شناسهٔ خبر: 67323045 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زراعت چوب، صنعتی سبز برای اشتغال‌زایی در خوزستان

اهواز- ایرنا - زراعت چوب با کشت اوکالیپتوس به عنوان یک صنعت سبز مطرح است که می‌تواند علاوه بر حفظ محیط زیست، اشتغال‌زایی مناسبی در خوزستان به همراه داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در راستای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه قرار است زراعت چوب در ۴۵۰ هزار هکتار از اراضی کشور طی مدت پنج سال اجرا شود.

در این طرح، کشت اوکالیپتوس برای مناطق جنوبی و مناطق گرمسیر کشور به ویژه خوزستان و صنوبر برای مناطق سردسیر در نظر گرفته شده است.

با اجرای این طرح، سالانه ۹۰ هزار هکتار اوکالیپتوس و صنوبر کشت می‌شود که ۷۵ درصد آن شامل اوکالیپتوس است.

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان، توسعه فضای سبز، درختکاری و حفظ فضای سبز به عنوان یکی از اولویت‌های دولت و ارتباط آن با امنیت و سلامت مردم، نیاز است همه صنایع نسبت به ایجاد کمربند سبز و توسعه فضای سبز متناسب با وسعت عرصه‌ در اختیار آنها اقدام کنند.

محمد راضی جلالی ادامه داد: طرح زراعت چوب با پیگیری استاندار خوزستان به عنوان یک کار ویژه در استان آغاز شد که امیدواریم با اجرای آن شاهد ضمن بهبود دمای استان، آلایندگی‌ها کاهش و ریزگردها مدیریت شوند.

مطالعات اولیه ۲۹۰ هزار هکتار برای زراعت چوب خوزستان انجام شد

به گفته وی، مطالعات اولیه این طرح انجام و در ابتدا ۲۹۰ هزار هکتار زمین درجه سه و چهار زیر مجموعه منابع طبیعی استان خوزستان برای این طرح در نظر گرفته شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان به جانمایی این طرح اشاره و ادامه داد: طرح زراعت چوب پس از طرح در هیات دولت، تابستان ۱۴۰۲ به عنوان یک طرح ملی در خوزستان مطرح شد.

راضی جلالی این طرح را یکی از بزرگترین طرحهای صنعتی کشاورزی دانست که تاکنون در این عرصه مصوب شده و افزود: نشست‌های هفتگی در این خصوص با تعاونی‌ها و کشاورزان شهرهای مختلف انجام و هماهنگی لازم برای تامین آب از طریق سازمان آب و برق انجام شد.

وی با بیان اینکه عرصه‌هایی که توسط منابع طبیعی و توزیع شهرستانی انجام شده در اختیار سازمان آب و برق خوزستان قرار گرفته اظهارکرد: با تعیین ۷۲ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین برای زراعت چوب، پیشنهاد کاشت اوکالیپتوس برای استفاده از کاغذ و چوب ارائه شد و از برگ آن نیز می توان برای استحصال اسانس اوکالیپتوس و کاربردهای بهداشتی و دارویی استفاده شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان ادامه داد: پسماند این درختان نیز برای زنجیره چوب استفاده خواهد شد.

دانش آموختگان کشاورزی برای اجرای طرح زراعت چوب بکار گرفته می‌شوند

راضی جلالی با تاکید بر اینکه اشتغال دانش آموختگان یکی از اولویت‌های استان خوزستان است بیان کرد: یکی از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، بهره گیری از این گروه در حوزه کشاورزی استان و اجرای این طرح در حوزه‌های مختلف است و تلاش بر این است در افق چند سال آینده این استان را به قطب صنایع چوب کشور تبدیل کنیم.

به گفته وی، در حال حاضر نیز این قابلیت وجود دارد و کارخانه‌های چوب خوزستان از جمله پاک چوب، نوین چوب و تک چوب که خوراکشان اوکالیپتوس است و انواع ام دی اف تولیدی آنها به سایر نقاط کشور و دنیا از جمله ترکیه صادر می‌شود که قابل رقابت با دیگر کارخانجات کشور هستند.

