شناسهٔ خبر: 67323088 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد در نشست رابطین فرهنگی استان فارس؛

خدمات کتابخانه‌ها سبب تغییر رویکرد دولت به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شد

مدیرکل امور فرهنگی و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در جمع رابطین فرهنگی استان فارس گفت: بر اساس فعالیت‌ها و خدمات کتابداران و کتابخانه‌های عمومی است که می‌توان ماهیت و اهمیت این نهاد را ثابت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، جلسه رابطین فرهنگی کتابخانه‌های عمومی استان فارس روز چهارشنبه ۳۰ خردادماه با حضور محمدرضا اسفاری، مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ محمدحسین فیروزی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس؛ علیرضا رحمانی، معاون امور کتابخانه‌ها و همکاری‌های اداره کل و جمعی از کارشناسان اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس و رؤسای ادارات کتابخانه‌های عمومی استان فارس برگزار شد.

خدمات کتابخانه‌ها سبب تغییر رویکرد دولت به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شد

مدیرکل امور فرهنگی و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این دیدار ضمن اشاره به خدمات دولت مردمی و گرامیداشت یاد شهید آیت الله رئیسی گفت: شهید آیت الله رئیسی معیار و توقع ما را از خدمتگزاری جابه‌جا کردند. امیدواریم در دولت آینده دغدغه فرهنگی که رئیس جمهور و وزیر فرهنگ دولت مردمی داشتند، ادامه یابد.

محمدرضا اسفاری افزود: ویژگی شهید جمهور این بود که به دنبال مشکلات می‌دویدند و مشکلات را حل می‌کردند.

وی گفت: اگر کشور را جسم در نظر بگیریم، فرهنگ روح است. وقتی ما خودمان را به تنهایی در کتابخانه می بینیم، شاید متوجه نشویم که تیم بزرگ در استان و کشور در حال همکاری و برنامه‌ریزی هستند. کتابخانه‌های عمومی شبکه مهم و تأثیرگذاری هستند که به صورت یک تیم، مسائل فرهنگی نهاد را در کشور جلو می‌برند.

اسفاری اضافه کرد: استان فارس در سال گذشته در حوزه فرهنگی عملکرد خوبی داشت.

خدمات کتابخانه‌ها سبب تغییر رویکرد دولت به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شد

مدیرکل امور فرهنگی و ترویج کتابخوانی نهاد با اشاره به اهمیت حوزه فرهنگی و ارائه خدمات ترویجی در کتابخانه‌های عمومی گفت: بر اساس فعالیت‌ها و خدمات کتابداران و کتابخانه‌های عمومی است که می‌توان ماهیت این نهاد را ثابت کرد. تغییر رویکرد نهاد و ارائه خدمات نوین باعث شد که نگاه رئیس جمهور شهید و دولت مردمی به این مجموعه تغییر کند.

اسفاری با بیان اینکه با تکیه بر برنامه ها و خدمات فرهنگی توانستیم از نهاد دفاع کنیم و شأن نهاد و کتابداران را ارتقا دهیم، تصریح کرد: در سال‌های گذشته چنین شناختی از نهاد وجود نداشت اما امسال و در این دوره از نمایشگاه مشخص شد کمتر کسی در دولت جمهوری اسلامی است که نهاد و خدمات آن را نشناسد.

وی به ارتقای جایگاه کتابخانه‌های عمومی در دولت مردمی اشاره کرد و گفت: آقای مخبر در جلسات اخیر هیئت دولت در خصوص تکمیل پروژه‌های دو حوزه صنایع فضایی و کتابخانه‌ها دستور دادند. این نشان دهنده اهمیت حوزه فرهنگ و کتابخانه‌ها در سطح مدیریت کلان کشور است.

مدیرکل امور فرهنگی و ترویج نهاد کتابخانه‌های عمومی، فرهنگ را موضوع اصلی کشور برشمرد و گفت: فعالیت‌های فرهنگی جنگ اصلی کشور است و کشور ما امروز هر ضربه‌ای می‌خورد از حوزه فرهنگ است. ما کتابداران در بزرگترین شبکه فرهنگی کشور کار می‌کنیم؛ تفاوت کار ما با دیگر دستگاه‌های فرهنگی این است که عمومی هستیم و با همه اقشار مردم سر کار داریم؛ باید از این فرصت برای خدمت به کشور و نظام استفاده کنیم.

