شناسهٔ خبر: 67323207 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

وزارت جهاد کشاورزی مخالف صادرات روغن خوراکی/ قاچاق روغن محتمل است

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد: به گفته دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران برخورداری صنعت روغن از ارز ترجیحی مانع اجرا شدن صادرات آن است.

صاحب‌خبر -

علیرضا شریفی، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران در واکنش به آزادسازی صادرات روغن خوراکی به خبرنگار ایلنا گفت: حکم آزادی صادرات روغن خوراکی را دیوان عدالت اداری داده است اما از آنجا که صنعت روغن از ارز ترجیحی برخوردار است هنوز صادرات آن عملیاتی نشده و وزارت جهاد کشاورزی به دلیل برخورداری صنعت از این ارز تمایل ندارد آزادی صادرات تداوم داشته باشد.  

وی افزود: به هر حال منافع ملی هم این را تایید نمی‌کند که صنعت برخوردار از ارز ۲۸۵۰۰ تومانی محصولاتش را صادر کند، هر چند صنعت خود از صادرات استقبال می‌کند.

شریفی خاطرنشان کرد: البته منافع تولیدکنندگان هم باید در درازمدت با منافع ملی همسو باشد. 

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران در تشریح وضعیت بازار روغن نباتی کشور اظهار کرد: در سال گذشته دو میلیون تن روغن نباتی در کشور تولید شد و پیش‌بینی می‌شود تولید سال جاری از این رقم هم فراتر رود. 

وی اضافه کرد: این حجم از تولید در حالی حاصل شده که مصرف سالانه کشور برابر با یک‌ میلیون و ۹۰۰ هزار تن است و در نتیجه میان عرضه و تقاضا در بازار روغن تعادل مطلوبی برقرار است.  

شریفی گفت: بیان این نکته جالب توجه است که بخش کمی از روغن تولیدی ایران به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود و به طور کلی در کالاهایی مانند آرد، روغن، دارو و از این قبیل که به آنها ارز ترجیحی اختصاص می‌یابد قاچاق محتمل است.  

انتهای پیام/

نظر شما