اجزای اوکالیپتوس دورریختنی نیست

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با تاکید بر اینکه هیچ یک از اجزای اوکالیپتوس دورریختنی نیست گفت: در حال حاضر در کشت و صنعت شوشتر از برگ اوکالیپتوس استحصال و از دمبرگ و ضایعات این درخت برای تولید زغال استفاده می‌شود که این ظرفیت می‌تواند زمینه حضور سرمایه‌گذاران در حوزه صنایع چوب و وابسته را افزایش دهد.

موفقیت طرح زراعت چوب نیازمند اجرا بر پایه دانش است

راضی جلالی بر ضرورت اجرای این طرج بر پایه علم و دانش تاکید کرد و گفت: تفاهم نامه هایی بین سازمان منابع طبیعی، پارک علم و فناوری و سایر مراکز علمی منعقد شده و قرار است از شرکت‌های دانش بنیان نیز در این راستا استفاده شود.

وی ابراز امیدواری کرد: اجرای این طرح در مدت پنج سال با دانش آموخته شدن دانشجویان این رشته متوازن باشد.

نیاز کارخانجات چوب خوزستان فقط با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان برطرف می‌شود

وی ادامه داد: نیاز کارخانجات چوبی فعال در استان فقط توسط دانش بنیان‌ها قابل حل است و در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان بر روی محصولات مورد نیاز این کارخانه‌ها فعالیت می‌کنند تا نیازمندی به خارج کشور نداشته باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان تاکید کرد: این طرح مردمی و درقالب ماده سه قانون بهره‌وری اجرا شود لذا بر اساس درخواست‌های مردمی واگذار می‌شود و مزایده برگزار نخواهد شد.

وی با بیان اینکه مجموعه های وابسته به دولت و شرکت‌ها نیز می‌توانند در این خصوص درخواست دهند بیان کرد: این زمین‌ها صرفا به کشت نهال اوکالیپتوس اختصاص می‌یابد.

مسوولیت‌های اجتماعی صنایع برای کاهش آلایندگی‌ها اجرا شود

راضی جلالی تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ صنعتی تعهدی برای تامین فضای سبز و کنترل آلاینده‌های پیش‌بینی شده و پیش‌بینی نشده دارند، اگر این امر به سمتی پیش رود که آلاینده‌ها را کاهش دهد خروجی خوبی خواهند داشت.

وی با اشاره به برگزاری نشست های مختلف در راستای اجرای مسوولیت‌های اجتماعی صنایع گفت: توافقاتی با نفت و پتروشیمی انجام و قرار است نهال‌های موردنظر توسط این شرکت‌ها تهیه و توزیع شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز به وسعت ۶.۴ میلیون هکتاری این استان اشاره کرد و ادامه داد: خوزستان دارای ۱.۳ میلیون هکتار زمین زراعی، یک میلیون هکتار جنگل، ۲ میلیون هکتار مرتع، ۱.۳ میلیون هکتار بیابان و ۳۰۰ هزار هکتار شنزار است.

مجید نبی‌پور با بیان اینکه پدیده ریزگردها طی سال‌های اخیر مردم را آزار داده و وضعیت ناهنجاری ایجاد کرده اظهارکرد: به دنبال راهکاری برای درآمدزایی، اشتغال و برگرداندن سلامتی به جامعه بودیم به همین منظور توسعه پوشش گیاهی به عنوان یک راهکار اصلی پیشنهاد و با حمایت مسئولان استانی و استاندار طرح زراعت چوب به نتیجه رسید.

سرانه فضای سبز خوزستان نامطلوب است

وی به وضعیت نامطلوب سرانه فضای سبز خوزستان اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح زراعت چوب ضمن اشتغال‌زایی و توسعه فضای سبز، مشکل ریزگردها نیز تا حدی تسکین می‌یابد ولی اجرای این طرح ظرافت‌هایی دارد که باید رعایت شوند تا نکات منفی گریبانگیر استان نشود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به تاثیر جریان شدید باد و ریزگردها بر زراعت اشاره کرد و افزود: ریزگردها و باد شدید موجب بالارفتن مصرف آب و کاهش راندمان خواهد شد ولی اگر این طرح با موفقیت اجرا شود می‌تواند نقش به سزایی در تلطیف هوا و کاهش گردوغبار داشته باشد و روی عملکرد گیاه موثر باشد.

