ادامه داد: صوت در یک مسیر مستقیم به طرف جنگل هدایت می‌شود تا زمانی که طول موج آن به زمین بریزد و تمام شود. در حقیقت صوت با طی فاصله( از منبع) انرژی خود را ( در مقصد) از دست می‌دهد. در این روش در حقیقت منبع صوتی و صوت در محیط بیرون تخت جمشید وجود دارد و همچنان تاثیرات حسی بر افراد خواهد داشت اما نمی‌تواند انرژی مخرب بر بنا داشته باشد.
‎وی همچنین گفت: لبه تختگاه تا ارتفاع یک متر و نیم با عایق شیشه مانع‌گذاری شده است و موقعیت تجهیزات و بلندگوها به شیوه‌ای نصب می‌شود تا کمترین اثرات مخرب و مضر صوت نیز کاسته شود.
‎عسکری با بیان اینکه سطح صدا با دور شدن از منبع صدا افت می‌کند، افزود: شدت صوت و فاصله نسبت معکوس دارند به طوری که شدت صوت برابر با عکس مجذور فاصله از منبع صوت است. به عبارت دیگر اگر فاصله منبع ۲ برابر شود، شدت صوت ۴/ ۱ کاهش می‌یابد.
‎به گفته وی، با توجه به تمامی تمهیدات انجام شده باز هم در طول برنامه میزان شدت صوت پایش می‌شود و این مجموعه میراث جهانی اولویت اصلی خود را حفاظت از تخت جمشید قرار می‌دهد و در تمام ایام برگزاری برنامه تلاش می‌شود گراف‌های صوتی پایش و کنترل شوند.
‎مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: مکان اجرای برنامه با توجه به وابستگی نمایش نور در پای صفه تخت جمشید انتخاب شده است تا صوت هیچ تاثیر مخربی بر تختگاه نداشته باشد.
‎ویادامه داد: پایگاه میراث جهانی تخت جمشید ضمن استقبال از این برنامه باشکوه همکاری لازم با گروه موسیقی در جهت بهتر اجرا شدن این برنامه به‌عمل خواهد آورد و در طول مدت زمان برگزاری تلاش می‌شود تامین امنیت و حفاظت کامل از مجموعه تخت جمشید به‌عمل آید.  
‎عسکری چاوردی در ادامه گفت: موسیقی بخشی از ارزش‌های معنوی و آسمانی این سرزمین است و تداوم حیات آن ابعاد معنوی روح فرهنگی این سرزمین را پویا نگه می‌دارد و تخت جمشید به همین نسبت والاترین ارزش‌های هنری و هویتی ایران زمین را در خود جای داده است و به همین دلیل صاحب احترام و کرامت است، تکریم و احترام به تخت جمشید احترام به تاریخ مردم این سرزمین است.
‎ وی گفت: بدون تردید، تخت جمشید خاستگاه  هنر و موسیقی این سرزمین است و فرزندان شایسته این سرزمین در خانه پدری خود با هدف صلح و پایداری امروز کشور سروده‌های زیبای خود را به نمایش خواهند گذاشت.

نظر شما