شناسهٔ خبر: 67322952 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کشاورزی حفاظتی در سطح ۴۰ هزار هکتار از مزارع قم اجرا شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: در راستای ارتقا کشاورزی قم در دولت سیزدهم، طی سه‌سال گذشته و در مجموع، برنامه کشاورزی حفاظتی در سطح ۴۰ هزار و ۶۷۲ هکتار از مزارع و باغات استان اجرا شد.

صاحب‌خبر -

محمد رضا حاجی رضا گفت:در این مدت برنامه کشاورزی حفاظتی در قم با هدف حفاظت از خاک و جلوگیری از فرسایش آن در سطح باغات و مزارع استان اجرا شد و این روند با همکاری کشاورزان همچنان با قدرت ادامه می‌یابد.

ورئیس سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ کیفیت آن موضوعی بسیار مهم و راهبردی در کشاورزی است و نقشی اساسی در تولید محصولات و در نتیجه تامین امنیت غذایی مردم دارد، در همین رابطه سازمان جهاد کشاورزی قم برنامه‌های متنوعی را برای حفاظت از این عنصر مهم به‌کار گرفته‌است که یکی از مهمترین آنها، اجرای برنامه کشاورزی حفاظتی می‌باشد.

او ادامه داد: در جریان اجرای برنامه کشاورزی حفاظتی در سطح مزارع و باغات استان قم تلاش می‌کنیم تا حد امکان خاک آسیب نبیند و این موضوعی مهم است که آثار مثبت آن در تداوم کیفیت خاک و برداشت محصول با کیفیت نمایان می‌شود.

گفتنی است هدف در کشاورزی حفاظتی این است که از ورود بیش‌از حد ماشین آلات و همچنین وسایل سنگین به زمین‌های زراعی و باغ‌ها در زمان کاشت، داشت و برداشت محصول جلوگیری شود و به جای آن از ادوات و تجهیزات پیشرفته‌ای استفاده گردد که کمترین آسیب را به بافت خاک وارد می‌کنند.

موضوع مهم دیگر در خصوص خاک وجود مواد ارزشمند در آن است که در همین سازمان جهاد کشاورزی قم با استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان و تولید کود‌هایی که می‌توانند نیاز خاک به این مواد ارزشمند را تامین کنند، تقویت کیفیت خاک زمین‌های کشاورزی استان را دنبال می‌کند و تاکنون در این خصوص به دستاورد‌های خوبی نیز دست یافته‌است.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در این استان فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تن‌هایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

نظر شما