اجرای طرح زراعت چوب جنگل‌های زاگرس نجات می‌یابند

نبی‌پور با تاکید بر اینکه کشت گیاهان دیگر در بین درختان اوکالیپتوس در روند رشد و تحمل این درختان موثر خواهد بود ادامه داد: با اجرای این طرح جنگل‌های زاگرس نجات می‌یابند.

اجرای طرح زراعت چوب موجب ارتقای سطح سلامت مردم می‌شود

وی گفت: با اجرای این طرح و کنترل ریزگردها، ضمن سبزماندن بلوط ها سطح بهداشت و درمان مردم نیز ارتقا می‌یابد و بیماری‌های ناشی از گردوخاک کاهش می‌یابند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان نیز با بیان اینکه کاشت اوکالیپتوس مختص سالهای اخیر نیست، از دهه‌های پیش نیز در خوزستان انجام شده و مردم پیرامون زمین های کشاورزی و جوی آب اوکالیپتوس می‌کاشتند.

سیدجمال موسویان با بیان اینکه طرح زراعت چوب ازمرداد ۱۴۰۱ با عنوان طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور اجرا شد که کاشت اوکالیپتوس زیرپوشش این طرح ملی است ادامه داد: طبق بیانات مقام معظم رهبری، اگر هر ایرانی در سال سه درخت بکارد طرح کاشت یک میلیارد نهال در چهار سال اجرا می شود.

وی بر ضرورت همکاری همه اقشار جامعه در راستای توسعه سرانه فضای سبز کشور تاکید و بیان کرد: تشدید ریزگردها در سال ۹۵ اثر نامطلوب بسیاری بر خوزستان و ۱۷ استان دیگر داشت.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان به رتبه ششم ایران در تولید کربن اشاره کرد و افزود: به دلیل آفاتی که ممکن است در جنگل های بلوط ایجاد شود کاشت اوکالیپتوس در شهرهای جنگلی انجام نمی‌شود و تلاش می‌شود گونه های سازگار با این مناطق کشت شوند.

تقاضای مردم خوزستان برای اجرای طرح زراعت چوب در ۱۵۰ هزار هکتار

موسویان به برگزاری نشست‌های متعدد در سازمان منابع طبیعی کشور در راستای این طرح اشاره و اظهارکرد: تاقبل از سال ۱۴۰۲، طرح زراعت چوب در کمتر از ۲ هزار هکتار اجرا شد و اکنون تقاضای مردمی برای اجرای این طرح در ۱۵۰ هزار هکتار دریافت شده و علاقمندی زیادی برای اجرای این طرح در خوزستان وجود دارد.

وی به تصویب بیش از ۵۵ هزار هکتار از اراضی خوزستان برای اجرای طرح زراعت چوب اشاره کرد و افزود: حدود ۱۷ هزار هکتار از اراضی ملی و درجه سه و چهار که دیمزار، سنگلاخی و شیبدار هستند به کشت این درخت در خوزستان اختصاص یافته است.

کاشت اوکالیپتوس در حدود هفت هزار هکتار از اراضی خوزستان انجام شد

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان به کاشت اوکالیپتوس در حدود هفت هزار هکتار از اراضی این استان در کمتر از یکسال اشاره کرد و گفت: کاشت این گونه در حدود ۱۰ هزار هکتار در حال انجام است.

کاشت اوکالیپتوس در ۳۰ شهرستان خوزستان انجام می‌شود

به گفته موسویان، امکان زراعت چوب در ۳۰ شهرستان خوزستان وجود دارد و میزان کشت اوکالیپتوس در شهرستان‌های مختلف مشخص شده تا عدالت اجتماعی رعایت شود.