وی افزود: توجه به موضوع هایی همچون جوانی جمعیت، ترویج فرهنگ نماز، اوقات فراغت، امر به معروف و نهی از منکر و موضوع توجه به آزادسازی غزه از جمله مسائل فرهنگی است که انتظار است این مسائل را ترویج کنیم؛ لذا در راستای سیاست‌ها باید برنامه‌ریزی های لازم صورت گیرد.

اسفاری در ادامه با اشاره به برخی مسائل مربوط به کارشناسان فرهنگی و کتابداران عنوان کرد: تمرکز بر سامانه فرهنگی بسیار اهمیت دارد. در حال ایجاد یک سامانه فرهنگی جدید هستیم. سایت سماک که سامانه مسابقات آنلاین نهاد است، به روز رسانی شده و بعد از آن سامانه فرهنگی نیز به روزرسانی خواهد شد.

وی افزود: ثبت به موقع برنامه‌ها و تأکید بر ثبت برنامه‌ها بسیار مهم است.

اسفاری جشنواره کتابخوانی رضوی را از جمله برنامه‌های مهم نهاد برشمرد و گفت: در معاونت توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی با استفاده از نظر کتابداران، جشنواره کتابخوانی رضوی آسیب شناسی شد. اضافه کردن بخش هنری به این جشنواره از جمله راه‌کارها برای ارتقای این جشنواره بود.

وی گفت: حضور در جشنواره کتابخوانی رضوی باید با نیت امام رضا(ع) و اهل بیت(ع) باشد و نهاد در این جشنواره صرفاً به دنبال آمار نیست. دوره گذشته بیش از یک میلیون نفر در این جشنواره شرکت کردند و این همه لطف امام رضا(ع) بود.

اسفاری همچنین با اشاره به ششمین دوره دوسالانه بین المللی کارتون کتاب، گفت: لازم است کاریکاتوریست‌های بومی را شناسایی و آنها را برای حضور در این جشنواره دعوت کنیم.

خدمات کتابخانه‌ها سبب تغییر رویکرد دولت به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شد

تابستان متفاوتی را در کتابخانه‌های عمومی فارس شاهد خواهیم بود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس نیز در این نشست با اشاره به نقش کتابخانه‌های عمومی و پیشبرد فضای فرهنگی شهرستان گفت: کتابخانه‌ها نقش راهبردی دارند و این به همت کتابداران صورت می گیرد.

فیروزی گفت: مسئله فرهنگی پیشانی کتابخانه‌های عمومی است. نگاه دبیرکل نهاد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که مبتنی بر فرمایشات رهبر انقلاب است، به حوزه فرهنگ، نگاهی اولویت‌دار و مسئله اصلی است.

وی با بیان اینکه تابستان متفاوتی را در کتابخانه‌های عمومی فارس شاهد خواهیم بود، گفت: سال گذشته بیش از ۱۲ هزار برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی فارس برگزار شد؛ برای فصل تابستان امسال نیز ۱۷۵۰۰ برنامه فرهنگی پیش بینی شده است.

فیروزی با تأکید بر لزوم ایجاد فضای کار اشتراکی بین کتابخانه‌ها و کتابداران گفت: کتابخانه‌های عمومی باید نسبت به اتفاق‌های فرهنگی که در جامعه رخ می‌دهد، دغدغه مند باشند و با سرعت عمل کنند. لازم است به رویدادها و جشنواره‌های استانی و ملی توجه بیشتری شود.

گفتنی است، در ادامه این نشست، رابطین فرهنگی کتابخانه‌های عمومی استان فارس به بیان مسائل و نکات مدنظر خود پرداختند. همچنین پوستر برنامه های اوقات فراغت کتابخانه های عمومی فارس با عنوان تابستان خواندنی رونمایی شد.

خدمات کتابخانه‌ها سبب تغییر رویکرد دولت به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شد

افزون بر این، کارگاه دوساعته «آینده پژوهی فرهنگی» برای رابطین فرهنگی اداره کل کتابخانه‌ های عمومی فارس برگزار شد.

خدمات کتابخانه‌ها سبب تغییر رویکرد دولت به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شد

خدمات کتابخانه‌ها سبب تغییر رویکرد دولت به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شد

خدمات کتابخانه‌ها سبب تغییر رویکرد دولت به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شد

نظر شما