۹ کارخانه بعد ازاجرای طرح زراعت چوب در هر شهرستان خوزستان احداث می‌شود

موسویان خاطرنشان کرد:به ازای هر ۱۰ هزار هکتار زراعت اوکالیپتوس یک کارخانه چوب، کاغذ، ام دی اف و ظروف دوستدار طبیعت راه اندازی و حدود سه هزار فرصت شغلی در این کارخانه به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه می‌توانیم درهمه شهرها بعد ازاجرای این طرح یک کارخانه و صنعت سبز ایجاد کنیم گفت: به ازای هر پنج هزار هکتار کشت اوکالیپتوس می توان کارخانه تولید اسانس، زغال فشرده، کود کمپوست و عسل احداث کرد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان اظهارکرد: قرارگاه زراعت چوب خوزستان با همکاری استاندار تشکیل دادیم و نشست‌ها به صورت هفتگی برگزار می‌شود.

وی ضمن قدردانی از سازمان آب و برق بابت همکاری جهت تامین آب طرح زراعت چوب گفت: به تمام دهیاری‌های خوزستان اعلام کردیم می‌توانیم عرصه‌ها را تحویل دهیم تا مردم به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی درمدت مشخص نسبت به اجرای طرح اقدام کنند.

موسویان تاکید کرد: همه زنان و مردان بیکار در شهر و روستا می‌توانند برای اجرای این طرح مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه ۶ کمیته مختلف در راستای این کارگروه در حوزه های مختلف آب، صنایع، علمی، آلاینده‌ها، تعاون و کار و بانکها تشکیل شده گفت: دبیرخانه دائمی زراعت چوب در دانشگاه علوم کشاورزی خوزستان مستقر و برای اولین بار رشته کارشناسی ارشد زراعت چوب راه اندازی شده که احتمال می‌رود از امسال آماده پذیرش دانشجو شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان به تشکیل یک کمیته علمی در مرکز تحقیقات کشاورزی خوزستان اشاره کرد و گفت: از نظرات علمی دانشگاه‌های مختلف برای اجرای این طرح استفاده خواهد شد.

وی به ایجاد هزاران فرصت شغلی در زمینه صنایع تبدیلی و جانبی اشاره کرد و گفت: این طرح در دزفول، شوش، شوشتر انجام شده است، کاشت اوکالیپتوس نسبت به درختان مشابه خود نیاز آبی کمتری دارد، از روش قطره‌ای و تحت فشار برای آن استفاده می‌شود.

موسویان ادامه داد : در این روش از آبهای نامتعارف شامل آب فاضلاب تصفیه شده و بازچرخانی از نیشکر و شیلات استفاده می‌شود، این درخت دامنه تحمل بسیار بالایی نسبت به گرما و سرما دارد و شوری که از محدودیتهای استان است را تاحدی کاهش می‌دهد.

وی از آب به عنوان یکی از چالشهای قرن یاد کرد و گفت: مدیریت بهره‌وری و استفاده بهینه از آب و خاک امر بسیار مهمی است که باید انجام شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان به عقیم سازی ابرها بر اثر ریزگردها اشاره کرد و افزود: عقیم سازی ابرها بر اثر ریزگردها در سالهای گذشته اتفاق افتاده و اگر نسبت به آن بی تفاوت باشیم دوباره نیز اتفاق خواهد افتاد.
موسویان با اشاره به اینکه توسعه فضای سبز روند بارورسازی ابرها را عادی سازی می‌کند گفت: برای اینکه درختان شمال و بلوط های زاگرس قطع نشوند به دنبال زراعت چوب هستیم، فرسایش خاک کمتر و خاک حفظ می‌شود و امنیت زیستی که تامین کننده امنیت غذایی است محقق می‌شود.

وی از زراعت چوب به عنوان یک طرح بی نظیر که درآمدزایی بسیار زیادی دارد یاد کرد و افزود: بعضی افراد معتقدند این طرح بعد از حدود ۶ سال درآمدزایی خواهد داشت این در حالی است که ۶ یا هفت ماه پس از کاشت میتوان از برگ اوکالیپتوس استفاده کرد و از سال اول درامدزایی خواهد داشت.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان اظهارکرد: هر هکتار زراعت چوب در استان سالانه بین ۱.۵ تا سه میلیارد تومان درآمدزایی خواهد داشت، بی نیاز از کود و سم و یک صنعت سبز است و کارکردهای زیست محیطی آن بر کارکردهای اقتصادی ارجحیت دارد.

نظر شما